Kiedy rejestrować znak towarowy?

Dowiedz się kiedy jest za wcześnie, a kiedy koniecznie znak towarowy powinien być zarejestrowany.

Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
Marcin Setlak
19.12.2024 - 2 min czytania
Kiedy zarejestrować znak towarowy

Kiedy – na początku działalności czy jak firma się rozwinie?

Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją działalność i do końca jeszcze nie doprecyzowałeś portfela produktów i usług, które będziesz oferował  oraz nie wystartowałeś jeszcze ze sprzedażą swoich produktów lub usług, możesz wstrzymać się z rejestracją znaku towarowego. Dlaczego? Dlatego, że znak towarowy służy odróżnianiu towarów i usług jednego przedsiębiorcy od tego samego rodzaju towarów innego przedsiębiorcy. We wniosku o zastrzeżenie znaku towarowego należy wskazać, dla jakiego rodzaju produktów i usług będziesz używał znaku towarowego, zgodnie z klasyfikacją nicejską (więcej o klasyfikacjach towarów i usług przeczytasz tutaj.

Od ilości klas towarowych, dla których chcesz zastrzec znak towarowy będzie uzależniona opłata rejestracyjna. Ponadto, jeżeli nie będziesz używał znaku towarowego w danej klasie produktów przez okres 5 lat, to prawo ochronne na ten znak towarowy może wygasnąć. Dlatego właśnie, jeżeli nie masz jeszcze dokładnie sprecyzowanego jakie towary i usługi chciałbyś wprowadzić na rynek, nie jest dobrym pomysłem rejestrowanie znaku.


Jeżeli jesteś pewien czym dokładnie będziesz się zajmować, nie czekaj - zastrzeż znak towarowy.

zegar, czas

Ile masz czasu na rejestrację znaku towarowego?

Działając na rynku, już od początku ponosisz koszty związane z budową oraz promocją swojej marki. Chcesz, aby nazwa Twojej firmy była kojarzona jak najbardziej pozytywnie, poświęcasz swój czas, wkładasz w promocję swoją całą energię. Budowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa jest najczęściej procesem czasochłonnym, który trwa wiele lat.

Nie zastrzegając używanego przez siebie znaku towarowego, lata pracy na wizerunkiem firmy mogą pójść na marne. Może się tak stać z dwóch powodów.

Pierwszy z nich będzie miał miejsce, gdy konkurencja zacznie używać bardzo podobnego lub identycznego znaku towarowego do podszycia się pod dobrą renomę Twoich produktów a przez to, wprowadzenie konsumentów w błąd i zwiększenia własnej sprzedaży. Zastrzeżenie znaku towarowego da Ci w tym przypadku skuteczne narzędzie do dochodzenia swoich praw, czyli żądania do zaprzestania używania Twojego znaku towarowego oraz do żądania odszkodowania od konkurencji.

Drugi przypadek dotyczy sytuacji, gdy to Ty otrzymasz pismo z kancelarii prawnej wzywające do zaprzestania używania zarejestrowanego już wcześniej znaku towarowego. W tej sytuacji zastrzeżenie znaku towarowego daje Ci gwarancję, że Twój znak nie narusza praw innych przedsiębiorstw.

fotolia_86352406_subscription_monthly_m_big

Rebranding marki

Jeżeli uzyskasz ochronę znaku towarowego w formie słowno–graficznej, pamiętaj, że nowa wizualizacja znaku towarowego nie będzie automatycznie chroniona w Urzędzie Patentowym. Przy odświeżeniu swojego logo będziesz musiał zarejestrować znak towarowy jeszcze raz. Jeżeli zastrzegłeś znak towarowy wyłącznie w formie słownej, nie musisz martwić się o odświeżanie jego wyglądu, ponieważ akcent ochronny tego znaku położony jest na warstwę fonetyczną, czyli na to, co się słyszy wymawiając zastrzeżony znak towarowy a nie na jego wygląd.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Marcin Setlak

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Zobacz również

Powiązane artykuły w tej tematyce

Wszystkie artykuły

Zaufali nam

Dołącz do naszych zadowolonych klientów

3kiwi
Europejskie centrum rozwoju kadr
6krokow.pl
Slimgo
Biznesowi.pl
Carrotspot
Lepione
Kursanto
Żegluga warszawska
Miquido
Symbio
Lechamnn
Poznańska Manufaktura Porcelany
Mammodiagnostyka
IBG
Trzech Kumpli
Gasbank
Pan Tabletka
Simon says
See bloggers
Fundacja dzieciom
Galileum
Wolves
Kebabpod
Maxton design

Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania

883 222 282 [email protected]

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

Jak chronić swoją markę przed oszustami? - darmowy ebook
  • praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
  • prosty, zrozumiały język
  • konkretne przykłady

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.