Jak podkreślić unikalność marki - Niekonwencjonalne znaki towarowe
Niekonwencjonalne znaki towarowe dają naprawdę dużo możliwości, a ciekawe, nowe rodzaje znaków towarowych przyciągają konsumentów i cieszą się coraz większą popularnością. W czym mogą wybierać przedsiębiorcy poszukując oryginalnego znaku towarowego? Poniżej przedstawiamy rodzaje niekonwencjonalnych znaków towarowych.


Znak towarowy to oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorcę w obrocie gospodarczym. Przyzwyczailiśmy się, iż jest to słowo czyli znaki słowne, rysunek lub kombinacja słowa i grafiki, czyli logo lub logotyp. Widniejące na towarach oznaczenia przybierały dotąd tylko taką postać. Ale czy znakiem towarowym może być smak lub zapach, a może znak pozycyjny? Czy jako oryginalne oznaczenie swoich usług mogę zastosować hologram, znak ruchomy? Oczywiście, że tak.
Znak towarowy przestrzenny
Znak towarowy przestrzenny (trójwymiarowy) stanowi kształt towaru lub opakowania.
Znakami przestrzennymi mogą być np. produkty spożywcze jak słodycze, meble, ale też
opakowania (torebki, butelki, puszki).

Numer zgłoszenia: EUTM 00674872
Znak towarowy pozycyjny
Znak towarowy pozycyjny pokazuje w jaki sposób znak umieszczony jest na produkcie. Znaczenie ma tutaj rozmiar i proporcje oznaczenia, a także jego usytuowanie w relacji do oznaczanego towaru.

Numer zgłoszenia: EUTM 008845539
Ruchome znaki towarowe
Ruchome znaki towarowe to krótkie filmy pozbawione dźwięku.

Numer zgłoszenia: EUTM 016147837
Multimedialny znak towarowy
Multimedialny znak towarowy łączy w sobie obraz, ruch i dźwięk.
Deseń jako znak towarowy
Deseń to znak towarowy składający się z powtarzających się elementów. Ten rodzaj znaku towarowego zyskał popularność do oznaczania takich towarów jak galanteria, tkaniny, odzież.

Numer zgłoszenia: EUTM 000015602
Gest jako znak towarowy
W ostatnim czasie rośnie popularność rejestrowania gestów jako znaki towarowe.
Charakterystyczne, w szczególności dla osób rozpoznawalnych, gesty kojarzone tylko z nimi mogą stać się oznaczeniem sygnującym towary i usługi. Po tego rodzaju znaki najczęściej sięgają właśnie osoby znane, jak sportowcy, artyści, osoby publiczne.

Numer zgłoszenia: EUTM 016433369
Kolor
Znak towarowy będący kolorem składa się wyłącznie z jednego koloru (kolor per se) lub z kombinacji kolorów. W takim znaku nie występują kontury, a jeżeli znak to kombinacja kolorów należy wskazać ich proporcje. Same kolory oznaczane są ze wskazaniem międzynarodowego kodu kolorów.

Numer rejestracji: R.271601
<br/>
Rozpocznij bezpłatną, wstępną weryfikację:
<br/>
Znak dźwiękowy
Coraz częściej jako znaki towarowe rejestrowane są dźwięki.
Numer zgłoszenia: US 1395550
Hologram
Znak towarowy w postaci hologramu, składa się z elementów przestrzennych.

Numer zgłoszenia: EUTM 017993401
Znaki zapachowe
W niektórych krajach oraz w Unii Europejskiej spotkać można rejestrację znaków zapachowych, choć w praktyce taka rejestracja jest bardzo ciężka do uzyskania.
THE SMELL OF FRESH CUT GRASS - zapach świeżo ściętej trawy.
Numer zgłoszenia: EUTM 00428870
Znaki dotykowe
Znaki dotykowe charakteryzują się szczególną powierzchnią produktu, charakterystyczną fakturą.
Smak - Co do zasady jako znak towarowy można zastrzec również smak. Jest to dość kontrowersyjne, gdyż smak jako taki może nie posiadać wystarczającej zdolności odróżniającej. Jak dotąd żadna próba rejestracji smaku jako znaku towarowego nie powiodła się.
Warto wspomnieć, iż jeszcze do niedawna nie można było zarejestrować niekonwencjonalnych znaków towarowych. Wiązało się to z koniecznością graficznego przedstawienia znaku zgłaszanego do rejestracji, tak aby można było przedstawić go w rejestrze znaków prowadzonych przez Urząd Patentowy RP. Po wejściu w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej uległo to zmianie. Zniesiony został wymóg graficznej przedstawialności znaków towarowych, natomiast zgłaszane znaki nadal muszą być możliwe do przedstawienia w rejestrze tak, aby można było dokładnie ustalić przedmiot ochrony. Nie mniej jednak otworzyło to przedsiębiorcom możliwość zgłaszania do ochrony coraz tonowych rodzajów znaków towarowych, na przykład takich jak przedstawione powyżej.
Aby dany znak mógł zostać zarejestrowany (i w sposób dostateczny przedstawiony w rejestrze) musi spełniać kilka dodatkowych warunków, tj. musi być przedstawiony w sposób:
- jasny;
- precyzyjny;
- kompletny;
- łatwo dostępny;
- zrozumiały;
- trwały;
- obiektywny.
Mając obecnie do wyboru szeroką gamę niekonwencjonalnych znaków towarowych, należy pamiętać, iż niektóre z nich będzie trudniej zarejestrować. Nie zmienia to faktu, iż tego rodzaje znaki ze względu na swą oryginalną naturę, przyciągają konsumentów niejednokrotnie dużo bardziej niż tradycyjne słowne, graficzne lub słowno-graficzne oznaczenia. Mając na uwadze możliwości, na jakie pozwala nam obecny stan technologii, warto zainwestować w ochronę swej marki w postaci znaków niekonwencjonalnych. Uzyskanie prawa ochronnego podkreśli unikalność i oryginalność Twojej marki.
Często zadawane pytania
Poznaj odpowiedzi na popularne pytania
Znak towarowy jest to oznaczenie służące do identyfikowania towarów i usług. Definicja jest ściśle związana z prawem własności przemysłowej. Znakiem towarowym może być każde oznaczenie służące do identyfikowania towarów i usług. Ma na celu odróżnić jeden produkt od drugiego. Tworzy on relacje pomiędzy produktem a odbiorcą. Wyróżniamy znaki konwencjonalne oraz niekonwencjonalne. Do tych pierwszych zalicza się słowny znak towarowy i słowno-graficzny czyli logo. Natomiast do tych drugich znaki holograficzne, znaki smakowe, znaki multimedialne czy dotykowe znaki towarowe.
Znakiem towarowym może być kolor, dźwięk, zapach czy hologram. Znak towarowy może być trójwymiarowy, który najczęściej jest przedstawiony w postaci kształtu towaru. Deseń czyli powtarzające się elementy często umieszczane na odzieży lub galanterii również może być znakiem towarowym. Dźwięk jak również plik multimedialny, oczywiście spełniający warunki rejestracyjne może zostać uznany za znak towarowy. Na koniec, znakiem towarowym może być każdy produkt lub usługa pod warunkiem spełnienia określonych zasadach zastrzeżenia nazwy firmy.
Smak można zarejestrować jako znak towarowy, ale musi być przedstawiony w sposób jasny, precyzyjny, zrozumiały i trwały. Należy jednak pamiętać, że niekonwencjonalne znaki jest trudno zarejestrować - ale pamiętaj gra jest warta świeczki.
Rejestracja znaku towarowego to formalny proces, który daje Twojej marce przestrzeń na działanie w danej branży. Dzięki rejestracji, Twoja marka staje się prawnie chroniona, co oznacza, że masz wyłączne prawo do jej używania i możesz podjąć kroki prawne przeciwko każdemu, kto by ją kopiował.

Marcin Setlak
Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.