Monitoring znaku towarowego

Jak chronić znak towarowy po jego rejestracji

Na czym polega monitoring znaku towarowego i dlaczego jest taki ważny?

zastrzezone.pl - oferta5
Play

Posiadanie zastrzeżonego znaku towarowego może Ci nie wystarczyć aby w pełni chronić Twoją markę. Brak weryfikacji podobieństwa zgłaszanych znaków przez Urząd Patentowy oznacza, że to Ty musisz zadbać o ochronę swojej nazwy bądź logo. Czy wiesz, że masz jedynie 3 miesiące na wniesienie sprzeciwu wobec oznaczenia Twojej konkurencji? Dowiedz się jak możesz uchronić Twoja markę przed kosztownymi sporami i pomóc skutecznie chronić swoje pomysły. Jeżeli w odpowiednim czasie nie wniesiesz sprzeciwu do rejestracji znaku konkurencji pozostanie Ci wyłącznie dochodzenie swoich praw przed sądem.

Na wniesienie sprzeciwu od nowo rejestrowanego znaku, masz tylko 3 miesięczny termin, licząc od dnia publikacji w Biuletynie Urzędu Patentowego. Termin ten jest nieprzywracalny!

Czym jest monitoring znaku towarowego?

Monitoring znaku towarowego polega na ciągłej weryfikacji zgłoszonych znaków towarowych podobnych lub identycznych do oznaczenia klienta we wszystkich bazach urzędowych UPRP, EUIPO oraz WIPO. Monitoring znaku towarowego jest częścią zagadnienia prawa własności intelektualnej i działa niczym agencja ochrony, która pilnuje czy ktoś nie próbuje zarejestrować znaku towarowego identycznego lub myląco podobnego do naszego. Gdy tak się dzieje przesyłany jest natychmiastowy alert o naruszeniu.

Monitoring działa w oparciu o oficjalne publikacje zgłoszeń znaków towarowych. Urząd Patentowy nie zajmuje się analizą zgłoszeń pod kątem identyczności lub podobieństwa do już zgłoszonych i zastrzeżonych znaków. To zadanie należy do właścicieli znaków zastrzeżonych, w których interesie jest wychwycenie możliwego zagrożenia, które może naruszyć ich indywidulane prawo do znaku.

Bez sygnału o rejestracji znaków podobnych lub identycznych właściciel oznaczenia nie jest w stanie wychwycić wszystkich prób rejestracji. I właśnie w tym zadaniu pomaga monitoring znaku towarowego. Nie monitorując znaki towarowe ryzykujemy, że ktoś bez naszej wiedzy uzyska ochronę na znak towarowy identyczny lub podobny do naszego. To może prowadzić do degradacji marki, zwłaszcza jeśli konkurencja wprowadzi na rynek produkty i usługi o niższej jakości. Dodatkowo jeśli przedsiębiorca posiadający zastrzeżony znak towarowy przegapi termin wniesienia sprzeciwu do zastrzeżenia nazwy lub logo firmy pozostaje mu wyłącznie proces unieważnienia znaku, którego procedura jest bardziej kosztowna i czasochłonna.

Kancelaria Brandelaw oferuje monitoring znaku towarowego, który jest prowadzony w oparciu o bazy urzędowe oraz własne narzędzie informatyczne.

Jak działamy?

  1. Monitorujemy zgłaszane znaki towarowe  - Weryfikujemy bazy w Polsce, Unii Europejskiej, międzynarodowe oraz poszczególnych krajów, w których znak ma być objęty ochroną. 
  2. Regularnie oceniamy kolizyjność - Sprawdzamy na ile znaki są podobne do znaku badanego. 
  3. Dostarczamy raport - Jeżeli znajdziemy wynik kolizyjny dostarczamy raport z sugestią dalszych kroków.  

Dlaczego monitorowanie znaku towarowego jest ważne?

Dzięki monitoringowi możemy w porę reagować gdy nasza konkurencja będzie chciała zastrzec identyczny lub podobny znak. Jeśli ktoś zgłosi podobny znak do Urzędu Patentowego, dobrze prowadzony system monitoringu natychmiast nas ostrzeże - jest to szansa aby właściciel mógł w odpowiednim czasie złożyć sprzeciw do rejestracji.

W ten sposób możemy zapobiec sytuacjom, które mogłyby zaszkodzić naszej marce - od kopiowania znaków przez nieuczciwą konkurencję, po używanie ich w sposób, który podważa jakość i renomę naszych produktów.

W procedurze rejestracji znaku towarowego kluczowe znaczenie ma tzw. okres sprzeciwowy, który trwa 3 miesiące od publikacji zgłoszenia znaku. To jedyny moment, w którym możesz zareagować na próbę rejestracji oznaczenia identycznego lub podobnego do Twojego. Co istotne – terminu tego nie można przedłużyć. Jeśli go przeoczysz, znak może zostać zarejestrowany, nawet jeśli narusza Twoje prawa.

W takiej sytuacji pozostaje Ci już tylko ścieżka unieważnienia znaku, a to postępowanie jest zarówno kosztowne, czasochłonne, jak i wymaga zebrania silnych dowodów i argumentów prawnych. To ryzyko można jednak zminimalizować.

Dlatego monitoring znaków towarowych jest nie tylko dobrą praktyką, ale wręcz niezbędnym narzędziem w strategii ochrony marki. Dzięki bieżącemu śledzeniu zgłoszeń w urzędowych bazach i odpowiednim alertom, jesteś w stanie natychmiast wychwycić zagrożenie i złożyć sprzeciw w odpowiednim czasie.

To właśnie skuteczny monitoring pozwala Ci reagować na czas, zanim dojdzie do naruszenia praw lub konieczności wszczynania skomplikowanych i drogich sporów sądowych. Chroń swoją markę proaktywnie – zanim zrobi to ktoś inny.


Rozpocznij bezpłatną, wstępną weryfikację:


5 korzyści monitorowania znaku towarowego

Monitorowany znak towarowy to Twój sojusznik w prowadzeniu biznesu, który dba o to, aby nikt nie mógł podszyć się pod Twoją markę.

Poznaj jakie korzyści przynosi przedsiębiorcy monitorowanie znaku towarowego

  1. Skuteczna selekcja zgłoszeń. System monitoringu działa jak filtr, który wybiera tylko te zgłoszenia znaków, które faktycznie mogą stanowić zagrożenia dla naszego znaku i mogą spowodować kolizję do naszego oznaczenia. 
  2. Unikanie zbędnych sporów. Dzięki monitorowaniu możemy w porę dowiedzieć się o zgłoszeniach podobnych znaków i podjąć działania bez konieczności składania formalnych sprzeciwów. Pozwala to na rozwiązanie problemów na wczesnym etapie, bez angażowania się na w formalne postępowanie sprzeciwowe. 
  3. Sposób na trolle patentowe. Monitoring to sposób na zwalczanie trolli patentowych - podmiotów, które celowo rejestrują podobne znaki w celu wyłudzenia pieniędzy. 
  4. Budowanie przewagi nad konkurencją. Monitorując znak towarowy można przeciwdziałać próbą rejestracji znaków podobnych co wzmacnia markę na rynku. 
  5. Oszczędność czasu i kosztów. Skuteczny monitoring znaków towarowych pozwala na szybką reakcję i zablokowanie rejestracji znaku konkurencji, który narusza Twoje prawa – jeszcze na etapie sprzeciwowym. Dzięki temu unikasz konieczności wszczynania kosztownego i długotrwałego postępowania o unieważnienie znaku, które często wiąże się z koniecznością przedstawienia solidnych dowodów, zaangażowaniem pełnomocnika oraz oczekiwaniem na decyzję przez wiele miesięcy. Monitoring to realna oszczędność zarówno czasu, jak i środków, a także sposób na zachowanie kontroli nad unikalnością i siłą Twojej marki. 

Monitorowanie znaku towarowego to nie tylko inwestycja w bezpieczeństwo marki, ale także strategia, która pozwala utrzymać kontrolę nad unikalnymi wartościami marki. To swoisty radar, który stale monitoruje otoczenie i alarmuje nas, gdy wykryje potencjalne zagrożenie. Dzięki temu możemy skupić się na rozwoju i innowacjach, mając pewność, że konkurencyjny produkt nie będzie nas kopiował.

Czy Urząd Patentowy RP monitoruje znaki towarowe?

Niestety Urząd Patentowy nie sprawdza podobieństwa i identyczności zgłaszanych oznaczeń. To zadanie spada na barki właścicieli zarejestrowanej nazwy bądź logo firmy. Aby chronić swoją markę przed potencjalnymi naruszeniami ważne abyś posiadał niezbędne narzędzia, które w tym Ci pomogą. Często zdarza się tak, że podobieństwo znaków może wprowadzić w błąd odbiorców, co do pochodzenia produktu, a to działa na szkodę każdej firmy. Dlatego informacja o próbie rejestracji znaku podobnego czy identycznego da Ci szanse na szybką reakcję w postaci zgłoszenia sprzeciwu do rejestracji nowego znaku.

Czy sama rejestracja znaku towarowego chroni w pełni znak towarowy?

Wyobraź sobie, że zarejestrowanie Twojego znaku towarowego to jak postawienie solidnego ogrodzenia wokół swojego domu – zapewnia pewną ochronę, ale nie sprawia, że staje się on całkowicie nietykalny.

Sama rejestracja znaku towarowego chroni Twój znak w pewnym zakresie, ale nie stanowi pełnej tarczy ochronnej. To, że zastrzegłeś swój znak towarowy, nie oznacza, że wszyscy przestaną próbować skorzystać z Twojego sukcesu i naruszać Twoje prawa.

Rejestracja znaku towarowego to pierwszy, ważny krok w ochronie Twojej marki, ale to monitoring oraz aktywne reagowanie na potencjalne naruszenia są kluczowymi elementami pełnej ochrony. Monitoring pozwala na śledzenie nowych zgłoszeń znaków towarowych, które mogą być podobne do Twojego znaku, co daje możliwość podjęcia odpowiednich działań, zanim zagrożenie stanie się realne.

Jak skutecznie monitorować konkurencję?

Oferowana przez nas usługa monitoringu znaku polega na stałej obserwacji i porównywaniu nowo zgłaszanych znaków towarowych względem Twojego znaku. W ramach niej otrzymywać będziesz natychmiastowy raport o zgłoszonych znakach podobnych lub identycznych.

Monitoring znaku towarowego pozwala zabezpieczyć Twoje prawa i ograniczyć działania konkurencji. Podstawowy monitoring obejmuje Polskę oraz tzw. znaki unijne (EUTM). 
Natychmiast otrzymasz pisemny raport z informacjami o zagrożeniach.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Poznaj naszą ofertę

Dowiedz się jak szybko możemy ci pomóc

Dowiedz się jak długo trwa zastrzeżenie znaku towarowego

Konsultacja z prawnikiem do 24 godzin

Doradzamy w zakresie zastrzeżenia znaku, prowadzimy konsultacje telefoniczne i e-mailowe.

Badanie znaku + raport od 2 do 4 dni

Weryfikujemy znak w bazach znaków towarowych: krajowej (UPRP), unijnej (EUIPO) i międzynarodowej (WIPO).

Rejestracja znaku towarowego
Polska
od 6 do 7 miesięcy

Opracowujemy wykaz towarów wg klasyfikacji nicejskiej, sporządzamy wniosek do UPRP, prowadzimy bieżący nadzór nad sprawą.

Rejestracja znaku towarowego
Unia Europejska
od 5 do 6 miesięcy

Opracowujemy wykaz towarów wg klasyfikacji nicejskiej, sporządzamy wniosek do EUIPO, prowadzimy bieżący nadzór nad sprawą.

Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania

883 222 282 [email protected]

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Warto wiedzieć

Wartościowe artykuły i porady, w których dzielimy się wiedzą

Wszystkie artykuły