praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Zastrzeżenie znaku towarowego
Zgłoszenia znaków towarowych często zawierają w swoich wykazach produkty i usługi, które nie będą rzeczywiście używane. Z drugiej strony wiele firm nie uwzględnia w nich towarów, które mogą być związane z kierunkiem rozwoju ich marki. Odpowiednie wskazanie usług mających opisywać Twój znak jest jedną z najważniejszych czynności przed złożeniem wniosku do Urzędu Patentowego. Wyznaczasz wtedy obszar swojego przyszłego, wyłącznego prawa. Dobrze przygotowana klasyfikacja jest ważna również w kontekście warunku używania oznaczenia przez okres 5 lat od rejestracji. Przykłady z którymi za chwilę się zapoznasz pokazują wyraźnie, że nawet częściowe nieużywanie znaku towarowego jest szansą dla konkurencji, która może starać się o unieważnienie Twojego znaku.
Najgłośniejszym sporem, w którym wielokrotnie pojawia się temat rzeczywistego używania znaku jest konflikt między gigantem branży fast food, firmą Mcdonald's a jej mniej znanym w Polsce konkurentem, irlandzką firmą Supermac’s. Apetyt na ,,Big Maca'' w postaci znaku towarowego (numer zgłoszenia 000062638) wzrósł w 2017 roku, konkretnie w momencie zauważenia przez prawników irlandzkiej firmy, że oznaczenie zarejestrowane jest dla towarów i usług, których w rzeczywistości nie wykorzystuje np: herbaty, kawy czy doradztwa budowlanego. W wyniku złożonego wniosku, Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej unieważnił znak w całości. Bolesna dla firmy spod znaku złotych łuków sytuacja nie trwała jednak długo. Kilka miesięcy później zdecydowano się ponownie zgłosić oznaczenie, modyfikując lekko wykaz związanych z nim towarów. Nowego-starego Big Maca (numer zgłoszenia 017305079) zarejestrowano w 2017 roku. Czas pokaże czy, firma Supermac's nie będzie miała ochoty na ,,dokładkę’’ i kolejną próbę unieważnienia znaku. Zgodnie z przepisami będzie to jednak możliwe dopiero po upływie pięciu lat.
Oprócz oznaczenia odnoszącego się do popularnej kanapki, na celowniku irlandzkiej firmy znalazło się inne słowne oznaczenie ,,Mc '' (010392835) Tym razem próba wygaszenia znaku udała się tylko połowicznie. Jak czytamy w decyzji z 31.07.2019r znak wygasł dla towarów takich jak: ser, mleko, chleb, napoje czy usługi restauracyjne. Co ciekawe, Mcdonald's wciąż będzie mógł go używać w związku z najpopularniejszymi produktami takimi jak kanapki czy nuggetsy.
Jak czytamy na stronie petosevic.com jeden z najpopularniejszych producentów zabawek na świecie, firma Mattel Inc już od dłuższego czasu próbuje wzmocnić swoją pozycję na ukraińskim rynku, poprzez zapewnienie ochrony głównej marce – ,,Barbie'' (M201619948). Zgłoszenie takiego znaku złożone w 2016 roku spotkało się z odmową urzędu. Okazało się, że istnieje już podobne, zarejestrowane oznaczenie БАРБІ, do którego prawa posiada firma produkująca słodycze - ,,Food Company Yasen''. Mało kto zdaje sobie sprawę, że charakterystyczny dla lalek znak, został zastrzeżony również w klasie 29 - w zakresie przetworzonej żywności takiej jak galaretka. Przeglądając stronę internetową producenta słodkich przekąsek, możemy łatwo odnaleźć kolorowe cukierki o znajomo brzmiącej nazwie.
,,Marmoladki Barbie'' Źródło: http://yasen.com.ua
Żeby umożliwić rejestrację swojego oznaczenia, firma Mattel postanowiła unieważnić wcześniejszy znak towarowy. W celu obrony przed zarzutami nieużywania znaku, przedstawiono umowy potwierdzające zamówienia i dostawy słodyczy. Na etapie weryfikowania sprawy, Sąd Gospodarczy odpowiedzialny za rozstrzygnięcie stwierdził, że kolorowe cukierki nie mogą zostać uznane za galaretki. Przesądziło o tym badanie procesu wytwarzania słodyczy, które okazały się powstawać w zupełnie inny sposób niż poprzez łączenie ekstraktów i esencji smakowych - w wyniku gotowania przecierów owocowych. W konsekwencji przedstawione umowy handlowe nie mogły stanowić dowodów w sprawie, a sam znak unieważniono.
Spoglądając na rosnącą liczbę sporów między przedsiębiorcami, prowadzonych na gruncie prawa karnego czy cywilnego wydaje się to prawdopodobne. Przegląd orzecznictwa polskich sądów administracyjnych daje jednak pewne światełko w tunelu ponieważ zgłoszenia, pozbawione odpowiedniej argumentacji mogą zostać uznane za ,, nękanie uprawnionego’’ W tym kontekście warto zwrócić uwagę na orzeczenie o sygnaturze II GSK 1996/16. Jest ono niezwykle korzystne dla przedsiębiorców z branż wymagających ciągłej adaptacji do zmieniających się trendów. Dowiadujemy się z niego, że dla celu wygaszenia znaku towarowego, niemożliwe jest wydzielanie z kategorii towaru ( np: toreb) podkategorii (takich jak: torby na kółkach i torby na kółkach ze stelażem). Takie rozwiązanie ma na celu ograniczenie liczby sporów oraz zapobieganie sytuacjom prowadzącym do wyodrębniania dużej ilości wariantów danego produktu i zawężania jego ochrony.
Kiedy wygasa prawo do znaku?
Jednym z warunków 10-letniej ochrony znaku towarowego jest jego używanie w obrocie gospodarczym, poprzez umieszczanie go np. na produktach lub dokumentach firmy. Jeżeli nie będziesz mógł udowodnić korzystania ze znaku, konkurencja może starać się o unieważnienie Twojej nazwy firmy, a o za tym idzie wykluczyć Cię z rynku i spowodować dezorientację wśród klientów.
Dlaczego znak nie jest w pełni chroniony?
W rejestracja znaku towarowego ważne jest odpowiednio przygotowana klasyfikacja towarów i usług. Zbyt szeroka klasyfikacja nazwy utrudnia uzyskanie wyłączności na rynku,. Jeżeli nie jest w pełni wykorzystywana daje możliwość konkurencji na unieważnienie znaku.
Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.