Zastrzeżenie nazwy i logo firmy

Jak zarejestrować słowny i słowno-graficzny znak towarowy

Na czym polega rejestracja nazwy i logo firmy?

zastrzezone.pl - oferta2

Rejestracja znaku towarowego pozwala na uzyskanie pełnych praw do posługiwania się nazwą i logotypem firmy. Chroni Cię przed nielegalnym wykorzystaniem przez konkurencję i stanowi świadectwo reputacji na rynku. Jeżeli posiadasz nazwę dla swojej firmy i chcesz ją zastrzec, zapoznaj się z naszym przewodnikiem dotyczącym zastrzeżenia znaku firmowego. Dowiedz się, jak wygląda sama procedura rejestracyjna, jak zastrzec nazwę i logo, jakie instytucje powinny być zaangażowane w ten proces oraz jakie korzyści wynikają z zastrzeżenia nazwy i logo firmy.

Na czym polega zastrzeżenie nazwy firmy i jej logo?

Zastrzeżenie nazwy firmy i logo jako znak towarowy, daje Ci wyłączne prawo do używania oznaczenia na rynku. Prawo to realnie podnosi wartość przedsiębiorstwa. Co więcej, uzyskane może być przedmiotem obrotu, a więc umożliwia jego zbycie lub licencjonowanie na rzecz osób trzecich.

Elementem informującym uczestników rynku o posiadanym przez Ciebie znaku towarowym, jest możliwość używania charakterystycznego symbolu - r w kółku ®. Takie używanie symbolu wraz z nazwą i logiem przedsiębiorstwa zwiększa jego rynkową wiarygodność. Symbol ® przestrzega również konkurentów przed bezprawnym wykorzystywaniem Twoich oznaczeń.

Istotnym argumentem za rejestracją logo oraz zastrzeżeniem nazwy firmy jako znaku towarowego jest świadectwo ochronne znaku. Wydawane przez właściwy Urząd Patentowy świadectwo jest podstawowym dowodem, że to właśnie Tobie przysługuje prawo do zastrzeżenia znaku firmowego.

W praktyce oznacza to, że w przypadku wykrycia np. podróbek wykorzystujących zarejestrowaną markę Twojej firmy, posiadanie świadectwa ochronnego będzie dla sądu wystarczającą podstawą do wydania postanowienia o zabezpieczenia towaru w trybie art. 730[1] kodeksu postępowania cywilnego.

I to już po kilku dniach od złożenia wniosku! Wystarczy, że uprawdopodobnisz istnienie roszczenia na podstawie posiadanego świadectwa ochronnego, wydanego przez Urząd Patentowy.

Kolejnym ważnym argumentem jest to, że dopiero z chwilą uzyskania prawa ochronnego do znaku, posiadacz domeny internetowej uzyskuje tytuł prawny do legalnego i bezpiecznego jej wykorzystywania. Unikasz więc ryzyka, w którym podmiot trzeci może wystąpić do Ciebie z roszczeniem o wydanie domeny, ponieważ to on dysponuje prawami do niej.

Korzyści wynikające z zastrzeżenia nazwy i logo firmy

Do najważniejszych zalet wynikających z zastrzeżenia nazwy i rejestracji logotypu firmy należy fakt, że jest ono świadectwem własności i legalnego wykorzystania w codziennych działaniach biznesowych. Oznacza to, że zastrzeżenie logo lub nazwy firmy jako znaku towarowego jest niezbędnym elementem poświadczającym własność w przypadku sporów wynikających z kopiowania znaku towarowego czy nielegalnego wykorzystania oraz chroni firmę przed potencjalnymi naruszeniami.

Posiadanie świadectwa ochrony znaku wydane przez odpowiedni Urząd Patentowy daje Twojej firmie wyłączne prawa do działania i prowadzenia sprzedaży na różnych terytoriach z jego wykorzystaniem. Posiadanie znaku towarowego daje Ci także prawo do wszczęcia postępowania wobec każdego, kto go naruszył lub naruszy w przyszłości. Jest to realna forma ochrony biznesu przed nielegalnym wykorzystaniem oraz przechwyceniem przez konkurencję. Zatem ochrona nazwy i logo firmy daje Ci pewność, że Twoja marka pozostaje unikalna i nienaruszalna. Dzięki temu budujesz zaufanie klientów i umacniasz swoją pozycję na rynku, chroniąc jednocześnie swoje inwestycje i wysiłki włożone w rozwój swojej marki.

Ryzyko wynikające z braku posiadania zastrzeżonego znaku towarowego

Nieposiadanie świadectwa własności znaku towarowego wiąże się z szeregiem zagrożeń, które mogą wpłynąć na funkcjonowanie Twojej firmy. Do najczęściej występujących ryzyk należą:

Jak zastrzec nazwę i logo firmy?

Zastrzeżenie znaku towarowego polega na rozpoczęciu procedury rejestracyjnej we właściwym urzędzie, zależnym przede wszystkim od obszaru działalności firmy. Wśród najważniejszych instytucji prowadzących procesy zastrzegania nazw i rejestracji logotypu firmy oraz regulujących zasady systemu własności intelektualnej znajdują się:


Rozpocznij bezpłatną, wstępną weryfikację:


Procedura zastrzeżenia logo i nazwy firmy

Rozpoczęcie procedury zastrzeżenia nazwy lub rejestracji logo firmy w Urzędzie Patentowym wiąże się z wykonaniem podobnych czynności. Podstawą do złożenia wniosku jest przygotowanie szczegółowej dokumentacji oraz wypełnienie formularza (online lub w formie pisemnej). Potwierdzenie prawa do wykorzystania znaku towarowego obejmuje badanie złożonej dokumentacji oraz wnikliwe sprawdzanie zastrzeganego znaku. Po wydaniu pozytywnej decyzji należy uiścić odpowiednią opłatę, po której następuje wpis do rejestru oraz wydanie świadectwa ochronnego.

Procedura zgłoszenia znaku towarowego w Urzędzie Patentowym RP

1. Sprawdzenie dostępności znaku towarowego
Pierwszym krokiem w procesie zastrzeżenia logotypu lub nazwy firmy jest sprawdzenie dostępności znaku w bazie UPRP lub zlecenie tego zadania nam. Weryfikacja dostępności pozwoli sprawdzić, czy wskazana nazwa lub logotyp nie był wcześniej zarejestrowany, dzięki czemu unikniesz naruszenia cudzych praw. Wśród dostępnych baz znajdują się: W tym celu przeszukaj następujące bazy: e-Wyszukiwarka (PUEUP) dla znaków towarowych, TMview, Madrid Monitor, eSearch plus oraz Global Brand Database.

2. Zgłoszenie znaku do Urzędu Patentowego RP
Dokonanie zgłoszenia w Urzędzie Patentowym polega na wypełnieniu podania, w którym wskazuje się dane zgłaszającego, znak towarowy oraz produktu lub usługi, których będzie dotyczył. Podanie jest dostępne na stronie internetowej UPRP. 

3. Badanie wstępne
Po otrzymaniu podania pracownicy Urzędu Patentowego RP weryfikują zgłoszenie pod kątem formalno-prawnym. Oznacza to, że na tym etapie sprawdzana jest poprawność wypełnienia formularza oraz fakt wniesienia opłaty administracyjnej. Na tym etapie zgłoszenie Twojej nazwy czy logo firmy jest ujawniane przez Urząd w e-Wyszukiwarce (PUEUP), dzięki czemu inne podmioty funkcjonujące na rynku mogą zgłaszać uwagi i powody, dla których Urząd powinien odrzucić wniosek.

4. Badanie merytoryczne
Na etapie badania merytorycznego Urząd szczegółowo sprawdza istotność zgłoszenia oraz to, czy oznaczenie powinno być traktowane jako znak towarowy. Oznacza to, że Urząd weryfikuje, czy istnieje możliwość zastrzeżenia nazwy. Na podstawie tego badania UPRP ma prawo odrzucić podanie lub wydać decyzję pozytywną tylko do części żądanego zakresu ochrony znaku.

5.Publikacja zgłoszenia
W przypadku braku przeciwwskazań i przeszkód, Urząd Patentowy RP publikuje zgłoszenie znaku towarowego w Biuletynie Urzędu Patentowego RP (BUP). Rozpoczyna się wówczas 3-miesięczny okres sprzeciwowy.

6. Zgłoszenie sprzeciwu od wydanej decyzji
W trakcie okresu sprzeciwowego, możliwe jest wniesienie sprzeciwu do zgłoszenia na podstawie m.in. wcześniej przyznanych praw i rozpoczęcie procedury sprzeciwowej. Składa się ona z 2 miesięcznego okresu przewidzianego na polubowne rozwiązanie sporu pomiędzy stronami tzw. cooling off. W przypadku braku możliwości porozumienia, Urząd Patentowy może przystąpić do rozstrzygnięcia sporu.

7. Rejestracja logotypu i nazwy lub odmowa
Jeżeli Urząd Patentowy oddali sprzeciw stron trzecich lub też w okresie sprzeciwowym nie zostanie wniesiony żaden sprzeciw, znak towarowy zostaje oficjalnie zarejestrowany, a Ty otrzymujesz monopol na nazwę lub logo. W przypadku uznania sprzeciwu, wniosek zostaje odrzucony, stosownie do zakresu sprzeciwu tj. w całości lub w części.

8. Monitorowanie i odnawianie praw
Należy pamiętać, że znak towarowy musi być odnawiany co 10 lat, co wiąże się z odpowiednią opłatą. Warto jest także pamiętać, że w tym czasie mogą pojawiać się kolejne zgłoszenia od firm konkurencyjnych, do których Ty masz prawo zgłosić sprzeciw. Monitorowanie zgłoszeń możesz zlecić odpowiedniej firmie, która zajmie się ochroną Twojego znaku.

Procedura zastrzeżenia nazwy i logotypu firmy w EUIPO

Podobnie wygląda procedura zastrzeżenia logo lub nazwy w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Zgłoszenia można dokonywać na trzy sposoby:

Warto wiedzieć, że zgłoszenie może zostać stworzone w języku polskim lub jednym z 24 języków urzędowych Unii Europejskiej.

Podobnie jak w przypadku zgłoszenia do Urzędu Patentowego RP po etapie złożenia i opłacenia wniosku, następuje etap badania formalno-prawnego i merytorycznego. Po upływie 2-4 tygodni Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) publikuje ogłoszenie w swoim Biuletynie (BEUIPO), do którego w ciągu 3 miesięcy można wnieść sprzeciw.

Procedura postępowania sprzeciwowego, podobnie jak w przypadku zgłoszeń krajowych, obejmuje możliwość porozumienia stron lub wszczęcia postępowania spornego przez Urząd. Po zakończeniu lub rozwiązaniu kwestii spornych następuje podjęcie ostatecznej decyzji, czyli ogłoszenie znaku w rejestrze Znaków Towarowych Unii Europejskiej lub odmowa zastrzeżenia nazwy lub rejestracji logo.

Procedura zgłoszenia znaku towarowego w WIPO (Światowej Organizacja Własności Intelektualnej)

Krok 1 – Wniosek za pośrednictwem Urzędu Patentowego RP
Pozostaje jeszcze jedno pytanie: Jak zastrzec nazwę firmy w krajach poza Unią Europejską? Aby tego dokonać, musisz już posiadać potwierdzenie zarejestrowania znaku towarowego w kraju pochodzenia. W przypadku Polski, złożenie wniosku do WIPO odbywa się za pośrednictwem naszego Urzędu Patentowego RP, który składa wniosek do Światowej Organizacji Własności Intelektualnej w Twoim imieniu. Wniosek składa się z podania oraz wykazu posiadania znaku towarowego w kraju pochodzenia oraz listy towarów i usług objętych znakiem.

Krok 2 – Badanie formalne przeprowadzane przez WIPO
WIPO przeprowadza jedynie formalną analizę Twojego zgłoszenia międzynarodowego. Po zatwierdzeniu Twój znak jest rejestrowany w Rejestrze Międzynarodowym i publikowany w Dzienniku Znaków Międzynarodowych WIPO. Następnie WIPO prześle Ci zaświadczenie o Twojej międzynarodowej rejestracji i powiadomi urzędy ds. własności intelektualnej na wszystkich terytoriach, na których chcesz, aby Twój znak był chroniony.

Krok 3 – Badanie merytoryczne Urzędu Patentowego RP
Badaniem merytorycznym znaku towarowego zarejestrowanego w WIPO zajmuje się Urząd Patentowy RP, który podejmuje ostateczną decyzję i przekazuje ją do Światowej Organizacja Własności Intelektualnej. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia zgłoszenia, znak towarowy jest umieszczany w międzynarodowym rejestrze i daje Ci możliwość wykorzystywania go na wskazanych terytoriach. Rejestracja nazwy firmy bądź jej logo daje szerokie możliwości używania znaku w wybranym kraju na Świecie. 

Jak zastrzec nazwę firmy? Praktyczne porady dotyczące rejestracji nazwy oraz logo firmy

Pamiętaj, że proces zastrzeżenia logo i nazwy firmy powinien rozpoczynać się od gruntownej analizy bazy znaków towarowych, co pozwoli Ci wykluczyć możliwość przypadkowego wykorzystania nazwy lub logotypu innych, istniejących już firm. Ważne jest także skrupulatne przygotowanie dokumentacji, napisanie poprawnego wniosku, który może być odrzucony z przyczyn formalno-prawnych oraz uiszczenie odpowiedniej opłaty urzędowej. Pamiętaj także, żeby odnawiać przyznane już Ci już prawo do znaku towarowe, które obowiązuje przez 10 lat.

Ile kosztuje rejestracja znaku towarowego?

Bez znaczenia czy chcesz zastrzec znak słowny czyli nazwę czy ubiegasz się o ochronę znaku słowno-graficznego czyli logo, koszt zastrzeżenia znaku towarowego jest taki sam. Rejestrując znak towarowy w Polsce w jednej klasie towarowo-usługowej musisz się liczyć z kosztami opłat urzędowy, które wynoszą 890 PLN i są podzielone na dwie transze. Pierwszą z nich należy wnieść w momencie zgłoszenia oznaczenia do Urzędu Patentowego RP, natomiast drugą część należy uregulować w momencie wydania decyzji warunkowej. Natomiast w Unii Europejskiej opłaty za zastrzeżenie nazwy i logo w EUIPO rozpoczynają się od kwoty 850 EUR.

Opisane powyżej procesy odpowiadają szczegółowo na pytanie jak zarejestrować znak towarowy. Jeżeli jednak wciąż zastanawiasz się jak zastrzec logo lub nazwę firmy na terenie Polski, Unii Europejskiej lub poza nią, warto jest zwrócić się po pomoc specjalistów, których doświadczenie pozwoli na oszczędność czasu i zwiększenie szansy na pozytywne rozpatrzenie składanego wniosku. Przejście przez ten proces wymaga skrupulatności, doświadczenia i znajomości szeregu praw i zależności, dlatego warto jest zaufać profesjonalistom, takim jak my.

Nasz zespół pomoże Ci przygotować kompletną dokumentację zgłoszeniową wraz z instrukcjami. Twoja aktywność ograniczy się jedynie do fizycznego przesłania gotowego kompletu dokumentów oraz dokonania opłaty na rachunek bankowy urzędu.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Poznaj naszą ofertę

Dowiedz się jak szybko możemy ci pomóc

Dowiedz się jak długo trwa zastrzeżenie znaku towarowego

Konsultacja z prawnikiem do 24 godzin

Doradzamy w zakresie zastrzeżenia znaku, prowadzimy konsultacje telefoniczne i e-mailowe.

Badanie znaku + raport od 2 do 4 dni

Weryfikujemy znak w bazach znaków towarowych: krajowej (UPRP), unijnej (EUIPO) i międzynarodowej (WIPO).

Rejestracja znaku towarowego
Polska
od 6 do 7 miesięcy

Opracowujemy wykaz towarów wg klasyfikacji nicejskiej, sporządzamy wniosek do UPRP, prowadzimy bieżący nadzór nad sprawą.

Rejestracja znaku towarowego
Unia Europejska
od 5 do 6 miesięcy

Opracowujemy wykaz towarów wg klasyfikacji nicejskiej, sporządzamy wniosek do EUIPO, prowadzimy bieżący nadzór nad sprawą.

Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania

883 222 282 [email protected]

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Warto wiedzieć

Wartościowe artykuły i porady, w których dzielimy się wiedzą

Wszystkie artykuły