fb
Zapytaj o szczegóły

Zastrzeżenie znaku towarowego

Zadzwoń:
883 222 282
powrót

Jak dopasować znak towarowy do rejestracji w Urzędzie Patentowym?

Zagadnienia prawne

Rejestracja znaku towarowego to idealny sposób na ochronę marki. Jednak aby zastrzec znak towarowy być może będziesz musiał go odpowiednio przygotować. Czytając nasz artykuł dowiesz się jak dostosować znak do rejestracji w Urzędzie Patentowym.   

Rozwój gospodarczy, pojawiające się nowe firmy spowodowały, że coraz trudniej jest znaleźć nazwę bądź logo wolną od podobieństw. Coraz więcej firm decyduje się na zastrzeżenie swojej nazwy firmy w Urzędzie Patentowym, wiedząc że zapewni im to bezpieczne funkcjonowanie na rynku. Dlatego częstym przypadkiem jest pojawianie się nazw, które są podobne do tych już zarejestrowanych. Ale czy to oznacza, że nie masz już szans na uzyskanie prawa ochronnego dla Twojej nazwy? Mamy dla Ciebie dobrą wiadomość. Pojawienie się znaków podobnych nie oznacza, że jesteś na zupełnie straconej pozycji. W tym przypadku z pomocą przychodzi tzw. dostosowanie znaku towarowego do rejestracji. W dużym uproszczeniu to działanie polegające na dokonaniu takich zmian, które pozwolą Ci odróżnić znak od konkurencji i zminimalizować ryzyko kolizji ze znakami podobnymi.

Jak sprawdzić czy nazwa firmy jest podobna do konkurencji?   

Już wiele razy wskazaliśmy, że wstępna analiza znaku jest kluczowa przy zastrzeżeniu znaku towarowego. Nie jest przy tym istotne czy dopiero rozpoczynasz prowadzić swoją działalność gospodarczą i tworzysz nazwę bądź logo firmy, czy też działasz na rynku i właśnie podjąłeś decyzję, że teraz już jest czas aby w pełni chronić swoją markę. Badanie wstępne oznaczenia pozwoli Ci ocenić szanse na uzyskanie prawa ochronnego. W wyniku analizy znaku mogą zostać ustalone przeszkody w rejestracji, które najłatwiej podzielić na:

  • bezwzględne przeszkody rejestracji znaku towarowego 
  • względne przeszkody rejestracji znaku towarowego
  • Do bezwzględnych przeszkód zaliczany min. opisowość znaku, czyli nazwa która wskazuje wprost na działalność firmy, jak również rodzajowość nazwy albo nazwa wprowadzająca odbiorcę w błąd. Te przeszkody są ustalane z urzędu i jeśli ekspert uzna, że takowe występują, dalsze postępowanie nie jest prowadzone.

    Natomiast do względnych przesłanek odmowy rejestracji znaku towarowego należy wystąpienie podobnych i identycznych znaków towarowych z wcześniejszą datą rejestracji. Wielu klientów sądzi, że jeżeli nie występuje znak identyczny do tego, który chce zastrzec to jego oznaczenie jest wolne. Nic bardziej mylnego. Pojawienie się znaków podobnych może również uniemożliwić rejestrację znaku towarowego. 

    Co zrobić gdy podczas badania znaku pojawią się znaki podobne? 

    Najbardziej pożądana sytuacja to taka, w której jest “czysto” tzn. nie zachodzą bezwzględne przesłanki odmowy oraz w bazach znaków towarowych nie ma znaków identycznych oraz podobnych. Z naszego doświadczenia wynika jednak, że takich spraw jest coraz mniej. 

    Pojawienie się znaków podobnych komplikuje proces rejestracji kolejnego znaku. Nie zawsze oznacza jednak, że nie uda Ci się zarejestrować swojego znaku w Urzędzie Patentowym. Taka sytuacja wymaga wnikliwej analizy i szczególnej uwagi. Szansą może być odpowiednie zmodyfikowanie, dostosowanie znaku tak, by jego elementy odróżniające były na tyle znaczące, że ewentualny sprzeciw zostałby obalony, a najlepiej gdyby w ogóle nie wystąpił. Jeżeli nie jesteś pewien czy Twoja nazwa firmy bądź logo spełnia wymogi rejestracji znaku towarowego i potrzebujesz oceny dostępności nazwy skontaktuj się z nami wypełniając formularz.

    Dlaczego ważne jest dostosowanie znaku towarowego do rejestracji?    

    Twój sklep się rozwija, jego nazwa dumnie widnieje na neonie nad wejściem, a z drukarni właśnie przyjechały opakowania dla Twojego pierwszego, markowego produktu… A tymczasem dowiadujesz się, że Twoja marka narusza prawa do czyjegoś znaku. Możesz stanąć przed koniecznością zmiany swojej marki, co w sytuacji zainwestowanych środków wydać Ci się może za niemożliwe do zrealizowania. Lepiej zginąć w boju niż zmienić strategię…

    Tymczasem sytuacja wcale nie musi być taka beznadziejna. Musisz ocenić obiektywnie zaistniałe ryzyka z pomocą specjalistów. Jeśli w wyniku analizy okaże się, że pod pewnymi warunkami Twoja marka nadal mogłaby funkcjonować to znaczyć może, że musisz dokonać jej dostosowania. W praktyce może być to jedyna droga do tego byś nadal z aktualną marką mógł funkcjonować na rynku. Nasz zespół ma kilkunastoletnie doświadczenie w zakresie skutecznego rebrandingu marki. Rebranding wcale nie musi oznaczać budowania wszystkiego ponownie od zera. Jeżeli potrzebujesz pomocy w tym zakresie, skontaktuj się z nami. 

    Na czym polega dostosowanie znaku towarowego?

    Dostosowanie znaku towarowego do rejestracji jest działaniem wymagającym znajomości zarówno przepisów jak i doświadczenia w zakresie percepcji marki. W dużym uproszczeniu polega na dokonaniu takich modyfikacji, które pozwolą uniknąć powstania kolizji z innymi znakami już chronionymi, przy zachowaniu maksymalnie wielu elementów z dotychczasowej marki. Zmiany te pozwolą odróżnić Cię od konkurencji, unikając podobieństw do znaków już zarejestrowanych. Warto podkreślić, że modyfikacja nie oznacza automatycznie przebudowy wizerunku graficznego logo lub też zmiany nazwy firmy.

    W pierwszej kolejności należy zacząć od odpowiedniego opisania zakresu towarów, tak by nie zachodziła kolizji lub w najgorszym wypadku by zmniejszyć ryzyko wystąpienia sprzeciwu. Nie zawsze znalezienie znaku podobnego występującego w tej samej klasie towarowej może oznaczać powstanie kolizji. Często zdarza się, że wykaz towarów zawiera pojęcia nie zachodzące na siebie. Jeżeli jednak faktycznie towary są bardzo podobne lub nawet identyczne, to pozostaje włączenie kwestia ingerencji w konstrukcję zgłaszanego znaku.

    Dostosowanie znaku polega na wprowadzenie dodatkowego elementu odróżniającego. Tym elementem może być:

    Często zdarza się, że obie modyfikacje są potrzebne, aby znak wystarczająco się odróżniał od tego używanego przez konkurencję. 

    Poznaj naszą pracę od kuchni - przykłady dostosowania znaku towarowego do rejestracji  

    SELBERG (018514532), (018698129)

    Jeden z naszych klientów chciał zastrzec znak towarowy SELBERG w kilkunastu klasach towarowo-usługowych min. środki czystości (kl.3), urządzenia do masażu (kl.10), bagażniki dachowe i fotele dziecięce (12), parasole ogrodowe (kl.18), biurka i fotele biznesowe (kl.20), a dodatkowo chciał sprzedawać te produkty (kl.35). Ostatecznie klasyfikacja znaku miała obejmować 16 klas towarowo-usługowych a więc obiektywnie dużo. Co gorsza w większości wybranych klas zidentyfikowaliśmy znaki podobne, kolidujące z planowanym do zgłoszenia znakiem. Z uwagi na istniejącą konkurencję, projekt podzielony został na dwa etapy. W pierwszym zgłoszony został znak 1:1581 SELBERG. Wartość liczbowa była w tym wypadku nawiązaniem do powierzchni Polski w stosunku do powierzchni lądów kuli ziemskiej. Zapis tego znaku obiektywnie nie jest atrakcyjny. Kluczowa była jednak w tym wypadku grafika i sposób rozmieszczenia tego dodatkowego elementu. Klient patrząc na znak na pierwszy rzut oka nie widzi oznaczeń liczbowych, a samą nazwę firmy Selberg. Od strony odróżniającej znaku, było to jednak wystarczające bo znak uzyskał ochronę we wszystkich klasach bez żadnego sprzeciwu. Drugi etap obejmował zgłoszenie  znaku słowno-graficznego SELBERG już bez elementu liczbowego w klasie 35, co pozwoliło skrócić markę i posługiwać się nią w kontekście sprzedaży produktów, jakie marka ma w swojej szerokiej ofercie. Poniżej prezentujemy jak logo marki zostało zaprojektowane.

     

     

     

     

    SAGENSO (018568733) ( 018698129) vs SAGE 

    Sagenso to marka startupu zajmująca się cyberbezpieczeństwem. Właścicielom marki zależało na zastrzeżeniu znaku w trzech klasach towarowo-usługowych, odpowiadających za usługi doradztwa i analizy z zakresu IT (kl.35), tworzenia aplikacji i programów do pobrania (kl.9) oraz usług tworzenia programów komputerowych (kl.42) . Znak ten został zgłoszony do EUIPO. Jednak podczas trwania 3 miesięcznego okresu sprzeciwowego firma Sage Global Services Limited, która jest jedną z największych dostawców oprogramowania na świecie, wniosła sprzeciw do rejestracji znaku. Powodem sprzeciwu było uznanie przez firmę Sage zbieżności fonetycznej z marką Sagenso we zgłaszanych klasach.

    Z tego też powodu dokonaliśmy modyfikacji znaku i zgłosiliśmy ponownie znak, tym razem ze sloganem, jako dodatkowym elementem odróżniającym. Zmieniło to sytuację o tyle, że strona przeciwna uznała charakter odróżniający znaku, jak również odpowiednie zawężenie klasyfikacji. W efekcie obydwa zgłoszone znaki uzyskały prawo ochronne. 

    Poniżej znajdziesz opisane wyżej przez nas logotypy, które były przedmiotem zgłoszenia.   

     

     

    Kiedy potrzebna jest całkowita zmiana nazwa marki?

    Może się zdarzyć, że Twoja sytuacja jest beznadziejna. Nie dość, że w wyniku weryfikacji znaku znaleziono znaki identyczne, to na dodatek Twoją konkurencją jest gigant w branży, który monitoruje znaki towarowe i już wie o Twojej marce. Co więcej, podjął już kroki prawne zmierzające do tego, byś wycofał się z korzystania ze swojej marki. W praktyce nie masz więc wyjścia. Jesteś zmuszony zmienić swoją nazwę w obliczu realnego ryzyka nie tylko zaistnienia sporu, ale również wycofania z rynku produktów, a nawet uiszczenia kar finansowych. Dla każdego przedsiębiorcy to trudne zadanie, ale niestety często konieczne. Przykładem jest sytuacja naszego klienta. 

    Kilka lat temu do naszej kancelarii brandingowej zgłosił się klient z 9 gotowymi markami produktów z branży suplementów diety. Agencja, która opracowała koncepcję tych marek zrobiła to naprawdę ładnie. Opakowania były oryginalne i przykuwały uwagę. Co więcej produkty te były już rozdystrybuowane w aptekach w południowej Polsce. Niestety podczas przeprowadzonego przez nas badania znaków okazało się, że 3 z 9 nazw jest już zajęte przez konkurencję - wiodące firmy farmaceutyczne na rynku. Co gorsza, były to nazwy identyczne dla takich samych produktów na rynku. Klient w obawie przed konsekwencjami prawnymi, zdecydował o wycofaniu produktów z rynku, przez co stracił sporo czasu i pieniędzy. A wystarczyło przed pracami kreacyjnymi wykonać solidny research.

    Sytuacja naszego klienta jest przestrogą przed błędnie wykonaną analizą znaku lub całkowitym jej pominięciem i zgłaszaniem znaku towarowego na zasadzie “jakoś to będzie”. Pamiętaj, dobrze uczyć się na błędach ale najlepiej na cudzych! 

    Zmiana nazwy firmy lub produktu to dość radykalne posunięcie. Z drugiej strony może być dla Ciebie jedyną drogą do ominięcia widocznych na horyzoncie problemów z używaniem dotychczasowej marki, łącznie ze sporami sądowymi. Jeśli stoisz przed koniecznością modyfikacji swojej marki i nie wiesz od czego zacząć, skontaktuj się z nami. Mamy za sobą kilkaset projektów w zakresie kreacji marek. Nasze doświadczenia budujemy od 2005 roku. Co warte podkreślenia, wszystkie marki stworzone przez nas, uzyskały prawo ochronne do znaku towarowego w Polsce oraz niektóre w Unii Europejskiej. Jest to najlepsze potwierdzenie jakości naszych usług. Tutaj znajdziesz nasze przykładowe realizacje

    Jak komunikować na rynku o zmianie marki?

    Zmiana nazwy nie musi być negatywnie odbierana przez Twoich odbiorców. Możesz wykorzystać rebranding marki do tego aby podkreślić, że Twoja firma zmieniając oznaczenie wychodzi naprzeciw nowym trendom czy też zmienia się dla klienta realizując jego potrzeby. Przy okazji zmiany marki możesz przypomnieć się dotychczasowym klientom, wskazać na nowe elementy oferty, jakość, parametry itd. Tym samym masz szansę rozpocząć na nowo dialog ze swoim gronem dotychczasowych klientów, którzy być może o Tobie zdążyli już zapomnieć.

    Poznaj przykłady rebrandingu marek 

    TWITTER  (97-146508)

    W lipcu 2023 roku Elon Musk zastąpił znanego i kojarzonego na całym świecie niebieskiego ptaka, symbolem X na czarnym tle. W zamyśle twórcy Twittera jest stworzenie nowej wizji platformy, która ma być bardziej zintegrowana, innowacyjna i wszechstronna. Ta zmiana  już dziś jest uznany jako jeden z najodważniejszych ruchów w historii rebrandingu. 

     

              

     

    META (000921383-2021)        

    Rebranding marki to często sprytne działanie mające na celu zmianę wizerunku i strategii marki, aby dostosować się do potrzeb rynku i swoich klientów. Jest często traktowana jako technika marketingowa, która ma na celu poprawić rozpoznawalność, reputację a nawet sprzedaż. Przykładem takiego rebrandingu miała być zmiana nazwy spółki macierzystej Facebooka, Instagrama i Whatsappa. Mark Zuckerberg określił, że powodem zmiany nazwy na META miało na celu odzwierciedlić nową strategię spółki, która jest oparta na budowaniu multiwersum czyli świata wirtualnego. Nowe logo jest przedstawione jako niebieski znak nieskończoności.  


                   

     

    GOOGLE  (015775885)    

    Dobrym przykładem rebrandingu marki jest marka Google. Jej zmiana nazwy w 2015 roku na Alphabet miała odzwierciedlać różnorodność i innowacyjność produktów i usług oferowanych przez markę. Dokonana zmiana polegała na zwiększeniu czytelności znaku na urządzeniach mobilnych. Natomiast zmiana ikony na literę G, występująca w czterech kolorach symbolizuje nieskończoną możliwość wyszukiwań.  

          

    Jednym z wielu przykładów rebrandingu, który został dokonany przez naszą kancelarię jest zmiana nazwy firmy informatycznej. Informatyka Sp. z o.o. bo tak nazywał się nasz klient z powodu braku wyróżniania się na rynku postanowiła przeprowadzić rebranding. Inspiracją do powstania nowej nazwy było słowo DELEGATE, które w języku angielskim oznacza przekazywać, delegować uprawnienia czy kompetencje. To wszystko czym zajmował się klient. Uzupełnieniem projektu było stworzenie sloganu “Innowacje są w cenie” co podkreśla charakter firmy i informuje czym się zajmuje.      

     

    Jak zarejestrować znak towarowy?

    Zastrzeżenie znaku towarowego to ważny krok, który pomoże Ci zabezpieczyć Twój biznes. Uzyskane prawo udostępnia Ci szereg narzędzi, które uchronią Cię przed działaniem nieuczciwej konkurencji tj. plagiat czy podszywania się pod Twoją reklamę. Jednak samo wypełnienie formularza zgłoszeniowego i wniesienie opłaty rejestrowej nie oznacza, że otrzymasz certyfikat. Nazwę bądź logo firmy przed rejestracją należy odpowiednio przygotować. Dlatego tak ważne jest badanie wstępne znaku polegające na sprawdzeniu czy znak spełnia warunki zdolności rejestrowej i czy nie jest identyczne lub podobne do innych znaków. Badanie to pomoże Ci uniknąć kolizji ze strony innych podmiotów lub odmowy rejestracji ze strony eksperta Urzędu Patentowego. Jeżeli myślisz o zastrzeżeniu znaku towarowego, a nie jesteś pewien czy Twoja nazwa spełnia wszystkie wymogi skorzystaj z naszej oferty badania zdolności ochrony znaku.  

     

    Często zadawane pytania   

    Ile kosztuje rejestracja znaku towarowego?

    Koszt rejestracji znaku towarowego jest uzależniony od zakresu terytorialnej ochrony oraz ilości klas towarowo-usługowych wymienionych w klasyfikacji znaku. W Polsce minimalne opłaty urzędowe w jednej klasie towarowo-usługowej wynoszą 940 zł, natomiast w Unii Europejskiej 850 euro. 

    Ile czasu trwa ochrona znaku towarowego?

    Ochrona znaku towarowego trwa 10 lat i jest liczona od momentu złożenia formularza zgłoszeniowego. Okres ten można przedłużą wielokrotnie ale należy pamiętaj o wniseniu opłaty za przedłużenie tego czasu.  

     

    Zobacz również:

    Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego

     

    Pomagam obniżyć opłaty urzędowe
    aż o 75%!

    Znaki towarowe - kancelaria
    Marcin Setlak
    Prawnik
    Telefon883 222 282
    Plane[email protected]
    powrót do góry
    jak zastrzec nazwę firmy
    f
    facebook