praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Zastrzeżenie znaku towarowego
Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją działalność i do końca jeszcze nie doprecyzowałeś portfela produktów i usług, które będziesz oferował oraz nie wystartowałeś jeszcze ze sprzedażą swoich produktów lub usług, możesz wstrzymać się z rejestracją znaku towarowego. Dlaczego? Dlatego, że znak towarowy służy odróżnianiu towarów i usług jednego przedsiębiorcy od tego samego rodzaju towarów innego przedsiębiorcy. We wniosku o zastrzeżenie znaku towarowego należy wskazać, dla jakiego rodzaju produktów i usług będziesz używał znaku towarowego, zgodnie z klasyfikacją nicejską (więcej o klasyfikacjach towarów i usług przeczytasz tutaj: http://zastrzezone.pl/klasyfikacja-nicejska-klasyfikacja-towarow-i-uslug/27,17,16)
Od ilości klas towarowych, dla których chcesz zastrzec znak towarowy będzie uzależniona opłata rejestracyjna. Ponadto, jeżeli nie będziesz używał znaku towarowego w danej klasie produktów przez okres 5 lat, to prawo ochronne na ten znak towarowy może wygasnąć. Dlatego właśnie, jeżeli nie masz jeszcze dokładnie sprecyzowanego jakie towary i usługi chciałbyś wprowadzić na rynek, nie jest dobrym pomysłem rejestrowanie znaku.
Działając na rynku, już od początku ponosisz koszty związane z budową oraz promocją swojej marki. Chcesz, aby nazwa Twojej firmy była kojarzona jak najbardziej pozytywnie, poświęcasz swój czas, wkładasz w promocję swoją całą energię. Budowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa jest najczęściej procesem czasochłonnym, który trwa wiele lat.
Nie zastrzegając używanego przez siebie znaku towarowego, lata pracy na wizerunkiem firmy mogą pójść na marne. Może się tak stać z dwóch powodów.
Pierwszy z nich będzie miał miejsce, gdy konkurencja zacznie używać bardzo podobnego lub identycznego znaku towarowego do podszycia się pod dobrą renomę Twoich produktów a przez to, wprowadzenie konsumentów w błąd i zwiększenia własnej sprzedaży. Zastrzeżenie znaku towarowego da Ci w tym przypadku skuteczne narzędzie do dochodzenia swoich praw, czyli żądania do zaprzestania używania Twojego znaku towarowego oraz do żądania odszkodowania od konkurencji.
Drugi przypadek dotyczy sytuacji, gdy to Ty otrzymasz pismo z kancelarii prawnej wzywające do zaprzestania używania zarejestrowanego już wcześniej znaku towarowego. W tej sytuacji zastrzeżenie znaku towarowego daje Ci gwarancję, że Twój znak nie narusza praw innych przedsiębiorstw.
Jeżeli uzyskasz ochronę znaku towarowego w formie słowno–graficznej, pamiętaj, że nowa wizualizacja znaku towarowego nie będzie automatycznie chroniona w Urzędzie Patentowym. Przy odświeżeniu swojego logo będziesz musiał zarejestrować znak towarowy jeszcze raz. Jeżeli zastrzegłeś znak towarowy wyłącznie w formie słownej, nie musisz martwić się o odświeżanie jego wyglądu, ponieważ akcent ochronny tego znaku położony jest na warstwę fonetyczną, czyli na to, co się słyszy wymawiając zastrzeżony znak towarowy a nie na jego wygląd.
Kiedy najlepiej zarejestrować znak towarowy?
Im szybciej zarejestrujesz znak towarowy tym lepiej dla Ciebie. W urzędzie patentowym działa zasada "kto pierwszy ten lepszy". Jeśli okaże się, że Twój znak jest już zastrzeżony może to mocno ograniczyć lub nawet uniemożliwić prowadzenie biznesu pod tą marką.
Dlaczego warto zarejestrować znak towarowy?
Zastrzeżony znak towarowy pozwala na budowanie swojej marki w sposób bezpieczny oparty na przepisach prawnych, które gwarantują ochronę znaku towarowego. Zastrzeżenie znaku towarowego pozwala na wyeliminowanie działań nieuczciwych podmiotów, a nawet jeżeli dojdzie do naruszeń znaku towarowego przez konkurencję do szybkiego wyegzekwowania swoich praw na drodze sądowej.
Jak rebranding marki wpływa na ochronę znaku towarowego?
Rebranding znaku jest to zmiana grafiki, którą się marka posługuje. Jeżeli dokonujesz zmiany wyglądu znaku słowno-graficznego musisz pamiętać, że należy dokonać nowej rejestracji znaku w Urzędzie Patentowym aby logo nadal było objęte prawem ochronnym.
Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.