fb
Zapytaj o szczegóły

Zastrzeżenie znaku towarowego

Zadzwoń:
883 222 282
powrót

Pierwsze zarejestrowane logo Twojej ulubionej marki - cz.II

Opinie i porady

Pierwsze zarejestrowane loga kilku najcenniejszych marek już zaprezentowałem w pierwszej części artykułu. Kolej na najlepszą piątkę w zestawieniu. Jak wyglądały najcenniejsze zarejestrowane znaki towarowe na samym początku? Miłej lektury.

Przed Tobą zestawienie pierwszej piątki z zestawienia Interbrand. Jeżeli jeszcze nie widziałeś pierwszej części artykułu o pierwszych zastrzeżonych znakach towarowych, znajdziesz go pod linkiem Pierwsze zarejestrowane logo Twojej ulubionej marki cz.I

Tak jak w poprzedniej części badam, jakie były pierwsze zastrzeżone znaki towarowe słowno-graficzne najwartościowszych marek na świecie oraz sprawdzam, czego można się od nich nauczyć prowadząc biznes w Polsce. 

Jeżeli masz niewiele czasu, możesz przeskoczyć do podsumowania na końcu artykułu. Znajdziesz tam bardzo cenne rady zebrane z całego tekstu. Resztę doczytasz później ;) 

Najdroższe marki na świecie
Źródło: https://www.interbrand.com/best-brands/best-global-brands/2018/ranking/

 

5. Coca-Cola® – 100-letni zastrzeżony znak towarowy

Piąte miejsce w rankingu zajmuje zastrzeżona marka Coca-cola. Jej wartość jest szacowana na ponad 66 miliardów dolarów. 107 milionów like’ów daje marce miejsce w czołówce zestawienia pod kątem liczby polubień na Facebook’u. Jednak to tylko potwierdza, że liczba ludzi śledzących Cię na Facebooku nie jest najlepszym miernikiem wartości Twojej marki. Firma założona została w 1892 roku. Wtedy również została zarejestrowana marka. Zanim do tego doszło, produkt przez 10 lat był nieznany i nierentowny!

Od momentu zastrzeżenia znaku marketing nabrał rozmachu, a produkt zdobył gusta odbiorców, stając się ulubionym napojem w wielu domach. Jak bardzo zmienił się zastrzeżony znak towarowy Coca-cola przez ponad 100 lat? 

Pierwsze zastrzeżone logo Coca-cola

W sieci krąży pogłoska o tym, ze w pierwszym roku produkcji sprzedano zaledwie 25 sztuk tego towaru. Biorąc pod uwagę skalę tamtej działalności, nie zdziwiłbym się, gdyby to była  prawda. Każda marka na początku drogi ma taki sam potencjał, by stać się milionowym znakiem towarowym. Prowadzisz mikro przedsiębiorstwo? Twoja marka może być drugą Coca-colą, tyle że chwile wcześniej. O ochronę prawną takiej marki warto zadbać już na początku prowadzenia działalności.


4. Microsoft® – zarejestrowali znak bez „okienka”

Wartość marki Microsoft szacuje się na kwotę prawie 93 miliardów dolarów. Kolejna firma technologiczna w rankingu. Liczba 13 milionów polubień Facebooku robi wrażenie. Pierwszego znaku, który ponoć obowiązywał w momencie rozpoczęcia działania, firma nie zarejestrowała. Być może powodem zmiany loga było pojawienie się podróbek lub niepełne prawa do marki.

Firma Microsoft pierwszy znak towarowy zgłosiła w roku 1982 i znacznie się różnił od tego obecnego. Znane wam „okienko” zastrzeżono jako logo niemal dekadę później! 

Najstarsza zastrzeżona marka Microsoft

Firma zaczynała od popularyzacji interpretera kodu BASIC i dopiero po kilku latach weszła na rynek z produktem, który osiągnął znacznie większy sukces – mowa o komputerze osobistym. Znak towarowy firmy zmieniał się kilkukrotnie. Firma nauczyła się, jak ważna jest ochrona znaku towarowego. Od 1982 roku każdy znak jest rejestrowany na chwilę przed wprowadzeniem do obrotu.


3. amazon.com® – zastrzeżona domena internetowa

Ponad 100 miliardów dolarów wartości i jeden z większych wzrostów wartości w stosunku do roku poprzedniego (kolejny rok). Jason Bezos powiedział kiedyś „twoja marka jest tym, co mówią o tobie, gdy wychodzisz z pokoju”. Gdy AMAZON wychodzi z pokoju, wśród 29 milionów lubiących ich Fan page nie ma pewnie zbyt wielu chętnych do krytyki. Co więcej, zarząd może być spokojny, ponieważ marka od 1999 roku jest chroniona w Urzędzie Patentowym.

Firma posługiwała się na początku działalności innym logo, jednak nie zostało ono zarejestrowane. W efekcie znane nam dzisiaj zastrzeżone logo Amazon.com wyparło niezarejestrowany znak i jest stosowane do dzisiaj. 

Pierwsze zarejestrowane logo Coca-cola

Pierwszego, niezarejestrowanego logo amazona pewnie nie pamiętasz? Nowy zastrzeżony znak na pewno kojarzysz! W tym momencie, w niektórych częściach świata z pewnością ma już status znaku renomowanego. Status zastrzeżonego znaku renomowanego pozwala całkowicie zablokować używanie marki przez inne podmioty, niezależnie od rodzaju oferowanych produktów czy usług. Znak towarowy amazon.com to jeden z ciekawszych przypadków rejestracji. Firmy, które utożsamiają nazwę firmy z domeną internetową, coraz częściej wybierają rejestrację nazwy firmy w połączeniu z rozszerzeniem domenowym (.pl; .com; .eu). Amazon.com wogóle bardzo wspiera ochronę własności przemysłowej swoich użytkowników. Sprzedając na Amazonie, możesz zarejestrować się w specjalnym programie Brand registry i korzystać z dodatkowych funkcjonalności i wyróżnień, tylko dla właścicieli zastrzeżonego znaku unijnego.


2. Google® – zastrzega swoje barwy?

Najpopularniejsza przeglądarka internetowa w Polsce zajęła drugie miejsce. Traci nieco do Apple, jednak przy tak wielkich liczbach, nikt nie powinien zwracać na to szczególnej uwagi. Ponad 155 miliardów dolarów warta jest zastrzeżona marka Google. Co ciekawe, na Facebooku marka ma około 26 milionów like’ów, czyli znacznie więcej niż pozycja pierwsza. Pomyśl tylko, jak wiele pracy musiało to kosztować Lerrego i Sergeya (założycieli)…
Firma została założona 1998 i pierwsze logo wyglądało… stosownie do przełomu lat ’80 i ‘90. Pierwszy zarejestrowany znak towarowy był jednak już bardziej unowocześniony i został zgłoszony zaledwie rok później w Korei, co ciekawe nie jako grafika, a kombinacja kolorów. 

Wiesz że około 90% odbiorców marki Google potrafi wymienić kolory zastosowane w tym logo, ale nie jest w stanie podać kolejności barw 6 liter? Ty jesteś w stanie? 

Pierwsze zarejestrowane logo Google

Nazwa Google powstała w wyniku pomyłki. Pomysł był taki, by nazwać wyszukiwarkę Googol, od liczby 10 100 . Mimo to „pomylony” znak towarowy w formie czystego tekstu i logotypu idealnie się przyjął, dlatego już na początku działalności zadbano o jego bezpieczeństwo prawne.


1. Najcenniejsza zastrzeżona marka na świecie 2018 – Apple®

Walka Apple i  Google o pozycje nr 1 trwa od wielu jednak podobnie jak w 2017, również teraz Apple wygrywa „wyścig zbrojeń”. W momencie tworzenia tego tekstu zastrzeżona marka Apple wyceniana jest na ponad 214 miliardów dolarów. Firma się rozwija. Ponad 11 mln uniesionych kciuków na Fan page robi dodatkowe wrażenie.

Firma rozpoczęła swoją działalność w 1976 roku, a już 4 lata później zgłoszony został pierwszy znak słowno-graficzny. Dzisiaj firma jest właścicielem setek różnych znaków towarowych.

Pierwszy zarejestrowany znak towarowy Apple

Firma ma za sobą już wiele sporów sądowych o swoje znaki towarowe. Część słusznie, część być może niekoniecznie. Jednak patrząc na wartość marki, nie można się dziwić, że tak zapalczywie bronią się przed degeneracją znaku towarowego. W sieci znajdziesz kilka naprawdę ciekawych opisów sporów o znak towarowy APPLE.

Masz świetny produkt? Dbaj o niego już od początku działania firmy, a być może unikniesz w przyszłości takich problemów, jakie miał, ma i pewnie nie jeden jeszcze stoczy Apple. Im bardziej unikalne nazwa i logo, tym skuteczniej je ochronisz.


Podsumowanie kilku kwestii rejestracji znaku towarowego

John Stuart mawiał

„Gdyby trzeba było podzielić firmę, to oddałbym majątek,
halę produkcyjną i wyposażenie, a sobie zatrzymałbym markę
– i tak wyszedłbym na tym o wiele lepiej”

Z podobnego podejścia znany jest również Henry Ford.

Jakie wnioski płyną ze wszystkich opisanych przez nas przypadków najcenniejszych marek na świecie?
Oto dlaczego warto inwestować w ochronę swojego znaku towarowego:

To już wszystko na temat pierwszych zastrzeżonych znaków towarowych najdroższych marek na świecie. Jeżeli brakuje Ci jakiejś marki w zestawieniu, napisz do nas. Być może niedługo pojawią się kolejne teksty z tej serii i znajdzie się tam również Twój ulubiony Brand!

Masz jakieś uwagi, pytania lub coś szczególnie Cię zainteresowało? Podziel się tym z nami. Napisz do mnie, jeżeli chcesz, bym na jakiś temat napisał więcej.

Autor: Karol Maryniowski

*Ranking Interbrand https://www.interbrand.com/best-brands/best-global-brands/2018/ranking/  , dostęp: 25.10.2018

Zobacz również:

Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego

 

Chętnie odpowiem
na Twoje pytania

Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
Prawnik
Telefon883 222 282
Plane[email protected]

Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania
Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
Prawnik
Telefon883 222 282
Plane[email protected]
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie.
Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalnośćgospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą ul. Przyjaźni 9/80, 20-314Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jestkontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanieskierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. Podanie adresu e-mail jestniezbędne dla udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie. ADO będzie przetwarzał Państwaadres e-mail w oparciu o realizację prawnie uzasadnionego interesu ADO jakoadministratora danych, w postaci udzielenia odpowiedzi na złożone zapytanie, a zatem napodstawie art. 6 ust. 1 lit. f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku zprzetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalejRODO). Podanie imienia, nazwiska i numeru telefonu jest dobrowolne, a podając te danew formularzu wyrażają Państwo zgodę na ich wykorzystywanie.

ADO będzie przetwarzał Państwa dane przez okres niezbędny do udzielenia odpowiedzi, apo tym czasie w zakresie i przez okres niezbędny dla ustalenia, dochodzenia izabezpieczenia ewentualnych roszczeń, mogących mieć związek z komunikacją zużytkownikiem lub odpowiedzią na zapytanie skierowane za pośrednictwem formularzakontaktowego (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, jednak brak adresu e-mail uniemożliwia uzyskanieodpowiedzi na pytanie skierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. ADOinformuje, że w oparciu o dane osobowe nie będą podejmowane decyzje w sposóbzautomatyzowany, nie będą one przedmiotem sprzedaży ani udostępniania podmiotomzewnętrznym, za wyjątkiem podmiotów i okoliczności ich ujawnienia przewidzianychprzepisami prawa oraz podmiotów świadczących usługi na rzecz ADO, np. hostingowe lubIT. Państwa dane osobowe nie będą również przekazywane do państw trzecich luborganizacji międzynarodowych.

ADO informuje, że przysługuje Państwu prawo dostępu do danych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobecprzetwarzania danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego, a także prawo doprzenoszenia danych. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontaktna adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treściżądania (np. chęć dostępu do danych).

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych

prosty, zrozumiały język

konkretne przykłady

Ebook 10 zagadnień prawnych które musisz znać

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.

Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.

Twoje dane będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie zgody. Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą ul. Przyjaźni 9/80, 20-314Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jest kontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie Państwa zgody - art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). By móc otrzymywać materiały marketingowo-informacyjne na podany w formularzu adres e-maillub numer telefonu, zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektronicznąoraz ustawy Prawo telekomunikacyjne, potrzebujemy dodatkowej zgody wynikającej właśnie z tych przepisów. Brak wyrażenia tej zgody uniemożliwia otrzymywanie informacjina podany adres e-mail lub numer telefonu.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonych zgód lub doczasu zaprzestania świadczenia usług w formie newsletter. Aby wycofać zgody prosimy okontakt z BRANDELAW Marcin Setlak na adres e-mail wskazany powyżej. Odbiorcy, którym mogą być ujawnione Państwa dane są podmiotami, z którymi ADO zawarł umowę na świadczenie usług serwisowych systemów informatycznych. Nie będą one również udostępniane innym odbiorcom zewnętrznym ani przekazywane do państwtrzecich czy organizacji międzynarodowych. W oparciu o Państwa dane nie dokonujemy profilowania, nie podlegają one również procesom podejmowania decyzji w sposób zautomatyzowany.

Mają Państwo prawo do dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do przenoszenia danych.Mają Państwo również prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych jeżeli uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych przez BRANDELAW narusza przepisy RODO. Mają Państwo również prawo do wycofania zgody w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontakt na adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treści żądania (np. chęć dostępu do danych).Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, niemniej bez ich podania niebędzie możliwe przekazywanie Newslettera. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych przez BRANDELAW w Polityce Prywatności serwisów BRANDELAW: https://brandelaw.pl/polityka-prywatnosci.html.

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.
powrót do góry
jak zastrzec nazwę firmy
f
facebook