Jak zaksięgować opłaty za znak towarowy

W opinii urzędów skarbowych prawa ochronne na znaki towarowe, które zostały zgłoszone przez uprawnionych (podatników), nie podlegają amortyzacji. Odmienne poglądy mają natomiast polskie sądy, które uważają, że wydatki związane z rejestracją znaków towarowych mają charakter własności niematerialnej.

Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
Marcin Setlak
19.12.2024 - 3 min czytania
Jak zaksięgować opłaty z tytułu zastrzeżenia znaku towarowego

Gdy znak wytwarzasz i rejestrujesz samodzielnie

Wytworzenie własnej marki i jej zastrzeżenie generuje dla Twojej firmy obciążenia finansowe takie jak m.in. koszty grafików, profesjonalistów, którzy pomogą Ci zarejestrować prawa czy opłaty urzędowe. Ważne, że zgodnie z prawem wszystkie te koszty możesz zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, co istotnie zmienia ponoszone przez Ciebie obciążania. Ustawa o PIT mówi wprost, że są to koszty podatkowe dla przedsiębiorcy.

Jeżeli chodzi o opłaty urzędowe to w przypadku zgłoszenia znaku towarowego w Polsce, opłata za zgłoszenie znaku stanowić będzie koszt. Sytuacja kształtuje się odmiennie jeśli chodzi o zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu opłaty okresowej za 10 letnie okresy ochronne, czyli tej którą należy opłacić wraz z decyzją warunkową. Taka opłata nie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu. Co więcej, jeśli znak wytworzyłeś samodzielnie to nie możesz również dokonać jego odpisów amortyzacyjnych.

W przypadku zgłoszenia znaku towarowego w UE, wnoszona jest jedna opłata z tytułu zgłoszenia oraz 10 letniej ochrony. Urząd nie wykazuje jaka część opłaty to zgłoszenie, a jaka 10 letni okres ochrony. To czy taką opłatę zakwalifikować jako koszt zależeć będzie od decyzji Twojego doradcy podatkowego i jego intepretacji przepisów. Jeżeli przyjmie, że jest to opłata w całości za zgłoszenie (rejestrację znaku), to wówczas zakwalifikuje ją jako koszt. Jeżęli przyjmie że jest to opłata wyłącznie za 10 letni okres ochronny, to taka opłata nie będzie podlegać zaliczeniu jako koszt. Przepisy są w tym miejscu niejednoznaczne.

Opłaty za zgłoszenie praw ochronnych zaliczysz do kosztów uzyskania przychodu. Opłaty za 10 letnie okresy ochronne nie stanowią kosztu, nie są też kwalifikowane do odpisów amortyzacyjnych.

Gdy kupujesz już zarejestrowany znak towarowy

Prowadząc działalność możesz nabyć od innej osoby zarejestrowany znak towarowy w celu oznaczania swoich towarów lub usług tym znakiem. Taka sytuacja traktowana jest odmiennie przez fiskusa.

Jeśli kupisz już zarejestrowane prawa to koszty ich przeniesienia, przerejestrowania w odpowiednim organie oraz obsługi tego procesu możesz zaliczyć do kosztów prowadzonej działalności w chwili ich poniesienia. Również sam koszt nabycia prawa możesz zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

W przypadku znaku nabytego odmiennie kształtuje się sytuacja z opłata za 10 letnie okresy ochronne. W przypadku nabycia prawa do znaku już zarejestrowanego możesz dokonać odpisów amortyzacyjnych od wartości niematerialnych przedsiębiorstwa do których zalicza się znak towarowy.

Opłaty z tytułu nabycia zarejestrowanego znaku towarowego są zaliczane do kosztów, a 10 letnie okresy ochronne do odpisów amortyzacyjnych na zasadach ogólnych. Pamiętaj, aby znak nadawał się do gospodarczego użytkowania już w momencie zakupu!

Jak to wszystko rozumieć?

Kwestie podatkowe wyglądają odmiennie dla znaków wytworzonych dla Ciebie, a inaczej jeśli nabyłeś istniejące już prawa od innego podmiotu (np. innego przedsiębiorcy).

Wydatki jakie poniesiesz na wytworzenie znaku i jego rejestrację są jednorazowe, a ich celem jest uzyskanie prawa ochronnego na znak towarowy. Koszty te należy zaksięgować jednorazowo w dacie ich poniesienia. Oznacza to dla Ciebie, że opłatę urzędową za zgłoszenie znaku oraz wszelkie wydatki związane z wytworzeniem przebadaniem i przygotowaniem znaku do rejestracji powinieneś zaksięgować jednorazowo w momencie ich powstania. Masz możliwość zaliczenia takich wydatków do kosztów uzyskania przychodu, jeśli stanowią one racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarcza a ich poniesieniem wiąże się z osiągnięciem, zabezpieczeniem lub zachowaniem źródła przychodów.

pieniądze za zgloszenie

Pieniądze symbolizujące opłaty za rejestrację znaku towarowego

Kupując zarejestrowany już znak towarowy możesz zaliczyć koszty jego zakupu oraz honorarium firmy, która pomogła Ci w przeniesieniu prawa do znaku oraz koszty dokonania zmian w rejestrze urzędu patentowego, zaksięgować jako koszty uzyskania przychodu w dniu ich powstania. Prawo do znaku towarowego jest zaliczane do wartości niematerialnych przedsiębiorstwa, dlatego też w przypadku nabycia prawa na znak towarowy uprzednio zarejestrowany możesz dokonywać odpisów amortyzacyjnych w przedmiocie opłaty za 10 letnie okresy ochronne.

A co jeśli znaku nie uda się zastrzec?

Jeśli zgłoszony przez Ciebie znak towarowy nie uzyska ochrony pojawia sie pytanie czy wtedy koszty są racjonalne i czy służą dla celi o których mówi ustawa? W przypadku niezarejestrowania znaku towarowego i braku prawa do jego uzywania, poniesione koszty winny być traktowane jako koszt zaniechanych inwestycji.

Poniesione koszty zaliczyć można jako koszt zaniechanych inwestycji - pod określonymi warunkami. Sugerujemy wystąpić o interpretację danego przypadku do Krajowej Informacji Skarbowej, gdyż jak wszyscy wiemy, diabeł tkwi w szczegółach.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Marcin Setlak

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Zaufali nam

Dołącz do naszych zadowolonych klientów

3kiwi
Europejskie centrum rozwoju kadr
6krokow.pl
Slimgo
Biznesowi.pl
Carrotspot
Lepione
Kursanto
Żegluga warszawska
Miquido
Symbio
Lechamnn
Poznańska Manufaktura Porcelany
Mammodiagnostyka
IBG
Trzech Kumpli
Gasbank
Pan Tabletka
Simon says
See bloggers
Fundacja dzieciom
Galileum
Wolves
Kebabpod
Maxton design

Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania

883 222 282 [email protected]

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

Jak chronić swoją markę przed oszustami? - darmowy ebook
  • praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
  • prosty, zrozumiały język
  • konkretne przykłady

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.