Zastrzeżenie nazwy i logo firmy
Jak zarejestrować słowny i słowno-graficzny znak towarowy
Na czym polega rejestracja nazwy i logo firmy?

Rejestracja znaku towarowego pozwala na uzyskanie pełnych praw do posługiwania się nazwą i logotypem firmy. Chroni Cię przed nielegalnym wykorzystaniem przez konkurencję i stanowi świadectwo reputacji na rynku. Jeżeli posiadasz nazwę dla swojej firmy i chcesz ją zastrzec, zapoznaj się z naszym przewodnikiem dotyczącym zastrzeżenia znaku firmowego. Dowiedz się, jak wygląda sama procedura rejestracyjna, jak zastrzec nazwę i logo, jakie instytucje powinny być zaangażowane w ten proces oraz jakie korzyści wynikają z zastrzeżenia nazwy i logo firmy.
Na czym polega zastrzeżenie nazwy firmy i jej logo?
Zastrzeżenie nazwy firmy i logo jako znak towarowy, daje Ci wyłączne prawo do używania oznaczenia na rynku. Prawo to realnie podnosi wartość przedsiębiorstwa. Co więcej, uzyskane może być przedmiotem obrotu, a więc umożliwia jego zbycie lub licencjonowanie na rzecz osób trzecich.
Elementem informującym uczestników rynku o posiadanym przez Ciebie znaku towarowym, jest możliwość używania charakterystycznego symbolu - r w kółku ®. Takie używanie symbolu wraz z nazwą i logiem przedsiębiorstwa zwiększa jego rynkową wiarygodność. Symbol ® przestrzega również konkurentów przed bezprawnym wykorzystywaniem Twoich oznaczeń.
Istotnym argumentem za rejestracją logo oraz zastrzeżeniem nazwy firmy jako znaku towarowego jest świadectwo ochronne znaku. Wydawane przez właściwy Urząd Patentowy świadectwo jest podstawowym dowodem, że to właśnie Tobie przysługuje prawo do zastrzeżenia znaku firmowego.
W praktyce oznacza to, że w przypadku wykrycia np. podróbek wykorzystujących zarejestrowaną markę Twojej firmy, posiadanie świadectwa ochronnego będzie dla sądu wystarczającą podstawą do wydania postanowienia o zabezpieczenia towaru w trybie art. 730[1] kodeksu postępowania cywilnego.
I to już po kilku dniach od złożenia wniosku! Wystarczy, że uprawdopodobnisz istnienie roszczenia na podstawie posiadanego świadectwa ochronnego, wydanego przez Urząd Patentowy.
Kolejnym ważnym argumentem jest to, że dopiero z chwilą uzyskania prawa ochronnego do znaku, posiadacz domeny internetowej uzyskuje tytuł prawny do legalnego i bezpiecznego jej wykorzystywania. Unikasz więc ryzyka, w którym podmiot trzeci może wystąpić do Ciebie z roszczeniem o wydanie domeny, ponieważ to on dysponuje prawami do niej.
Korzyści wynikające z zastrzeżenia nazwy i logo firmy
Do najważniejszych zalet wynikających z zastrzeżenia nazwy i rejestracji logotypu firmy należy fakt, że jest ono świadectwem własności i legalnego wykorzystania w codziennych działaniach biznesowych. Oznacza to, że zastrzeżenie logo lub nazwy firmy jako znaku towarowego jest niezbędnym elementem poświadczającym własność w przypadku sporów wynikających z kopiowania znaku towarowego czy nielegalnego wykorzystania oraz chroni firmę przed potencjalnymi naruszeniami.
Posiadanie świadectwa ochrony znaku wydane przez odpowiedni Urząd Patentowy daje Twojej firmie wyłączne prawa do działania i prowadzenia sprzedaży na różnych terytoriach z jego wykorzystaniem. Posiadanie znaku towarowego daje Ci także prawo do wszczęcia postępowania wobec każdego, kto go naruszył lub naruszy w przyszłości. Jest to realna forma ochrony biznesu przed nielegalnym wykorzystaniem oraz przechwyceniem przez konkurencję. Zatem ochrona nazwy i logo firmy daje Ci pewność, że Twoja marka pozostaje unikalna i nienaruszalna. Dzięki temu budujesz zaufanie klientów i umacniasz swoją pozycję na rynku, chroniąc jednocześnie swoje inwestycje i wysiłki włożone w rozwój swojej marki.
Ryzyko wynikające z braku posiadania zastrzeżonego znaku towarowego
Nieposiadanie świadectwa własności znaku towarowego wiąże się z szeregiem zagrożeń, które mogą wpłynąć na funkcjonowanie Twojej firmy. Do najczęściej występujących ryzyk należą:
- Brak możliwości dokonywania obrotu znakiem towarowym, w tym jego sprzedaży lub licencjonowania,
- Rejestracja logotypu lub nazwy Twojej firmy jako znaku towarowego przez konkurencję,
- Trudności w rozwiązywaniu sporów sądowych wynikające z braku możliwości wykazania prawa do posługiwania się znakiem,
- Brak możliwości wszczęcia postępowania wobec innych jednostek nielegalnie wykorzystujących Twój znak towarowy,
- Niekontrolowane powstawanie podróbek Twojego produktu lub usługi,
- Brak możliwości posługiwania się znaczkiem ®,
- Obniżenie reputacji marki wynikające z braku ochrony znaku.
Jak zastrzec nazwę i logo firmy?
Zastrzeżenie znaku towarowego polega na rozpoczęciu procedury rejestracyjnej we właściwym urzędzie, zależnym przede wszystkim od obszaru działalności firmy. Wśród najważniejszych instytucji prowadzących procesy zastrzegania nazw i rejestracji logotypu firmy oraz regulujących zasady systemu własności intelektualnej znajdują się:
- Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej (UPRP) - główny organ orzekający w sprawie praw ochronnych i znaków towarowych obejmujących teren Rzeczpospolitej Polskiej,
- Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) - instytucja zarządzająca prawami związanymi ze wzorami oraz znakami towarowymi obowiązującymi w na terenie całej Unii Europejskiej (obowiązuje na terenie 28 krajów członkowskich UE),
- Światowa Organizacja Własności Intelektualnej (WIPO - World Intellectual Property Organization) - wyspecjalizowana jednostka OZN, której celem jest koordynacja oraz regulowanie systemu własności intelektualnej na terenie wybranych Państw należących do ONZ.
Rozpocznij bezpłatną, wstępną weryfikację:
Procedura zastrzeżenia logo i nazwy firmy
Rozpoczęcie procedury zastrzeżenia nazwy lub rejestracji logo firmy w Urzędzie Patentowym wiąże się z wykonaniem podobnych czynności. Podstawą do złożenia wniosku jest przygotowanie szczegółowej dokumentacji oraz wypełnienie formularza (online lub w formie pisemnej). Potwierdzenie prawa do wykorzystania znaku towarowego obejmuje badanie złożonej dokumentacji oraz wnikliwe sprawdzanie zastrzeganego znaku. Po wydaniu pozytywnej decyzji należy uiścić odpowiednią opłatę, po której następuje wpis do rejestru oraz wydanie świadectwa ochronnego.
Procedura zgłoszenia znaku towarowego w Urzędzie Patentowym RP
1. Sprawdzenie dostępności znaku towarowego
Pierwszym krokiem w procesie zastrzeżenia logotypu lub nazwy firmy jest sprawdzenie dostępności znaku w bazie UPRP lub zlecenie tego zadania nam. Weryfikacja dostępności pozwoli sprawdzić, czy wskazana nazwa lub logotyp nie był wcześniej zarejestrowany, dzięki czemu unikniesz naruszenia cudzych praw. Wśród dostępnych baz znajdują się: W tym celu przeszukaj następujące bazy: e-Wyszukiwarka (PUEUP) dla znaków towarowych, TMview, Madrid Monitor, eSearch plus oraz Global Brand Database.
2. Zgłoszenie znaku do Urzędu Patentowego RP
Dokonanie zgłoszenia w Urzędzie Patentowym polega na wypełnieniu podania, w którym wskazuje się dane zgłaszającego, znak towarowy oraz produktu lub usługi, których będzie dotyczył. Podanie jest dostępne na stronie internetowej UPRP.
3. Badanie wstępne
Po otrzymaniu podania pracownicy Urzędu Patentowego RP weryfikują zgłoszenie pod kątem formalno-prawnym. Oznacza to, że na tym etapie sprawdzana jest poprawność wypełnienia formularza oraz fakt wniesienia opłaty administracyjnej. Na tym etapie zgłoszenie Twojej nazwy czy logo firmy jest ujawniane przez Urząd w e-Wyszukiwarce (PUEUP), dzięki czemu inne podmioty funkcjonujące na rynku mogą zgłaszać uwagi i powody, dla których Urząd powinien odrzucić wniosek.
4. Badanie merytoryczne
Na etapie badania merytorycznego Urząd szczegółowo sprawdza istotność zgłoszenia oraz to, czy oznaczenie powinno być traktowane jako znak towarowy. Oznacza to, że Urząd weryfikuje, czy istnieje możliwość zastrzeżenia nazwy. Na podstawie tego badania UPRP ma prawo odrzucić podanie lub wydać decyzję pozytywną tylko do części żądanego zakresu ochrony znaku.
5.Publikacja zgłoszenia
W przypadku braku przeciwwskazań i przeszkód, Urząd Patentowy RP publikuje zgłoszenie znaku towarowego w Biuletynie Urzędu Patentowego RP (BUP). Rozpoczyna się wówczas 3-miesięczny okres sprzeciwowy.
6. Zgłoszenie sprzeciwu od wydanej decyzji
W trakcie okresu sprzeciwowego, możliwe jest wniesienie sprzeciwu do zgłoszenia na podstawie m.in. wcześniej przyznanych praw i rozpoczęcie procedury sprzeciwowej. Składa się ona z 2 miesięcznego okresu przewidzianego na polubowne rozwiązanie sporu pomiędzy stronami tzw. cooling off. W przypadku braku możliwości porozumienia, Urząd Patentowy może przystąpić do rozstrzygnięcia sporu.
7. Rejestracja logotypu i nazwy lub odmowa
Jeżeli Urząd Patentowy oddali sprzeciw stron trzecich lub też w okresie sprzeciwowym nie zostanie wniesiony żaden sprzeciw, znak towarowy zostaje oficjalnie zarejestrowany, a Ty otrzymujesz monopol na nazwę lub logo. W przypadku uznania sprzeciwu, wniosek zostaje odrzucony, stosownie do zakresu sprzeciwu tj. w całości lub w części.
8. Monitorowanie i odnawianie praw
Należy pamiętać, że znak towarowy musi być odnawiany co 10 lat, co wiąże się z odpowiednią opłatą. Warto jest także pamiętać, że w tym czasie mogą pojawiać się kolejne zgłoszenia od firm konkurencyjnych, do których Ty masz prawo zgłosić sprzeciw. Monitorowanie zgłoszeń możesz zlecić odpowiedniej firmie, która zajmie się ochroną Twojego znaku.
Procedura zastrzeżenia nazwy i logotypu firmy w EUIPO
Podobnie wygląda procedura zastrzeżenia logo lub nazwy w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Zgłoszenia można dokonywać na trzy sposoby:
- Elektronicznie za pośrednictwem strony internetowej,
- Wysyłając podanie pocztą,
- Wysyłając podanie za pomocą firmy kurierskiej
Warto wiedzieć, że zgłoszenie może zostać stworzone w języku polskim lub jednym z 24 języków urzędowych Unii Europejskiej.
Podobnie jak w przypadku zgłoszenia do Urzędu Patentowego RP po etapie złożenia i opłacenia wniosku, następuje etap badania formalno-prawnego i merytorycznego. Po upływie 2-4 tygodni Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) publikuje ogłoszenie w swoim Biuletynie (BEUIPO), do którego w ciągu 3 miesięcy można wnieść sprzeciw.
Procedura postępowania sprzeciwowego, podobnie jak w przypadku zgłoszeń krajowych, obejmuje możliwość porozumienia stron lub wszczęcia postępowania spornego przez Urząd. Po zakończeniu lub rozwiązaniu kwestii spornych następuje podjęcie ostatecznej decyzji, czyli ogłoszenie znaku w rejestrze Znaków Towarowych Unii Europejskiej lub odmowa zastrzeżenia nazwy lub rejestracji logo.
Procedura zgłoszenia znaku towarowego w WIPO (Światowej Organizacja Własności Intelektualnej)
Krok 1 – Wniosek za pośrednictwem Urzędu Patentowego RP
Pozostaje jeszcze jedno pytanie: Jak zastrzec nazwę firmy w krajach poza Unią Europejską? Aby tego dokonać, musisz już posiadać potwierdzenie zarejestrowania znaku towarowego w kraju pochodzenia. W przypadku Polski, złożenie wniosku do WIPO odbywa się za pośrednictwem naszego Urzędu Patentowego RP, który składa wniosek do Światowej Organizacji Własności Intelektualnej w Twoim imieniu. Wniosek składa się z podania oraz wykazu posiadania znaku towarowego w kraju pochodzenia oraz listy towarów i usług objętych znakiem.
Krok 2 – Badanie formalne przeprowadzane przez WIPO
WIPO przeprowadza jedynie formalną analizę Twojego zgłoszenia międzynarodowego. Po zatwierdzeniu Twój znak jest rejestrowany w Rejestrze Międzynarodowym i publikowany w Dzienniku Znaków Międzynarodowych WIPO. Następnie WIPO prześle Ci zaświadczenie o Twojej międzynarodowej rejestracji i powiadomi urzędy ds. własności intelektualnej na wszystkich terytoriach, na których chcesz, aby Twój znak był chroniony.
Krok 3 – Badanie merytoryczne Urzędu Patentowego RP
Badaniem merytorycznym znaku towarowego zarejestrowanego w WIPO zajmuje się Urząd Patentowy RP, który podejmuje ostateczną decyzję i przekazuje ją do Światowej Organizacja Własności Intelektualnej. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia zgłoszenia, znak towarowy jest umieszczany w międzynarodowym rejestrze i daje Ci możliwość wykorzystywania go na wskazanych terytoriach. Rejestracja nazwy firmy bądź jej logo daje szerokie możliwości używania znaku w wybranym kraju na Świecie.
Jak zastrzec nazwę firmy? Praktyczne porady dotyczące rejestracji nazwy oraz logo firmy
Pamiętaj, że proces zastrzeżenia logo i nazwy firmy powinien rozpoczynać się od gruntownej analizy bazy znaków towarowych, co pozwoli Ci wykluczyć możliwość przypadkowego wykorzystania nazwy lub logotypu innych, istniejących już firm. Ważne jest także skrupulatne przygotowanie dokumentacji, napisanie poprawnego wniosku, który może być odrzucony z przyczyn formalno-prawnych oraz uiszczenie odpowiedniej opłaty urzędowej. Pamiętaj także, żeby odnawiać przyznane już Ci już prawo do znaku towarowe, które obowiązuje przez 10 lat.
Ile kosztuje rejestracja znaku towarowego?
Bez znaczenia czy chcesz zastrzec znak słowny czyli nazwę czy ubiegasz się o ochronę znaku słowno-graficznego czyli logo, koszt zastrzeżenia znaku towarowego jest taki sam. Rejestrując znak towarowy w Polsce w jednej klasie towarowo-usługowej musisz się liczyć z kosztami opłat urzędowy, które wynoszą 890 PLN i są podzielone na dwie transze. Pierwszą z nich należy wnieść w momencie zgłoszenia oznaczenia do Urzędu Patentowego RP, natomiast drugą część należy uregulować w momencie wydania decyzji warunkowej. Natomiast w Unii Europejskiej opłaty za zastrzeżenie nazwy i logo w EUIPO rozpoczynają się od kwoty 850 EUR.
Opisane powyżej procesy odpowiadają szczegółowo na pytanie jak zarejestrować znak towarowy. Jeżeli jednak wciąż zastanawiasz się jak zastrzec logo lub nazwę firmy na terenie Polski, Unii Europejskiej lub poza nią, warto jest zwrócić się po pomoc specjalistów, których doświadczenie pozwoli na oszczędność czasu i zwiększenie szansy na pozytywne rozpatrzenie składanego wniosku. Przejście przez ten proces wymaga skrupulatności, doświadczenia i znajomości szeregu praw i zależności, dlatego warto jest zaufać profesjonalistom, takim jak my.
Często zadawane pytania
Poznaj odpowiedzi na popularne pytania
Ochrona znaku towarowego zależy od strategii marki i jej celów, a często jeszcze od możliwości rejestrowych znaków. Zastrzeżenie nazwy firmy zapewnia ochronę prawną i pomaga w budowaniu marki. Zastrzeżenie logo firmy daje wizualną identyfikację i może wyróżniać Cię na rynku. Oba elementy są ważne dla uzyskani kompletnej ochrony marki. Wybór między nimi zależy od Twoich priorytetów. Zdarza się tak, że nie zawsze da się zastrzec nazwę jako znak towarowy, wówczas warto zastrzec logotyp firmy.
Zanim Urząd Patentowy wyda Ci świadectwo ochronne, zgłoszenie znaku musi przejść cały proces rejestracji, którego nieodłącznym elementem są opłaty za rejestrację firmowego logo czy jej nazwy. Jeżeli chcesz zastrzec znak towarowy w Polsce musisz się liczyć z kosztem co najmniej 890 PLN opłat urzędowych. Natomiast jeśli chcesz zabezpieczyć nazwę lub logo w Unii Europejskiej opłaty te rozpoczynają się od kwoty 850 EUR. Wskazane kwoty odnoszą się do zgłoszenia znaku w jednej klasie towarowo-usługowej. Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację korzystając z funduszy europejskich w ramach programu SME FUND 2025.
Chcesz chronić nazwę firmy musisz dowiedzieć się czy jest to możliwe. Sprawdzenie dostępności nazwy pomoże ustalić zdolności odróżniającą i rejestrową znaku. Jeżeli podczas weryfikacji okaże się, że nazwa jest zbyt opisowa lub konkurencja posiada podobną nazwę, dobrym rozwiązaniem będzie zastrzec logo w Urzędzie Patentowym.
Badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego to przegląd znaków w bazach urzędowych pod kątem ich unikalności. Podczas weryfikacji sprawdzane jest, czy Twoja marka nie przypomina już tej zarejestrowanej. Weryfikowane są podobieństwa w nazwach, logotypach oraz obszarze działalności. Dzięki temu upewniasz się, że Twój znak towarowy nie narusza praw innych firm. Efektem końcowym badania jest otrzymanie rekomendacji dotyczącej strategii rejestrowej oznaczenia marki. Jeżeli chcesz zastrzec nazwę i logo firmy w Polsce lub w krajach Unii Europejskiej badanie zdolności rejestrowej znaku jest elementem obowiązkowym aby skutecznie chronić swoją markę.
Rejestracja znaku towarowego obecnie stała się nieoceniona w biznesie. Uzyskanie prawa do marki chroni ją przed podróbkami i nieuczciwym działaniem konkurencji. Firmy bez rejestracji znaku są bardziej narażone na kradzież tożsamości marki i problemów prawnych. Dlatego tak ważna jest ochrona nazwy i logo w urzędzie.