Znak towarowy Unii Europejskiej bez formy graficznej
Od 1 października 2017 roku w prawie UE w zakresie znaków towarowych obowiązuje zasada, że wybrane oznaczenie może mieć dowolną formę, o ile będzie ono w jasny i precyzyjny sposób przedstawione. Celem takich regulacji jest poprawa czytelności oznaczeń oraz ułatwienie wyszukiwanie unijnych znaków w rejestrze.


W związku z wprowadzeniem możliwości zarejestrowania znaku towarowego bez formy graficznej, zostały określone dokładne zasady dotyczące przedstawiania poszczególnych rodzajów znaków towarowych. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze rodzaje znaków towarowych, jak je można przedstawić, a także jakie zaszły zmiany w prawie UE, które się do nich odnoszą.

Brand jako słowny znak towarowy
Rodzaje znaków towarowych
Słowny znak towarowy
Jest to znak towarowy, który składa się z wyłącznie słów lub liter bądź cyfr. Taki znak można przedstawić w formie zwykłego zapisu, nie włączając w to grafiki ani kolorów.
Znak towarowy graficzny lub słowno-graficzny
Jest to znak towarowy, który składa się z niestandardowych znaków, stylizacji, układu oraz zawiera grafikę lub kolor. Może nim być znak, który składa się wyłącznie z elementów graficznych albo graficzno-słownych. W tej kategorii nastąpiły zmiany w prawie UE. Przede wszystkim, nie można zgłaszać już kolorów. Jeżeli kolory w znaku występują, to oprócz nich, przedstawienie znaku musi zawierać jego wszystkie niezbędne elementy.
Rozpocznij bezpłatną, wstępną weryfikację:
Kształt
Znakiem towarowym może być kształt, na przykład opakowanie, produkt lub jego wygląd, albo kształt zawierający elementy słowne i graficzne takie jak etykiety. Taki rodzaj znaku może być przedstawiony w formie graficznej reprodukcji kształtu (obrazu komputerowego lub fotografii).
Pozycja
Jest znakiem towarowym, który jest umieszczany na produkcie. Prawo znaków towarowych Unii Europejskiej mówi, że taki rodzaj znaku powinien być przedstawiony reprodukcją, która dokładnie pokazuje sposób umieszczenia znaku, jego rozmiar i proporcję względem danego towaru. Przed zmianami w prawie UE konieczny był opis znaku, teraz jest nieobowiązkowy.

Oznaczenie R w kółeczku ®
Znak towarowy, który składa się wyłącznie z zestawu regularnie powtarzających się elementów jest wzorem. Należy go przedstawić reprodukcją ukazującą ten wzór.
Pojedynczy kolor lub kombinacja kolorów
Może być znakami towarowymi. Do ich przedstawienia konieczna jest reprodukcja barwy i wskazanie jej poprzez odniesienie do powszechnie uznawanego kodu. Podanie kodu koloru jest obowiązkowe.
Znak towarowy dźwiękowy
Może składać się wyłącznie z dźwięku lub kombinacji dźwięków. Jego przedstawienie odbywa się poprzez przekazanie pliku audio, który będzie umożliwiał odtworzenie dźwięku lub przedstawienie dźwięku przez zapis muzyczny.
Wprowadzone w październiku 2017 r. zmiany w przepisach prawa UE dają możliwość zarejestrowania znaku towarowego bez formy graficznej. W zależności od specyfiki i cech danego rodzaju znaków, mają one inne wymogi dotyczące ich przedstawienia, w tym także wymogi techniczne. Znaki towarowe słowne z oczywistych przyczyn nie mają wymaganego formatu do ich przedstawienia, natomiast dźwięk musi być przedstawiony formacie MP3, a pozostałe w formacie JPEG. Określenie dokładnych wymogów ma za zadanie zmniejszyć liczbę sprzeciwów przy rejestracji, a przy tym zapewnić użytkownikom pewność prawa.
Prawo własności przemysłowej jasno określa co może a co nie może być znakiem towarowym. Definicja mówi , że zadaniem znaku towarowego jest odróżnić produkt lub usługę jednego przedsiębiorcy od drugiego. Podczas przygotowania znaku do rejestracji nie zapomnij o wskazaniu zakresu towarów i usług, który określi klasyfikację znaku. Od 1 października 2017 r zgłaszający nie ma obowiązku graficznego przedstawienia znaku przed EUIPO. Oznaczenie towarów lub usług może być przedstawione w formie znaku słownego. Kancelaria Brandelaw zajmuje się pomocą w zastrzeganiu znaków towarowych i wzorów przemysłowych na terenie Polski, Unii Europejskiej. Jeżeli potrzebujesz w rejestracji nazwy i logo firmy skontaktuj się z nami.
Często zadawane pytania
Poznaj odpowiedzi na popularne pytania
Konwencjonalny znak towarowy to oznaczenie służące do identyfikacji produktów lub usług określonej firmy, najczęściej w formie słowa, logotypu lub symbolu graficznego. Jego celem jest odróżnienie towarów jednej marki od konkurencji oraz budowanie rozpoznawalności na rynku. Ochrona takiego znaku wynika z prawa własności przemysłowej i może zapewnić wyłączność na jego używanie. Dobrze zaprojektowany znak towarowy staje się kluczowym elementem strategii marketingowej firmy.
Rejestracja przestrzennego znaku towarowego wymaga złożenia wniosku w urzędzie patentowym wraz ze szczegółowym opisem i wizualizacją. Kluczowe jest wykazanie, że jego kształt pełni funkcję identyfikacyjną i wyróżnia się na rynku, a nie wynika jedynie z cech użytkowych produktu. Po przeanalizowaniu zgłoszenia urząd ocenia zdolność odróżniającą znaku i jego spełnienie wymagań prawnych. Pomyślne przejście procesu rejestracji zapewnia wyłączność na jego wykorzystanie w określonym zakresie.

Marcin Setlak
Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.