Zapytaj o szczegóły

Zastrzeżenie znaku towarowego

Zadzwoń:
883 222 282
powrót

7 sposobów na korzystanie z prawa ochronnego na znak towarowy

Opinie i porady

Jeżeli pozytywnie przeszedłeś całą procedurę rejestracji znaku towarowego, to dowiedz się, w jaki sposób aktywnie wykorzystać to prawo do ochrony i budowania pozycji swojej marki. Z tego artykułu uzyskasz wiedzę na temat sposobów na korzystanie z prawa ochronnego na znak towarowy. 

1) Umieść symbol R w kółku przy swoim znaku towarowym

Jeżeli Twój znak towarowy pomyślnie przejdzie całą procedurę rejestracji, to masz prawo do umieszczenia przy nim symbolu R w kółku (®). Symbol ten informuje, że Twój znak jest chroniony prawnie. Jest to skrót od angielskiego słowa „registered” – oznacza on, że dany znak towarowy został zarejestrowany w urzędzie patentowym. Przy czym nie ma znaczenia, jaki jest to urząd patentowy – swój znak możesz zarejestrować w dowolnie wybranym państwie lub grupie państw (np. w Unii Europejskiej) – w każdym przypadku będzie przysługiwało Ci prawo do posługiwania się R w kółku. W ten sposób możesz zasygnalizować konkurencji, że potrafisz dbać o swoje prawa oraz w razie ich naruszenia podejmiesz stosowne działania. Dodatkowo symbol ten potrafi ponieść prestiż znaku towarowego, przy którym widnieje i pozytywnie działa na wizerunek firmy. Co ważne, przedsiębiorcy, którzy nie zarejestrowali znaku towarowego, a mimo tego umieścili przy nim r w kółku, narażają się na karę grzywny. Dlatego, jeżeli używasz tego symbolu bez zastrzeżenia znaku towarowego, uważaj, żeby Twoja konkurencja nie zgłosiła Cię na policję – jak najszybciej zarejestruj swój znak.

r w kółku

2) Monitoruj znak towarowy w bazach urzędów patentowych

Jeżeli Twój znak towarowy jest już zarejestrowany, to koniecznie zacznij go monitorować. W EUIPO (Urząd Patentowy Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej) co miesiąc do rejestracji zgłaszanych jest ok. 7 500 znaków towarowych, a w polskim Urzędzie Patentowym ok. 1 150 znaków. Jak widzisz, zagrożenie tym, że ktoś zgłosi podobny (lub identyczny) znak do Twojego jest realne. Najlepszym sposobem ochrony będzie więc monitoring znaku towarowego. Na czym dokładnie polega taki monitoring marki? Polega na regularnym przeglądaniu baz znaków towarowych w celu sprawdzenia, czy inne firmy nie zgłaszają do rejestracji identycznych lub podobnych znaków towarowych do Twojego znaku. Dzięki śledzeniu baz zgłaszanych znaków towarowych możesz dowiedzieć się wcześniej, co planuje konkurencja i jeżeli będą to działania, które mogą zaszkodzić Twojej marce, będziesz mógł podjąć skuteczne działania. Co ważne, monitoring znaku towarowego powinien być czynnością ciągłą – nie wystarczy raz przejrzeć bazy – przecież co chwila do rejestracji zgłaszane są nowe znaki towarowe.

3) Korzystaj z możliwości wniesienia sprzeciwu do rejestracji znaku towarowego

Monitoring znaku towarowego jest bardzo ważny z perspektywy możliwości wniesienia sprzeciwu do rejestracji naruszających Twoje prawo znaków towarowych. Jeżeli nie zdążysz zareagować w porę, czyli w czasie 3 miesięcy od publikacji konkurencyjnego znaku, to sprawy znacznie się skomplikują. Jeżeli zauważysz, że ktoś zgłosił do rejestracji znak towarowy, który jest identyczny lub podobny do Twojego dla tych samych lub podobnych towarów i usług, to nie czekaj, tylko zgłoś swój sprzeciw. Dzięki możliwości wniesienia sprzeciwu do rejestracji znaku towarowego spór z konkurencją możesz zakończyć znacznie szybciej i taniej, niż gdybyś musiał zakładać sprawę w sądzie. Na początku urząd patentowy daje stronom sporu czas na jego polubowne rozwiązanie. Dzięki temu rozwiązaniu będziesz miał czas na rozmowę z konkurentem i na wynegocjowanie korzystnych dla siebie rozwiązań, np. jeżeli konkurent posługuje się znakiem identycznym z Twoim, to możesz dogadać się z nim i udzielić mu licencji na posługiwanie się Twoim znakiem, dzięki czemu będziesz mógł dodatkowo zarobić. Jeżeli w ramach negocjacji nie dojdziecie z przeciwną stroną do porozumienia, to spór będzie rozstrzygał urząd. Takie rozwiązanie jest również korzystne ze względu na krótszy czas postępowania sprzeciwowego – na rozstrzygnięcie sporu w sądzie przedsiębiorcy muszą czekać zazwyczaj kilka lat, a w przypadku postępowania sprzeciwowego, jeżeli strony sprawnie przedstawią swoje racje, sprawa może zamknąć się w ciągu roku. Kolejną zaletą związaną ze skorzystaniem z prawa do sprzeciwu może być zablokowanie konkurencji, zanim jeszcze ich towary trafią na rynek i klienci zostaną zmyleni. Bardzo dużo firm zgłasza do rejestracji nazwy swoich towarów, zanim jeszcze te towary zostaną wypuszczone na rynek – jest to prawidłowe działanie – lepiej najpierw zastrzec znak, niż później ponosić koszty związane z wycofywaniem towarów z rynku, gdy okaże się, że naruszają czyjeś prawa. Jeżeli w porę zgłosisz sprzeciw do rejestracji znaku towarowego naruszającego Twoje prawa, możesz zapobiec pojawieniu się na rynku podobnych towarów do Twoich.

Podsumowując, zaletami złożenia sprzeciwu są:

r w kółku

4) Reaguj na naruszenia praw do Twojego znaku

W globalnej gospodarce i w warunkach tak dużej konkurencji nie dziwią sytuacje kopiowania czy podrabiania logo znanych marek w celu skorzystania z ich renomy i zwiększenia sprzedaży swoich produktów. W 2016 r. w skali globalnej roczną wartość przestępstw przeciwko własności intelektualnej (przede wszystkim w zakresie podrabianych towarów) wyceniono na 441 mld dolarów. Zjawisko to dotyka praktycznie wszystkich rodzajów produktów w każdej szerokości i długości geograficznej. Zastrzeżenie znaku towarowego nie sprawi, że te problemy znikną, ale dzięki uzyskaniu prawa ochronnego na znak towarowy masz w ręku skuteczne narzędzie, które możesz zastosować wobec naruszycieli Twojej marki – przysługuje Ci szereg roszczeń: roszczenie o zaniechanie posługiwania się Twoim zarejestrowanym znakiem towarowym, roszczenie o naprawienie szkody, roszczenie o wydanie bezpodstawnie uzyskanych korzyści przez osobę posługującą się bezprawnie Twoim znakiem, a w razie sprzedaży podróbek Twoich towarów możesz wystąpić do sądu o wycofanie ich z obrotu, a nawet o ich zniszczenie.  

5) Zarabiaj na swoim znaku towarowym

Dzięki rejestracji znaku towarowego możesz korzystać z niego również w sposób zarobkowy. Jeżeli Twój znak jest rozpoznawalny, to możesz udzielać zainteresowanym podmiotom licencji na jego używanie. Oczywiście odpłatnej licencji, dzięki czemu będziesz mógł zarabiać. Jeżeli zechcesz, to możesz także odsprzedać swój znak towarowy. Jeżeli chodzi o inne korzyści majątkowe, to znak towarowy może stać się narzędziem optymalizacji podatkowej, a także możesz go wykorzystać jako zastaw pod pożyczkę bankową.

6) Dbaj o bezpieczeństwo swojego znaku towarowego w Internecie

Jeszcze nigdy nie było tak łatwo naruszyć praw do czyjejś marki, jak ma to miejsce w obecnych czasach – w erze informacji, w której w każdej sekundzie w Internecie publikowanych jest ponad 24 000 gigabajtów danych. Mamy do czynienia z ciągłym i olbrzymim przepływem różnorodnych informacji, także tych dotyczących sfery biznesu. W dzisiejszych czasach nazwy domen internetowych czy nazwy popularnych użytkowników w social media, a także hashtagi mogą stać się narzędziem służącym do naruszenia znaku towarowego. Internet jest również przestrzenią, w której rozwija się handel podrabianymi towarami – znacznie trudniej jest kontrolować sprzedaż takich produktów. Dlatego po zarejestrowaniu znaku towarowego warto monitorować wykorzystywanie go w sieci.

7) Oceniaj ryzyko

Użycie Twojego znaku nie zawsze będzie jego naruszeniem. Wyobraź sobie, że ktoś zarejestrował domenę internetową zawierającą frazę podobną do Twojego znaku towarowego. Jeżeli ta strona ma bardzo mało wyświetleń oraz całkiem inną tematykę, to warto zaczekać z podejmowaniem jakichkolwiek działań i tylko obserwować rozwój sytuacji. Jeśli jednak pod tą domeną sprzedawane są takie same produkty jak u Ciebie, to nie powinieneś czekać, aż klienci zostaną zmyleni i zamiast na Twoją stronę, trafią na stronę konkurencji – w takim przypadku od razu podejmij odpowiednie działania.

 



Zobacz również:

Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiJak chronić domenę internetową?Co daje ochrona znaku towarowego?Klasyfikacja nicejska - klasyfikacja towarów i usługBadanie zdolności ochronnej znakuZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego

 

Ile kosztuje zastrzeżenie nazwy i logo

Rozsądne ceny i brak ukrytych opłat za nasze usługi
Badanie
znaku + raport
od270 PLN
Weryfikacja znaku
w bazach znaków towarowych:
krajowej (UPRP), unijnej (EUIPO) i międzynarodowej (WIPO).
Badanie
+ zgłoszenie znaku
(POLSKA)
od780 PLN
Weryfikacja znaku, ustalenie klasyfikacji nicejskiej, sporządzenie wniosku do UPRP, bieżący nadzór nad sprawą.
Badanie
+ zgłoszenie znaku
(UNIA EUROPEJSKA)
od1240 PLN
Weryfikacja znaku, ustalenie klasyfikacji nicejskiej, sporządzenie wniosku do EUIPO, bieżący nadzór nad sprawą.
Konsultacja
z prawnikiem
0 PLN
Doradztwo w zakresie
zastrzeżenia znaku,
konsultacja telefoniczna
lub e-mailowa.

Do cen świadczonych za nasze usługi należy doliczyć podatek VAT. Wysokość opłat urzędowych jest uzalezniona od zakresu wnioskowanej ochrony. Minimalne opłaty wynoszą 450 PLN za zgłoszenie w Polsce oraz 850 EUR za zgłoszenie w UE.

Chętnie odpowiem
na wszelkie pytania

Zadzwoń:
✆ 883 222 282
Marcin Setlak
Prawnik

Wpisz w pole obok wynik działania: 8 dodać 1

powrót do góry
jak zastrzec nazwę firmy
f