Analiza prawna marki

Nieważne, czy jesteś na etapie tworzenia swojej marki, czy może Twoja firma ma już stabilną pozycję na rynku lub korzysta z ochrony zapewnianej przez rejestrację w urzędzie patentowym – w każdym z tych przypadków warto dokonać analizy prawnej marki. 

Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
Marcin Setlak
30.01.2025 - 4 min czytania
Analiza prawna marki
Play

Czym jest analiza prawna marki? Sprawdź swój znak towarowy

Na analizę prawną marki składają się czynności polegające na sprawdzeniu, czy marka jest bezpieczna pod względem prawnym. Na audyt prawny marki powinny składać się:

  • sprawdzenie, czy marka, którą stworzyłeś nie narusza praw innych przedsiębiorców do ich marek, w szczególności praw wynikających z prawa autorskiego do logo oraz z prawa ochronnego na znak towarowy
  • sprawdzenie, czy Twoja marka może być chroniona jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym RP czy UE 
  • ciągły monitoring marki – sprawdzanie, czy ktoś nie narusza Twoich praw do marki 
fotolia_106239933_subscription_monthly_m_big

Znak ostrzegający zwracający uwagę na potrzebę analizy prawnej marki

Analiza prawna marki w czasie jej kreacji

Liczba znaków towarowych zgłaszanych do rejestracji wciąż wzrasta. Przedsiębiorcy stają się bardziej świadomi potencjalnych naruszeń ich praw do marki oraz możliwości jej ochrony jako zarejestrowanego znaku towarowego. Dlatego tworząc nazwę czy logo dla swojej firmy bardzo ważne jest dokonanie ich audytu prawnego, szczególnie w zakresie już zastrzeżonych znaków towarowych. Być może myślisz, że nazwa czy logo, które stworzyłeś, są oryginalne i nie spotkałeś się dotąd z takimi markami? A może spodobała Ci się nazwa lub logo, które gdzieś dostrzegłeś i postanowiłeś bardzo podobnie nazwać swoją firmę czy swój produkt?


Dopóki nie dokonasz analizy prawnej marki, nie będziesz miał pewności, czy dana nazwa lub logo nie są już zarejestrowanymi znakami towarowymi.

Co będzie, jeżeli zaczniesz posługiwać się już wcześniej zarejestrowanym znakiem towarowym, który jest własnością innego przedsiębiorcy? Boleśnie przekonał się o tym słynny producent z branży spirytusowej -  spółka Stock. W połowie września 2015 r. firma CEDC (producent m.in. wódki Żubrówka i Bols) zgłosiła do rejestracji jako znak towarowy słowo „SASKA” dla oznaczania napojów alkoholowych (z wyłączeniem piwa). Miało to miejsce po tym, jak spółka Stock (producent m.in. Żołądkowej i Lubelskiej) rozpoczęła komunikację o swoich planach produkowania i sprzedaży wódki o tej nazwie. Wprawdzie prawnicy Stocka dokonali analizy prawnej marki „SASKA” pod kątem istnienia takich samych lub podobnych znaków towarowych, ale badanie to odbyło się w sierpniu, jeszcze zanim konkurencja zgłosiła znak „SASKA” do rejestracji. Firmie CEDC udzielono prawa ochronnego na tę nazwę, po czym wystąpiła ona do sądu o nakaz zabezpieczenia wyprodukowanej przez Stock wódki, jako że towary te naruszały prawa do jej zastrzeżonego znaku towarowego. Przez to przez pewien czas Stock nie mógł wprowadzać do obrotu wyprodukowanego przez siebie alkoholu, co wiązało się ze sporymi stratami finansowymi. Finalnie obie firmy dogadały się i CEDC przeniosła prawa do znaku towarowego „SASKA” na firmę Stock. Warunki porozumienia pozostały jednak poufne, więc nie wiadomo jak duże pieniądze musiała zapłacić firma Stock za przeniesienie prawa do znaku. Na powyższym przykładzie widać, że warto dokonywać analizy prawnej marki w sposób ciągły, a nie jednorazowo – potrzebny jest nieustanny audyt prawny. W skali miesiąca w polskim Urzędzie Patentowym zgłaszanych jest ok. 1 150 znaków, a w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej ok. 7 500 nowych znaków towarowych. W warunkach tak dużej konkurencji należy cały czas trzymać rękę na pulsie. Wybierając nazwę dla swojej firmy należy zarazem dokonać badania na identyczność jak i podobieństwo. Tak aby Urząd Patentowy lub sąd nie miał wątpliwości do kogo należy prawo ochronne do znaku. 

saska

R303570 źródło: https://ewyszukiwarka.pue.uprp.gov.pl/search/pwp-details/Z.449937


Analiza prawna marki może uchronić Cię przed jej stratą. Jeżeli nie zdecydujesz się na badanie znaku towarowego, to możesz narazić się na sytuację, w której stracisz swoją markę, a wraz z nią pieniądze zainwestowane w jej reklamę oraz renomę, którą cieszyła się w oczach Twoich klientów. Dlaczego? Właściciel zastrzeżonego znaku towarowego ma prawo zakazać innym przedsiębiorcom posługiwania się takim samym oraz podobnym znakiem do jego zarejestrowanego znaku. Jak widzisz, ochrona znaku towarowego jest bardzo szeroka – nie obejmuje jedynie znaków identycznych, ale także znaki podobne. Dlatego kreując swoją markę, uważaj – nie inspiruj się zbytnio fajną nazwą, którą ostatnio usłyszałeś albo logiem, które wpadło Ci w oko. Możesz też zupełnie nieświadomie wymyślić nazwę czy stworzyć logo, które mogą naruszać cudze znaki towarowe. Dlatego zawsze warto dokonać audytu prawnego marki.

fotolia_79108104_subscription_monthly_m_big

Prawnik wskazując na potrzebę zastrzeżenia znaku towarowego

Analiza prawna marki przed jej zgłoszeniem do rejestracji

Negatywną konsekwencją związaną z  niewykonaniem badania znaku towarowego przed jego rejestracją jest strata pieniędzy poniesionych na tę rejestrację. Wiąże się to z tym, że nie każdy znak można zarejestrować – występują bezwzględne oraz względne przeszkody w rejestracji danego znaku towarowego. Bezwzględne przesłanki odmowy rejestracji znaku towarowego to między innymi uznanie przez urząd patentowy, że oznaczenie ma charakter opisowy. Opisowość znaku występuje wtedy, gdy oznaczenie zgłoszone do rejestracji w bezpośredni sposób opisuje to, czym dana firma się zajmuje lub jakie usługi oferuje. Urząd patentowy odmawia rejestracji znaków towarowych, które wyłącznie wskazują na rodzaj towaru lub usługi, jego pochodzenie, jakość, ilość, wartość, przeznaczenie czy sposób wytwarzania. Oprócz przesłanki opisowości urząd patentowy bada jeszcze szereg innych czynników, przykładowo w znaku zgłaszanym do rejestracji nie mogą pojawić się elementy symboliczne, które nie powinny być wykorzystywane dla celów komercyjnych, np. zawierające flagę Polski. Poza przesłankami bezwzględnymi odmowy rejestracji znaku towarowego istnieją jeszcze przesłanki względne, w których chodzi o naruszenie wcześniej istniejących praw, między innymi praw do wcześniej zarejestrowanego znaku towarowego. Aby podnieść szanse na uzyskanie ochrony unikaj pojawienie się tych przeszkód. Określone wnioski i rekomendacje pozwolą Ci skutecznie zastrzec znak towarowy. Kancelaria Brandelaw sprawdzi Twój znak towarowy i pomoże ustalić odpowiednią strategię rejestracyjną oznaczenia w Urzędzie Patentowym. 


Rozpocznij bezpłatną, wstępną weryfikację:


Wyobraź sobie sytuację, w której zgłaszasz swój znak do zastrzeżenia w urzędzie patentowym bez wcześniejszej weryfikacji, czy w bazie zarejestrowanych znaków towarowych nie widnieją już identyczne lub podobne znaki. Przez taki brak weryfikacji nie wiesz, czy w czasie 3 miesięcznego okresu sprzeciwowego może pojawić się jakiś sprzeciw, czy możesz czuć się raczej bezpiecznie, bo nie występuje żadna kolizja. Badanie znaku towarowego przed jego rejestracją pomoże Ci ocenić ryzyko sprzeciwu, a także określić, od jakiej firmy taki sprzeciw możesz otrzymać. Analiza prawna marki może pomóc również w taki sposób dopasować kształt i klasyfikację znaku, aby jego rejestracja zakończyła się sukcesem i nie doszło do naruszenia prawa innego przedsiębiorcy. 

Analiza prawna marki po jej rejestracji

Jeżeli Twój znak towarowy pomyślnie przeszedł całą procedurę rejestracji, to nie spoczywaj na laurach – w dalszym ciągu powinieneś badać bazy znaków towarowych, żeby móc efektywnie korzystać z przyznanego prawa. Tylko ciągłe monitorowanie baz może dać Ci informacje o tym, czy ktoś nie zgłasza do rejestracji takiego samego lub podobnego znaku do Twojego. Analiza prawna sytuacji Twojej marki na rynku pomoże Ci również wykorzystywać prawo do znaku towarowego do zwalczania ewentualnych naruszeń Twojej marki.

Podsumowując, analiza prawna marki powinna być ciągłym procesem, dzięki któremu będziesz mógł wykreować oraz zarejestrować jako znak towarowy oryginalną nazwę i logo. Dzięki badaniu prawnemu marki będziesz mógł także wykrywać jej naruszenia oraz zgłaszać swój sprzeciw do rejestracji marek identycznych lub podobnych do Twojej.  Analiza prawna marki powinna być wykonywana:

  • w czasie jej kreacji - wykonanie takiej analizy na pewno pozwoli Ci na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy, które włożyłbyś w rozwijanie i promowanie firmy lub produktu, która naruszałaby prawa do znaku towarowego innych przedsiębiorców, 
  • przed zgłoszeniem marki do rejestracji – badanie zdolności rejestracyjnej znaku towarowego będzie w stanie określić, czy Twój znak ma szanse na rejestrację oraz jakie jest ryzyko sprzeciwu ze strony innych podmiotów
  • po zarejestrowaniu znaku – analiza prawna Twojej marki po jej rejestracji ma na celu wykrywanie identycznych lub podobnych znaków zgłaszanych do rejestracji, tak abyś mógł zareagować i w porę zgłosić swój sprzeciw.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Marcin Setlak

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Zobacz również

Powiązane artykuły w tej tematyce

Wszystkie artykuły

Zaufali nam

Dołącz do naszych zadowolonych klientów

3kiwi
Europejskie centrum rozwoju kadr
6krokow.pl
Slimgo
Biznesowi.pl
Carrotspot
Lepione
Kursanto
Żegluga warszawska
Miquido
Symbio
Lechamnn
Poznańska Manufaktura Porcelany
Mammodiagnostyka
IBG
Trzech Kumpli
Gasbank
Pan Tabletka
Simon says
See bloggers
Fundacja dzieciom
Galileum
Wolves
Kebabpod
Maxton design

Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania

883 222 282 [email protected]

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

Jak chronić swoją markę przed oszustami? - darmowy ebook
  • praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
  • prosty, zrozumiały język
  • konkretne przykłady

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.