fb
Zapytaj o szczegóły

Zastrzeżenie znaku towarowego

Zadzwoń:
883 222 282
powrót

Jak chronić domenę internetową?

Opinie i porady

Zarejestrowanie domeny i płacenie raz w roku abonamentu za nią wcale nie oznacza, że masz nad nią kontrolę. Dowiedz się co może Ci grozić i jak się uchronić przed zagrożeniami.

Czym jest domena internetowa

Najpopularniejszym kanałem, którym przedsiębiorcy docierają do klientów a różni twórcy do swoich odbiorców, bezdyskusyjnie jest Internet. Każdy, kto chce być znaleziony w sieci, powinien mieć stronę internetową. Aby strona www działała po za samym projektem niezbędny jest serwer, na którym umieszczone zostaną wszystkie treści oraz domena internetowa, która stanowi niejako „szyld” tego, co reprezentować będzie strona, czyli firmę, produkt, usługę lub osobę fizyczną). Aby rozwiać wszelkie wątpliwości, każda strona internetowa ma swój adres IP, czyli ciąg cyfr oddzielonych kropkami. Domena internetowa jest ciągiem znaków, który reprezentuje dany adres IP strony. Przykładowo adres IP wyszukiwarki internetowej google wygląda tak: „216.58.209.35”. Nie ma jednak potrzeby wpisywania za każdym razem tego adresu, jest bowiem przypisany do domeny, o nazwie „google.pl”, którą znacznie łatwiej zapamiętać i wpisać w przeglądarce.

czym jest domena internetowa

Rejestracja domen internetowych

Już na początku tworzenia strony internetowej powinno się zadbać o zarejestrowanie domeny internetowej. Wiąże się to przede wszystkim ze znalezieniem odpowiedniej nazwy dla domeny internetowej. Dla przedsiębiorców najkorzystniej jest, gdy nazwa firmy i nazwa domeny strony internetowej firmy są tożsame. Każdy potencjalny odbiorca będzie szukał jednej i tej samej marki zarówno „w realu”, jak również online. Podobnie wygląda sytuacja, kiedy stronę internetową na potrzeby swojej działalności uruchamiają osoby nie będące przedsiębiorcami. System domen internetowych w Polsce zarządzany jest przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową (NASK). Od niedawna rejestracji domen internetowych dokonują jedynie akredytowani partnerzy NASK, których listę znaleźć można pod linkiem https://www.dns.pl/porozumienie/partner.html. Poza wyborem dostępnej, tj. niezarejestrowanej wcześniej nazwy domeny internetowej możemy wybrać jedno z wielu rozszerzeń takich jak .pl czy .com. Kiedy zarejestrujemy już domenę, by strona sprawnie działała musimy pamiętać, by corocznie opłacać zarówno domenę, jak i serwer, na którym zamieszczona jest strona.

Zagrożenia dla domen internetowych

cyberprzestępstwa

Jak wspominaliśmy w poprzednich akapitach, sama rejestracja domeny internetowej nie gwarantuje jej posiadaczowi bezpieczeństwa. Istnieje wiele rodzajów naruszeń noszących miano cyberprzestępstw. Warto je znać z prostego powodu. Tylko znając wroga, można się przed nim bronić.

Cybersquatting zwany również domaingrabbingiem może w efekcie doprowadzić do szantażu domenowego, wprowadzania użytkowników w błąd, a nawet strat finansowych podmiotu, którego prawa się narusza. Działanie to polega na rejestrowaniu domen o nazwach podobnych lub identycznych z istniejącymi zastrzeżonymi znakami towarowymi, nazwami firm, nazwiskami lub pseudonimami osób fizycznych.

Cyberswildcatting to nieuczciwa praktyka, rozpowszechniona podczas wielkiego boomu powstawania nowych stron internetowych firm w latach 90. Tłumacząc na język polski, jest to składowanie domen internetowych zawierających w nazwie konkretne słowa lub znaki towarowe, które są, lub mogą zostać w przyszłości wykupione przez zainteresowane podmioty. Osoby dopuszczające się takich czynów działają w złej wierze i z premedytacją, w celu uzyskania korzyści wymuszając od swojej ofiary niewspółmiernie wysoką cenę za pożądaną domenę.

Typosquatting jest nieuczciwą techniką rejestracji domen niemalże identycznych z już istniejącymi zastrzeżonymi znakami towarowymi, nazwami firm, nazwiskami lub pseudonimami osób fizycznych. Cyberprzestępcy żerują w tym przypadku na pomyłki literowe użytkowników. Rejestrują domenę praktycznie identyczną z nazwą istniejącej już strony internetowej firmy, wprowadzając literówkę, która zdarza się internautom najczęściej. W ten sposób uzyskują ruch, który realnie kierowany powinien być na stronę określonej firmy poszukiwanej przez użytkowników.

Cybersmearing to rejestrowanie domen ośmieszających. Nieusatysfakcjonowani klienci, pracownicy lub kontrahenci zakładają niekiedy stronę internetową firmy, gdzie w nazwie domeny dodają do znaku towarowego obraźliwe określenie. To, jak firma jest postrzegana przez otoczenie, ma podstawowe znaczenie, jeżeli chodzi o odniesienie sukcesu na rynku, dlatego działania takie mogą wyrządzić przedsiębiorcom wiele szkód.

Jak chronić domenę internetową

ochrona domeny internetowej

Wymienione naruszenia domen internetowych to nie jedyne istniejące możliwości bezprawnych czynów w sieci. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że będzie ich przybywać wraz z rozwojem technologii i pojawianiem się nowych trendów w Internecie takich jak choćby zwiększającą się popularność urządzeń mobilnych i smart wear na świecie. Zdrowy rozsądek i prawo w Polsce nie pozostawiają jednak poszkodowanych samych sobie. Istnieje kilka zasad i narzędzi, z których pomocą można o wiele skuteczniej chronić swoją domenę internetową.

Kontrola treści online jest podstawowym zabiegiem, który powinny przeprowadzać osoby zainteresowane tym, jak chronić swoją domenę internetową. Jednorazowe przejrzenie przeglądarki internetowej pod kątem fraz identycznych lub podobnych z nazwą naszej domeny nie wystarczy. Działania kontrolne muszą przyjąć postać procesu, ciągłego i powtarzanego. Do wszelkich naruszeń dochodzi w ciągu chwili, warto więc kontrolować sytuację w sieci raz na jakiś czas i w porę reagować.

Zastrzeżony znak towarowy daje o wiele większą pewność, że uprawniony do znaku i domeny skutecznie wyegzekwuje swoje prawa. Definicja ustawowa zastrzeżonego znaku towarowego stanowi, że ochrona prawna daje uprawnionemu wyłączne prawo do korzystania ze znaku. Bez dodatkowych dyskusji na temat skuteczności tego przepisu w różnych sytuacjach można stwierdzić, że jest to podstawowa zaleta zastrzeżonych znaków towarowych. Właściciel znaku jako jedyny ma prawo do jego używania. O ile znaki słowne chronią nazwę domeny o tym samym brzmieniu, to jeżeli zastrzeżony jest znak słowno-graficzny to ochrona jest pewniejsza, gdy słowo w znaku jest fantazyjne.

Arbitraż domenowy to narzędzie stosowane przez przedsiębiorców coraz częściej. Rejestrując domenę internetową w NASK, podlegamy przepisom określonym w regulaminie tej instytucji. Narzuca ona na każdego abonenta domeny obowiązek podporządkowania się polubownemu sposobowi rozwiązywania sporów, czyli sądowi arbitrażowemu. Jest to szybkie, tanie i skuteczne rozwiązanie dla wszystkich, których prawa do domeny internetowej są naruszane.

Właściwe rozszerzenie domeny internetowej uniemożliwi potencjalnym przestępcom rejestrację domen o nazwach identycznych z nazwą firmy lub innym znakiem towarowym używanym przez Ciebie w sieci, lub w życiu. Jeżeli zarejestrujesz domenę internetową jedynie z rozszerzeniem .pl, to inni użytkownicy sieci bez problemu będą mogli zarejestrować identyczną nazwę domeny z rozszerzeniem .com. Rejestrując domenę, należy zwróć szczególną uwagę na optymalny dobór rozszerzeń nazwy. Mała ich ilość zmniejszy bezpieczeństwo Twojego znaku towarowego. Z kolei zarejestrowanie dużej ilości rozszerzeń wiązać się może z o wiele większymi kosztami rocznymi, które będzie trzeba ponosić, by utrzymać wszystkie.

Jak dobrać bezpieczną nazwę dla domeny internetowej

Jak powinna wyglądać nazwa domeny internetowej? Problem ten ma każdy przedsiębiorca zakładający biznes. Mimo, że istnieje wiele możliwości nazwania strony internetowej, to jednak bardzo często zdarza się, że domena którą chcielibyśmy zamówić , jest akurat zajęta. 

Jak postępować, by uniknąć takiej sytuacji? Myśl perspektywicznie. Już w momencie tworzenia nazwy dla firmy zadbaj o to, by wybrana nazwa działalności miała wolną domenę internetową. Cechy bezpiecznej nazwy dla domeny internetowej pokrywają się z cechami dobrej nazwy w ogóle. 

Dobra nazwa dla domeny internetowej powinna być przede wszystkim:

 

 

Posiadasz już wiedzę, jak chronić domenę internetową. Wraz ze zwiększoną świadomością na ten temat, już teraz ograniczyłeś niebezpieczeństwo związane z naruszeniami w Internecie. Stosując się do naszych rad, o wiele skuteczniej ochronisz swoją domenę, a Twoje przedsięwzięcie będzie w Internecie znacznie bezpieczniejsze.

Zobacz również:

Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego

 

Chętnie odpowiem
na Twoje pytania

Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
Prawnik
Telefon883 222 282
Plane[email protected]

Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania
Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
Prawnik
Telefon883 222 282
Plane[email protected]
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie.
Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalnośćgospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą ul. Przyjaźni 9/80, 20-314Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jestkontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanieskierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. Podanie adresu e-mail jestniezbędne dla udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie. ADO będzie przetwarzał Państwaadres e-mail w oparciu o realizację prawnie uzasadnionego interesu ADO jakoadministratora danych, w postaci udzielenia odpowiedzi na złożone zapytanie, a zatem napodstawie art. 6 ust. 1 lit. f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku zprzetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalejRODO). Podanie imienia, nazwiska i numeru telefonu jest dobrowolne, a podając te danew formularzu wyrażają Państwo zgodę na ich wykorzystywanie.

ADO będzie przetwarzał Państwa dane przez okres niezbędny do udzielenia odpowiedzi, apo tym czasie w zakresie i przez okres niezbędny dla ustalenia, dochodzenia izabezpieczenia ewentualnych roszczeń, mogących mieć związek z komunikacją zużytkownikiem lub odpowiedzią na zapytanie skierowane za pośrednictwem formularzakontaktowego (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, jednak brak adresu e-mail uniemożliwia uzyskanieodpowiedzi na pytanie skierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. ADOinformuje, że w oparciu o dane osobowe nie będą podejmowane decyzje w sposóbzautomatyzowany, nie będą one przedmiotem sprzedaży ani udostępniania podmiotomzewnętrznym, za wyjątkiem podmiotów i okoliczności ich ujawnienia przewidzianychprzepisami prawa oraz podmiotów świadczących usługi na rzecz ADO, np. hostingowe lubIT. Państwa dane osobowe nie będą również przekazywane do państw trzecich luborganizacji międzynarodowych.

ADO informuje, że przysługuje Państwu prawo dostępu do danych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobecprzetwarzania danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego, a także prawo doprzenoszenia danych. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontaktna adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treściżądania (np. chęć dostępu do danych).

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych

prosty, zrozumiały język

konkretne przykłady

Ebook 10 zagadnień prawnych które musisz znać

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.

Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.

Twoje dane będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie zgody. Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą ul. Przyjaźni 9/80, 20-314Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jest kontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie Państwa zgody - art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). By móc otrzymywać materiały marketingowo-informacyjne na podany w formularzu adres e-maillub numer telefonu, zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektronicznąoraz ustawy Prawo telekomunikacyjne, potrzebujemy dodatkowej zgody wynikającej właśnie z tych przepisów. Brak wyrażenia tej zgody uniemożliwia otrzymywanie informacjina podany adres e-mail lub numer telefonu.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonych zgód lub doczasu zaprzestania świadczenia usług w formie newsletter. Aby wycofać zgody prosimy okontakt z BRANDELAW Marcin Setlak na adres e-mail wskazany powyżej. Odbiorcy, którym mogą być ujawnione Państwa dane są podmiotami, z którymi ADO zawarł umowę na świadczenie usług serwisowych systemów informatycznych. Nie będą one również udostępniane innym odbiorcom zewnętrznym ani przekazywane do państwtrzecich czy organizacji międzynarodowych. W oparciu o Państwa dane nie dokonujemy profilowania, nie podlegają one również procesom podejmowania decyzji w sposób zautomatyzowany.

Mają Państwo prawo do dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do przenoszenia danych.Mają Państwo również prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych jeżeli uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych przez BRANDELAW narusza przepisy RODO. Mają Państwo również prawo do wycofania zgody w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontakt na adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treści żądania (np. chęć dostępu do danych).Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, niemniej bez ich podania niebędzie możliwe przekazywanie Newslettera. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych przez BRANDELAW w Polityce Prywatności serwisów BRANDELAW: https://brandelaw.pl/polityka-prywatnosci.html.

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.
powrót do góry
jak zastrzec nazwę firmy
f
facebook