praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Zastrzeżenie znaku towarowego
Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, który myśli o wejściu ze swoimi produktami na rynek wybranych państw Unii, np. Niemiec czy Słowacji lub chcesz działać na terenie całej Unii Europejskiej, zastrzeżenie europejskiego znaku towarowego to dla Ciebie idealne rozwiązanie.
Zgłoszenia dokonuje się w jednym miejscu, ochrona obejmuje wszystkie państwa członkowskie UE. Koszty rejestracji znaków towarowych UE są bardziej opłacalne niż w przypadku międzynarodowego znaku towarowego lub w przypadku rejestracji znaku w kilku krajowych urzędach patentowych. Właśnie dzięki temu, że Polska w 2004 r. stała się członkiem Unii Europejskiej można dokonać rejestracji znaków towarowych UE we wszystkich państwach Unii na podstawie tego samego zgłoszenia w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO).
Europejski znak towarowy daje prawo ochronne na znak towarowy na terenie wszystkich 27 państw członkowskich Unii. Żeby zrozumieć, czym jest unijny znak towarowy, trzeba odpowiedzieć na pytanie, czym w ogóle jest sam znak towarowy. Jest to oznaczenie służące do odróżniania towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od towarów lub usług innych przedsiębiorstw. Może przyjąć formę np. wyrazów, rysunków, liter, cyfr, kształtu towarów lub ich opakowań,
Aby dokonać rejestracji znaków towarowych w UE należy złożyć wniosek do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) z siedzibą w Alicante (Hiszpania). To, że Urząd mieści się w Hiszpanii nie oznacza, że aby zarejestrować znak towarowy trzeba odbyć podróż do Alicante. Rejestracji dokonuje się za pośrednictwem internetu, poczty, kuriera lub przez pełnomocnika.
Po złożeniu wniosku rozpoczyna się okres badań. EUIPO bada wniosek o zastrzeżenie znaku towarowego pod względem formalno-prawnym, czyli czy wniosek spełnia wszystkie kryteria i jest prawidłowo wypełniony oraz pod względem merytorycznym. W badaniu merytorycznym między innymi sprawdza się, czy identyczny lub podobny znak towarowy nie został już zarejestrowany i czy nie figuruje już w unijnej bazie znaków towarowych UE. Po takim sprawdzeniu Urząd wysyła listy informujące do właścicieli identycznych lub podobnych do Twojego znaków towarowych. Właśnie ci właściciele, ale także każda inna firma lub osoba, mają prawo sprzeciwu zarejestrowania znaku towarowego. Mogą go zgłosić w ciągu 3 miesięcy od dnia publikacji zgłoszenia. Jeżeli nikt nie zgłosi sprzeciwu lub sprzeciw okaże się nieuzasadniony, znak towarowy zostanie zarejestrowany, a informacje o rejestracji zostaną opublikowane. Unijna ochrona znaku towarowego trwa 10 lat licząc od daty zgłoszenia i może być przedłużona na dalsze 10-letnie okresy ochronne.
Rejestracja znaku towarowego UE w EUIPO skutkuje nabyciem prawa ochronnego na znak towarowy na terenie całej Unii. Prawo to, przede wszystkim, polega na wyłącznym używaniu znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy.
Oznacza to, że tego konkretnego znaku towarowego może używać tylko osoba lub firma, która zgłosiła swój znak towarowy do rejestracji. Dzięki nabyciu ochrony znaku towarowego można umieszczać ten znak na swoich produktach lub na ich opakowaniach i wprowadzać je do sprzedaży pod tym znakiem towarowym.
Prawo ochronne na znak towarowy Unii Europejskiej ma jednolity charakter. Oznacza to, że w odniesieniu do tych znaków towarowych stosuje się jeden system prawny obowiązujący we wszystkich państwach członkowskich Unii, zarówno w Niemczech, Grecji, na Litwie czy w Polsce. Dzięki tej jednolitości sprzedaż lub unieważnienie prawa ochronnego na ten znak towarowy odnosi skutek w całej Unii.
Koszty rejestracji są wprawdzie wyższe niż w przypadku znaku krajowego, jednak porównując zakres uzyskiwanej ochrony, różnica w wartości opłaty nie jest już tak oczywista.
Koszty, jakie należy ponieść podczas rejestracji znaku towarowego UE, uzależnione są od sposobu zgłoszenia wniosku oraz od liczby klas towarów i usług, której dotyczyć będzie ochrona znaku towarowego. Podstawowa opłata przy zgłoszeniu online, która obejmuje jedną klasę towarów i usług, wynosi 850 EUR. Za kolejne klasy trzeba dopłacać. Również chcąc przedłużyć ochronę znaku towarowego na kolejny okres, należy uiścić odpowiednią opłatę. W serwisie EUIPO dostępny jest kalkulator opłat związanych ze znakiem towarowym Unii Europejskiej. Dzięki temu narzędziu można w łatwy sposób obliczyć całkowity koszt rejestracji znaku.
Opłatę przy zgłoszeniu rejestracji znaków towarowych w UE można uiścić na trzy sposoby: przez zapłatę kartą kredytową, przelewem na konto bankowe EUIPO lub zapłatą z rachunku bieżącego.
Dlaczego warto zastrzec znak towarowy w Unii Europejskiej?
Jeżeli chcesz wyjść ze swoimi produktami na rynek europejski, dobrym posunięciem będzie rejestracja znaku towarowego na terenie całej Unii Europejskiej. Prawo ochronne Twojego znaku towarowego będzie obowiązywało na terenie wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej, co da Ci możliwość budowania silnej i bezpiecznej marki na wspólnym rynku.
Jakie są zalety zastrzeżenia znaku towarowego w Unii Europejskiej?
W momencie rejestracji otrzymujesz prawo na korzystanie ze swojego znaku we wszystkich obecnych i przyszłych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Rejestrując znak towarowy w jednym urzędzie otrzymujesz ochronę w 27 państwach. Ochrona prawna europejskiego znaku towarowego daje możliwość konkurowania na rynku w sposób bezpieczny, a nawet jeżeli dojdzie do naruszeń znaku towarowego do szybkiego wyegzekwowania swoich praw w stosunku do nieuczciwego podmiotu.
Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego w Unii Europejskiej?
Opłaty rejestracyjne w Unii Europejskiej są uzależnione od sposobu zgłoszenia wniosku zgłoszeniowego oraz od liczby klas towarów i usług. Podstawowa opłata rejestracyjna, obejmująca jedną klasę towarów i usług wynosi 850 euro.
Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.