Sprawdź to zanim wybierzesz nazwę i logo swojej firmy

Założyłeś firmę i sprzedajesz towary lub oferujesz usługi. Chcesz, aby Twoje produkty kojarzyły się z najlepszą jakością i profesjonalizmem. Pamiętaj, że chwytliwe logo czy ciekawe zestawienie słów nie zawsze może zostać znakiem towarowym. Dowiedz się jak zapewnić marce ochronę już od samego początku działalności i gdzie sprawdzić zastrzeżone nazwy firmy.

Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
Marcin Setlak
23.01.2025 - 4 min czytania
Sprawdź to zanim wybierzesz nazwę i logo swojej firmy

Wysoka stawka. Dlaczego ochrona nazwy firmy i logo jest tak ważna?

Stworzenie oryginalnego znaku towarowego to nie lada wyzwanie. Powinien być jedyny w swoim rodzaju, niepowtarzalny, przecież ma kojarzyć się właśnie z prowadzeniem twojej działalności. Nie ma tu miejsca na kompromisy czy słabe pomysły. Jeśli pomysł od dawna tkwił w Twojej głowie – sprawa wydaje się łatwa. Przecież odkąd sięgasz pamięcią wyobrażałeś sobie swoją firmową wizytówkę zawierającą logo według Twojego pomysłu. Oczami wyobraźni widziałeś jak Twoje wyjątkowe oznaczenie staje się rozpoznawalne na rynku, a klienci zaczynają je kojarzyć i chcą już korzystać tylko z Twoich usług. Wybór znaku towarowego to bardzo ważna kwestia. Czym się kierujesz? Może specyfiką swojej działalności i rodzajem towarów i usług? Może wykorzystasz swoje nazwisko lub nazwę firmy? I tu zaczynają się schody… Podobne towary i usługi mogą być świadczone przez inne podmioty, a tworząc znak towarowy w oparciu o ich charakterystykę możemy wpaść w pułapkę. Podobny znak mógł zostać już przez kogoś wymyślony, a nawet może być już należeć do zastrzeżonych nazw. Podobnie rzecz ma się z nazwiskiem czy firmą, nie można wykluczyć, że ktoś o tym samym nazwisku, podobnej nazwie firmy wpadł wcześniej na podobny pomysł i takiego znaku już używa. Dlatego wybór nazwy firmy bądź logo jest dość trudnym zadaniem. Ponieważ z jednej strony nazwa firmy powinna być łatwa do zapamiętania ale z drugiej strony abstrakcyjna i oryginalna. 

"Wobec tego, zamówię swoje logo u profesjonalisty” - myślisz. Być może od początku nie miałeś pomysłu na ciekawy znak towarowy i był to Twój pierwszy wybór. Czy na pewno pozwoli to uniknąć powyższego problemu? Niekoniecznie! Logo przygotowane przez agencje marketingową również może okazać się podobnym do już istniejącego zarejestrowanego znaku używanego w obrocie. Być może już teraz zastanawiasz się, jak sprawdzić czy nazwa firmy się zastrzeżona.

fotolia_143920014_subscription_monthly_m_(1)

Symbol ® w kółeczku oznaczający ochronę znaku towarowego

Pokerowa twarz. Jak sprawdzić czy konkurencja dokonała zastrzeżenia znaku towarowego?

Istnieje sposób sprawdzenia czy znak towarowy według Twojego pomysłu lub przygotowane na zamówienie logo nie zostało już zarejestrowane przez konkurencję. W tym celu należy wykonać badanie czystości rejestrowej znaku towarowego. I tutaj kluczowe jest określenie terytorium, gdzie chcemy ubiegać się o ochronę. Odpowiedź na pytanie gdzie sprawdzić zastrzeżenie nazwy firmy rozpoczyna się od wyboru odpowiedniego systemu. Znaki towarowe rejestrowane są w trzech systemach: krajowym, regionalnym (Unia Europejska) oraz światowym. Badanie wykonuje się w odpowiednich bazach obejmujących znaki zarejestrowane na terytorium Polski, Unii Europejskiej oraz bazie światowej. Zastrzeżone nazwy firmy w Unii chronione są we wszystkich państwach członkowskich, tzn. 27 krajach. Zastrzeżone nazwy w bazie światowej chronione są w państwach wskazanych we wniosku o rejestracje i może to być dowolne państwo na całym świecie. Jeżeli Twój znak ma być docelowo chroniony tylko na terytorium Polski, przeszukiwanie baz obejmie bazę polską, bazę Unii Europejskiej oraz bazę światową ze wskazaniem Polski. Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą o zasięgu globalnym, wówczas możesz chcieć zarejestrować swoje oznaczenie w Unii Europejskiej lub w dowolnym kraju na całym świecie. Wtedy odpowiedź na pytanie gdzie sprawdzić zastrzeżenie nazwy firmy znajdziesz w bazach Unii i bazie światowej ze wskazaniem danego państwa.

Badanie w pierwszej kolejności sprowadza się do sprawdzenia czy nie został już zarejestrowany znak identyczny, niezależnie czy służyłby on do oznaczania podobnych towarów i usług. Ma to na celu upewnienie się czy identyczny znak nie został zarejestrowany np. dla towarów bardzo podobnych lub uzupełniających się wzajemnie z Twoimi, ponieważ to mogłoby skutecznie uniemożliwić rejestrację Twojego znaku. Następnie, sprawdzeniu podlegają wszystkie kombinacje słów, liter i obrazów mogących być podobnymi do Twojego oznaczenia dla towarów i usług identycznych i podobnych z Twoimi. Zawęża to obszar poszukiwań, ale gdy znaki są podobne, ale przeznaczone do oznaczania innych towarów i usług, nie pozostają względem siebie w kolizji. Wyniki takiego poszukiwania pozwalają na określenie czy istnieją znaki podobne do Twojego biznesu.

obrax

Zdjęcie przedstawiające mężczyznę szukającego odpowiedniej nazwy dla firmy


Rozpocznij bezpłatną, wstępną weryfikację:


Analiza i strategia

Następnie, wszystkie wyniki zostają poddane kompleksowej analizie, tzn. ocenie podobieństwa według kryteriów ustawowych, więc takich na jakie uwagę zwracałby Urząd przy ewentualnej kolizji. Porównaniu podlegają towary i usługi oraz same oznaczenia, z uwzględnieniem podmiotu, który jest właścicielem znaku. Można na tej podstawie dokonać oceny szans skutecznej rejestracji Twojego znaku towarowego. Właściciele podobnych znaków, będących wynikami poszukiwań w bazach, mogą wnieść w Urzędzie Patentowym RP sprzeciw do zgłoszenia Twojego znaku towarowego. Wówczas, jeżeli Urząd uzna, że znaki są na tyle podobne, że nie mogą jednocześnie współistnieć na rynku, ponieważ wprowadzały by klientów zainteresowanych tymi samymi towarami lub usługami w błąd co do ich pochodzenia, wyda decyzje o odmowie udzielenia prawa ochronnego na Twój znak towarowy. Taka szczegółowa ocena zostaje Ci przedstawiona w sprawozdaniu z badania czystości rejestrowej Twojego znaku. Teraz wiesz już czy konkurencja zarejestrowała znak podobny do Twojego, czego powinieneś się obawiać, czy inwestować w ten znak.  Ryzyko może być na tyle duże, że warto od wymarzonego znaku odstąpić, zastępując go nowym. Niejednokrotnie wystarczy dokonane małej modyfikacji w znaku, aby nie pozostawał on w kolizji z innym oznaczeniem. Mały szczegół może wiele zmienić. Przecież kolizyjny może być tylko jeden element, rysunek, jedno słowo. Wystarczy usunąć je ze znaku lub zastąpić innym. Ważne, że zmiana musi być dokonana właśnie na tym etapie, tzn. koniecznie przed zgłoszeniem znaku w Urzędzie, ponieważ już po złożeniu podania o udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy, nie ma możliwości dokonywania zmian w znaku, które wpływałyby na jego istotę. Z drugiej strony, ryzyko może być na tyle małe, że warto w Twój znak zainwestować. Może też okazać się, ze wymyślony przez Ciebie znak towarowy jest zupełnie „czysty” i śmiało możesz zgłaszać go do rejestracji. Niezależnie od wyniku badania, jest to wiedza którą warto posiadać jeszcze przed zgłoszeniem znaku do rejestracji.

Jeżeli szukasz pomysłów na nazwę firmy odwiedź naszą stronę rmarket.pl. Znajdziesz tam wiele gotowych rozwiązań nazewniczych, które pomogą Ci stworzyć unikalny biznes. Wiedz, że identyfikacja wizualna jest równie ważna jak dobrana nazwa dlatego zadbaj również o logo dla firmy. Kancelaria Brandelaw zajmuje się tworzeniem i ochroną oznaczeń dla firmy. Potrzebujesz pomocy zapraszamy do kontaktu. 

szachy

Gra w szachy nawiązuje do podejmowania decyzji w wyborze nazwy dla marki

Zanim ktoś inny powie sprawdzam

Pomyśl co stanie się, jeśli nie wykonasz badania czystości rejestrowej Twojego oznaczenia, a Urząd na podstawie sprzeciwu złożonego przez właściciela wcześniejszego znaku podobnego, wyda odmowę udzielenia prawa ochronnego dla Twojego znaku. Niweczy to nie tylko Twoją pracę i starania podjęte przy tworzeniu znaku (bądź środki przeznaczone na zamówienie logo w agencji) i Twoje marzenia. Bardzo często okazuje się, ze towary i usługi, które oferujesz znalazły się już na rynku pod określonym znakiem, zainwestowałeś spore środki w reklamę, marketing, promocję. Wszystko to tracisz bezpowrotnie, wracając do punktu wyjścia, gdzie zmuszony jesteś nie tylko stworzyć nowe logo, ale zainwestować ponownie, aby zacząć funkcjonować na rynku z nowym znakiem towarowym. To dlatego właśnie odpowiedź na pytanie jak sprawdzić czy nazwa firmy jest zastrzeżona pomoże Ci uniknąć dotkliwych strat.


Badanie czystości rejestrowej znaku towarowego to ważny etap we wprowadzaniu nowej marki na rynek, w który niewątpliwie warto zainwestować. Pozwoli on nie tylko dowiedzieć się, czy Twoja konkurencja nie zarejestrowała już znaku podobnego do Twojego, ale też uniknąć wielu biznesowych błędów, utraty zainwestowanych środków oraz korzyści. Skorzystaj z poniższego formularza i sprawdź czy Twoje oznaczenie ma szansę na uzyskanie ochrony.


Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Marcin Setlak

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Zobacz również

Powiązane artykuły w tej tematyce

Wszystkie artykuły

Zaufali nam

Dołącz do naszych zadowolonych klientów

3kiwi
Europejskie centrum rozwoju kadr
6krokow.pl
Slimgo
Biznesowi.pl
Carrotspot
Lepione
Kursanto
Żegluga warszawska
Miquido
Symbio
Lechamnn
Poznańska Manufaktura Porcelany
Mammodiagnostyka
IBG
Trzech Kumpli
Gasbank
Pan Tabletka
Simon says
See bloggers
Fundacja dzieciom
Galileum
Wolves
Kebabpod
Maxton design

Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania

883 222 282 [email protected]

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

Jak chronić swoją markę przed oszustami? - darmowy ebook
  • praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
  • prosty, zrozumiały język
  • konkretne przykłady

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.