fb
Zapytaj o szczegóły

Zastrzeżenie znaku towarowego

Zadzwoń:
883 222 282
powrót

Pierwsze zarejestrowane logo Twojej ulubionej marki - cz.II

Karol Maryniowski @ 30-10-2018

Pierwsze zarejestrowane loga kilku najcenniejszych marek już zaprezentowałem w pierwszej części artykułu. Kolej na najlepszą piątkę w zestawieniu. Jak wyglądały najcenniejsze zarejestrowane znaki towarowe na samym początku? Miłej lektury.

Przed Tobą zestawienie pierwszej piątki z zestawienia Interbrand. Jeżeli jeszcze nie widziałeś pierwszej części artykułu o pierwszych zastrzeżonych znakach towarowych, znajdziesz go pod linkiem Pierwsze zarejestrowane logo Twojej ulubionej marki cz.I

Tak jak w poprzedniej części badam, jakie były pierwsze zastrzeżone znaki towarowe słowno-graficzne najwartościowszych marek na świecie oraz sprawdzam, czego można się od nich nauczyć prowadząc biznes w Polsce. 

Jeżeli masz niewiele czasu, możesz przeskoczyć do podsumowania na końcu artykułu. Znajdziesz tam bardzo cenne rady zebrane z całego tekstu. Resztę doczytasz później ;) 

Najdroższe marki na świecie
Źródło: https://www.interbrand.com/best-brands/best-global-brands/2018/ranking/

 

5. Coca-Cola® – 100-letni zastrzeżony znak towarowy

Piąte miejsce w rankingu zajmuje zastrzeżona marka Coca-cola. Jej wartość jest szacowana na ponad 66 miliardów dolarów. 107 milionów like’ów daje marce miejsce w czołówce zestawienia pod kątem liczby polubień na Facebook’u. Jednak to tylko potwierdza, że liczba ludzi śledzących Cię na Facebooku nie jest najlepszym miernikiem wartości Twojej marki. Firma założona została w 1892 roku. Wtedy również została zarejestrowana marka. Zanim do tego doszło, produkt przez 10 lat był nieznany i nierentowny!

Od momentu zastrzeżenia znaku marketing nabrał rozmachu, a produkt zdobył gusta odbiorców, stając się ulubionym napojem w wielu domach. Jak bardzo zmienił się zastrzeżony znak towarowy Coca-cola przez ponad 100 lat? 

Pierwsze zastrzeżone logo Coca-cola

W sieci krąży pogłoska o tym, ze w pierwszym roku produkcji sprzedano zaledwie 25 sztuk tego towaru. Biorąc pod uwagę skalę tamtej działalności, nie zdziwiłbym się, gdyby to była  prawda. Każda marka na początku drogi ma taki sam potencjał, by stać się milionowym znakiem towarowym. Prowadzisz mikro przedsiębiorstwo? Twoja marka może być drugą Coca-colą, tyle że chwile wcześniej. O ochronę prawną takiej marki warto zadbać już na początku prowadzenia działalności.


4. Microsoft® – zarejestrowali znak bez „okienka”

Wartość marki Microsoft szacuje się na kwotę prawie 93 miliardów dolarów. Kolejna firma technologiczna w rankingu. Liczba 13 milionów polubień Facebooku robi wrażenie. Pierwszego znaku, który ponoć obowiązywał w momencie rozpoczęcia działania, firma nie zarejestrowała. Być może powodem zmiany loga było pojawienie się podróbek lub niepełne prawa do marki.

Firma Microsoft pierwszy znak towarowy zgłosiła w roku 1982 i znacznie się różnił od tego obecnego. Znane wam „okienko” zastrzeżono jako logo niemal dekadę później! 

Najstarsza zastrzeżona marka Microsoft

Firma zaczynała od popularyzacji interpretera kodu BASIC i dopiero po kilku latach weszła na rynek z produktem, który osiągnął znacznie większy sukces – mowa o komputerze osobistym. Znak towarowy firmy zmieniał się kilkukrotnie. Firma nauczyła się, jak ważna jest ochrona znaku towarowego. Od 1982 roku każdy znak jest rejestrowany na chwilę przed wprowadzeniem do obrotu.


3. amazon.com® – zastrzeżona domena internetowa

Ponad 100 miliardów dolarów wartości i jeden z większych wzrostów wartości w stosunku do roku poprzedniego (kolejny rok). Jason Bezos powiedział kiedyś „twoja marka jest tym, co mówią o tobie, gdy wychodzisz z pokoju”. Gdy AMAZON wychodzi z pokoju, wśród 29 milionów lubiących ich Fan page nie ma pewnie zbyt wielu chętnych do krytyki. Co więcej, zarząd może być spokojny, ponieważ marka od 1999 roku jest chroniona w Urzędzie Patentowym.

Firma posługiwała się na początku działalności innym logo, jednak nie zostało ono zarejestrowane. W efekcie znane nam dzisiaj zastrzeżone logo Amazon.com wyparło niezarejestrowany znak i jest stosowane do dzisiaj. 

Pierwsze zarejestrowane logo Coca-cola

Pierwszego, niezarejestrowanego logo amazona pewnie nie pamiętasz? Nowy zastrzeżony znak na pewno kojarzysz! W tym momencie, w niektórych częściach świata z pewnością ma już status znaku renomowanego. Status zastrzeżonego znaku renomowanego pozwala całkowicie zablokować używanie marki przez inne podmioty, niezależnie od rodzaju oferowanych produktów czy usług. Znak towarowy amazon.com to jeden z ciekawszych przypadków rejestracji. Firmy, które utożsamiają nazwę firmy z domeną internetową, coraz częściej wybierają rejestrację nazwy firmy w połączeniu z rozszerzeniem domenowym (.pl; .com; .eu). Amazon.com wogóle bardzo wspiera ochronę własności przemysłowej swoich użytkowników. Sprzedając na Amazonie, możesz zarejestrować się w specjalnym programie Brand registry i korzystać z dodatkowych funkcjonalności i wyróżnień, tylko dla właścicieli zastrzeżonego znaku unijnego.


2. Google® – zastrzega swoje barwy?

Najpopularniejsza przeglądarka internetowa w Polsce zajęła drugie miejsce. Traci nieco do Apple, jednak przy tak wielkich liczbach, nikt nie powinien zwracać na to szczególnej uwagi. Ponad 155 miliardów dolarów warta jest zastrzeżona marka Google. Co ciekawe, na Facebooku marka ma około 26 milionów like’ów, czyli znacznie więcej niż pozycja pierwsza. Pomyśl tylko, jak wiele pracy musiało to kosztować Lerrego i Sergeya (założycieli)…
Firma została założona 1998 i pierwsze logo wyglądało… stosownie do przełomu lat ’80 i ‘90. Pierwszy zarejestrowany znak towarowy był jednak już bardziej unowocześniony i został zgłoszony zaledwie rok później w Korei, co ciekawe nie jako grafika, a kombinacja kolorów. 

Wiesz że około 90% odbiorców marki Google potrafi wymienić kolory zastosowane w tym logo, ale nie jest w stanie podać kolejności barw 6 liter? Ty jesteś w stanie? 

Pierwsze zarejestrowane logo Google

Nazwa Google powstała w wyniku pomyłki. Pomysł był taki, by nazwać wyszukiwarkę Googol, od liczby 10 100 . Mimo to „pomylony” znak towarowy w formie czystego tekstu i logotypu idealnie się przyjął, dlatego już na początku działalności zadbano o jego bezpieczeństwo prawne.


1. Najcenniejsza zastrzeżona marka na świecie 2018 – Apple®

Walka Apple i  Google o pozycje nr 1 trwa od wielu jednak podobnie jak w 2017, również teraz Apple wygrywa „wyścig zbrojeń”. W momencie tworzenia tego tekstu zastrzeżona marka Apple wyceniana jest na ponad 214 miliardów dolarów. Firma się rozwija. Ponad 11 mln uniesionych kciuków na Fan page robi dodatkowe wrażenie.

Firma rozpoczęła swoją działalność w 1976 roku, a już 4 lata później zgłoszony został pierwszy znak słowno-graficzny. Dzisiaj firma jest właścicielem setek różnych znaków towarowych.

Pierwszy zarejestrowany znak towarowy Apple

Firma ma za sobą już wiele sporów sądowych o swoje znaki towarowe. Część słusznie, część być może niekoniecznie. Jednak patrząc na wartość marki, nie można się dziwić, że tak zapalczywie bronią się przed degeneracją znaku towarowego. W sieci znajdziesz kilka naprawdę ciekawych opisów sporów o znak towarowy APPLE.

Masz świetny produkt? Dbaj o niego już od początku działania firmy, a być może unikniesz w przyszłości takich problemów, jakie miał, ma i pewnie nie jeden jeszcze stoczy Apple. Im bardziej unikalne nazwa i logo, tym skuteczniej je ochronisz.


Podsumowanie kilku kwestii rejestracji znaku towarowego

John Stuart mawiał

„Gdyby trzeba było podzielić firmę, to oddałbym majątek,
halę produkcyjną i wyposażenie, a sobie zatrzymałbym markę
– i tak wyszedłbym na tym o wiele lepiej”

Z podobnego podejścia znany jest również Henry Ford.

Jakie wnioski płyną ze wszystkich opisanych przez nas przypadków najcenniejszych marek na świecie?
Oto dlaczego warto inwestować w ochronę swojego znaku towarowego:

To już wszystko na temat pierwszych zastrzeżonych znaków towarowych najdroższych marek na świecie. Jeżeli brakuje Ci jakiejś marki w zestawieniu, napisz do nas. Być może niedługo pojawią się kolejne teksty z tej serii i znajdzie się tam również Twój ulubiony Brand!

Masz jakieś uwagi, pytania lub coś szczególnie Cię zainteresowało? Podziel się tym z nami. Napisz do mnie, jeżeli chcesz, bym na jakiś temat napisał więcej.

*Ranking Interbrand https://www.interbrand.com/best-brands/best-global-brands/2018/ranking/  , dostęp: 25.10.2018

Zastrzeżona marka

Zastrzeżona marka i jej rola w marketingu

Zastrzeżona marka, zarejestrowany znak towarowy i ich rola w marketingu każdej firmy. Odpowiadamy na najważniejsze i najciekawsze pytania przedsiębiorców, którzy zastanawiają się nad ochroną prawną nazwy i logo firmowego. Dowiedz się, jak rejestracja marki może zmienić Twój biznes.

czytaj więcej     >
Osobowość marki, czyli jak wyróżnić się na rynku

Osobowość marki, czyli jak wyróżnić się na rynku

Nadając swojej marce określoną osobowość, możesz wyróżnić się na rynku i zyskać przewagę konkurencyjną, a także sprawić, że klienci nie tylko polubią Twoją markę, ale wręcz ją pokochają. Przeczytaj artykuł i dowiedz się jak to zrobić.

czytaj więcej     >
Nie popełniaj tego błędu! Czyli o opisowej nazwie firmy

Nie popełniaj tego błędu! Czyli o opisowej nazwie firmy

Na czym dokładnie polega opisowość nazwy firmy? Dlaczego jest problemem? W jaki sposób unikać opisowości nazwy firmy, a jeżeli już zainwestowałeś pieniądze w wypromowanie opisowej nazwy, to co możesz zrobić, aby ją prawnie chronić? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule.

czytaj więcej     >
powrót do góry
jak zastrzec nazwę firmy
f
facebook