fb
Zapytaj o szczegóły

Zastrzeżenie znaku towarowego

Zadzwoń:
883 222 282
powrót

Monitoring znaku towarowego sklepu internetowego

Karol Maryniowski @ 08-05-2019

Konkurencja w e-commerce potrafi wykończyć. Wie o tym każdy przedsiębiorca, dlatego wielu decyduje się na konieczną wręcz czynność, jaką jest monitoring znaku towarowego sklepu internetowego. Właściciele e-sklepów monitorują swoje znaki towarowe nie tylko w Internecie. Dowiedz się co zrobić, by prawo do znaku towarowego było skuteczne.

Zasady zastrzegania znaków towarowych

Od pewnego czasu w Polsce panują zupełnie nowe przepisy dotyczące zastrzegania znaków towarowych. Niegdyś, po zgłoszeniu znaku do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej to Urząd przeprowadzał kompleksowe badanie zgłoszonego znaku. Badanie obejmowało poprawność merytoryczną zgłoszenia, bezwzględne przesłanki odmowy rejestracji (np. czy ktoś nie próbuje tylko dla siebie zarejestrować słów „sklep internetowy”) oraz przesłanki względne (czy wcześniej ktoś nie zastrzegł już znaku identycznego lub podobnego). Teraz sytuacja jest inna. Urząd zbada, czy zgłoszenie jest poprawnie wypełnione oraz zweryfikuje bezwzględne przesłanki odmowy rejestracji. Jeżeli jednak chodzi o badanie podobieństwa lub identyczności ze znakami już zarejestrowanymi, przygotuje niezobowiązujący raport, który wyśle jedynie do zgłaszającego. I to nie zawsze. Koniecznością staje się monitorowanie swoich zastrzeżonych nazw i logo, a niekiedy nawet oznaczeń konkurencji oraz znacznie dokładniejsze badanie zgłaszanego do rejestracji znaku. O tym, jakie znaki towarowe nie mogą być zarejestrowane w Urzędzie przeczytasz tutaj.

monitoring znaku towarowego

Gdzie kontrolować markę e-sklepu

Gdzie sprawdzać, czy ktoś nie używa nazwy lub loga naszego sklepu internetowego? Skorzystaj z naszego doświadczenia i co dwa lub trzy miesiące regularnie sprawdzaj, czy w miejscach, które wymieniamy poniżej nie widnieje Twoja nazwa lub logo Twojego e-sklepu.

Gdzie sprawdzać, czy nikt nie narusza znaku towarowego sklepu www:

To oczywiście nie wszystkie możliwości, jednak w naszej ocenie najważniejsze. W tekście skupimy się na ostatnim – 7 punkcie listy.

Kto powinien monitorować znaki towarowe e-sklepu

Zbadanie, czy zgłaszany znak e-sklepu nie narusza praw podmiotów, które już zarejestrowały znaki towarowe należy z jednej strony do zadań osoby, która chce swój znak zastrzec, z drugiej zaś do podmiotów już uprawnionych do korzystania z zarejestrowanych znaków.
W interesie każdej ze stron leży kontrola oznaczeń. Jednak znak towarowy powinni monitorować znacznie uważniej właściciele znaków. Aby ochrona zarejestrowanych znaków towarowych była kompleksowa i skuteczna, jest to konieczne. Dlaczego?

Właśnie zastrzegłeś znak towarowy swojego sklepu internetowego. Inwestujesz w nią masę pieniędzy, promujesz ją i zwiększasz jej świadomość na rynku przez bardzo długi czas. Ma już całkiem dużą wartość. W pewnym momencie nazwę podobną lub identyczną zgłasza inny sprzedawca (świadomie lub nie, nieważne). Sprzedaje pod marką na Allegro, Amazonie i AliExpress. Zgłasza oznaczenie do rejestracji a Urząd Patentowy RP w obecnym systemie nazwę rejestruje, bo nikt nie zgłosił sprzeciwu do rejestracji. W skrajnym przypadku może dojść do rozwodnienia naszej marki. Znak towarowy traci na wartości, wprowadzeni w błąd klienci przechodzą do konkurenta. Tracisz przez to całkiem sporo pieniędzy. Możesz wstąpić na drogę sadową, jednak to wiąże się z kolejnymi kosztami finansowymi oraz zaangażowaniem czasu... i nerwów.
A co, jeśli mógłbyś tego uniknąć?

Co dwa tygodnie Urząd Patentowy RP wydaje biuletyn, w którym zawarty jest bieżący spis wszystkich zgłoszeń znaków towarowych. Wystarczy wiedzieć, gdzie szukać i masz stałą kontrolę nad swoim znakiem oraz innymi, które upodobnią się do Twojej marki za bardzo. Gdy ktoś zgłosi znak e-sklepu podobny lub identyczny z tym, którego sami używamy, możemy zgłosić sprzeciw do UPRP.

Samodzielne sprawdzanie tysięcy znaków miesięcznie jest jednak praktycznie niemożliwe dla sprzedawców internetowych. I tak bardzo dużo czasu pochłania przygotowanie towaru, oferty, opisu produktów oraz zarządzanie kontami e-commerce. Warto w takim razie rozważyć skorzystanie z usług kancelarii brandingowej, która wykona całą żmudną robotę za Ciebie, a Ty dostaniesz gotowy, miesięczny raport z nazwami biznesów, które mogą zagrażać nazwie Twojej firmy. Ważne, by pamiętać nie tylko o badaniu znaku, który chcemy zarejestrować, ale również o późniejszej kontroli i sprawdzaniu, czy nikt nie zgłasza znaku towarowego identycznego lub podobnego do naszego – kiedy już go zastrzeżemy.

kto monitoruje znak towarowy?

Monitoring własnej zastrzeżonej marki e-commerce

Badanie i monitoring znaku towarowego to gwarancja skutecznej ochrony prawnej. Uzyskujemy ją dzięki rejestracji nazwy firmy, jednak na tym nie kończy się nasze zadanie. Ochrona prawna marki e-sklepu staje się niepewna, jeśli z niej nie korzystamy. Warto przedsięwziąć środki, które pomogą wykryć jakiekolwiek negatywne efekty działania konkurencji.
Kiedy planujemy zaś rejestrować działalność gospodarczą pod konkretnym oznaczeniem czy przy rejestracji domeny internetowej e-sklepu warto zbadać, czy nazwa firmy spełniała nie tylko funkcję marketingową, ale i prawną. Analiza prawna marki e-commerce pozwoli określić, czy oznaczenie nie narusza prawa (np. nie narusza zasad porządku publicznego i dobrych obyczajów) oraz zwiększy pewność, że używając znaku towarowego nie naruszamy praw innych osób na rynku.

Monitorowanie nazwy lub loga sklepu internetowego jest możliwe, dzięki bazom danych udostępnianym przez poszczególne urzędy patentowe. Niestety do dokładnego zbadania znaku oraz jego monitorowania niezbędna jest odpowiednia ilość czasu, podstawowa przynajmniej wiedza z zakresu ochrony własności przemysłowej oraz znajomość obsługi zaawansowanego filtrowania internetowych baz danych znaków towarowych.

Możesz to robić samodzielnie, jeśli jednak masz na to czasu i predyspozycji, Kacelaria brandingowa posiada wszelkie atrybuty do wykonania takich usług za właścicieli zastrzeżonych znaków towarowych sklepów internetowych. Badanie nazwy firmy jest konieczne, nawet gdy znaku się nie rejestruje w Urzędzie Patentowym. Samo wykorzystywanie znaku towarowego w nazwie lub domenie sklepu internetowego może stanowić naruszenie, za które grożą nieprzyjemne skutki prawne. Wystarczy, że jest to znak towarowy zastrzeżony wcześniej przez kogoś innego.

O znak towarowy sklepu internetowego przedsiębiorca powinien zadbać już na etapie jego tworzenia. Nie ma znaczenia czy pracujesz nad nową nazwą dla firmy, produktu, czy usługi. Określenie prawdopodobieństwa, czy nasz znak nie jest identyczny lub podobny do zarejestrowanego znaku towarowego konkurencyjnej firmy pozwoli uniknąć w przyszłości konfliktów z innymi podmiotami, których prawo może być przez nas naruszane (nawet nieświadomie).

Jak kontrolować znak towarowy e-sklepu

Kontrola znaku towarowego to obowiązek każdego, komu leży na sercu skuteczna ochrona marki sklepu internetowego. Zabieg badania i monitoringu nazwy firmy, produktu czy logo należy często do zadań żmudnych i wymagających specjalistycznej wiedzy prawnej. Sprzedawca mający na głowie wszystkie problemu filmy i sklepu internetowego może nie znaleźć czasu na takie działania. Zatrudnienie wykwalifikowanego pracownika wiąże się z dużymi kosztami. Podobnie zresztą wizyta u rzecznika patentowego. Na to ostatnie rozwiązanie stać największych. Kancelaria brandingowa to nowe rozwiązanie dla małych, średnich a także dużych przedsiębiorstw, które cenią sobie czas, pieniądze i profesjonalizm. Kompleksowość usług oferowanych przez takie podmioty daje przedsiębiorcy pełną możliwość do świadomej kontroli swojej marki.

Zastrzeżona marka

Zastrzeżona marka i jej rola w marketingu

Zastrzeżona marka, zarejestrowany znak towarowy i ich rola w marketingu każdej firmy. Odpowiadamy na najważniejsze i najciekawsze pytania przedsiębiorców, którzy zastanawiają się nad ochroną prawną nazwy i logo firmowego. Dowiedz się, jak rejestracja marki może zmienić Twój biznes.

czytaj więcej     >
pierwsze zarejestrowane znaki towarowe

Pierwsze zarejestrowane logo Twojej ulubionej marki - cz.II

Druga część artykułu Pierwsze zastrzeżone logo Twojej ulubionej. Pierwsza piątka zestawienia najdroższych marek na świecie. Jeszcze więcej praktycznych porad i ciekawych informacji na temat rejestracji znaków towarowych.

czytaj więcej     >
Pierwsze zarejestrowane  logo Twojej ulubionej marki

Pierwsze zarejestrowane logo Twojej ulubionej marki - cz.I

Sprawdź czy Twoja ulubiona marka figuruje w naszym zestawieniu! Zobacz jak wyglądało pierwsze zastrzeżone logo najdroższych marek na świecie! Dowiesz się, jak na przykładzie największych marek czerpać korzyści z zastrzeżenia znaku towarowego.

czytaj więcej     >
powrót do góry
jak zastrzec nazwę firmy
f
facebook