fb
Zapytaj o szczegóły

Zastrzeżenie znaku towarowego

Zadzwoń:
883 222 282
powrót

Poznaj siłę swojej marki – zobacz jakie masz szanse na jej ochronę

Opinie i porady

Czy wiesz, że nie każdą nazwę firmy lub marki da się ochronić prawnie? W tym artykule chcemy podpowiedzieć Ci, w jaki sposób stworzyć markę, która będzie nie tylko atrakcyjna pod względem marketingowym, ale też możliwa do ochrony pod względem prawnym. Stwórz silną nazwę dla swojej firmy - zaczynamy!

Silna nazwa dla firmy – od czego zależy?

Dlaczego niektóre nazwy firm są silne pod względem ochrony prawnej, a inne nie? Skąd bierze się takie określenie i w jaki sposób ocenia się poszczególne nazwy?

Siłę lub słabość nazwy firmy pod względem prawnym mierzy się możliwością jej ochrony prawnej. Jako że do nazwy firmy co do zasady nie przysługują prawa autorskie (nawet jeżeli sam wymyślisz nazwę dla swojej firmy, nie będziesz miał do niej praw autorskich, sic!), powinieneś pomyśleć o innym sposobie jej ochrony prawnej. Najlepszym sposobem, który daje najszerszą ochronę Twojej nazwie, jest jej rejestracja jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym. Dzięki tej rejestracji będziesz miał wyłączne prawo do używania zastrzeżonej nazwy. Będziesz mógł skutecznie walczyć z nieuczciwą konkurencją, która zechce nazwać się tak samo lub podobnie i żerować na Twojej renomie. Będziesz mógł walczyć z podróbkami Twoich produktów. Więcej korzyści związanych z rejestracją znaku towarowego znajdziesz tutaj.

ochrona znaku towarowego

Silna nazwa firmy – czy każdą nazwę da się chronić prawnie?

Nie każdą nazwę firmy można zastrzec jako znak towarowy, a przez to zapewnić jej silną ochronę prawną.

Zgodnie z ustawą prawo własności przemysłowej (art. 1291 ust. 1 pkt 3-4), nie udziela się prawa ochronnego na oznaczenie, które składa się wyłącznie z elementów mogących służyć w obrocie do wskazania, w szczególności rodzaju towaru, jego pochodzenia, jakości, ilości, wartości, przeznaczenia, sposobu wytworzenia, składu, funkcji lub przydatności, a także na takie oznaczenia, które weszły do języka potocznego lub są zwyczajowo używane w uczciwych i utrwalonych praktykach handlowych.

Istnieją takie rodzaje nazw firm, które nie będą mogły skorzystać z ochrony prawnej. Popatrz poniżej na wykres przedstawiający rodzaje nazw dla firm pod kątem ich siły prawnej. Pionowa przerywana linia wyznacza granicę zdolności rejestrowej, czyli możliwości zastrzeżenia danej nazwy jako znaku towarowego w Urzędzie Patentowym.

wykres

Znaki towarowe rodzajowe

Znaki rodzajowe to takie znaki towarowe, które wprost wskazują na rodzaj oferowanych przez przedsiębiorcę towarów i usług. Na przykład nazwą rodzajową będzie „Bułka“ dla działalności gospodarczej pod postacią piekarni lub „Kiełbasa“ dla sklepu z wędliną. Jak cała sprawa z wyborem nazwy rodzajowej wygląda pod względem prawnym?

Załóżmy, że prowadzisz swój sklep internetowy sprzedający zabawki dla dzieci pod adresem internetowym „zabawki.com“. Rozwijasz swój biznes, poszerzasz asortyment, wydajesz pieniądze na reklamę. Po roku zauważasz, że wyrosła Ci konkurencja, która pod domeną „zabawki.eu“ zajmuje się również internetową sprzedażą zabawek. Dzwonisz do konkurencji i żądasz zaprzestania używania identycznej nazwy do Twojej. Przecież to Ty jako pierwszy zacząłeś działać w tym obszarze. Oni odmawiają, mówiąc że nie masz podstawy prawnej do takich żądań. Czy mają rację? Niestety tak - nie masz większego pola do manewru pod względem prawnym, bo wybrałeś dla swojego biznesu i dla swojej domeny nazwę rodzajową. Nie możesz zakazać innym firmom posługiwania się słowem „zabawki“ w kontekście sprzedaży lub produkcji zabawek. Jest to nazwa wskazująca na konkretny rodzaj produktów i nie będzie mogła być objęta wyłącznym prawem ochronnym.

Inny przykład znaku rodzajowego to: „BUTY.PL“ . Próbę rejestracji tej nazwy jako znak towarowy podjęto w 2014 r. (nr zgłoszenia: Z.408399). Nazwę tę próbowano zarejestrować w kategorii m.in. produkcji i sprzedaży obuwia. Urząd Patentowy odmówił zastrzeżenia tej domeny.

Kolejne przykłady znaków rodzajowych to próba rejestracji nazwy „MUS“ w zakresie dżemów i sosów owocowych (nr zgłoszenia: Z.251836) czy nazwy „drukarka.pl“ (nr zgłoszenia: Z.251692) w zakresie m.in. urządzeń komputerowych.

Znaki towarowe opisowe

Znaki opisowe to takie oznaczenia, które w bezpośredni sposób wskazują na inne cechy towarów niż ich rodzaj, np. na pochodzenie, jakość, funkcję czy przeznaczenie danego towaru lub usługi.  Przykład? Nazwa „gry używane“ (nr zgłoszenia: Z.400293) zgłoszona dla oznaczania m.in. gier.  Słowo „gry“ wskazuje na rodzaj produktów, a „używane“ na ich pochodzenie. Urząd Patentowy odrzucił zgłoszenie tego znaku do rejestracji. Kolejnym przykładem może być znak „ryż ugotowany zamrożony“ (nr zgłoszenia: Z.435763) zgłoszony do oznaczania ryżu. Urząd Patentowy oczywiście odmówił ochrony.  Więcej na temat znaków opisowych przeczytasz w naszym artykule tutaj. 

Znaki towarowe aluzyjne

Znaki towarowe aluzyjne, to takie oznaczenia, które sugerują, czym może zajmować się dana firma lub do czego może służyć dany produkt lub usługa, ale nie opisują tego wprost. Aluzyjna nazwa firmy daje swojemu odbiorcy pewne sugestie co do tego, w jakiej branży działa ta firma lub tego, jakie towary i usługi oferuje.

Przykładem nazwy aluzyjnej może być nazwa „Ibu-Vit K“ zastrzeżona w kategorii produktów farmaceutycznych. Możemy domyślać się, że chodzi tutaj o preparat zawierający ibuprofen oraz witaminę K. Innym przykładem znaku aluzyjnego jest nazwa „Dary sadu“ (nr rejestracji: R.307038). Co kojarzy Ci się z taką nazwą? Pewnie owoce i warzywa, które można znaleźć w sadzie. Trafnie - nazwa ta została zastrzeżona w zakresie m.in. past warzywnych i mrożonych owoców.

zastrzeżenie znaku towarowego

Znaki towarowe arbitralne

Znak towarowy arbitralny to oznaczenie, które może być uznane za rodzajowe lub opisowe w jednym kontekście, ale użyte w całkiem inny sposób staje się oznaczeniem odróżniającym. Przykład? Jedna z największych marek świata – „Apple“. W kontekście sprzedaży jabłek byłaby to nazwa rodzajowa, niemożliwa do zastrzeżenia jako znak towarowy. W kontekście elektroniki nie jest to słowo typowo używane, a przez to staje się abstrakcyjne. Nazwę rodzajową jednego z owoców wykorzystała również znana firma telekomunikacyjna. W kontekście tego rodzaju usług słowo „Orange“ będzie miało charakter odróżniający i abstrakcyjny, natomiast miałoby charakter rodzajowy w zakresie np. importu pomarańczy.

Kolejne przykłady to nazwa „Truskawka“ zastrzeżona w kategorii lodów (nr rejestracji: R.135228) czy „Kaczka“ zarejestrowana w zakresie środków dezynfekujących (nr rejestracji: R.090849).

Znaki towarowe fantazyjne

Znaki towarowe fantazyjne to takie oznaczenia, które nie funkcjonowały wcześniej w danym języku i zostały stworzone  na potrzeby danej marki. Ważne, aby nowo stworzone słowo nie było słowem rodzajowym ani opisowym. O co w tym chodzi? Czasami wymyślona przez przedsiębiorcę nazwa wprawdzie jest neologizmem, ale złożonym ze zbitki słów, które nie mają zdolności odróżniającej. Przykładem takiego neologizmu może być nazwa „twójoutdoor“ (nr zgłoszenia: Z.403172), która ubiegała się o rejestrację w zakresie usług reklamy. Mimo tego, że w języku polskim nie ma takiego słowa jak „twójoutdoor“, to rozbijając je na części składowe „twój“ oraz „outdoor“ otrzymujemy słowo, które nie będzie miało odróżniającego charaketru w zakresie świadczenia usług reklamowych.

Nazwa dla firmy, która jest nowym, fantazyjnym słowem może korzystać z silnej ochrony prawnej, dlatego staramy się, aby każda nazwa, którą tworzymy była nie tylko nazwą atrakcyjną pod względem marketingowym, ale też jak najsilniejszą pod względem prawnym. Poniżej zobaczysz kilka naszych realizacji, więcej z nich możesz zobaczyć tutaj. 

Przykłady znaków towarowych fantazyjnych:

-    GRAZZIO – nazwa stworzona dla naszego klienta z branży jubilerskiej. Nazwa ta nawiązuje do włoskiego słowa „grazie“ oznaczającego „dziekuję“ oraz do polskiego terminu „gracja“ kojarzącego się z elegancją i wdziękiem.
-    VINSEN – nazwa, którą stworzyliśmy na potrzeby firmy zajmującej się realizacją skomplikowanych projektów budowlanych. Nazwa ta nawiązuje do najwyższej góry na Antarktydzie – góry Vinson
-    CREONIUM – nasza realizacja nazwy dla agencji interaktywnej działającej na rynku polskim i brytyjskim. Nazwa podkreśla twórcze podejście i nawiązuje do kreacji nowych trendów.
-    INUBI – nasza kreacja nazwy dla linii perfum unisex, wywodząca się ze słowa "kinubi", co w języku suahili oznacza harfę, odzwierciedlającą tajemnicę i zmysłowość perfum

Znaki towarowe renomowane

Nawet jeżeli sam z nich nie korzystasz, to i tak na pewno znasz takie marki, jak: Apple, Burger King, Nivea czy Chanel. Bez wątpienia marki te są znakami renomowanymi. Renoma to bardzo dobra opinia o kimś lub o czymś, jednak w znaczeniu prawnym chodzi bardziej o rozpoznawalność danej marki, niż dobre zdanie na jej temat. Znak towarowy renomowany to zastrzeżony znak towarowy, który w konsekwencji intensywnego używania stał się rozpoznawalny wśród znacznej części odbiorców. Jeżeli Twoja marka stanie się znakiem renomowanym, będzie mogła korzystać ze wzmocnionej ochrony prawnej, tzn. ochrona będzie obejmowała nie tylko Twoją branżę (towary i usługi wymienione we wniosku o zastrzeżenie znaku towarowego), ale rozciągnie się na wszystkie branże i wszystkie towary i usługi. Znak towarowy renomowany uzyskuje rynkowy monopol w zakresie ochrony prawnej.

Silna nazwa dla firmy – co zrobić, by Twoja marka była silna prawnie?

Wszystko rozpoczyna się już od wyboru nazwy dla Twojej marki. Powinieneś unikać nazw rodzajowych i opisowych, ponieważ takie nazwy co do zasady nie podlegają ochronie prawnej. Najlepiej byłoby, abyś stworzył unikalną, fantazyjną nazwę. Kolejnym krokiem, który sprawi, że Twoja marka będzie silna prawnie to rejestracja tej nazwy w Urzędzie Patentowym, czyli zastrzeżenie jej jako znak towarowy. Rejestracja zapewni Ci wyłączność na posługiwanie się Twoją nazwą. Będziesz mógł ścigać nieuczciwych konkurentów, którzy wykorzystują zastrzeżoną nazwę bez Twojej zgody. Będziesz mógł walczyć z podróbkami Twoich produktów. Zabezpieczysz swoją domenę i konta w social media (jeżeli będą pokrywały się z zarejestrowaną nazwą). Silna prawnie nazwa firmy pozwoli Ci nie martwić się o bezpieczeństwo Twojej marki, a dzięki temu pozwoli Ci spać spokojnie.

Zobacz również:

Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego

 

Chętnie odpowiem
na wszelkie pytania

Zadzwoń:
✆ 883 222 282
Znaki towarowe - kancelaria Marcin Setlak
Prawnik

Wpisz w pole obok wynik działania: 1 dodać 6

Administratorem Państwa Danych Osobowych jest BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą w Lublinie (20-314) ul. Przyjaźni 9/80, NIP: 7381890884, REGON: 362446190, z którym możliwy jest kontakt pod tym adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą wykorzystywane jedynie do celu udzielenia odpowiedzi na pytanie zadane za pomocą formularza, a zatem na podstawie art. 6 ust. 1 lit. (f) RODO, czyli realizacji prawnie uzasadnionego interesu administratora danych.

Podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, choć konieczne dla udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie. Państwa dane będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak do czasu udzielenia odpowiedzi na pytanie lub do czasu zgłoszenia ewentualnego sprzeciwu wobec ich przetwarzania albo żądania ich usunięcia, a po tym czasie w calach archiwalnych i statystycznych – w okresie przewidzianym w procedurach wewnętrznych administratora danych, a także w celu ustalenia i zabezpieczenia ewentualnych roszczeń związanych z tym procesem, aż do czasu ich wygaśnięcia, przez okres przewidziany przepisami prawa.

Podanie danych osobowych i wysłanie formularza jest dobrowolne. Mają Państwo prawo do dostępu do danych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, żądania ich usunięcia i zaprzestania przetwarzania danych, jak również prawo do złożenia skargi do organu nadzorczego monitorującego przestrzeganie przepisów prawa w zakresie ochrony danych osobowych.

Państwa dane osobowe nie będą przekazywane innym podmiotom. Nie będą one również udostępniane odbiorcom zewnętrznym ani przekazywane do państw trzecich, czy organizacji międzynarodowych. W oparciu o Państwa dane nie dokonujemy profilowania, nie podlegają one również procesom podejmowania decyzji w sposób zautomatyzowany.

powrót do góry
jak zastrzec nazwę firmy
f
facebook