Czym się różni oznaczenie R od TM?
Symbole R i TM mogą znacząco wpłynąć na ochronę Twojej marki. Kiedy wolno używać i jakie korzyści mogą przynieść Twojemu biznesowi. Nie przegap tej okazji i zacznij używać tych symboli. Wzmocnij swoje prawo i pozycję na rynku.


Zastrzeżone znaki towarowe są realną wartością każdej firmy. Brak optymalnej ochrony znaków towarowych może znacząco utrudnić działalność przedsiębiorstwa. Prawidłowe zastosowanie znaku towarowego oznacza, że w razie naruszenia prawa, właściciel, podejmie odpowiednie kroki prawne. Z drugiej strony, jeszcze wielu przedsiębiorców mylnie używa oznaczeń towarowych (takich jak znaczek TM czy symbol R), a to, w niektórych przypadkach przewiduje negatywne sankcje. Dowiedz się czym się różni symbol ® od ™?
Znaczenie symbolu R. Jak wyróżnić znak towarowy?

Symbol R w kółeczku oznaczający zastrzeżony znak towarowy
Produkty, na których umieszczane jest znaczek ®, są tłumaczone przez niektórych jako produkty oryginalne. Nierzadko, dla części, ten symbol oznacza "reserved" – z języka angielskiego "zarezerwowany". Jedno i drugie uzasadnienie jest błędem. Co tak naprawdę oznacza R?
Logo z r w kółku jest pierwszą literą od angielskiego słowa "registered" – czyli znak zastrzeżony R w Urzędzie Patentowym lub innym organie publicznym, zajmującym się ochroną własności intelektualnej.
Dzięki rejestracji, znak towarowy z ® podlega ochronie, wynikającej z ustawy o prawie własności przemysłowej, która przewiduje karę grzywny dla osoby, która posługuje się danym oznaczeniem, nie jest upoważniona do korzystania z niego. W takich wypadkach, uprawniony, może domagać się odszkodowania.
Penalizacja wynika z faktu, że stosowanie oznaczenia wywołuje mylne wrażenie, iż znak towarowy podlega ochronie. Czyli jeżeli Twój znak jeszcze nie został zarejestrowany, a już posługujesz się znakiem R, to radzimy usunąć to oznaczenie. Takie bezprawne użycie oznaczenia r ® podlega karze grzywny.
Umieszczenie logo z R w kole, przy zastrzeżonym znaku towarowym, jest zależne od woli uprawnionego – oznaczenie może, ale nie musi być umieszczone przy produkcie. Jeżeli takiego oznaczenia nie ma, to nie znaczy jednak, że znak towarowy nie podlega ochronie. Żeby sprawdzić, czy dany znak R został zarejestrowany, można skorzystać z dostępnych wyszukiwarek zarejestrowanych znaków towarowych. Mimo, że użycie znaku zależy wyłącznie od upoważnionego, to zaleca się umieszczenie symbolu R przy nazwie. Dzięki temu, konkurencja będzie jasno wiedziała, że znak towarowy jest chroniony i pomoże to uniknąć nieprzyjemnych sytuacji.
Rozpocznij bezpłatną, wstępną weryfikację:
Znaczenie symbolu TM

Symbol TM oznaczający znak towarowy
Skrót TM (trademark - znak towarowy) również pochodzi z języka angielskiego i oznacza "trademark", czyli po prostu "znak towarowy". Oznaczenie zostało zaczerpnięte z ustawodawstwa amerykańskiego. TM przy logo ma znaczenie przede wszystkim informacyjne. Rejestracja w urzędzie znaku towarowego nie jest obowiązkowa przy stosowaniu oznaczenia TM ™.
W porównaniu z poprzednim symbolem logo z TM informuje, że nazwa produktu czy logo są tylko znakiem towarowym. Logo z TM to, symbol sam w sobie, nie zapewnia szczególnej ochrony prawnej i nie jest regulowany przez przepisy prawa polskiego.
Z jednej strony znak symbol ™ nie gwarantuje szczególnej ochrony znaku towarowego, ale z drugiej, przedsiębiorca nie musi dokonywać żadnych zgłoszeń czy uzyskiwać pozwoleń.
Każdy przedsiębiorca, bez problemu może umieścić znak towarowy przy swoich produktach czy nazwach – logo TM jako symbol jest przede wszystkim znakiem informacyjnym, który sugeruje, że znak towarowy jest zajęty. W sytuacji, gdy jednak znaki w logo TM zostaną naruszone, istnieje możliwość dochodzenia swoich praw w oparciu, np. o kodeks cywilny czy ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – jest to ochrona na zasadach ogólnych. Zatem, umieszczenie symbolu ™ może świadczyć, że dana marka korzysta z danego oznaczenia jednak tm nie gwarantuje jego wyłącznego używania.

Symbol oznaczający prawa autorskie
W artykule zostały przedstawione dwa najczęściej spotykane znaki towarowe. Należy do nich R - znak oznaczony jako "zastrzeżony" oraz znaczek TM (trademark). Nie można zapominać, że oprócz wspomnianych, istnieją inne oznaczenia, chroniące np. prawa autorskie - charakterystyczne C w kole. Innym symbolem jest SM, który oznacza znak usługowy.
Często zadawane pytania
Poznaj odpowiedzi na popularne pytania
R w kółeczku oznacza po prostu to, że znak jest zastrzeżony. Co za tym idzie, symbolem tym mogą posługiwać się wyłącznie podmioty, które dokonały rejestracji zastrzeżenia znaku towarowego. Niedopuszczalne jest stosowanie tego symbolu przy nazwach niezastrzeżonych. Takie działanie może doprowadzić do kar finansowych.
Skrót TM oznacza w tłumaczeniu z języka angielskiego znak towarowy. Oznaczenie zostało zaczerpnięte z ustawodawstwa amerykańskiego. Znak ™ pełni jedynie funkcję informacyjną. Umieszczenie symbolu tm przy nazwie i logo nie zapewnia szczególnej ochrony prawnej.
To co odróżnia znak r w kółku od tm jest na pewno to, że R w kółeczku może być używany wyłącznie przez podmioty, które zarejestrowały znak towarowy. Natomiast znak tm informuje, że mamy do czynienie ze znakiem towarowym, który dodajmy nie musi być chroniony. TM to informacja, że marka używa markę, natomiast znaczek r w kółku daje jednoznaczną sygnał, że znak towarowy jest już zastrzeżony.
Używanie symbolu R jest dobrowolne, ale pamiętajmy że należ rozważyć używanie symbolu, który jest kojarzony z prestiżem i wiarygodnością. Taki drobny element może przyczynić się do podniesienia rangi firmy i znaczenia na rynku branżowym. Użycie symbolu r podnosi prestiż i rangę marki, co za tym idzie jest czynnikiem, który wpływa na decyzje zakupowe.
Skrót tm można umieszczać przy każdym oznaczeniu firmy nawet jeśli nie został zastrzeżony w Urzędzie Patentowym. Znaczek tm przy logo firmy informuje konkurencję, że logo firmy jest już przez markę używane. Jednak nie oznacza, że jest oznaczeniem zastrzeżonym w przeciwieństwie do symbolu ®.

Marcin Setlak
Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.