Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego
Prawnik
Zastrzeżenie znaku towarowego
Znak towarowy jest to każde oznaczenie, które posiada tzw. zdolność odróżniającą. Jeśli nazwa Twojej firmy lub logo są oryginalne, to mogą być znakiem towarowym. Jeśli jednak znak opisuje towary lub usługi, które oferujesz tzw. znak opisowy, to rejestracja takiego znaku jest zakazana.
Najpopularniejszymi znakami towarowymi są:
słowny znak towarowy - to po prostu nazwa Twojej firmy. Taki znak nie zawiera elementów graficznych, a zastrzeżenie znaku słownego chroni brzmienie nazwy, bez względu na to jak jest zapisana.
słowno-graficzny znak towarowy - to część graficzna oraz słowna. Może występować w wersji czarno-białej lub w wybranej kolorystyce. Taki znak chroni nazwę i logo w konkretnej wersji graficznej.
graficzny znak towarowy - to element graficzny bez żadnego elementu słownego, tzw. sygnet. Taki znak chroni wyłącznie obraz danego znaku, bez związku z jego nazwą.
Często stosuje się ochronę kombinowaną tzn. zgłasza kilka wariantów znaku, aby uzyskać jak najszerszą ochronę.
Zastrzeżenie znaku towarowego polega na złożeniu odpowiedniego wniosku do Urzędu Patentowego. W Polsce jest nim Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. Wówczas Twój znak towarowy jest chroniony na obszarze całego kraju.
Możliwa jest również rejestracja wspólnotowego znaku towarowego. Tutaj wniosek należy zgłosić do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Wtedy nazwa Twojej firmy jest chroniona we wszystkich 27 państwach Unii Europejskiej.
Chcesz zarejestrować znak towarowy? Nie wiesz od czego zacząć? Skontaktuj się z Nami. Nasi specjaliści, dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu pomagają w zastrzeżeniu znaku towarowego.
Rejestracja znaku towarowego w Polsce trwa około 6-8 miesięcy, natomiast zastrzeżenie nazwy i logo firmy w Unii Europejskiej 5-6 miesięcy.
Minimalne opłaty urzędowe za zastrzeżenie znaku towarowego w Polsce wynoszą 940 złotych. To kwota za zgłoszenie i decyzję o ochronie na 10 lat - w Polsce opłata jest wnoszona w 2 transzach. Opłata dotyczy jednej klasy towarów.
Opłaty za zastrzeżenie wspólnotowego znaku towarowego w jednej klasie towarowo-usługowej wynoszą 850 euro. W tym wypadku cała kwota jest uiszczana w 1 transzy.
Jest to system klasyfikacji towarów i usług, składający się z 45 klas podzielonych na 34 klas towarowych oraz 11 klas usługowych. Właściwe opisanie towarów i usług jest kluczowym elementem prawidłowo przygotowanego wniosku o rejestrację znaku towarowego. Jeśli zrobisz to zbyt ogólnie lub zbyt szczegółowo, to możesz wejść w kolizję z innym zarejestrowanym znakiem.
Rejestracji znaku towarowego może dokonać każdy, czyli zarówno osoba fizyczna, prawna, stowarzyszenie czy fundacja. Aby zarejestrować znak towarowy nie musisz prowadzić działalności gospodarczej. Jedynie ważne jest posiadanie pełnego prawa do znaku, który chcesz zastrzec.
W urzędzie patentowym panuje zasada kto pierwszy ten lepszy. Im wcześniej podejmiesz decyzję o rejestracji nazwy lub logo firmy, tym szybciej będziesz mógł swobodnie korzystać ze znaku na rynku w tym używać symbolu R w kółeczku. Wiedz, że zastrzeżony znak towarowy podnosi rangę i prestiż marki, a ® świadczy, że dbasz o firmę i jej bezpieczeństwo.
Nasza kancelaria brandingowa pomaga w rejestracji znaku towarowego zaczynając od dokonania wstępnej analizy prawnej znaku. Etap ten jest bardzo ważny, ponieważ pozwala sprawdzić oznaczenie pod kątem formalnym i prawnym.
Wynikiem wstępnej analizy prawnej znaku towarowego jest uzyskanie informacji zwrotnej o szansach rejestracji nazwy i/lub logo Twojej firmy. Wskażemy Ci obszary ryzyka jak również ocenimy inne istotne kwestie związane z procedurą zgłoszenia. Nasze rekomendacje są poparte wieloletnim doświadczeniem naszych ekspertów.
Jeśli nie wiesz czy Twoja nazwa lub logo firmy mogą zostać zastrzeżone w Urzędzie Patentowym? Wypełnij formularz a my odpowiemy na Twoje pytania.
Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych korzyści, wynikających z rejestracji znaku towarowego:
Nasza opieka jest kompleksowa. W ramach niej:
Zajmujemy się kompleksowym wsparciem w zakresie rejestracji znaków towarowych w Polsce, Unii Europejskiej oraz w postępowaniach międzynarodowych.
Zastrzeżonym znakiem towarowym może być nazwa lub logo Twojej firmy, pod warunkiem, że zostanie zarejestrowane w Urzędzie Patentowym. Otrzymane prawo ochronne daje możliwość wstrzymania działań nieuczciwej konkurencji, która niejednokrotnie wykorzystuje reklamę i prestiż innych.
Badanie to polega na szczegółowej analizie możliwości i szans zarejestrowania nazwy firmy w Urzędzie Patentowym. Dzięki temu działaniu unikniesz pojawienia się bezwzględnych i względnych przesłanek odmowy rejestracji znaku towarowego.
Symbol ® oznacza, że znak jest zastrzeżony. Dlatego mogą używać go tylko te podmioty, które dokonają rejestracji znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Niedozwolone jest jego stosowanie przy oznaczeniach niezastrzeżonych.
Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego