Zastrzeżenie nazwy i logo produktu
Jak zarejestrować słowny i słowno-graficzny znak towarowy
Na czym polega zastrzeżenie nazwy i logo produktu?

To produkty są siłą Twojego przedsiębiorstwa. Chroniąc nazwę i logo produktu dbasz o swoje biznesowe bezpieczeństwo. Produkty są nie tylko sercem działalności Twojej firmy, ale także jego najcenniejszym zasobem, który buduje pozycję na rynku i rozpoznawalność wśród klientów. To one niosą w sobie DNA Twojej marki, dlatego tak ważne jest, aby ich nazwa i logo były odpowiednio chronione. Rejestracja nazwy i logo produktu i jego stały monitoring to inwestycja w bezpieczeństwo Twojego biznesu. Wielu naszych klientów zastanawia się czy lepiej zastrzec nazwę czy logo produktu, odpowiedzi szukaj poniżej. A co zrobisz jak odpowiemy, że najlepiej zastrzec oba warianty.
Czym jest znak towarowy
Znak towarowy to unikalne oznaczenie, które identyfikuje produkt lub usługę, odróżniając go od innych dostępnych na rynku. Rejestrując oznaczenie masz do wyboru rożne formy znaku, w tym nazwę i logo produktu. Rejestracja znaku słownego czy znaku słowno-graficznego służy do budowania rozpoznawalności i lojalności wśród konsumentów. Przedsiębiorca zastrzegając nazwę i logo firmy w Urzędzie Patentowym otrzymuje wyłączne prawo używania tego oznaczenia i zabezpiecza go przed nieuczciwą konkurencją.
Rodzaje znaku towarowego
Rejestrując znak towarowy w Polsce czy Unii Europejskiej masz do wyboru różne formy zastrzeżenie oznaczenia Twojego produktu. Jednak jak wynika z raportu EUIPO to słowno-graficzny i słowny znak towarowy cieszyły się największą popularnością wśród zgłaszanych oznaczeń w 2024 roku. Razem stanowiły, aż 99,42% wszystkich wniosków składanych do do europejskiego Urzędu Patentowego.
Znak słowny chronionego produktu
Słowny znak towarowy składa się wyłącznie z tekstu, ciągu liter, bądź wyrazów. Znak słowny chroni warstwę słowną czyli fonetykę. Rejestrując nazwę firmy chronisz jej brzmienie bez znaczenia jak ona zastanie zapisana. Zatem jeśli chcesz zastrzec nazwę swojego produktu to rejestracja znaku słownego powinna być Twoim celem.
Znak słowno-graficzny chronionego produktu
Znak słowno-graficzny to rodzaj znaku, który łączy elementy tekstowe (słowo) z elementami graficznymi. Ten typ znaku towarowego oferuje ochronę, która obejmuje zarówno nazwę jak i graficzne aspekty logotypu. Jedynym warunkiem jest to aby te dwa elementy występowały razem. Jednak każda zmiana chociażby jednego z elementów znaku np. spowodowana rebrandingiem wymaga ponownego zgłoszenia znaku towarowego do Urzędu Patentowego.
Znak graficzny chronionego produktu
Znak graficzny produktu to wizualna esencja Twojej marki, która sprawia, że wyróżnisz się na tle konkurencji. Znak graficzny, nie posiadający elementów słownych, buduje tożsamość marki, wzmacnia jej wizerunek i pomaga w utrzymaniu lojalności konsumentów.
Zastrzeżenie nazwy i logo produktu, daje Ci wyłączne prawo do używania znaku towarowego na rynku. Prawo to daje również podstawę do wyodrębnienia marki produktu w strukturach przedsiębiorstwa. Znak towarowy produktu może być przedmiotem obrotu, co umożliwia jego zbycie lub licencjonowanie na rzecz osób trzecich. Tym samym umożliwia funkcjonowanie marki produktowej w obrocie gospodarczym.
Jak zastrzec nazwę i logo produktu? Na czym polega rejestracja znaku towarowego?
Zastrzeżenie znaku towarowego w Urzędzie Patentowym rozpoczyna się od złożenia wniosku. Zgłoszenie powinno zawierać dane właściciela znaku, jego opis, a w przypadku logo czy logotypu przedstawienie w odpowiednim formacie grafiki. Warunkiem obowiązkowym jest również wskazanie klas towarów i usług, dla których ma być zastrzeżony znak. Następnie odpowiedni urząd w zależności od zasięgu terytorialnego (Urząd Patentowy RP, EUIPO, WIPO) przeprowadza badanie formalno-prawne zgłoszenia pod względem wystąpienia bezwzględnych przesłanek odmowy rejestracji znaku towarowego. Najprościej mówiąc określa czy znak da się zastrzec w Urzędzie Patentowym. Kolejnym etapem jest publikacja zgłoszenia. Wówczas wszyscy zainteresowani mogą się zapoznać ze zgłoszeniem, a następnie wnieść sprzeciw, jeśli stwierdzą, że rejestracja mogłaby naruszyć ich prawo. Jeżeli sprzeciw nie wpłynie lub zastanie uznany za bezpodstawny, znak towarowy zastanie zarejestrowany, a Urząd Patentowy wyda Ci świadectwo ochronne. UPRP wydaje świadectwo w wersji papierowej i przesyła na wskazany adres korespondencyjny, natomiast świadectwo europejskiego znaku towarowego jest dostępne w wersji elektronicznej na indywidulanym koncie użytkownika.
Procedura rejestracji znaku towarowego jest skomplikowana i wymaga starannego przeanalizowania zgłaszanych elementów, aby upewnić się, że spełniają one wszystkie wymogi prawne. Dlatego warto skonsultować się z prawnikiem lub specjalistą ds. własności intelektualnej, aby zwiększyć szanse na pomyślną rejestrację nazwy i logo produktu.
Rozpocznij bezpłatną, wstępną weryfikację:
Czy warto chronić nazwę i logo produktu?
Ochrona nazwy i logo produktu stanowią fundament odróżnialności marki oraz buduje jej reputację na rynku.
Zastrzegając znak i logo firmy Twojej marki chronisz ją przed konkurencją, która mogłaby próbować naśladować produkty, wprowadzając klientów w błąd. Dzięki zastrzeżeniu nazwy i logo produktu minimalizujesz ryzyko utraty swojej unikalnej rozpoznawalności, którą budujesz przez lata. Zastrzegając logo czy nazwę jako znak towarowy zapobiegasz sytuacją, w których inne podmioty mogłyby czerpać korzyści z Twojego sukcesu bez zgody.
Zarejestrowana nazwa i logo produktu kompleksowo zabezpiecza interesy firmy. Zastrzeżona nazwa zapewnia wyłączność na używanie jej w określonych kategoriach (klasa towarowo-usługowych). Natomiast zastrzeżone logo jako wizualny symbol, łatwiej zapada w pamięć klientów, dzięki czemu produkty stają się bardziej zauważalne.
Czym może być logo firmy dla produktu?
Logo firmy to wizualne przedstawienie produktu. Jest istotnym elementem identyfikacyjnym. To nie tylko grafika. To również nośnik wartości i misji marki. Logo buduje zaufanie i lojalność klientów, wyróżnia produkt na tle konkurencji oraz wzmacnia jego pozycję na rynku. Logo Twojej firmy jest pierwszym elementem, który przyciąga uwagę klientów i wywołuje pozytywne skojarzenia. Firmowe logo to także narzędzie marketingowe. Trafnie zaprojektowane logo symbolizuje jakość i profesjonalizm produktu przekazując jedocześnie unikalność i innowacyjność firmy. Rejestracja logo jako część strategii marki, budując emocjonalne powiązanie z klientem może wpłynąć na jego decyzję zakupowe.
Jak wpływa zastrzeżona nazwa produktu (marki) na jej odbiór przez konsumentów?
Zastrzeżona nazwa firmy ma znaczący wpływ na jej odbiór przez konsumentów. Rejestracja nazwy jako znaku towarowego nie tylko chroni ją prawnie, ale również podnosi rangę marki w oczach klienta.
Oto kilka kluczowych aspektów, które wskazują jak ochrona znaku towarowego wpływa na odbiór nazwy i logo produktu przez otoczenie.
- Profesjonalizm i Zaufanie. Konsumenci często postrzegają firmę z zastrzeżoną nazwą firmy jako bardziej profesjonalną i wiarygodną markę. Widok znaku R w kółku obok nazwy sugeruje, że firma poważnie traktuje swoją markę.
- Unikalność i Rozpoznawalność. Zastrzeżenie nazwy pomaga w utrzymaniu jej unikalności, co ułatwia jej identyfikację na rynku. Konsumentom łatwiej zapadają w pamięć firmy, które wyróżniają się dzięki swojej oryginalnością i unikalnością.
- Ochrona przed plagiatem. Rejestracja nazwy jako znaku towarowego chroni firmę przed nieuczciwymi praktykami konkurencji, która nie będzie chciała wchodzić w konflikty prawne wiedząc, że marka zastrzegła swoje pomysły.
- Pozytywny wizerunek. Zastrzeżona nazwa pokazuje, że firma dba o swoją tożsamość i wartości co przyciąga klientów, którzy szukają autentyczności rzetelnej usługi.
- Stabilność. Nazwa zarejestrowana jako znak towarowy sugeruje, że firma ma długoterminowe plany i jest stabilna.
Rejestracja nazwy czy logo produktu. Co wybrać?
Przedsiębiorcy często staja przed dylematem, czy zastrzec nazwę produktu, czy jej logo, a może oba znaki. Każda opcja niesie ze sobą inne korzyści oraz wyzwania, dlatego warto dokładnie przemyśleć decyzję jeszcze przed uzyskaniem prawnej ochrony.
Rejestracja nazwy produktu, czyli znaku słownego, pozwala na ochronę wyrazów lub fraz, które identyfikują markę. Jest to uniwersalna forma ochrony, która daje prawo do używania nazwy w dowolnym kontekście, bez względu na jej graficzne przedstawienie.
Z kolei rejestracja znaku słowno-graficznego chroni unikalny graficzny wygląd oznaczenia. Logo to często pierwszy element, który rozpoznają konsumenci, dlatego jego ochrona jest kluczowa dla budowania silnej marki. Często zastrzeżenie logo w Urzędzie Patentowym daje pewność, że rozpoznawalność wizualnej marki nie zostanie skopiowana i powielona przez nieuczciwą konkurencję.
Rejestracja obu - nazwy i logo - daje najszerszą ochronę, obejmuje zarówno zakres słowny znaku jak i wersję graficzną oznaczenia. Pozwala to na zbudowanie spójnej i niepowtarzalnej tożsamości marki, która jest trudniejsza do skopiowania przez konkurencję.
Nie każdy przedsiębiorca ma szanse na uzyskanie ochrony obu znaków. Aby dobrze określić czy Twoje oznaczenie można zastrzec należy przed jego zgłoszeniem przeprowadzić badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego. Weryfikacja oznaczenia dokonana przez eksperta z zakresu prawa własności intelektualnej pozwoli ocenić ryzyko rejestrowe i wskaże możliwości zastrzeżenia Twojego oznaczenia.
Od kiedy można używać symbolu ® przy znaku towarowym?
Symbol ® widniejący obok znaku potwierdza, że dana marka jest zarejestrowanym znakiem towarowym. Takie używanie symbolu wraz z nazwą i logiem produktu zwiększa jego rynkową wiarygodność. Symbol ® przestrzega również konkurentów przed bezprawnym wykorzystywaniem Twoich oznaczeń.
Istotnym argumentem za rejestracją nazwy i logo produktu jako znaku towarowego jest świadectwo ochronne znaku. Wydawane przez właściwy Urząd Patentowy świadectwo jest podstawowym dowodem, że to właśnie Tobie przysługuje prawo do znaku.
Gdyby doszło do naruszenia praw np. poprzez wytworzenie podrobionych produktów z użyciem Twojego znaku towarowego, możesz w trybie art. 730[1] kodeksu postępowania cywilnego złożyć do sądu wniosek o zabezpieczenie towaru. Sąd wyda postanowienie w ciągu zaledwie kilku dni! Podstawą do wydania postanowienia jest uprawdopodobnienie przez wnioskodawcę roszczenia. Najlepszym sposobem jest przedstawienie świadectwa ochronnego, wydanego przez Urząd Patentowy.
Posiadając świadectwo ochronne na znak towarowy, unikasz również ryzyka, w którym podmiot trzeci może wystąpić do Ciebie z roszczeniem o wydanie domeny internetowej. Z chwilą uzyskania prawa ochronnego uzyskujesz również tytuł prawny do legalnego i bezpiecznego wykorzystywania zarejestrowanej domeny.
Często zadawane pytania
Poznaj odpowiedzi na popularne pytania
Zastrzeżenie nazwy Twojego produktu zapewnia ochroną unikalności słowa lub frazy co utrudnia konkurencji jej użycie. Logo produktu, z kolei chroni wizualny symbol marki, zwiększając jej rozpoznawalność na rynku. Wybór między zastrzeżeniem nazwy, a logo zależy od potrzeb firmy, ale oba te działania zapewniają ochronę tożsamości marki. Ochrona nazwy sprzyja budowaniu zaufania i profesjonalizm, podczas gdy logo wizualnie wyróżnia firmę w oczach klienta. Dlatego jeżeli zastanawiasz się co lepiej zastrzec, jeżeli jest to możliwe wybierz oba warianty znaku.
Ochrona nazwy produktu przynosi wiele korzyści, w tym buduje zaufanie klientów zwiększając jej sprzedaż. Posiadając swój znak, firma wyróżnia się na tle konkurencji, co ułatwia konsumentom identyfikację i wybór jej produktów. Dodatkowo, zabezpieczenie nazwy chroni przed nieuczciwym użyciem przez inne podmioty, co może negatywnie wpływać na reputację oraz sprzedaż. Ochrona nazwy wzmacnia również strategię marketingową, zapewniając spójność komunikacji i promując unikalność marki firmy.
Jeżeli chcesz zadbać o prawną ochronę marki, najlepiej zastrzec znak towarowy produktu na wcześniejszym etapie jego wprowadzenia na rynek. Wówczas konkurencja nie skopiuje Twojej nazwy, a nawet jeżeli będzie chciała używać podobną szybko będziesz mógł na to zareagować. Jeżeli zdecydujesz się na działanie firmy bez rejestracji jej znaku towarowego Twój poziom ochrony marki będzie znacznie słabszy. Dlatego zarejestruj swój znak towarowy aby w pełni z niego korzystać.
Urząd Patentowy może odmówić rejestracji nazwy i logo produktu, jeśli zgłoszone elementy nie spełniają wymagań prawnych. Jeżeli chcesz chronić nazwę, musisz wybierać oznaczenia unikalne i oryginalne. Odmowa może nastąpić, gdy nazwa lub logo są zbyt opisowe, wprowadzają w błąd lub nie odróżniają się od innych znaków towarowych. Jeżeli już w momencie sprawdzenia znaku przed rejestracją napotkasz na takie przeszkody prawdopodobnie takiej nazwy nie uda Ci się zastrzec.
Rejestracja nazwy produktu jest zalecana, gdy chcesz zabezpieczyć oznaczenie produktu w postaci słowa lub frazy, które stanowią kluczowy element identyfikacji Twojej marki. Z kolei rejestracja logo produktu jest właściwa, gdy wizualny symbol marki odgrywa ważną rolę w jej rozpoznawalności i wyróżnieniu się na rynku. Jeżeli nazwa i logo razem tworzą spójną tożsamość marki, warto rozważyć zarejestrowanie obu elementów, o ile jest to możliwe. Wówczas opłaty za ochronę będą wyższe, wiec jeżeli chcesz zarejestrować znak towarowy u Urzędzie Patentowym, możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację. Program SME FUND skierowany jest do firm z sektora MŚP. Aby z niego skorzystać wystarczy prowadzić działalność gospodarczą i posiadać konto bankowe.