Zastrzeżenie znaku towarowego w Polsce



Zastrzeżenie (rejestracja) znaku towarowego w Polsce przebiega w kilku etapach, poznaj jej najistotniejsze elementy.
Zgłoszenie znaku towarowego w Urzędzie Patentowym RP
Aby rozpocząć procedurę rejestracji znaku towarowego należy złożyć poprawnie wypełniony wniosek do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej (UPRP), osobiście lub za pośrednictwem rzecznika patentowego. Urząd daje możliwość zgłoszenia znaku towarowego drogą elektroniczną. Każdy taki wniosek posiada swój numer i datę wpływu do Urzędu, która rozpoczyna się od daty zgłoszenia. Jednak rejestracja znaku towarowego powinna być poprzedzona wstępną analizą znaku, która polega na sprawdzeniu czy Twoje oznaczenie może zostać zastrzeżone i otrzymać prawo ochronne. Badając znak przed rejestracją ustalisz czy Twój znak może być w ogóle znakiem towarowym czy też urząd od razu zdecyduje o odmowie tzw. bezwzględne przesłanki odmowy rejestracji znaku towarowego. Co więcej analiza zdolności odróżniającej znaku pozwoli Ci również ustalić czy są już zastrzeżone znaki podobne lub nawet identyczne, co może uniemożliwić dokonania zgłoszenia. Dlatego zadaniem badań jest ocena ryzyk i szans związanych ze zgłoszeniem nazwy lub logo firmy.
Co powinno zawierać zgłoszenie znaku towarowego?
Każde zgłoszenie oprócz oczywistych danych wnioskodawcy, powinno zawierać informacje o zgłaszanym znaku oraz zakresie wnioskowanej ochrony.
Rodzaj zgłaszanego znaku
Zgłoszeniu powinno zawierać informacje jaki rodzaj znaku jest przedmiotem rejestracji.
Najczęściej zgłaszane znaki towarowe to:
- znak słowny - czyli najprościej mówiąc nazwy firmy lub produktu. Znak słowny chroni brzmienie słowa niezależnie w jakiej postaci została zapisana. Znak słowny może składać się z cyfr, liter lub różnych ich kombinacji.
- znak słowno-graficzny - chroni nazwę firmy lub produktu, która występuje w towarzystwie grafiki (sygnetu).
- znak graficzny - składa się wyłącznie z elementów graficznych. Jest świetnym rozwiązaniem dla wizualnej ochrony marki, która pomaga w nawiązaniu relacji z klientem.
Należy wspomnieć, że jeżeli chcesz zarejestrować znak słowno-graficzny bądź graficzny, należy do zgłoszenia dołączyć załącznik w odpowiednim formacie, który będzie ilustrował oznaczenie.
Zgodnie z definicją znakiem towarowym może być każde oznaczenie służące do identyfikacji produktów lub usług przedsiębiorcy. Obecnie wraz z dynamicznym rozwojem rynku rośnie popularność coraz to nowszych form znaków towarowych. Ustawodawca określił je mianem niekonwencjonalnych znaków towarowych. Przekraczają one granicę tradycyjnych (tzw. konwencjonalnych) znaków, wykorzystując różne formy do budowania rozpoznawalności marki.
Klasyfikacja nicejska
Zgłaszony znak towarowy powinien posiadać ustalony zakres klas towarowych i usługowych, które wskazują w jakim obszarze będzie działać Twoja marka. To tzw. klasyfikacja nicejska, która powstała dla celów rejestracji znaków. Składa się z 45 klas w tym 34 dotyczących towarów i 11 odnoszących się do usług. Klasy te wyznaczają zakres ochrony znaku. Wskazanie liczby klas towarowo-usługowych ma wpływ na wysokość opłat urzędowych jak również jest podstawą do wniesienia ewentualnego sprzeciwu przez właściciela innego znaku, który uważa, że zgłoszenie znaku narusza jego prawa.
Dokładne określenie zakresu klasyfikacji oznaczenia jest niezwykle istotne ponieważ bezpośrednio wpływa na ochronę znaku. Rejestrując go, musisz wybrać odpowiednie klasy, które odzwierciedlają zakres Twojej działalności. Nieuwzględnienie wszystkich klas lub ich niedokładne określenie może skutkować ograniczeniem ochrony znaku i doprowadzić do sytuacji, w której inna firma będzie mogła korzystać z Twojego oznaczenia w podobnym zakresie. Dodatkowo jeśli w przyszłości zdecydujesz się na rozszerzenie zakresu ochrony będziesz musiał przejść przez kolejne postępowanie rejestrowe znaku. Wiąże się to z kosztami i czasem. Ale to nie wszystko. Osoba, która zarejestruje w międzyczasie podobny znak w danej klasie, którą zechcesz dodać później, może w efekcie zablokować rozszerzenie Twojej działalności pod tą marką.
Opłaty za rejestrację znaku towarowego
Zgłoszenie znaku towarowego do rejestracji w UPRP wymaga uiszczenia opłat urzędowych, które są niezbędne do rozpoczęcia procesu rejestrowego. Opłaty te rozpoczynają się od 450 PLN (wówczas gdy jest zarejestrowany znak w jednej klasie towarowo-usługowej). Każde kolejne dodanie klasy powoduje zwiększenie opłat urzędowych o 120 PLN. W momencie wydania decyzji warunkowej o przyznaniu prawa ochronnego do znaku jego właściciel jest zobligowany do uiszczenia drugiej transzy opłat, które wiążą się z 10-letnią ochroną znaku w wysokości 400 PLN za każdą zgłoszoną klasę oraz publikacją oznaczenie w bazach urzędowych w kwocie 90 PLN. Łącząc wszystkie urzędowe opłaty dla jednej klasy towarów otrzymujemy kwotę 940 PLN. Czy to wysoka cena za bezpieczeństwo marki i ochronę Twojego znaku towarowego? Sam oceń.
Istnieją programy pozwalające dofinansować opłaty urzędowe związane z rejestracja znaku towarowego. Więcej o dotacjach dowiesz się tutaj
Okres badań znaku towarowego przez Urząd Patentowy RP
Etap badań trwa przeważnie od 1 do 4 miesięcy. Urząd Patentowy dokonuje weryfikacji, czy wniosek o rejestrację znaku towarowego jest poprawnie wypełniony, czy nie występują bezwzględne przesłanki do odmowy rejestracji znaku oraz czy zostały uiszczone stosowne opłaty. W razie stwierdzenia nieprawidłowości lub błędów UPRP wzywa do ich poprawienia. Następnie Urząd ujawnia informacje o zgłoszeniu znaku towarowego wraz ze wszystkimi informacjami na jego temat w Biuletynie Urzędu Patentowego (BUP). Jednocześnie sporządzona jest i wysłana do zgłaszającego wstępna informacja o możliwym istnieniu podobnych lub identycznych znaków zarejestrowanych wcześniej.
Jak wygląda analiza zgłoszonego znaku towarowego wykonana przez eksperta urzędu patentowego?
Analiza zgłoszenia znaku towarowego wykonana przez eksperta Urzędu Patentowego jest kluczowym procesem w ustaleniu czy zgłoszenie zostało złożone poprawnie. W pierwszej kolejności urzędnik sprawdza poprawność przedstawionej dokumentacji, wniesionych opłat urzędowych oraz czy załączniki dodane do zgłoszenia są zamieszczone w odpowiednim formacie. Następnie ekspert sprawdza czy znak jest pozbawiony bezwzględnych przesłanek, które uniemożliwiają rejestrację, czyli określa czy zgłoszone oznaczenie może być znakiem towarowym.
Kiedy nie można zarejestrować znaku towarowego, czyli czym są bezwzględne przeszkody rejestracji?
Pojawienie się bezwzględnych przeszkód rejestracji znaku towarowego uniemożliwia zastrzeżenie nazwy bądź logo firmy w Urzędzie Patentowym. Są one ustalone przez przepisy prawa i dotyczą różnych aspektów odnoszących się do charakterystyki samego znaku, jego towarów i usług, a także spowodowania naruszania prawa. Poniżej znajdziesz powody, dla których nie zastrzeżesz znaku w urzędzie.
- Brak zdolności odróżniającej. Jednym z głównych zadań znaku towarowego jest odróżnienie jednego towaru od drugiego. Jeżeli nazwa jest opisowa, nie spełni podstawowej funkcji znaku, a ekspert urzędu wskaże na generyczność znaku jako główny powód odmowy udzielenia prawa ochronnego.
- Użycie oznaczeń powszechnie znanych tj. symbole narodowe. Zastosowanie elementów godła czy flagi określonego kraju mogłoby być postrzegane jako niestosowne i obraźliwe. Dodatkowo użycie symboli narodowych w znakach może prowadzić do dezinformacji lub zmylenia konsumenta.
- Sprzeczność z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Wykluczone z rejestracji są oznaczenia obraźliwe, wulgarne lub promujące nielegalne działanie. Użycie nazwy sprzecznej z porządkiem publicznym jest zabronione, ponieważ może naruszać zasady życia publicznego. Wprowadzenie takiej nazwy może wprowadzić dezinformację, a nawet zagrozić bezpieczeństwu publicznemu.
- Wprowadzenie odbiorcy w błąd, czyli naruszenie prawa innego podmiotu. Przesłanka występuje wówczas gdy osoba zgłaszająca nie mając prawa do znaku mimo wszystko dokonuje jego zgłoszenia w urzędzie. Zazwyczaj dzieje się tak gdy nieuczciwy podmiot chce zablokować konkurencję. Chce kontrolować jego pozycję na rynku i uzyskać korzyści finansowe.
- Użycie wyrażeń potocznie znanych. Jeżeli dane oznaczenie weszło do domeny publicznej nie może zostać uznane przez eksperta urzędu patentowego za oznaczenie unikalne. Czy słowo REL - młodzieżowe słowo roku 2023 może zostać zastrzeżone w UPRP - raczej nie. Słowo to jest kojarzone przez większość i zyskało swoja popularność wśród ludzi młodych i nie tylko.
Co się dzieje gdy urząd znajdzie powód do odmowy rejestracji znaku towarowego?
Gdy ekspert urzędu patentowego znajdzie powód do odmowy rejestracji znaku towarowego, to niekoniecznie może oznaczać, że jesteś na straconej pozycji. Z jednej strony to jest sytuacja negatywna. Z drugiej jednak wiesz, że ze słabą marką nie zbudujesz silnej pozycji na rynku. Dlatego to może być dla Ciebie okazją na nowe spojrzenie na swoją markę, odnowienie jej wizerunku, przebudowanie koncepcji. Dokonując rebrandingu z pewnością dokonasz też ewaluacji komunikacji ze swoimi klientami. Może się okazać, że Twoje oznaczenie wymaga tylko pewnej dodatkowej pracy polegającej na dostosowaniu znaku w taki sposób aby uniknąć pojawienia się przesłanek jego odmowy. Zmiana wyglądu oznaczenia, dodanie pewnych nowych elementów czy użycie sloganu może spowodować, że Twoje oznaczenie uzyska prawo ochronne.
Rozpocznij bezpłatną, wstępną weryfikację:
Okres sprzeciwowy w procedurze zgłoszenia znaku towarowego
Wraz z publikacją zgłoszenia w Biuletynie Urzędu Patentowego rozpoczyna się okres, w którym osoby trzecie mogą zgłosić swój sprzeciw do rejestracji określonego znaku towarowego. Sprzeciw można zgłaszać w okresie 3 miesięcy - terminu nie można wydłużyć. Jeżeli żaden sprzeciw nie wpłynie, rozpoczyna się etap rejestracji znaku, w innym razie konieczne jest przeprowadzenie przez UPRP postępowania sprzeciwowego.
Kto może wnieść sprzeciw do rejestracji znaku towarowego?
Sprzeciw do rejestracji znaku towarowego może zostać wniesiony przez osobę, która uważa, że zgłoszenie znaku narusza jego prawa. Wniesienie sprzeciwu jest narzędziem, który pozwala chronić prawo ochronne tych przedsiębiorców, którzy już posiadają zastrzeżony znak towarowy. Dzięki temu, właściciel znaku może skutecznie bronić swoich interesów i uniknąć pojawienie się na rynek podobnych oznaczeń, które mogłyby wprowadzić w błąd konsumentów. Jak wyżej wspomnieliśmy, czas na wniesienie sprzeciwu trwa 3 miesiące i rozpoczyna się w momencie publikacji zgłoszenia w Biuletynie Urzędu Patentowego. Jest to dość krótki okres, dlatego monitoring baz urzędowych i śledzenie nowych zgłoszeń jest niezwykle istotne. Wniosek o sprzeciw powinien być dobrze przygotowany, zawierać precyzyjne uzasadnienie. Ważne aby był oparty na solidnych argumentach, aby mógł zostać uznany za zasadny.
Postępowanie sprzeciwowe w procedurze zgłoszenia znaku towarowego
Gdy osoba trzecia w ciągu okresu sprzeciwowego zgłosi sprzeciw, rozpoczyna się alternatywna droga postępowania – postępowanie sprzeciwowe. W zależności od stopnia skomplikowania sprawy może ono trwać najczęściej od 3 do 8 miesięcy. Po zakończonym postępowaniu urząd wydaje decyzję o udzieleniu prawa ochronnego lub odmowie rejestracji znaku. Na każdym etapie rejestracji znaku towarowego przysługuje nam odwołanie od decyzji UPRP.
Kiedy sprzeciw jest zasadny?
Możliwość wniesienie sprzeciwu do rejestracji znaku towarowego została wprowadzona aby chronić interesy właścicieli zastrzeżonych znaków towarowych. Istnieje kilka najczęstszych okoliczności, w których sprzeciw może zostać uznany za zasadny.
- Naruszenie praw osobistych i majątkowych. W przypadku gdy zgłoszony znak koliduje z istniejącymi prawami innych takim jak min. prawo do imienia, nazwiska, wizerunku czy nazwy zespołu muzycznego, oznaczenie to nie otrzyma prawa ochronnego, a naruszenie prawa będzie uznane za zasadne.
- Identyczność do znaku z wcześniejszą datą rejestracji. Jeżeli zgłoszone oznaczenie jest identyczne do znaku, który posiada już prawo ochronne wówczas zgłoszony sprzeciw zostaje przyjęty.
- Podobieństwo do znaków już zarejestrowanych, które mogą wprowadzić odbiorcę w błąd. Taka rejestracja mogłaby spowodować zamieszanie na rynku co do pochodzenia towarów i usług.
- Podobieństwo lub identyczność do znaku renomowanego. Nawet jeśli zgłoszone oznaczenie różni się klasami towarowo-usługowymi co do znaku renomowanego, oznaczenie to nie zostanie zarejestrowane. Podobieństwo do znaku renomowanego mogłaby spowodować powstanie nienależnych korzyści, co wpłynęłaby niekorzystnie na znaną markę, jej wyniki finansowe lub nawet mogło spowodować utratę reputacji.
Dlaczego warto zgłosić sprzeciw do zgłoszonego znaku towarowego?
Z perspektywy zgłaszającego znak, sprzeciw jest jedną z tych rzeczy, które chce się uniknąć. Jeżeli jednak posiadasz już znak towarowy, który wyróżnia się na rynku i przynosi Ci konkretne przychody, to Twoja ocena takiej sytuacji jest zupełnie inna. Musisz być gotowy na szybką reakcję na działania konkurencji. Warto dodać, że UPRP nie podejmuje działań mających na celu ocenę, czy zgłoszony znak koliduje z innymi znakami. To zadanie należy do Ciebie, a jego celem jest zadbać o ochronę i bezpieczeństwo marki. Dlatego w momencie zastrzeżenia znaku towarowego otrzymasz narzędzia prawne, które umożliwią Ci skuteczne i szybkie reagowanie na czyny nieuczciwej konkurencji. Jednym z tych narzędzi jest możliwość wniesienie sprzeciwu do rejestracji oznaczenia, które Twoim zdaniem może naruszyć prawo na wyłączność do znaku. Szybkie działanie ma ogromne znaczenie dla zachowania stabilności i reputacji Twojej firmy. Wróćmy teraz do wnioskującego o ochronę swojego znaku - teraz już wiesz, co motywuje drugą stronę do wniesienia sprzeciwu. Być może łatwiej Ci będzie zrozumieć inny punkt widzenia, a szukanie porozumienia będzie dla Ciebie najlepszą drogą na obronę swojego znaku.
Cooling-off czyli czas na ugodę
Gdy sprzeciw został prawidłowo złożony jego treść jest przesyłana właścicielowi zgłoszonego znaku. Wówczas Urząd Patentowy wyznacza 2 miesięczny termin na negocjacje i zawarcie ugody. W tym czasie każda ze stron ma możliwość skontaktowania się w celu wypracowania porozumienia. Ten czas jest często wykorzystywany przez wielu przedsiębiorców, a rozmowy kończą się podpisaniem ugody. Jeżeli jednak strony uznają, że ten czas jest zbyt krótki na przeprowadzenie rozmów, urząd ma możliwość przedłużyć ten czas o 6 miesięcy. Jeśli w trakcie tego okresu dojdzie do porozumienia, strony mają obowiązek o tym poinformować Urząd Patentowy. W przypadku braku porozumienia urząd wzywa zgłaszającego sprzeciw do dostarczenia odpowiednich argumentów potwierdzających, że zgłoszenie narusza jego prawa ochronne.
Przebieg postępowania spornego w procesie rejestracji znaku towarowego
Jeśli cooling-off zakończy się negatywnie, wówczas strona wnosząca sprzeciw jest zobowiązana do przedstawienia uzasadnienia sprzeciwu. W kolejnym kroku strona broniąca swoje zgłoszenie przedstawia odpowiedź na przedłożone uzasadnienie. Przyjmuje się jeszcze dodatkowe wymiany pism między stronami, jeśli zajdzie taka potrzeba. Urząd rozpatruje sprzeciw w jego granicach i jest związany podstawą prawną wskazaną przez wnoszącego sprzeciw. Na koniec Urząd Patentowy wydaje decyzję na podstawie zebranych dowodów. Od wydanej decyzji istnieje możliwość odwołania do właściwego sądu administracyjnego.
Rejestracja znaku towarowego
Po pozytywnym zakończeniu etapów poprzedzających, następuje rejestracja znaku towarowego. Urząd wydaje decyzję o warunkowym przyznaniu ochrony. Oznacza to, że udzielona jest czasowa ochrona do momentu uregulowania wszelkich opłat. W przypadku braku płatności w wyznaczonym terminie ochrona wygasa. Po wydaniu decyzji o przyznaniu ochrony na znak towarowy oraz uiszczeniu opłat, UPRP dokonuje wpisu do rejestru i wydaje świadectwo ochronne na znak towarowy zgłaszającemu.
Czym jest decyzja warunkowa?
Uzyskanie ochrony znaku towarowego, jest uzależnione od spełnienia warunku. Dlatego decyzja wydawana przez Urząd Patentowy nazywana jest decyzją warunkową. Tym warunkiem jest terminowe wniesienie opłaty za 10-letni okres ochrony i publikację w Biuletynie Urzędu Patentowego. Właściciel znaku ma 3 miesiące na opłacenie decyzji. Warto zaznaczyć, że nieuiszczenie opłaty w wyznaczonym terminie skutkuje wygaśnięciem prawa ochronnego.
Decyzja warunkowa jest kluczowym etapem w procesie zastrzeżenie znaku towarowego. Aby została uznana za wiążącą decyduje terminowe wniesienie opłat. Pamiętaj, że właściciel znaku ma 3 miesiące na ich dokonanie. W przeciwnym razie utraci prawo ochrony do znaku towarowego. W takim wypadku procedurę zgłoszenia znaku należy przeprowadzić od początku.
Ile lat trwa ochrona znaku towarowego?
Ochrona znaku towarowego trwa przez okres 10 lat i jest liczona od daty złożenia wniosku do UPRP. Wiele osób jest w błędzie myśląc, że data ochrony rozpoczyna się z chwilą przyznania ochrony na znak towarowy. Po upływie 10 lat istnieje możliwość przedłużenia ochrony na kolejny 10 letni okres. Jest to ważny krok, który należy dokonać aby zachować prawo do znaku towarowego. Przedłużenie ochrony jest możliwe za każdym razem po upływie kolejnych 10 lat, co daje przedsiębiorcy możliwość długotrwałej ochrony znaku towarowego.
Proces rejestracji znaku towarowego jest pełen różnorodnych aspektów i zawiłości. Dlatego zachęcamy do zgłębienia wiedzy na temat zastrzeżenie nazwy bądź logo Twoje firmy. Nasze artykuły oraz pomoc naszego zespołu pomoże wam przejść przez cały proces zastrzeżenia znaku towarowego oraz uzyskać ochronę dla Waszego biznesu. Jeżeli chcesz zastrzec swój znak towarowy zadzwoń lub napisz do nas wypełniając formularz kontaktowy.
Warto pamiętać, że prawo do znaku towarowego pozwala na jego wyłączne używanie do wybranych towarów bądź usług. Jeżeli masz zamiar dokonać zastrzeżenia znaku towarowego skorzystaj z pomocy naszego zespołu. Nasi eksperci dokładnie objaśniają cały proces rejestracji znaku towarowego na terenie Polski jak również Unii Europejskiej i pomogą go przeprowadzić. Jeżeli interesuje Cię fachowe doradztwo zachęcamy do kontaktu.
Często zadawane pytania
Poznaj odpowiedzi na popularne pytania
Aby zastrzec znak towarowy należy złożyć wniosek do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej. Można tego dokonać osobiście lub za pośrednictwem wybranego przez siebie pełnomocnika. Jeżeli Urząd Patentowy wyda decyzję pozytywną następuje publikacja znaku towarowego w biuletynie urzędu. Należy podkreślić, że koszt rejestracji znaku towarowego jest uzależniony od wskazania ilości klas towarowo-usługowych. W przypadku zgłoszenia znaku towarowego w jednej klasie klasyfikacji nicejskiej, koszt rejestracji znaku w Polsce wyniesie 890 PLN.
Modelowa rejestracja znaku towarowego w Polsce trwa około 6-7 miesięcy. Proces ten może zostać wydłużony jeżeli nastąpi postępowanie sprzeciwowe. Może ono wydłużyć proces zgłoszenia znaku nawet do 2 lat. Natomiast rejestracja znaku w EUIPO trwa zazwyczaj krócej ok. 6-7 miesięcy od daty zgłoszenia znaku.
Zgłaszając znak towarowy w Urzędzie Patentowym można wyróżnić kilka etapów rejestracyjnych. Pierwszym jest okres badań. Urząd bada poprawność wniosku i czy nie zachodzą bezwzględne przesłanki odmowy rejestracji znaku towarowego. Drugim etapem jest okres sprzeciwowy, czyli czas na zgłoszenia sprzeciwów co do rejestracji znaku towarowego przez podmioty, które uważają że zgłoszenie narusza ich prawa. Jeżeli nie pojawi się sprzeciw to następuje trzeci etap, który kończy rejestrację znaku towarowego i jego publikacją w Biuletynie Urzędu Patentowego.
To przedział czasowy, który trwa 3 miesiące od daty publikacji zgłoszenia w Biuletynie Urzędu Patentowego. W tym czasie osoba trzecia ma możliwość zgłoszenia sprzeciwu do rejestracji znaku towarowego. Jednym z powodów wniesienia sprzeciwu są znaki identyczne lub podobne.
Jeżeli osoba trzecia zgłosi sprzeciw do rejestracji znaku towarowego rozpocznie się wówczas postępowanie sporne. W tym czasie ekspert z Urzędu Patentowego RP lub Urzędu Unii Europejskiej ds Własności Intelektualnej bada argumenty strony wnoszące sprzeciw oraz kontrargumenty zgłaszającego znak towarowy. Po zakończeniu postepowania, urząd wydaje decyzję o udzieleniu bądź odmowie prawa ochronnego na znak towarowy.

Marcin Setlak
Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.