Kiedy nie można zastrzec znaku towarowego?

Dowiedz się czym są podstawowe, bezwzględne oraz względne przeszkody rejestracji znaków towarowych.

Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
Marcin Setlak
19.12.2024 - 3 min czytania
Kiedy nie można zastrzec znaku towarowego

Jeżeli chcemy zastrzec znak towarowy, bardzo ważne jest upewnienie się, że nie wystąpią przeszkody, przez które Urząd Patentowy odmówi udzielenia ochrony znakowi towarowemu. Przeszkody te można ogólnie podzielić na trzy grupy: podstawowe, bezwzględne oraz względne przeszkody rejestracji.

fotolia_65857763_subscription_monthly_m_big

Zdjęcie nawiązujące do podjęcia nieodpowiednich decyzji w wyborze nazwy dla firmy

Podstawowe przeszkody rejestracji - dotyczą samego oznaczenia, które jest zgłaszane do rejestracji i należą do nich:

  • brak możliwości przedstawienia swojego znaku w rejestrze znaków towarowych - znak towarowy można przedstawić w dowolnej formie, z wykorzystaniem ogólnie dostępnej techniki, o ile może on zostać odtworzony w rejestrze znaków towarowych; gdy nie będzie takiej możliwości, wtedy urząd może odmówić ochrony
  • brak dostatecznych znamion odróżniających – podstawową funkcją każdego znaku towarowego jest funkcja odróżniająca produkty jednego przedsiębiorstwa od produktów innych przedsiębiorstw. Definicja znaku towarowego zawarta w ustawie stanowi, że znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które da się przedstawić w sposób graficzny, jeżeli tylko nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Znak towarowy powinien być unikalny i służyć jako znak odróżniający poszczególne produkty i firmy. Urząd bada czy zachodzi ryzyko, że odbiorca danego produktu lub usługi zostanie wprowadzony w błąd przez to, że uzna dwa inne znaki towarowe za identyczne lub bardzo podobne. W takim przypadku może odmówić rejestracji znaku towarowego.

Bezwzględne przeszkody rejestracji

Po zgłoszeniu do zastrzeżenia znaku towarowego Urząd bada czy występują bezwzględne przesłanki odmowy rejestracji znaku towarowego. Przesłanki te zawierają znaki towarowe, które:

  • składają się wyłącznie z elementów niepodlegających ochronie;
  • są oznaczeniami rodzajowymi – przykładem może być winnica, która chciałaby zarejestrować produkowane przez siebie wino pod marką „Wino”;
  • powstały dla uzyskania efektu technicznego lub zwiększenia wartości towaru;
  • zawierają  symbole narodowe – jest to przeszkoda, do której zaliczają się: użycie w znaku towarowym godła, barwy, hymnu, herbów województw, miast oraz miejscowości, oznaczeń związanych z obronnością, oznaczeń, które są orderami lub oznaczeniami wojskowymi. Jeżeli zgłaszany znak towarowy posiada którykolwiek z powyższych elementów Urząd odmówi rejestracji znaku towarowego, chyba że firma zdobędzie zezwolenie na użycie tych symboli od właściwego organu państwa;
  • wprowadzają w błąd w szczególności co do charakteru, właściwości lub pochodzenia geograficznego towaru; 
  • zgłoszone są w złej wierze – ochrony znaku towarowego nie uzyska się w złej wierze, czyli wtedy, kiedy znak został zgłoszony, mimo iż dana osoba wiedziała, że nie ma do tego prawa;
  • nie nadają się do odróżnienia w obrocie towarów, dla których zostały zgłoszone – np. znak interpunkcyjny lub cyfra, płaska figura geometryczna.
  • weszły do języka potocznego lub są zwyczajowo używane w uczciwych i utrwalonych praktykach handlowych – np. kajzerka, termos, bagietka.

Ponadto rejestracji nie podlega znak, którego używanie jest niezgodne z prawem, porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami. O ile sprzeczność z prawem jest zrozumiała, problem mogą stanowić ogólne stwierdzenia: porządek publiczny i dobre obyczaje. Dobre obyczaje to pojęcie odwołujące się do wartości powszechnie akceptowanych w społeczeństwie. Niedopuszczalna będzie rejestracja znaków towarowych naruszających normy moralne lub etyczne. Przykładem naruszenia dobrych obyczajów może być graficznie przedstawiony znak dotyczący towarów mających charakter wulgarny, dyskryminujący lub obraźliwy. Znaki sprzeczne z porządkiem publicznym to znaki, które promują faszyzm i inne totalitarne ustroje państwa lub nawołujących do nienawiści.

Względne przeszkody rejestracji - nie są one badane przez urzędy patentowe z urzędu.

względne przeszkody

Sprzeciw, który jest wynikiem względnych przeszkód rejestracji znaku towarowego

Dopiero wniosek osoby trzeciej powoduje badanie zaistnienia względnej przeszkody udzielenia ochrony znaku towarowego. Urząd, który bada możliwość wystąpienia przeszkody dla rejestracji  znaku towarowego, nie dokonuje analiz rejestru znaków towarów, po to, aby sprawdzić, czy podobne lub identyczne oznaczenie nie było zarejestrowane lub zgłoszone wcześniej albo czy nie narusza praw majątkowych lub autorskich innych osób.

To właśnie sprzeciw osoby trzeciej jest najczęstszym powodem, dla którego Urząd Patentowy może odmówić ochrony znaku towarowego.  Każdy znak towarowy obowiązuje na określonym terytorium. Patrząc na terytorium Polski pod uwagę należy brać nie tylko znaki towarowe polskich przedsiębiorców, ale również te, które są chronione w ramach Unii Europejskiej czy innych regulacji międzynarodowych. Dlaczego należy brać pod uwagę również znaki towarowe spoza terytorium Polski? Przedsiębiorcy prowadzący swoją działalność na terenie Unii Europejskiej mogą uzyskać ochronę swojego znaku towarowego na całym jej terytorium poprzez jedno zgłoszenie w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (w skrócie: EUIPO).


Przykładowo, jeżeli przedsiębiorca z Grecji zastrzeże znak towarowy w EUIPO i uzyska ochronę na terenie Unii Europejskiej, czyli w 27 krajach to ochrona tego znaku obowiązuje również w Polsce, nawet w przypadku kiedy ten przedsiębiorca fizycznie nie wprowadzi swojej firmy na polski rynek i faktycznie ten znak towarowy nie pojawi się w obrocie na naszym terytorium.

W jaki sposób bada się podobieństwo? Bierze się pod uwagę zakres tych samych oznaczeń oraz oferowanych towarów i usług. Oznacza to, że można uzyskać ochronę znaku towarowego podobnego, a nawet identycznego (jedynie w płaszczyźnie fonetycznej) z już zarejestrowanym znakiem, jeżeli firmy te będą działać w innej branży, czyli wyraźnie będą różnić się oferowanymi towarami lub usługami. Przykładowo, kolizja znaków towarowych nie będzie miała miejsca w przypadku, gdy obie firmy mają tę samą nazwę, ale działają w innych branżach. Przykładowo -  pomiędzy nazwą „Biedronka” w przypadku usług krawieckich oraz nazwą znanej w Polsce sieci sklepów nie zajdzie kolizja wykluczająca możliwość rejestracji znaku towarowego „Biedronka” dla tych usług krawieckich. Nie można natomiast zastrzec już takiej nazwy dla minimarketu, ponieważ istnienie dwóch sieci sklepów „Biedronka” mogłoby wprowadzić klientów w błąd.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Marcin Setlak

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Zobacz również

Powiązane artykuły w tej tematyce

Wszystkie artykuły

Zaufali nam

Dołącz do naszych zadowolonych klientów

3kiwi
Europejskie centrum rozwoju kadr
6krokow.pl
Slimgo
Biznesowi.pl
Carrotspot
Lepione
Kursanto
Żegluga warszawska
Miquido
Symbio
Lechamnn
Poznańska Manufaktura Porcelany
Mammodiagnostyka
IBG
Trzech Kumpli
Gasbank
Pan Tabletka
Simon says
See bloggers
Fundacja dzieciom
Galileum
Wolves
Kebabpod
Maxton design

Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania

883 222 282 [email protected]

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

Jak chronić swoją markę przed oszustami? - darmowy ebook
  • praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
  • prosty, zrozumiały język
  • konkretne przykłady

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.