Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego w Polsce?
Bezpieczeństwo ma swoją cenę. Dowiedz się od czego zależy i ile wynoszą koszty rejestracji znaku towarowego.
Jeżeli prowadzisz własny biznes, z pewnością zależy Ci na tym, by przychody z działalności znacznie przewyższały koszty, które ponosisz. Opłaty za rejestrację znaku towarowego mogą się różnić w zależności od wielu czynników. Po przeczytaniu naszego artykułu będziesz wiedział nie tylko, co składa się na cenę rejestracji znaku towarowego, ale również jak uzyskać ochronę prawną nazwy firmy mniejszym kosztem.
Ilustracja przedstawiająca koszty rejestracji znaku towarowego w Polsce
Rodzaje opłat urzędowych za zastrzeżenie znaku towarowego w Urzędzie Patentowym
Obliczając kwotę, którą będziesz musiał zainwestować rejestrując krajowy znak towarowy powinieneś wziąć pod uwagę kilka aspektów. Po pierwsze, całkiem możliwe, że nie tylko z Urzędem Patentowym Rzeczpospolitej Polskiej będziesz musiał się rozliczyć. Co więc, powinieneś wiedzieć, co dokładnie składa się na koszty zastrzeżenia znaku towarowego?
Mówi się, że jeśli przedsiębiorca chce prowadzić efektywny biznes, powinien znać się na wszystkim. W praktyce jednak jest to niemożliwe, więc każda firma może wykorzystać zalety outsourcingu. Dzięki temu, nie musisz znać na pamięć ustawy o ochronie własności przemysłowej, by sprawnie zastrzec swój znak towarowy. O pomoc w rejestracji znaku możesz się zwrócić do rzecznika patentowego lub kancelarii brandingowej. W obu przypadkach możesz liczyć na profesjonalną obsługę. Opłaty za zgłoszenie znaku towarowego mogą się jednak znacząco od siebie różnić i są zależne od usług. Rzecznik patentowy na ogół jest droższy a stawki minimalne określa rozporządzenie ministra sprawiedliwości. Korzystniejszą finansowo opcją będzie skorzystanie z usług kancelarii brandingowych. W ramach opłaty na rzecz kancelarii brandingowej przedsiębiorca otrzymuje wsparcie prawne, badanie zdolności odróżniającej znaku towarowego oraz wszystkie niezbędne dokumenty, które należy jedynie wysłać na wskazany adres.
Opłaty w branży kancelarii brandingowych również mogą się od siebie różnić. Zastanów się dobrze, czy warto wybierać partnera na podstawie kryterium wysokości ceny. Najtaniej rzadko oznacza „dobrze”. Sprawdź, co dana firma prezentuje na swojej stronie internetowej, zadzwoń by zapytać o szczegóły i sprawdź jak zostaniesz potraktowany. Cena za pomoc w zastrzeżeniu znaku towarowego nie powinna być ani zbyt wysoka, ani najniższa. Powinna być uczciwa, pozwalająca wykonać rzetelnie każde zlecenie. Taką cenę oferuje Kancelaria brandingowa Brandelaw. Dzięki takiej inwestycji otrzymujesz uprzejmą i rzetelną obsługę, profesjonalne rady i właściwie przygotowane materiały. Specjaliści z Brandelaw doradzą nie tylko w kwestiach prawnych ale również marketingowych, przez co wypromujesz zastrzeżoną przez siebie markę znacznie efektywniej. Cena za zlecenie nam sprawy będzie zawierać badanie znaku pod kątem zdolności odróżniającej znaku towarowego, przygotowanie klasyfikacji towarów i usług, przygotowanie wniosku zgłoszeniowego oraz wsparcie w trakcie trwania procedury rejestracyjnej w UPRP. Tym samym nie płacisz za kolejne pisma, jakie należy przedłożyć w Urzędzie, jeśli ten będzie mieć uwagi do zgłoszenia.
Przeczytaj więcej na temat procedury zastrzeżenia krajowego znaku towarowego.
Opłaty za rejestrację znaku towarowego w Urzędzie Patentowym RP
W Polsce urzędowe koszty rejestrowania znaku towarowego podzielone są na dwie podstawowe kategorie:
Opłaty jednorazowe zastrzeżenia znaku towarowego, których dokonujemy – jak sama nazwa wskazuje – tylko jeden raz, podczas zgłoszenia znaku oraz w przypadku składania wniosków odwoławczych.
Opłaty okresowe zarejestrowanej w UPRP marki uiszczane muszą być co pewien czas. Pierwszej z nich dokonuje się po uzyskaniu pozytywnej decyzji od urzędu i jest warunkiem uzyskania ochrony na czas 10 lat. Praktyka ta jest stosowana nie tylko w UPRP, ale również w pozostałych instytucjach rejestrujących znaki towarowe. Kolejną wpłatę należy uiścić po upływie wspomnianej dekady. Również i w tym wypadku przedłużony przez nas okres ochrony wynosi 10 lat.
Kosztami, które być może nie należą do największych, jednak z pewnością warto wziąć je pod uwagę, to koszty korespondencji i obsługi zgłoszenia. Zakup kopert, znaczków czy opłata za przelew w Polsce na szczęście nie stanowią dużego wydatku, jednak warto zadbać by w momencie, w którym będziemy dokonywać płatności lub wysyłki dokumentów, banki czy poczta były otwarte.
Od czego zależy koszt rejestracji znaku towarowego w UPRP?
Wysokość opłat za rejestrację znaku towarowego oraz za przedłużenie posiadanej ochrony zależy w głównej mierze od ilości klas towarów, jakie ma obejmować prawo ochronne znaku. Zastrzegając znak, należy mieć świadomość, że uprawniony ma wyłączność na używanie znaku na terenie Polski tylko na wybrane towary i usługi. Wyboru dokonuje się w oparciu o klasyfikację nicejską, a opłatę za każdą dodatkowo wybraną klasę należy zaliczyć w poczet kosztów całkowitych rejestracji oznaczenia. Poniżej przedstawiamy wybrane stawki ustalone przez Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej.
Symbol narodowy przedstawiający ochronę znaku towarowego na terenie Polski
Opłaty jednorazowe przy zgłoszeniu i rejestracji znaku towarowego w Urzędzie Patentowym
- 400 PLN - zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie towarowej
(w wersji elektronicznej) lub - 450 PLN - zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie towarowej
(w wersji tradycyjnej) - 120 PLN - dopłata za każdą klasę powyżej 1 podstawowej
- 100 PLN - dopłata za oświadczenie o korzystaniu z pierwszeństwa
- 90 PLN - opłata za publikację zarejestrowanego znaku w WUP.
Opłaty okresowe za rejestrację znaku towarowego
- 400 PLN – za każdą klasę towarową lub
- 400 + 30% PLN – opłata za każdą klasę towarową wniesioną w sześciomiesięcznym terminie po upływie poprzedniego okresu ochronnego
Więcej informacji na temat kosztów rejestracji znaku towarowego znajdziesz na stronie Urzędu Patentowego RP.
https://uprp.gov.pl/pl/przedmioty-ochrony/znaki-towarowe/procedura-krajowa-/oplaty-zgloszeniowe
Zwolnienie z opłaty za zastrzeżenie znaku towarowego
Początki większości firm bywają ciężkie a zyski osiąga się dopiero po jakimś czasie. Jeżeli zależy Ci ochronie swojej własności, jednak aktualna sytuacja finansowa nie pozwala Ci na ponoszenie zbyt dużych wydatków, możesz starać się o zwolnienie z części opłaty za ochronę znaku towarowego. Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej udziela niekiedy zwolnienia z części opłat urzędowych za rejestrację znaku towarowego. Co zrobić by otrzymać taką ulgę? Składając wniosek o udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy, składa się wniosek o zwolnienie z opłaty. Do wniosku koniecznie należy dołączyć oświadczenie o stanie majątkowym zgłaszającego oraz dokumenty potwierdzające prawdziwość takiego oświadczenia. W najlepszym razie Urząd wymagać będzie od Ciebie jedynie 20% opłaty urzędowej za zgłoszenie. To minimalna kwota do jakiej może obniżyć się cena zgłoszenia znaku towarowego. Aby przyśpieszyć proces rozpatrywania wniosku o zwolnienie z opłaty zadbaj, by dane potwierdzające oświadczenie dodane do wniosku o zwolnienie z opłaty były aktualne i pokrywały się ze stanem rzeczywistym w dniu składania oświadczenia.
Nie daj się naciągnąć na fałszywe faktury za znak towarowy!
Koszty zastrzeżenia znaku towarowego są naprawdę niewielkie, jeżeli spojrzysz na nie przez pryzmat pieniędzy, które możesz dzięki zastrzeżeniu nazwy i loga firmy zarobić, lub które możesz zaoszczędzić.
Nieuważnym właścicielom zastrzeżonych znaków towarowych, koszty mogą znacznie wzrosnąć. Wszystko za sprawą fałszywych wezwań do zapłaty, które coraz częściej otrzymują uprawnieni do używania zastrzeżonych oznaczeń. Oszuści, widząc okazję w rosnącej popularności zastrzegania znaków towarowych wyłudzają w ten sposób pieniądze od nieświadomych zagrożenia przedsiębiorców. Jak rozpoznać fałszywe pismo dotyczące twojego znaku? Zwróć szczególną uwagę na to, jak brzmi nazwa i jak wygląda odbitka pieczęci nadawcy i porównaj je z tymi, które widnieją na certyfikacie otrzymanym od instytucji rejestrującej Twój znak. Jeżeli cokolwiek odbiega od standardowego wyglądu pism, które otrzymywałeś z Urzędu lub wymagana opłata zwyczajnie nie zgadza się z wysokością i harmonogramem opłat (możesz sprawdzić go na stronie Urzędu lub poradzić się rzecznika lub skontaktować się z zespołem zastrzezone.pl lub Kancelarii brandingowej Brandelaw_), zgłoś sprawę na policję lub do Urzędu, w którym rejestrowałeś znak towarowy. Otrzymując dziwne pisma dotyczące rejestracji Twojego znaku towarowego przede wszystkim nie panikuj, nawet gdy grożą Ci w nim egzekucją wymaganej kwoty. Wstrzymaj się, nie odpowiadaj pochopnie na pismo, zbadaj dokładnie sygnaturę nadawcy i skontaktuj się z właściwą instytucją. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnych opłat i inwestycji które się nie zwrócą.
Podsumowując...
Zatem, co daje rejestracja znaku towarowego? Ta inwestycja zagwarantuje Ci ochronę marki oraz wiele innych korzyści majątkowych i promocyjnych. Koszty zastrzeżenia znaku towarowego na terenie Polski można w bardzo prawdopodobnym przybliżeniu określić z góry. Już na samym początku, jeszcze przed dokonaniem zgłoszenia wiesz ile Cię to może kosztować. Warto przeznaczyć pewną kwotę na zastrzeżenie nazwy lub loga firmy, jednak końcowy rachunek tego, jaki poniesiesz koszt rejestracji znaku towarowego zależy w głównej mierze od Ciebie. Przy rejestracji ufaj tylko pewnym Kancelariom brandingowym, zastrzegaj znak towarowy zanim ktoś naruszy Twoje prawa i nie dawaj się naciągać.
Często zadawane pytania
Poznaj odpowiedzi na popularne pytania
Aby zarejestrować znak towarowy w Polsce należy poznać koszty urzędowe. Do nich należą opłaty związane ze zgłoszeniem wniosku o rejestrację znaku towarowego jak również opłaty za 10 letni czas ochronny i publikację zastrzeżonego znaku towarowego w Biuletynie Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej. Minimalne opłaty przy rejestracji znaku towarowego w Polsce wynoszą 400 złotych za zgłoszenie, 400 złotych za dziesięcioletni okres ochrony i 90 złotych za publikacje w Biuletynie Urzędu Patentowego.
Rejestrując znak towarowy należy zwrócić uwagę gdzie i kiedy należy wnieść opłaty urzędowe. Należy pamiętać, że Urząd Patentowy nie wystawia faktur i wezwań do zapłaty, które często przedsiębiorcy otrzymują już w chwili złożenia wniosku o zastrzeżenie znaku towarowego. Takie działania są stosowane przez nieuczciwe podmioty, które korzystają z niewiedzy przedsiębiorców. Bądź uważny i nie daj się nabrać na działanie oszustów.
Skorzystaj z Programu SME Fund, który oferuje wsparcie finansowe pozwalające na obniżenie kosztów zastrzeżenia znaku towarowego aż o 75 % ich wartości zarazem zastrzeganych w Urzędzie Patentowym RP jak i EUIPO.