Zastrzeżenie znaku towarowego
Znak towarowy to oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorcę w obrocie gospodarczym. Przyzwyczailiśmy się, iż jest to słowo, rysunek lub kombinacja słowa i grafiki. Widniejące na towarach oznaczenia przybierały dotąd tylko taką postać. Ale czy znakiem towarowym może być smak lub zapach? Czy jako oryginalne oznaczenie swoich usług mogę zastosować hologram, znak ruchomy? Oczywiście, że tak.
Znak towarowy przestrzenny (trójwymiarowy) stanowi kształt towaru lub opakowania.
Znakami przestrzennymi mogą być np. produkty spożywcze jak słodycze, meble, ale też
opakowania (torebki, butelki, puszki).
Numer zgłoszenia: EUTM 00674872
Znak towarowy pozycyjny pokazuje w jaki sposób znak umieszczony jest na produkcie. Znaczenie ma tutaj rozmiar i proporcje oznaczenia, a także jego usytuowanie w relacji do oznaczanego towaru.
Numer zgłoszenia: EUTM 008845539
Ruchome znaki towarowe to krótkie filmy pozbawione dźwięku.
Numer zgłoszenia: EUTM 016147837
Multimedialny znak towarowy łączy w sobie obraz, ruch i dźwięk.
Deseń to znak towarowy składający się z powtarzających się elementów. Ten rodzaj znaku towarowego zyskał popularność do oznaczania takich towarów jak galanteria, tkaniny, odzież.
Numer zgłoszenia: EUTM 000015602
W ostatnim czasie rośnie popularność rejestrowania gestów jako znaki towarowe.
Charakterystyczne, w szczególności dla osób rozpoznawalnych, gesty kojarzone tylko z nimi mogą stać się oznaczeniem sygnującym towary i usługi. Po tego rodzaju znaki najczęściej sięgają właśnie osoby znane, jak sportowcy, artyści, osoby publiczne.
Numer zgłoszenia: EUTM 016433369
Znak towarowy będący kolorem składa się wyłącznie z jednego koloru (kolor per se) lub z kombinacji kolorów. W takim znaku nie występują kontury, a jeżeli znak to kombinacja kolorów należy wskazać ich proporcje. Same kolory oznaczane są ze wskazaniem międzynarodowego kodu kolorów.
Numer rejestracji: R.271601
Coraz częściej jako znaki towarowe rejestrowane są dźwięki.
Numer zgłoszenia: US 1395550
Znak towarowy w postaci hologramu, składa się z elementów przestrzennych.
Numer zgłoszenia: EUTM 017993401
W niektórych krajach oraz w Unii Europejskiej spotkać można rejestrację znaków zapachowych, choć w praktyce taka rejestracja jest bardzo ciężka do uzyskania.
THE SMELL OF FRESH CUT GRASS - zapach świeżo ściętej trawy.
Numer zgłoszenia: EUTM 00428870
Znaki dotykowe charakteryzują się szczególną powierzchnią produktu,charakterystyczną fakturą.
Smak - Co do zasady jako znak towarowy można zastrzec również smak. Jest to dość kontrowersyjne, gdyż smak jako taki może nie posiadać wystarczającej zdolności odróżniającej. Jak dotąd żadna próba rejestracji smaku jako znaku towarowego nie powiodła się.
Warto wspomnieć, iż jeszcze do niedawna nie można było zarejestrować niekonwencjonalnych znaków towarowych. Wiązało się to z koniecznością graficznego przedstawienia znaku zgłaszanego do rejestracji, tak aby można było przedstawić go w rejestrze znaków prowadzonych przez Urząd Patentowy RP. Po wejściu w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej uległo to zmianie. Zniesiony został wymóg graficznej przedstawialności znaków towarowych, natomiast zgłaszane znaki nadal muszą być możliwe do przedstawienia w rejestrze tak, aby można było dokładnie ustalić przedmiot ochrony. Nie mniej jednak otworzyło to przedsiębiorcom możliwość zgłaszania do ochrony coraz tonowych rodzajów znaków towarowych, na przykład takich jak przedstawione powyżej.
Aby dany znak mógł zostać zarejestrowany (i w sposób dostateczny przedstawiony w rejestrze) musi spełniać kilka dodatkowych warunków, tj. musi być przedstawiony w sposób:
- jasny;
- precyzyjny;
- kompletny;
- łatwo dostępny;
- zrozumiały;
- trwały;
- obiektywny.
Co to jest znak towarowy?
Znak towarowy jest to oznaczenie służące do identyfikowania towarów i usług. Ma na celu odróżnić jeden produkt od drugiego. Tworzy on relacje pomiędzy produktem a odbiorcą.
Co może być znakiem towarowym?
Znakiem towarowym może być kolor, dźwięk, zapach czy hologram. Znak towarowy może być trójwymiarowy, który najczęściej jest przedstawiony w postaci kształtu towaru lub może być opakowaniem. Deseń czyli powtarzające się elementy często umieszczane na odzieży lub galanterii również może być znakiem towarowym. Dźwięk jak również plik multimedialny, oczywiście spełniający warunki rejestracyjne może zostać uznany za znak towarowy. Na koniec, znakiem towarowym może być każdy produkt lub usługa pod warunkiem spełnienia określonych zasadach zastrzeżenia nazwy firmy. Więcej na ten temat dowiesz się kliknij tutaj.
Czy smak może być znakiem towarowym?
Smak można zarejestrować jako znak towarowy, ale musi być przedstawiony w sposób jasny, precyzyjny, zrozumiały i trwały. Należy jednak pamiętać, że niekonwencjonalne znaki jest trudno zarejestrować - ale pamiętaj gra jest warta świeczki.
Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego