praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Zastrzeżenie znaku towarowego
Zastrzeżone znaki towarowe są realną wartością każdej firmy. Brak optymalnej ochrony znaków towarowych może znacząco utrudnić działalność przedsiębiorstwa. Prawidłowe zastosowanie znaku towarowego oznacza, że w razie naruszenia prawa, właściciel, podejmie odpowiednie kroki prawne. Z drugiej strony, jeszcze wielu przedsiębiorców mylnie używa oznaczeń towarowych (takich jak znaczek TM czy symbol R), a to, w niektórych przypadkach przewiduje negatywne sankcje.
Produkty, na których umieszczane jest znaczek R w kole, są tłumaczone przez niektórych jako produkty oryginalne. Nierzadko, dla części, ten symbol oznacza "reserved" – z języka angielskiego "zarezerwowany". Jedno i drugie uzasadnienie jest błędem. Co tak naprawdę oznacza R?
Dzięki rejestracji, znak towarowy z R podlega ochronie, wynikającej z ustawy o prawie własności przemysłowej, która przewiduje karę grzywny dla osoby, która posługuje się danym oznaczeniem, nie jest upoważniona do korzystania z niego. W takich wypadkach, uprawniony, może domagać się odszkodowania.
Penalizacja wynika z faktu, że stosowanie oznaczenia wywołuje mylne wrażenie, iż znak towarowy podlega ochronie. Czyli jeżeli Twój znak jeszcze nie został zarejestrowany, a już posługujesz się znakiem R, to radzimy usunąć to oznaczenie.
Umieszczenie logo z R w kole, przy zastrzeżonym znaku towarowym, jest zależne od woli urawnionego – oznaczenie może, ale nie musi być umieszczone przy produkcie. Jeżeli takiego oznaczenia nie ma, to nie znaczy jednak, że znak towarowy nie podlega ochronie. Żeby sprawdzić, czy dany znak R został zarejestrowany, można skorzystać z dostępnych wyszukiwarek zarejestrowanych znaków towarowych. Mimo, że użycie znaku zależy wyłącznie od upoważnionego, to zaleca się umieszczenie symbolu R przy nazwie. Dzięki temu, konkurencja będzie jasno wiedziała, że znak towarowy jest chroniony i pomoże to uniknąć nieprzyjemnych sytuacji.
Skrót TM (trademark - znak towarowy) również pochodzi z języka angielskiego i oznacza "trademark", czyli po prostu "znak towarowy". Oznaczenie zostało zaczerpnięte z ustawodawstwa amerykańskiego. TM przy logo ma znaczenie przede wszystkim informacyjne.
Z jednej strony znak TM nie gwarantuje szczególnej ochrony znaku towarowego, ale z drugiej, przedsiębiorca nie musi dokonywać żadnych zgłoszeń czy uzyskiwać pozwoleń.
Każdy przedsiębiorca, bez problemu może umieścić znak towarowy przy swoich produktach czy nazwach – logo TM jako symbol jest przede wszystkim znakiem informacyjnym, który sugeruje, że znak towarowy jest zajęty. W sytuacji, gdy jednak znaki w logo TM zostaną naruszone, istnieje możliwość dochodzenia swoich praw w oparciu, np. o kodeks cywilny czy ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – jest to ochrona na zasadach ogólnych.
W artykule zostały przedstawione dwa najczęściej spotykane znaki towarowe. Należy do nich R - znak oznaczony jako "zastrzeżony" oraz znaczek TM (trademark). Nie można zapominać, że oprócz wspomnianych, istnieją inne oznaczenia, chroniące np. prawa autorskie - charakterystyczne C w kole. Innym symbolem jest SM, który oznacza znak usługowy.
Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.