Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego
Prawnik
Zastrzeżenie znaku towarowego
Aby rozpocząć procedurę rejestracji znaku towarowego należy złożyć poprawnie wypełniony wniosek do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej (UPRP), osobiście lub za pośrednictwem rzecznika patentowego. Każde takie zgłoszenie posiada swój numer i datę wpływu do Urzędu, która rozpoczyna bieg terminu rejestracji.
Etap badań może trwać od 2 do 4 miesięcy i składa się na niego kilka działań. Urząd Patentowy bada, czy wniosek o rejestrację znaku towarowego jest poprawnie wypełniony, czy nie występują bezwzględne przesłanki do odmowy rejestracji znaku oraz czy zostały uiszczone stosowne opłaty. W razie stwierdzenia nieprawidłowości lub błędów UPRP wzywa do ich poprawienia. Następnie Urząd ujawnia informacje o zgłoszeniu znaku towarowego wraz ze wszystkimi informacjami na jego temat w Biuletynie Urzędu Patentowego (BUP). Jednocześnie sporządzona jest i wysłana do zgłaszającego wstępna informacja o możliwym istnieniu podobnych lub identycznych znaków zarejestrowanych wcześniej.
Wraz z publikacją zgłoszenia w BUP rozpoczyna się okres, w którym osoby trzecie mogą zgłosić swój sprzeciw do rejestracji określonego znaku towarowego. Sprzeciw można zgłaszać w okresie 3 miesięcy od publikacji zgłoszenia w BUP. Jeżeli żaden sprzeciw nie wpłynie, rozpoczyna się etap rejestracji znaku, w innym razie konieczne jest przeprowadzenie przez UPRP postępowania sprzeciwowego.
Gdy osoba trzecia w ciągu okresu sprzeciwowego zgłosi sprzeciw, rozpoczyna się alternatywna droga postępowania – postępowanie sprzeciwowe. Ekspert z UPRP przeprowadza wówczas badanie bezwzględnych i względnych przesłanek odmowy. W zależności od stopnia skomplikowania sprawy może ono trwać od 3 do 8 miesięcy. Po zakończonym postępowaniu urząd wydaje decyzję o udzieleniu prawa ochronnego lub odmowie rejestracji znaku. Na każdym etapie rejestracji znaku towarowego przysługuje nam odwołanie od decyzji UPRP.
Po pozytywnym zakończeniu etapów poprzedzających następuje rejestracja znaku towarowego. Urząd wydaje decyzję o warunkowym przyznaniu ochrony. Oznacza to, że udzielona jest czasowa ochrona do momentu uregulowania wszelkich opłat. W przypadku braku płatności w wyznaczonym terminie ochrona wygasa. Po wydaniu decyzji o przyznaniu ochrony na znak towarowy oraz uiszczeniu opłat, UPRP dokonuje wpisu do rejestru i wydaje świadectwo ochronne na znak towarowy zgłaszającemu.
Jak zastrzec znak towarowy w Polsce?
Aby zastrzec znak towarowy należy złożyć wniosek do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej. Można tego dokonać osobiście lub za pośrednictwem wybranego przez siebie pełnomocnika.
Ile czasu trwa zgłoszenie znaku towarowego w Polsce?
Modelowa rejestracja znaku towarowego w Polsce trwa około 6-7 miesięcy. Proces ten może zostać wydłużony jeżeli nastąpi postępowanie sprzeciwowe. Może ono wydłużyć proces zgłoszenia znaku nawet do 2 lat.
Jakie są etapy podczas rejestracji nazwy firmy w Urzędzie Patentowym?
Zgłaszając znak towarowy w Urzędzie Patentowym można wyróżnić kilka etapów rejestracyjnych. Pierwszym jest okres badań. Urząd bada poprawność wniosku i czy nie zachodzą bezwzględne przesłanki odmowy rejestracji znaku towarowego. Drugim etapem jest okres sprzeciwowy czyli czas na zgłoszenia sprzeciwów co do rejestracji znaku towarowego przez podmioty, które uważają że zgłoszenie narusza ich prawa. Jeżeli nie pojawi się sprzeciw to następuje trzeci etap, który kończy rejestrację znaku.
Co to jest okres sprzeciwowy?
To przedział czasowy, który rozpoczyna się z momentem publikacji zgłoszenia w biuletynie urzędu patentowego. W tym czasie osoba trzecia ma możliwość zgłoszenia sprzeciwu do rejestracji znaku towarowego.
Co to jest postępowanie sprzeciwowe?
Jeżeli osoba trzecia zgłosi sprzeciw do rejestracji znaku towarowego rozpocznie się wówczas postępowanie sporne. W tym czasie ekspert z UP bada argumenty strony wnoszące sprzeciw oraz kontrargumenty zgłaszającego znak towarowy. Po zakończeniu postepowania urząd wydaje decyzję o udzieleniu bądź odmowie rejestracji znaku.