fb
Zapytaj o szczegóły

Zastrzeżenie znaku towarowego

Zadzwoń:
883 222 282
powrót

Po co monitorować zastrzeżony znak towarowy

Opinie i porady

Po co monitorować swój zastrzeżony znak towarowy, skoro już zastrzegłeś markę i ochrona Ci się należy? Prawo ochronne to bardzo skuteczne narzędzie i działa, ale nieco inaczej. Analogicznie jak tarcza rycerza - chroni dopiero, gdy podniesiesz ją na wysokość ciosu. Na wojnie nie wystarczy, że zapakujesz oręż do ekwipunku. Dowiedz się jak go używać - jak monitorować znak towarowy.

Zarejestrowałem znak towarowy i co dalej?

Właśnie otrzymałeś z UPRP decyzję warunkową o nadaniu prawa do swojego znaku towarowego? Świetnie! Jest co świętować, dlatego gratulujemy i jeśli tylko uczciłeś to we właściwy sposób, dowiedz się jak teraz korzystać z otrzymanego prawa do znaku.

Jeśli opłaciłeś rejestrację znaku towarowego, musisz uzbroić się jeszcze w cierpliwość. Na nadanie numeru rejestracji, publikację znaku w Wiadomościach Urzędu Patentowego będzie trzeba jeszcze chwile poczekać. Uprawomocnienie decyzji i działanie Urzędu trochę może potrwać. Potem urzędnikom kolejną chwilę zajmie przygotowanie i wysłanie Ci świadectwa ochrony zastrzeżonego znaku towarowego.

Nie musisz czekać, by już teraz pilnować otrzymanego prawa i monitorować zastrzeżony znak towarowy. Przyjmuje się, że jest ono ważne oficjalnie od momentu opłacenia decyzji warunkowej. 

Jeśli chcesz w 100% korzystać ze swojego prawa do zastrzeżonego znaku, powinieneś go monitorować. To wiąże się z regularną i konsekwentną obserwacją nie tylko samego rynku, co z pewnością robisz. Konieczne jest monitorowanie baz zgłoszeń i rejestracji nowych znaków towarowych. Jeśli ktoś zgłosi znak podobny lub identyczny, to dzięki zastrzeżeniu nazwy czy loga, możesz korzystać z prawa sprzeciwu. 

Oznacza to tyle, że jeśli zauważysz nowe zgłoszenie, które narusza Twoje prawa, zablokujesz je jeszcze zanim produkt/usługa/firma wejdzie na rynek. Bez długich rozpraw sądowych. Wszystko na poziomie Urzędowym. Może się zdarzyć, że ktoś zgłosi znak nieświadomie. Wtedy możesz napisać do takiej firmy z informacją o naruszaniu Twojego prawa. Jeśli Zgłaszający będą mieli choć odrobinę rozumu, wycofają naruszający znak i nie będziesz musiał nawet tworzyć wniosku sprzeciwowego.
Przejdźmy teraz do meritum, jak monitorować znak towarowy?

Monitorowanie znaku towarowego

Samodzielne monitorowanie swojego prawa do znaku towarowego

O tym, jak właściwie monitorować znaki towarowe, można napisać całą serię artykułów. Konieczna jest podstawowa wiedza na temat znaków towarowych, ich rodzajów, terytoriów, na których obowiązują poszczególne prawa, struktury klasyfikacji nicejskiej i zasad obowiązywania wykazu towarów i usług różnych znaków. Ważny jest oczywiście sam wygląd, czy też fonetyka porównywanych znaków. Wszystko to składa się na najważniejsze - umiejętność właściwej oceny podobieństwa między swoją zastrzeżona marką a znakiem, który ktoś dopiero zgłosił.

Przy okazji istnieje mnóstwo możliwości, by nieumiejętnie przefiltrować wyniki z bazy, przeszacować naruszenie lub nie docenić zagrożenia.

Usługa monitoringu zastrzeżonej marki

Znacznie szybciej, skuteczniej i przede wszystkim prawidłowo monitorowaniem zajmą się prawnicy, którzy mają wiedzę, doświadczenie i możliwości wykorzystania do tego nowych technologii. 

Nieskromnie wyznamy, że chodzi o nas. Znak oczywiście możesz sprawdzać sam. Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, przeczytaj na czym polega nasz monitoring. Potem sam oceń, czy Ci się przyda.

Monitoring ciągły 

Możesz skorzystać z usługi monitorowania znaku oferowanej przez Brandelaw. W czasie rzeczywistym, codziennie sprawdzamy wybrane bazy znaków towarowych w poszukiwaniu podobnych znaków do tych, którymi się opiekujemy. Jako nieliczni w Polsce,  oferujemy monitoring bazy znaków towarowych: polskiej (UPRP), Unii Europejskiej (EUIPO) oraz światowej (WIPO), jak również poszczególnych państw. Tak - to trzy różne miejsca i należy sprawdzać je wszystkie, ponieważ znaku zgłoszonego lub zastrzeżonego w WIPO lub EUIPO, obowiązującego na terenie Polski nie znajdziesz w polskiej bazie. Jeśli masz z kolei znak zarejestrowany na terenie UE, to konieczne jest weryfikowanie nie tylko znaków zastrzeżonych w EUIPO, ale również na terytorium wszystkich państw członkowskich UE. Tylko wtedy masz pełny ogląd sytuacji, czy jakiś podmiot nie zgłasza znaku kolizyjnego z Twoim, w kraju wchodzącym w terytorium ochrony uzyskanego przez Ciebie prawa.

Korzystając z usługi monitorowania ciągłego, zyskujesz kilka rzeczy:

Usługa jest realizowana w rocznych okresach rozliczeniowych. Jeśli uznasz, że nie chcesz monitorować znaku, wówczas nie opłacasz kolejnego zamówienia. Ty decydujesz i przez cały czas współpracy kontrolujesz, co robić ze swoim prawem do znaku. 

Możliwości systemu do monitoringu:

Jeśli monitorujemy
taki znak towarowy
Znajdziemy taki znak,
jako potencjalnie podobny
Znak monitorowany jest również
częścią znaku słowno-graficznego
Grafika lwa - znak monitorowany
EUIPO 004173613
Pies i napis - znak znaleziony
DPMA 302013022018
Pełny znak towarowy
EUIPO 011384286
Jeśli monitorujemy
taki znak towarowy
Znajdziemy taki znak,
jako potencjalnie podobny
Ponieważ oba znaki mają wspólny
element w warstwie słownej
NOSKINOSKI.PL
UPRP Z.479140
Znak podobny zawierający słowa "czerwone" oraz "noski"
EUIPO 017941436
NOSKI
  Zapytaj o szczegóły

 

Monitoring incydentalny 

Niektóre podmioty na rynku proponuję przeprowadzenie jednorazowego monitoringu znaku. W naszej ocenie taka usługa nie jest realizowana prawidłowo. Po pierwsze dlatego, że weryfikacja odbywa się jednorazowo lub bardzo rzadko, przez co mogą zostać pominięte zgłoszenia znaków kolizyjnych. Po drugie dlatego, że taki monitoring ad hoc zawsze będzie pełen luk. Załóżmy, że znak zostanie zweryfikowany jednorazowo. Tymczasem tydzień później ujawnione zostanie zgłoszenie identycznego znaku w bazach. O tym już się jednak nie dowiesz, b usługodawca tydzień wcześniej poinformował Cię, że żadnych zagrożeń dla Twojej marki nie ma.

Z uwagi na dbałość o należyte świadczenie usług, nie podejmujemy się realizacji monitoringu incydentalnego.

Co, jeśli nie będę monitorował znaku

Jeśli nie monitorujesz zarejestrowanego znaku towarowego, nie masz możliwości wykorzystania prawa, które z takim trudem zdobyłeś. 

Zarejestrowałeś znak?
Masz w ręku wszelkie narzędzia do egzekwowania prawa, które się z nim wiążą.

Nikt za Ciebie tych narzędzi nie wykorzysta.
Właśnie dlatego konieczny jest monitoring rynku i baz nowych zgłoszeń i rejestracji znaków towarowych.

Jeśli nie monitorujesz swojego znaku, może się zdarzyć, że:

  1. Konkurencja lub inny podmiot zarejestruje znak identyczny. Przepisy pozwalają na takie sytuacje, jeśli właściciel pierwszej zastrzeżonej „bliźniaczej” marki (Ty) nie wyrazi sprzeciwu.
  2. Konkurencja lub inny podmiot zastrzeże znak łudząco podobny. Monitorując swój znak towarowy zablokujesz rejestrację również takich oznaczeń. Bez monitoringu zastrzeżonej marki ominie Cię okres sprzeciwowy, a tylko wtedy można to zrobić.
  3. Stracisz pieniądze albo przez to, że ktoś będzie korzystał z Twojej renomy legalnie, bo przeoczyłeś swoje obowiązki w związku z marką, albo przez konieczność egzekwowania swojego prawa już nie przed Urzędem, a w kosztogennym sądzie.
  4. Na rynku ktoś będzie dublował Twoją markę. Nie musimy chyba tłumaczyć, jaki to może mieć wpływ na Twoją renomę.

 

Znaki towarowe monitoruje każdy przedsiębiorca, który zastrzegł markę. Tak to działa i wzorem innych, również możesz to robić, o ile oczywiście chcesz aktywnie korzystać ze swojego prawa do zarejestrowanego znaku.

Jesteś zainteresowany?
Napisz do nas w formularzu lub mailu.
Możesz również zadzwonić - chętnie wyjaśnimy szczegóły.

Zapytaj o szczegóły

Zobacz również:

Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejOchrona znaku towarowego na świecieIle kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego w Polsce?Ile lat trwa ochrona znaku towarowego?Fałszywe faktury za rejestrację znaków towarowychBadanie zdolności ochronnej znakuZastrzezenie nazwy i logo firmyZastrzezenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego

 

 

powrót do góry
jak zastrzec nazwę firmy
f