fb
Zapytaj o szczegóły

Zastrzeżenie znaku towarowego

Zadzwoń:
883 222 282
powrót

Jak i co zarejestrować - nazwę czy logo firmy?

Opinie i porady

Znak towarowy słowny czy słowno-graficzny? Odpowiedzi na to pytanie oczekuje każdy, kto zdecydował się zastrzec swoją markę w Urzędzie Patentowym. Pomożemy Ci rozwiązać dylemat, czy lepiej zarejestrować nazwę czy logo firmy. Przeczytaj nasz artykuł, by wybrać najlepszą ochronę dla swojej marki.

Czym jest znak towarowy

Znakiem towarowym, z marketingowego punktu widzenia jest najczęściej logo (lub logotyp) – oznaczenie, którym firma posługuje się najczęściej. Zawiera się w nim nazwa biznesu zapisana oryginalnym fontem, oraz elementy graficzne takie jak rysunki, emblematy czy symbole. Wszystko zachowane w ustalonej kolorystyce i ułożeniu.

Znak słowny i słowno-graficzny Brandelaw

Z prawnego punktu widzenia, który w praktyce rejestracji znaków towarowych jest kluczowy, marka firmy najczęściej składa się co najmniej z trzech znaków towarowych. Co do zasady, znakiem towarowym może być wszystko, co jesteśmy w stanie przedstawić graficznie, o ile może nam posłużyć do odróżnienia towarów lub usług różnych firm działających na tym samym rynku (konkurencji). Z tego przewodnika dowiesz się, jak zarejestrować swoje logo i na czym polega ten proces.

Jak zarejestrować logo? Rodzaje znaków towarowych

Posługując się przykładem marki Brandelaw_ mamy do czynienia z następującymi znakami towarowymi:

Warto mieć na uwadze, że nie każdą formę znaku towarowego (jednej marki) można w taki sam sposób i z tymi samymi szansami zarejestrować. Krótko: nie każdy znak towarowy można zastrzec. 

Przykład: Jeśli budujesz domy, a Twoja nazwa firmy brzmi „Budujemy dom”, to takie oznaczenie będzie wprost opisywało oferowane usługi. Tym samym spełni bezwzględną przesłankę odmowy rejestracji znaku słownego. Jeśli jednak posługujesz się również firmowym logo, gdzie w abstrakcyjny sposób przedstawiony został rysunek budowli, użyto oryginalnego fontu (kroju pisma) i różnych kolorów, to taki znak może mieć szansę na rejestrowanie logo w formie słowno-graficznej lub graficznej.

Rodzaje znaków towarowych

W poprzednim rozdziale wymieniliśmy 3 najpopularniejsze formy rejestrowanych znaków towarowych (rejestracja logotypu, czyli graficzna, słowna lub słowno-graficzna). Zastrzegając markę, możesz wybierać ze znacznie szerszego katalogu różnych form, które teraz szybko przedstawimy.

 

Rodzaje znaków towarowych

Znaki towarowe konwencjonalne:

Niekonwencjonalne znaki towarowe:

Czy brałeś pod uwagę, jak wiele znaków towarowych w Twojej firmie może składać się na Twoją kompletną markę? W tym miejscu zaznaczamy, że istnienie poszczególnych kategorii znaków towarowych, niekoniecznie wiąże się z możliwością rejestracji każdej z nich. Na przykład SMAK jest znakiem towarowym, który będzie ciężko zarejestrować, przede wszystkim ze względu na problem z przedstawieniem graficznym tego, co odczuwamy zmysłem. Dostępna dzisiaj technika czy technologia na to nie pozwalają. Nie oznacza to wcale, że w przyszłości nie pojawią się nowe sposoby na przedstawianie graficzne znaków niekonwencjonalnych. Być może praktyka obierze inny kierunek i systemy prawne zaczną po prostu dopuszczać inne formy przedstawiania znaków. Nie tylko graficznie.

Znak towarowy słowny i słowno-graficzny – różnice

Najczęściej wybieranymi formami znaków towarowych jest rejestracja loga lub nazwy firmy. Są również najważniejsze ze względu na rynkową praktykę stosowania oznaczeń firmowych. Zebraliśmy najważniejsze cechy wyróżniające zarejestrowane znaki słowne i słowno-graficzne i prezentujemy je w przystępnej formie tabeli. Aby ułatwić Ci wybór formy zastrzeżenia marki i rejestrację logotypu, wszystkie skomplikowane kwestie prawne, przekształciliśmy na proste i schematyczne informacje.


Zastrzeżony
znak słowny
Zastrzeżony znak
slowno-graficzny
Najprostsze ujęcie
różnicy w ochronie
Ochrona obejmuje
zapis słowny. Bez znaczenia,
w jakiej formie graficznej
Ochrona obejmuje słowo
wyrażone graficznie
Stopień ochrony słowa Wysoki Wysoki, średni lub niski,
w zależności od słowa
znajdującego się na grafice
Stopień ochrony grafiki Niski Wysoki
Stopień ochrony nazwy
domeny internetowej
Wysoki, jeśli identyczna ze znakiem Wysoki lub średni,
w zależności od słów
i elementów na grafice
Łatwość rejestracji Najczęściej trudniejsza
niż przy znaku słowno-graficznym
Z reguły łatwiejsza niż
rejestracja znaku słownego
Efektywność egzekwowania
praw przy naruszeniu
Wysoka Wysoka
Znaki, kóre mogą naruszać
Twoje prawa
Nazwy, logotypy, loga, hasła
reklamowe, domeny internetowe
itp., jeśli zawierają element słowny
identyczny lub podobny
do Twojego zastrzeżonego znaku
Przede wszystkim logotypy
i loga identyczne lub podobne
do Twojego zastrzeżonego znaku,
nawet jeśli elementy słowne
są różne

Nazwy, hasła i domeny
internetowe, w zależności
od słów i elementów na grafice
Twojego zastrzeżonego znaku
Długość procesu rejestracji Ok. 6 mies. Z reguły krócej
niż przy znaku słowno-graficznym.
Zależy od ilości rozpatrywanych
wniosków, wykazu towarów i usług
oraz skomplikowania znaku
Ok. 6 mies. Z reguły dłużej
niż przy znaku słownym.
Zależy od ilości rozpatrywanych
zgłoszeń, wykazu towarów i usług
oraz skomplikowania znaku

Klasyfikacja nicejska znaków towarowych

Mówiąc o znakach towarowych nie sposób nie wspomnieć o nicejskiej klasyfikacji znaków towarowych. Międzynarodowa Klasyfikacja Towarów i Usług, zwana także „Klasyfikacją Nicejską”, służy do rejestracji znaków towarowych i powstała na Międzynarodowej Konferencji w Nicei (Porozumienie Nicejskie) w 1957 r. Warto wiedzieć, że ten sposób kategoryzacji zgłaszanych znaków towarowych ulega ciągłym aktualizacjom. Obecna, jedenasta wersja obowiązuje od początku 2017 r.

Jest ona systemem klasyfikacji znaków towarowych Unii Europejskiej, który składa się z 45 klas (34 towarowe i 11 usługowych. Klasy służą przejrzystemu przydzielaniu funkcji produktu lub usługi do odpowiedniej kategorii. Każda z wymienionych 45 klas ma swój nagłówek, który wprost informuje o rodzaju towarów lub usług, których dotyczy oraz szereg terminów, które pozwalają poprawnie uszeregować zgłaszane elementy.

Podczas zgłaszania znaku towarowego do Urzędu Patentowego RP wymagane jest przygotowywanie wykazu towarów i usług zgodnie z klasyfikacją nicejską.

Jaki znak towarowy ochroni domenę internetową?

Znak towarowy a ochrona domeny internetowej

Osoby zainteresowane rejestracją znaku towarowego bardzo często pytają, czy lepiej dokonać rejestracji loga czy nazwy, by skutecznie chronić domenę internetową. Trudno się temu dziwić. W dzisiejszych czasach każda szanująca się firma ma swoją stronę internetową, stronę na Facebooku lub w jakimkolwiek innym portalu social media. Opłacanie domeny i serwera nie daje Ci prawa własności do adresu, a jedynie prawo do wykorzystywania go przez określony czas. Jaki znak towarowy zastrzec, aby ochrona obejmowała również Twoją stronę www.

Zastrzeżony znak słowny a domena

Jeżeli nazwa domeny internetowej, czyli adres WWW Twojej strony jest identyczny z zarejestrowanym przez Ciebie znakiem towarowym, sprawa jest dość prosta. Ochrona znaku towarowego rozciąga się również na nazwę domenową. Możesz żądać, by ktoś, kto używa domeny identycznej lub podobnej, czym narusza prawo do zastrzeżonego znaku, zaprzestał używania Twojego znaku towarowego. 

Zastrzeżony znak słowno-graficzny a domena

Co w przypadku, kiedy nazwa firmy nie może być zarejestrowana w formie słowa i zastrzeżony został znak słowno-graficzny? W takim wypadku wiele zależy od tego, co znajduje się w warstwie słownej znaku. Im bardziej fantazyjne słowa pojawią się na grafice, tym większe szanse, że zablokujesz bezprawne używanie tych słów w formie domeny internetowej.

W zależności od rodzaju znaku towarowego, możliwe jest blokowanie naruszeń nie tylko samych nazw domenowych, które z natury pojawiają się w adresie www strony internetowej, ale również oznaczeń znajdujących się w jej treści, czyli logo, grafik, oferty itd. Istnieje wyjątek, Twój znak towarowy może być umieszczony na stronie kogoś innego jedynie w celach informacyjnych. Czyli Twój kontrahent, który sprzedaje Twoje produkty, może na swojej stronie umieścić Twoją nazwę lub logo, by poinformować potencjalnych klientów, że dany towar pochodzi od Ciebie. Nie potrzeba do tego żadnych dodatkowych uprawnień nadawanych przez UPRP i zdaje się, że działa to na Twoją korzyść ;)

Możesz blokować lub zezwalać, według własnego uznania, na używanie Twojego zastrzeżonego znaku towarowego na obcych stronach internetowych.

Lepiej zarejestrować nazwę czy logo firmy?

Czas podsumować wszystko i udzielić wam jasnej odpowiedzi, czy lepiej dokonać rejestracji loga czy nazwy firmy. Wiesz już, jakie formy znaków towarowych istnieją w obrocie, jakie znaki zgłasza się najczęściej oraz jakie cechy mają znaki towarowe słowne (czyli nazwy), jak również znaki słowno-graficzne (czyli logotypy lub loga). Wiesz to wszystko i nadal się wahasz, którą formę rejestracji w Urzędzie Patentowym wybrać? Rozumiemy to. Rejestrowanie logo lub nazwy firmy to nie kupno bułek i wymaga znacznie więcej niż spacerku do najbliższego osiedlowego. ;)

Decyzja, jaką formę znaku towarowego zastrzec może być zupełnie różna w zależności od wielu czynników. Każdy biznes jest inny, każda osoba kieruje się innymi priorytetami przy promocji swojej marki. W każdym przypadku należy zbadać indywidualnie, co właściciel znaku chce osiągnąć przez rejestrację marki, następnie sprawdzić, jaka forma znaku ma w ogóle szanse na rejestrację i stworzyć najkorzystniejszą strategię zastrzeżenia.

Rejestrować znak słowny czy słowno-graficzny

Absolutna ochrona prawna Twojej marki

Na zakończenie chcemy podać Ci sposób na zdobycie ochrony absolutnej Twojej marki. Mamy na myśli ochronę możliwie najpełniejszą. W tekście, nie bez przypadku, zamiennie stosowaliśmy terminy „znak towarowy” „oznaczenie” oraz „marka”. W wielu przypadkach na rynku są one traktowane jak synonimy. O ile znak towarowy i oznaczenie firmy, może służyć do określania tego samego obiektu, to marka jest czymś znacznie, znacznie więcej.

Czym jest marka? Marka to połączenie wiedzy, doświadczenia i kultury firmy z zaufaniem i sympatią lub niechęcią ich klientów. Markę identyfikuje się z każdym odróżniającym firmę elementem lub obiektem. Może to być właściciel, nazwa firmy, nazwy produktów, loga, etykiety, hasła reklamowe i pozostałe elementy identyfikacji wizualnej firmy.

Nawet jeśli w nazwie i w logotypie występują dokładnie te same słowa, prawo umożliwia Ci zgłoszenie ich równolegle, jako dwa różne znaki towarowe. W taki sposób możesz zastrzec do wyłącznego używania każdy odróżniający Twoją firmę obiekt, o ile spełnia wymogi znaku towarowego narzucone przez ustawę.

Jeżeli chcesz jak najszerzej chronić swoją markę, postaraj się uzyskać prawo do obu form, słownej oraz słowno-graficznej, znaku towarowego. Obie formy w pewien sposób się uzupełniają.

Zgłoszenie dwóch form niesie jeszcze jedną zaletę. Chodzi przede wszystkim o przypadki, gdy znaki słowne mogą być problematyczne w rejestracji. Nawet jeżeli Urząd odmówi udzielenia prawa do samej nazwy, to nie zamyka możliwości uzyskania ochrony znaku słowno-graficznego. Oba postępowania toczą się niezależnie i nie mają na siebie wpływu.

Mamy nadzieję, że to kompendium wiedzy z zakresu wyboru formy zarejestrowanego znaku towarowego rozjaśniło ci nieco osąd sytuacji i odpowiada na pytanie jak zarejestrować logo i inne elementy marki. Jeżeli chcesz, możemy Ci w tym pomóc. Wstępne szanse rejestracji Twoich znaków oszacujemy bezpłatnie. Skontaktuj się z nami!

Często zadawane pytania

Co warto zarejestrować logo czy nazwę firmy?

Najlepiej mieć obie wersje ponieważ znak słowny chroni to co słyszysz a słowno-graficzny wygląd Twojej marki. Nie zawsze da się zastrzec znak słowny, bo nie pozwala na to sama nazwa albo konkurencja, która ma zarejestrowany podobny znak.

Jak najlepiej zastrzec znak towarowy?

Im szersza ochrona znaku tym lepiej. A najszerszą ochronę da Ci rejestracja znaku w formie słownej oraz słowno-graficznej. Te prawa wzajemnie się uzupełniają.

Jaki znak towarowy chroni domenę internetową?

Znaki słowne rozciągają swoją ochronę na wszystkie rozszerzenia domenowe. Natomiast ochrona znaków słowno-graficznych obejmuje te domeny, które są wskazane w grafice znaku np. logo zastrzezone.pl.

 

Zobacz również:

Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego

 

Pomagam obniżyć opłaty urzędowe
aż o 75%!

Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
Prawnik
Telefon883 222 282
Plane[email protected]

Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania
Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
Prawnik
Telefon883 222 282
Plane[email protected]
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie.
Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalnośćgospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą al. Warszawska 102, 20-824 Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jestkontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanieskierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. Podanie adresu e-mail jestniezbędne dla udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie. ADO będzie przetwarzał Państwaadres e-mail w oparciu o realizację prawnie uzasadnionego interesu ADO jakoadministratora danych, w postaci udzielenia odpowiedzi na złożone zapytanie, a zatem napodstawie art. 6 ust. 1 lit. f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku zprzetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalejRODO). Podanie imienia, nazwiska i numeru telefonu jest dobrowolne, a podając te danew formularzu wyrażają Państwo zgodę na ich wykorzystywanie.

ADO będzie przetwarzał Państwa dane przez okres niezbędny do udzielenia odpowiedzi, apo tym czasie w zakresie i przez okres niezbędny dla ustalenia, dochodzenia izabezpieczenia ewentualnych roszczeń, mogących mieć związek z komunikacją zużytkownikiem lub odpowiedzią na zapytanie skierowane za pośrednictwem formularzakontaktowego (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, jednak brak adresu e-mail uniemożliwia uzyskanieodpowiedzi na pytanie skierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. ADOinformuje, że w oparciu o dane osobowe nie będą podejmowane decyzje w sposóbzautomatyzowany, nie będą one przedmiotem sprzedaży ani udostępniania podmiotomzewnętrznym, za wyjątkiem podmiotów i okoliczności ich ujawnienia przewidzianychprzepisami prawa oraz podmiotów świadczących usługi na rzecz ADO, np. hostingowe lubIT. Państwa dane osobowe nie będą również przekazywane do państw trzecich luborganizacji międzynarodowych.

ADO informuje, że przysługuje Państwu prawo dostępu do danych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobecprzetwarzania danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego, a także prawo doprzenoszenia danych. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontaktna adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treściżądania (np. chęć dostępu do danych).

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych

prosty, zrozumiały język

konkretne przykłady

Ebook 10 zagadnień prawnych które musisz znać

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.

Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.

Twoje dane będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie zgody. Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą al. Warszawska 102, 20-824 Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jest kontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie Państwa zgody - art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). By móc otrzymywać materiały marketingowo-informacyjne na podany w formularzu adres e-maillub numer telefonu, zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektronicznąoraz ustawy Prawo telekomunikacyjne, potrzebujemy dodatkowej zgody wynikającej właśnie z tych przepisów. Brak wyrażenia tej zgody uniemożliwia otrzymywanie informacjina podany adres e-mail lub numer telefonu.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonych zgód lub doczasu zaprzestania świadczenia usług w formie newsletter. Aby wycofać zgody prosimy okontakt z BRANDELAW Marcin Setlak na adres e-mail wskazany powyżej. Odbiorcy, którym mogą być ujawnione Państwa dane są podmiotami, z którymi ADO zawarł umowę na świadczenie usług serwisowych systemów informatycznych. Nie będą one również udostępniane innym odbiorcom zewnętrznym ani przekazywane do państwtrzecich czy organizacji międzynarodowych. W oparciu o Państwa dane nie dokonujemy profilowania, nie podlegają one również procesom podejmowania decyzji w sposób zautomatyzowany.

Mają Państwo prawo do dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do przenoszenia danych.Mają Państwo również prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych jeżeli uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych przez BRANDELAW narusza przepisy RODO. Mają Państwo również prawo do wycofania zgody w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontakt na adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treści żądania (np. chęć dostępu do danych).Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, niemniej bez ich podania niebędzie możliwe przekazywanie Newslettera. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych przez BRANDELAW w Polityce Prywatności serwisów BRANDELAW: https://brandelaw.pl/polityka-prywatnosci.html.

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.
powrót do góry
jak zastrzec nazwę firmy
f
facebook