Jak podkreślić unikalność marki - Niekonwencjonalne znaki towarowe

Niekonwencjonalne znaki towarowe dają naprawdę dużo możliwości, a ciekawe, nowe rodzaje znaków towarowych przyciągają konsumentów i cieszą się coraz większą popularnością. W czym mogą wybierać przedsiębiorcy poszukując oryginalnego znaku towarowego? Poniżej przedstawiamy rodzaje niekonwencjonalnych znaków towarowych.

Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
Marcin Setlak
23.01.2025 - 2 min czytania
Jak podkreślić unikalność marki - Niekonwencjonalne znaki towarowe

Znak towarowy to oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorcę w obrocie gospodarczym. Przyzwyczailiśmy się, iż jest to słowo czyli znaki słowne, rysunek lub kombinacja słowa i grafiki, czyli logo lub logotyp. Widniejące na towarach oznaczenia przybierały dotąd tylko taką postać. Ale czy znakiem towarowym może być smak lub zapach, a może znak pozycyjny? Czy jako oryginalne oznaczenie swoich usług mogę zastosować hologram, znak ruchomy? Oczywiście, że tak.

Znak towarowy przestrzenny

Znak towarowy przestrzenny (trójwymiarowy) stanowi kształt towaru lub opakowania.
Znakami przestrzennymi mogą być np. produkty spożywcze jak słodycze, meble, ale też
opakowania (torebki, butelki, puszki).

Numer zgłoszenia: EUTM 00674872

Numer zgłoszenia: EUTM 00674872

Znak towarowy pozycyjny

Znak towarowy pozycyjny pokazuje w jaki sposób znak umieszczony jest na produkcie. Znaczenie ma tutaj rozmiar i proporcje oznaczenia, a także jego usytuowanie w relacji do oznaczanego towaru.

Numer zgłoszenia: EUTM 008845539

Numer zgłoszenia: EUTM 008845539

Ruchome znaki towarowe

Ruchome znaki towarowe to krótkie filmy pozbawione dźwięku.

artn3

Numer zgłoszenia: EUTM 016147837

Multimedialny znak towarowy

Multimedialny znak towarowy łączy w sobie obraz, ruch i dźwięk.

Deseń jako znak towarowy

Deseń to znak towarowy składający się z powtarzających się elementów. Ten rodzaj znaku towarowego zyskał popularność do oznaczania takich towarów jak galanteria, tkaniny, odzież.

artn5

Numer zgłoszenia: EUTM 000015602

Gest jako znak towarowy

W ostatnim czasie rośnie popularność rejestrowania gestów jako znaki towarowe.
Charakterystyczne, w szczególności dla osób rozpoznawalnych, gesty kojarzone tylko z nimi mogą stać się oznaczeniem sygnującym towary i usługi. Po tego rodzaju znaki najczęściej sięgają właśnie osoby znane, jak sportowcy, artyści, osoby publiczne.

artn6

Numer zgłoszenia: EUTM 016433369

Kolor

Znak towarowy będący kolorem składa się wyłącznie z jednego koloru (kolor per se) lub z kombinacji kolorów. W takim znaku nie występują kontury, a jeżeli znak to kombinacja kolorów należy wskazać ich proporcje. Same kolory oznaczane są ze wskazaniem międzynarodowego kodu kolorów.

artn7

Numer rejestracji: R.271601

<br/>

Rozpocznij bezpłatną, wstępną weryfikację:

<br/>

Znak dźwiękowy

Coraz częściej jako znaki towarowe rejestrowane są dźwięki.

Link do znaku dzwiękowego

Numer zgłoszenia: US 1395550

Hologram

Znak towarowy w postaci hologramu, składa się z elementów przestrzennych.

artn8

Numer zgłoszenia: EUTM 017993401

Znaki zapachowe

W niektórych krajach oraz w Unii Europejskiej spotkać można rejestrację znaków zapachowych, choć w praktyce taka rejestracja jest bardzo ciężka do uzyskania.

THE SMELL OF FRESH CUT GRASS - zapach świeżo ściętej trawy.

Numer zgłoszenia: EUTM 00428870

Znaki dotykowe

Znaki dotykowe charakteryzują się szczególną powierzchnią produktu, charakterystyczną fakturą.

Smak - Co do zasady jako znak towarowy można zastrzec również smak. Jest to dość kontrowersyjne, gdyż smak jako taki może nie posiadać wystarczającej zdolności odróżniającej. Jak dotąd żadna próba rejestracji smaku jako znaku towarowego nie powiodła się.

Warto wspomnieć, iż jeszcze do niedawna nie można było zarejestrować niekonwencjonalnych znaków towarowych. Wiązało się to z koniecznością graficznego przedstawienia znaku zgłaszanego do rejestracji, tak aby można było przedstawić go w rejestrze znaków prowadzonych przez Urząd Patentowy RP. Po wejściu w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej uległo to zmianie. Zniesiony został wymóg graficznej przedstawialności znaków towarowych, natomiast zgłaszane znaki nadal muszą być możliwe do przedstawienia w rejestrze tak, aby można było dokładnie ustalić przedmiot ochrony. Nie mniej jednak otworzyło to przedsiębiorcom możliwość zgłaszania do ochrony coraz tonowych rodzajów znaków towarowych, na przykład takich jak przedstawione powyżej.

Aby dany znak mógł zostać zarejestrowany (i w sposób dostateczny przedstawiony w rejestrze) musi spełniać kilka dodatkowych warunków, tj. musi być przedstawiony w sposób:
- jasny;
- precyzyjny;
- kompletny;
- łatwo dostępny;
- zrozumiały;
- trwały;
- obiektywny.

Mając obecnie do wyboru szeroką gamę niekonwencjonalnych znaków towarowych, należy pamiętać, iż niektóre z nich będzie trudniej zarejestrować. Nie zmienia to faktu, iż tego rodzaje znaki ze względu na swą oryginalną naturę, przyciągają konsumentów niejednokrotnie dużo bardziej niż tradycyjne słowne, graficzne lub słowno-graficzne oznaczenia. Mając na uwadze możliwości, na jakie pozwala nam obecny stan technologii, warto zainwestować w ochronę swej marki w postaci znaków niekonwencjonalnych. Uzyskanie prawa ochronnego podkreśli unikalność i oryginalność Twojej marki.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Marcin Setlak

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Zobacz również

Powiązane artykuły w tej tematyce

Wszystkie artykuły

Zaufali nam

Dołącz do naszych zadowolonych klientów

3kiwi
Europejskie centrum rozwoju kadr
6krokow.pl
Slimgo
Biznesowi.pl
Carrotspot
Lepione
Kursanto
Żegluga warszawska
Miquido
Symbio
Lechamnn
Poznańska Manufaktura Porcelany
Mammodiagnostyka
IBG
Trzech Kumpli
Gasbank
Pan Tabletka
Simon says
See bloggers
Fundacja dzieciom
Galileum
Wolves
Kebabpod
Maxton design

Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania

883 222 282 [email protected]

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności.