Znak TM - co to i kto może się nim posługiwać?
Bardzo często przy logo firmy możemy zauważyć nieco tajemnicze symbole ™, ® oraz ©. Do czego służą, jaka jest ich funkcja i jak prawidłowo ich używać.


Każdy z tych symboli ma inne znaczenie, natomiast wszystkie mogą odnosić się do nazwy i logo Twojej firmy. Jedną z ich wspólnych cech jest pochodzenie skrótów z języka angielskiego. Oznaczenie ™ (z ang. trademark) oznacza znak towarowy, symbol ® (z ang. registered) oznacza znak towarowy zarejestrowany w jednym z urzędów patentowych natomiast symbol © (z ang. copyright) oznacza uprawnienie do praw autorskich do oznaczonego elementu.

Oznaczenie TM dosłownie oznaczające "znak towarowy"
W tym artykule skupimy się na oznaczeniu ™ oraz ©. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o zarejestrowanych znakach towarowych i prawidłowym używaniu symbolu ® przeczytaj nasz artykuł.
Pierwszym z symbolem związanym z prawem własności intelektualnej używanym w obrocie gospodarczym jest symbol ™. Skrót ten oznacza, że znak towarowy którym przedsiębiorca oznacza swoje produkty jest jego oznaczeniem handlowym i należy do niego. Oznaczenie to może lecz nie musi być stosowane przy logo używanym przez przedsiębiorcę.
Funkcją znaku towarowego jest umożliwienie odróżnienia towarów oferowanych przez jednego przedsiębiorcę od towarów oferowanych przez innych przedsiębiorców działających na rynku.
Znaczek tm bez wątpienia doda Twojej nazwie lub logo prestiżu oraz spowoduje, że używane przez Ciebie oznaczenie może nabrać więcej powagi oraz większego znaczenia w biznesie.
Kto używa symbolu ® tm i ©?
Jak widzisz wielkie Firmy jak Coca-Cola Company, Electronic Arts, Alphabet inc. (właściciel Googla) czy Amaury Sport Organisation (organizator Rajdu Dakar) umieszczają przy swoich znakach towarowych symbol TM.
Symbolu TM możesz używać nawet w przypadku gdy nie podejmiesz decyzji o rejestracji swojego znaku towarowego w którymś z urzędów patentowych. Możesz również umieszczać oznaczenie tm przy nazwie lub logo firmy, którą dopiero chcesz zastrzec. Dzięki temu możesz podnieść rozpoznawalność swojej marki wśród potencjalnych odbiorców. Dzięki dodaniu oznaczenia ™ przy swoim logo/znaku towarowym pokażesz swoim rynkowym konkurentom, że jesteś przedsiębiorcą, który dba i chroni o swoją markę, a oznaczenie które używasz jest już przez Ciebie zarezerwowane.
Kto może używać symbolu TM ?
Oznaczeniem ™ może posługiwać się w zasadzie każdy przedsiębiorca dodając go obok swojego znaku towarowego niezależnie czy znak został zarejestrowany czy nie, nawet gdy rejestracji nie planujesz. Używanie symbolu ™ nie niesie ze sobą, żadnych formalności. Umieszczenie symbolu ™ obok swojego nazwy i logo oznacza jedynie, że przedsiębiorca niejako składa deklarację, że jego znak jest unikalny.
Każdy przedsiębiorca może posługiwać się symbolem TM. Używanie tego oznaczenia nie wymaga dokonania żadnej procedury rejestracyjnej. W przeciwieństwie do oznaczenia ®, którym można posługiwać się jedynie jeżeli znak został zarejestrowany w Urzędzie Patentowym RP czy EUIPO. Znak r w kółku to informacja, że oznaczenie spełniło wymagania zastrzeżonego znaku towarowego które są podyktowane przez krajowy, europejski i międzynarodowy urząd patentowy.
Korzystanie ze znaku TM nie wiąże się z żadnymi formalnościami ani ponoszeniem jakichkolwiek opłat. Symbolu ™ możesz używać w zasadzie na całym świecie (z wyłączeniem Republiki Federalnej Niemiec gdzie do używania ™ wymagana jest rejestracja znaku towarowego).
Czy niezarejestrowane znaki towarowe są chronione?
Tak, za naruszenie niezarejestrowanego znaku towarowego naruszyciel może odpowiadać na zasadach ogólnych wynikających z prawa cywilnego oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (m.in. na podstawie przepisów o podszywaniu się pod innego przedsiębiorcę, poprzez wprowadzenie odbiorców w błąd co do pochodzenia towarów lub usług) - ochrona ta obejmuje również zarejestrowane znaki towarowe. Ponadto logo może być chronione na podstawie przepisów prawa autorskiego - o czym niżej.
Rozpocznij bezpłatną, wstępną weryfikację:
Co oznacza symbol © ?
Oznacza nie mniej nie więcej niż to, że grafika np. logo obok, którego symbol taki się znajduje jest objęta prawami autorskimi i może być wykorzystywana jedynie w granicach zgody autora.
Umieszczając taki symbol przy swoim logo/ znaku towarowym informujesz jego odbiorców lub potencjalnych naruszycieli, że jest on chroniony prawami autorskimi, jego autora. A co za tym idzie nie może być bez jego zgody kopiowany i rozpowszechniany.
Jest to symbol, którego można używać bez żadnych opłat lub formalności. Prawa autorskie w polskim systemie prawnym nie podlegają rejestracji i trwają co do zasady 70 lat od dnia śmierci autora. Warto zwrócić uwagę, na prawidłowe przeniesienie praw autorskich do logo/ znaku towarowego jeśli to nie ty jesteś jego twórcą.
Jak widzisz symbole ™ oraz © nie wymagają żadnych formalności ani opłat, ale co za tym idzie ochrona niezarejestrowanych znaków jest nieco węższa aniżeli znaków towarowych zarejestrowanych. Warto używać tych symboli w obrocie gospodarczym, może to poprawić rozpoznawalność twojej marki. Natomiast użycie symbolu r w kółku jest możliwe jedynie gdy znak towarowy został zarejestrowany. Stosowanie znaku ® gdy właściciel nie posiada prawo ochronne na znak towarowy podlega karze grzywny.
Często zadawane pytania
Poznaj odpowiedzi na popularne pytania
Znak tm jest używany do oznaczenia znaków towarowych, które nie muszą być zarejestrowane. Symbol tm informuje, że firma uznaje dany znak za swój. Symbol tm to sposób na powiedzenie - Ten znak należy do nas.
Zarazem jeden jak i drugi znak są uważane jako symbole własności intelektualnej. Jeżeli zarejestrowałeś znak towarowy w Urzędzie Patentowym RP czy EUIPO wówczas przy oznaczeniu możesz posługiwać się symbolem<b>®. Natomiast tm od r w kółku różni się tym, że można go stosować gdy znak nie został zarejestrowany. Jednak znaczek tm przy logo firmy informuje, że właściciel znaku używa unikalnego oznaczenia.</b>
Stosowanie symbolu ™ przy logo podnosi renomę i prestiż marki w branży. Mimo tego, że jest stosowany przy znakach, które nie zostały w Urzędzie Patentowym, tm sygnalizuje, że firma używa znak. To odstrasza potencjalnych naśladowców lub konkurentów. Użycie tm wzmacnia wizerunek marki i jej profesjonalizm, pokazując, że firma dba o swoje dobra intelektualne.

Marcin Setlak
Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.