Jak stworzyć i chronić nazwę w branży IT?
Branża IT jest jedną z najbardziej rozwijających się gałęzi gospodarki na świecie. Dziś nikt nie wyobraża sobie pracy bez wyszukiwarki Google czy robienia zakupów bez Amazona. Przeczytaj nasze wskazówki i dowiedz się jak nazwać firmę z branży IT.


Branża IT jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarczych na świecie. Cechuje się innowacyjnością, kreatywnością oraz podejściem technologicznym do odbiorcy, zapewniając mu komfort i bezpieczeństwo. To także wysoka konkurencyjność i duża dynamika zmian na tym rynku. Opracowanie dobrej marki w branży IT wcale nie jest łatwe i wymaga umiejętności kreacyjnych oraz wychodzenia poza powszechne schematy działania. Czytając nasz artykuł dowiesz się jak rozpocząć proces kreacji nazwy w branży IT oraz czym się zainspirować aby marka była rozpoznawalna i odróżniała się od konkurencji.

Grafika z cyfrową kłódką reprezentuje bezpieczeństwo znaku towarowego w branży IT
Co warto wiedzieć o rynku w branży IT?
Branża IT obecnie jest dość rozległą gałęzią gospodarki, która w zastraszającym tempie się rozwija i przenika przez wszystkie sfery życia człowieka - od pracy poprzez życie osobiste. Zadaniem firm z branży IT jest przetwarzanie i przechowywanie informacji dla określonych celów. Wzrost rynku IT wiąże się z dużymi inwestycjami zarówno kapitału prywatnego jak i dostępnością pomocy publicznej. Ogromne znaczenie na rozwój z branży komputerowej ma sytuacja gospodarcza kraju. W ostatnich latach można dostrzec pojawiające się trendy związane ze wzrostem sprzedaży oprogramowania, a spadkiem sprzedaży sprzętu komputerowego. Wynika to z faktu pewnego przesycenia rynku w sprzęt komputerowy i ciągle rosnącą automatykę w przedsiębiorstwach, do których potrzebne są oprogramowania i aplikacje. W 2019 roku wartość światowego rynku IT to ponad 2,4 bln USD. Natomiast polski sektor branży w 2020 roku sięgał ok. 70-85 mld PLN. Przedstawienie takich liczb ma za zadanie uświadomić Ci, że inwestycja w branżę IT może się opłacić. Ale żeby tak było, należy stworzyć unikalną i atrakcyjna markę, która zapewni Ci dobry start oraz pozwoli Ci się odróżnić na rynku wśród już niemałej konkurencji.
Czym charakteryzują się nazwy w branży IT
Analizując rynek nazw w branży IT można wyodrębnić kilka głównych obszarów. W praktyce jest ich oczywiście więcej, niemniej skupiliśmy się na tych, by pokazać Ci ich specyfikę.
- Nazwy dla firm sprzedających i serwisujących sprzęt komputerowy
Wybierając nazwę dla firmy informatycznej musisz wiedzieć, że większość już istniejących na rynku opiera swoje oznaczenie na słowach komputer, sprzęt, często zwracając uwagę na wysoką jakość produktu czy usługi. Takim przykładem jest firma KOMPUTRONIK, która oferuje sprzęt informatyczny, podobnie jak to robi firma KOMPMANIA. Dość powszechną tendencją nazewniczą w tej kategorii są nazwy aluzyjne, które w sposób pośredni wskazują na rozdział branży w której działa firma. Do takich nazwa można zaliczyć np. CAPS LOCK, TECHTRON czy UMNIEDZIALA.IT. Ta ostatnia zresztą ma nie tylko aluzyjny ale i zabawny charakter, co ułatwia jej zapamiętanie.
- Nazwy dla firm programistycznych (software house)
Nazwy firm programistycznych często odnoszą się do słowa software, co tłumacząc z języka angielskiego oznacza oprogramowanie. Takim przykładem jest MICROSOFT, który pochodzi od dwóch słów MICROPROCESSOR oraz SOFTWARE. Początkowa nazwa pojawiała się z myślnikiem MICRO-SOFT, lecz z biegiem czasu znak interpunkcyjny został usunięty. W tej grupie nazewniczej często pojawiają się nazwy abstrakcyjne, które ani pośrednio ani bezpośrednio nie odnosząc się do branży informatycznej. Do tej grupy zaliczamy ADOBE, która zawdzięcza swą nazwę strumykowi Adobe Creek, płynącemu za domen współzałożyciela koncernu Johna Warnocka.
- Nazwy dla firmy SEO/SEM
Kolejną kategorią nazewniczą stanowią firmy, które specjalizują się w dostarczaniu usług związanych z optymalizacją stron internetowych w celu ich odpowiedniego pozycjonowania w wynikach wyszukiwania. Często tendencją nazewniczą w tej kategorii jest użycie skrótu SEO. Do takich nazw zaliczamy SEO WARRIORS, LOCAL SEO SEARCH, SERIOUS SEM. Niejednokrotnie firmy SEO w swej nazwie zwracają uwagę na konkretne działanie i tutaj przykładem jest firma PAGE ONE POWER.
- Nazwy dla agencji interaktywnych
Są to firmy specjalizujące się w projektowaniu stron internetowych, prowadzeniu kampanii reklamowych online, marketingu w mediach społecznościowych. Agencje interaktywne są kompleksowym wsparciem w kreowaniu wizerunku firmy oraz pozyskiwaniu nowych klientów. Nazwy tych firm są dość zróżnicowane, często używają słowa idea, pomysł, promocja. Takim przykładem nazewniczy jest IDEO FORCE. Inny przykład to podkreślenie skojarzeń z agencją np. EFIGENCE czy też CODENCY.
- Nazwy dla producentów sprzętu komputerowego
Są to firmy zajmujące się produkcją różnych podzespołów i urządzeń, które są wykorzystywane do budowy komputerów i innych urządzeń elektrycznych. Najbardziej znaną firmą w tej kategori jest APPLE. Jest wiele wersji na temat powstania nazwy światowego giganta. Jedną z nich jest, że nazwa powstała wtedy gdy Steve Jobs był na diecie owocowej a wybranie nazwy było podyktowane tym, że nazwa rozpoczyna się na literę A, co oznacza, że firma zostanie wymieniona jako pierwsza w katalogach firm oraz książkach adresowych. Spośród innych nazwa warto też wymienić markę DELL, które pochodzi od nazwiska założyciela czy też koreańskiego SAMSUNGA, który w tym języku oznacza Trzy Gwiazdy.
- Nazwy dla firm oferujące usługi telekomunikacyjne
Nazewnictwo firm zajmujących się usługami telekomunikacyjnymi często zawiera przyrostek TEL, NET lub VOICE, nawiązując tym do działalności przedsiębiorstwa. Przykładami takich nazwa są marki VOICE FLOW czy NETIA. Są też oczywiście nazwy abstrakcyjne, które nie wykazują żadnego związku jak np. ORANGE czy PLAY.
- Nazwy dla oprogramowania i aplikacji
Każdy program, aplikacja na urządzenia mobilne to de facto odrębna marka mogą być dostępne online, pobieralne, a ich zakres zastosowań jest bardzo szeroki. Nazwy te z uwagi na różny okres ich powstawania mają bardzo szerokie pochodzenie. Dla przykładu wyszukiwarka GOOGLE pierwotnie była zapisywana jako GOOGOL, co oznaczało w matematyce jedynkę i sto zer w zapisie dziesiętnym. Marka BOOKING służąca do rezerwacji miejsc hotelowych, wskazuje wprost na rodzaj świadczonych usług. Marka FACEBOOK w sposób aluzyjny wskazuje, że jest to dosłownie Książka z Twarzami, a więc rodzaj albumu ze znajomymi, podczas gdy TIKTOK to nawiązanie do polskiego TIK TAK, oznaczającego określenie odliczania i akcji minuta po minucie.
Jak widać z powyższego zestawienia zróżnicowanie marek na rynku IT, jak również koncepcje na ich pochodzenie jest bardzo, bardzo szerokie.
Poznaj historię jednej z największych marek IT w Polsce
Asseco R.354308
Co ma wspólnego ketchup z branżą IT?
Firma powstała w 1991 roku. Początkowo nosiła nazwę COMP Rzeszów. Jej założycielem a zarazem prezesem jest Adam Góral, absolwent Akademii Ekonomicznej, doktor nauk ekonomicznych oraz były pracownik filii UMCS w Rzeszowie obecnie Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pierwsze kroki w biznesie stawiał w branży spożywczej. W 1988 roku. po powrocie ze Stanów Zjednoczonych razem z bratem założył firmę produkującą ketchup. Jednak szybko zmienił profesję, zakładając firmę, która początkowo była stworzona w celu budowania systemów informatycznych dla banków spółdzielczych. W 1996 roku firma zaczęła działać dla holenderskiej instytucji spółdzielczej Rabobank. Comp Rzeszów w 2004 roku rozwinął swoje skrzydła i zadebiutował na Giełdzie Papierów Wartościowych. W tym samym roku miało miejsce miejsce przejęcie słowackiej spółki Asset Soft. Dzięki temu przedsiębiorstwo uzyskało międzynarodowy charakter. I właśnie wtedy następuje tzw. rebranding marki. Nazwa Asseco powstaje z połączenia dotychczasowych nazw przedsiębiorstw Asset Soft i Comp. Obecnie firma Adama Górala rozwija się na całym świecie i jest obecna w ponad 54 państwach. Asseco jako firma stworzyła systemy informatyczne dla PZU czy ZUS. Jest największą polską firmą informatyczną, zatrudniając ponad 29 100 osób.
Skąd czerpać inspiracje do stworzenia nazwy dla marki komputerowej?
Szukając inspiracji nazewniczych dla branży IT nie wystarczy przeanalizować strony internetowe. Owszem dobrze jest wiedzieć jak nazywa się Twoja konkurencja, ale może to nie wystarczyć, aby zbudować silną i stabilną markę. Aby zostać zauważonym i odróżniać się od konkurencji należy wyjść poza utarte schematy z lat 90-tych czy 2000. Poniżej przedstawiliśmy kilka wskazówek, które pomogą Ci stworzyć nazwę idealną dla firmy z branży IT.
Słowa mają moc
Wybieraj oznaczenie, które opiera się na słowach i wyrażeniach, charakteryzujących branżę, ale nie wprost tzn. nazwa może coś sugerować. Dzięki temu klient szybko skojarzy Cię z produktem lub usługą, której szuka. Zyska do Ciebie zaufanie i na myśl o zakupie produktu czy usługi wybierze właśnie Ciebie.
Podkreśl swoją wyjątkowość
Stwórz nazwę, która będzie Cię wyróżnić na rynku. Spraw aby była ona unikatowa i oryginalna. Wtedy powstanie nazwa abstrakcyjna.
Postaw na jakość
W tym wypadku gwarancja jakości towaru i usług może nie wystarczyć. Klient kupując Twoją markę po raz pierwszy powinien mieć wrażenie, że ma do czynienia z oryginalnym i niezawodnym produktem lub usługą. Chce mieć pewność, że dobrze zrobił wybierając właśnie Ciebie. A takie wrażenie może właśnie zapewnić Ci dobrze skonstruowana nazwa, która będzie gwarantować, że wszystkie oczekiwania klienta zostaną spełnione.
Bądź otwarty na różne dziedziny
Szukając inspiracji i pomysłów bądź otwarty na swoje otoczenie i tutaj nie mówimy tylko o branży IT. Kreując nazwę sięgnij po słowa związane z ekonomią, matematyką czy logiką. Połączenie różnych dziedzin może zagwarantować Ci efekt wow.
Myśl przyszłościowo
Twoja nazwa powinna być modna i chwytliwa, ale przy tym należy pamiętać, że ma ona Ci służyć na lata. Dlatego wybieraj rozwiązania klasyczne, dozując obecne trendy.
Sprawdź kto będzie Twoim odbiorcą
Pamiętaj, nazwa firmy powinna podobać się klientowi. To dla niego budujesz znak, która ma zapewnić Ci korzyści. Jeżeli nazwa będzie podobać się tylko Tobie może skutkować brakiem możliwości osiągnięcia optymalnego celu.
Trendy branży IT - szansą dla Twojej marki
W branży IT panuje mocna konkurencja, która w szybki sposób dostosowuje się potrzeb i preferencji odbiorcy. Pojawienie się nowych technologii i innowacyjnych rozwiązań zmusza przedsiębiorców do ciągłych zmian. Poniżej znajdziesz kilka naszym zdaniem obecnych trendów, które warunkują sytuację na rynku informatycznym.
- ogromna popularność aplikacji mobilnych - obecnie telefon nie służy tylko do dzwonienia, pomaga w codziennym życiu. Na naszych smartfonach możemy wykonywać przelewy, odbierać e-maile czy nawet płacić nim za zakupy.
- pojawienie się tzw. chmury czyli Cloud Computing, który pozwala przechowywać dane na zewnętrznych serwerach co ułatwia pracę oraz pozwala w bezpieczny sposób przetwarzać dane. Co ważne dostęp do takich usług pozwala uniknąć wydatków na infrastrukturę.
- wzrost znaczenia sektora oprogramowania i usług IT - wskazuje na to, że aż 55 mld złotych wartości branży jest związane z usługami IT w tym tworzenie programów i aplikacji.
- automatyzacja pracy czyli wykonywane wcześniej czynności przez człowieka są coraz częściej zastępowane lub wspomagane przez maszyny, które jak wiadomo potrzebują wsparcia informatyczno-programistycznego.
- no-code czyli możliwość tworzenia aplikacji i usług na zasadzie graficznego interfejsu obsługi.
- rozwój sztucznej inteligencji.
- ciągłe dążenie do zaspokajania potrzeb, gustów i preferencji odbiorcy.
- cyberprzestępstwo - rosnąca ilość przedsiębiorstw powoduje zapotrzebowanie na programy, które zapobiegają wyciekowi informacji oraz zabezpieczają nasze wrażliwe dane, w tym dane personalne.
Poznaj wybrane marki informatyczne stworzone przez naszą kancelarię
Nasza kancelaria brandingowa zajmuje się kreacją nazw oraz logotypów dla branży IT oraz ochroną prawną marki. Zespół Brandelaw składa się ze specjalistów, którzy dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu tworzą unikatowe oraz atrakcyjne rozwiązania nazewnicze. Pomagają stworzyć silną i bezpieczną markę na Twoim rynku. Poznaj historię kilku marek, które powstały dzięki nam.
DELAGATE
Nazwa powstała dla firmy informatycznej. Stanowiła rebranding spółki o nazwie Informatyka Sp. z o.o posiadającej długoletnie doświadczenie w branży IT. Słowo DELEGATE z języka angielskiego oznacza “DELEGOWAĆ”. Celem nazwy miało być zwrócenie uwagi na obietnice jaką składa firma swoim klientom. Uzupełnieniem projektu było sformułowanie sloganu “Innowacje są w cenie” co podkreśla charakter firmy i przekazuje informacje czym zajmuje się spółka. Dopełnieniem całego projektu było opracowanie logo, które umieściliśmy poniżej.

INTIGRIS
Projekt dotyczył nazwy dla nowo powstałej firmy informatycznej specjalizującej się w usługach integracyjnych i wdrożeniowych w obszarze finansów oraz telekomach. Słowem kluczowym w tworzeniu nazwy była INTEGRACJA. Uzupełnieniem nazwy stał się slogan Responsible thinking, którego przesłanie brzmi, że firma bierze odpowiedzialność za biznes klienta, który powierza dostawcy swoje dane i procesy IT. Nazwa marki podkreśla, że zadaniem przedsiębiorstwa jest razem z klientem szukać dla niego optymalnych rozwiązań. Cały projekt został uwieńczony zaprojektowaniem logotypu, który nawiązuje do skojarzeń związanych z tygrysem, którego można odnaleźć w sygnecie marki. Poniżej znajdziesz opisany przez nas logotyp.

MUBI
Nazwa powstała dla serwisu internetowego specjalizującego się w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Firma posiada zespół ekspertów i agentów, którzy telefonicznie lub mailowo służą pomocą w sprawie wybrania najlepszej polisy ubezpieczeniowej. Dodatkowym atutem jest to, że firma świadczy usługi przez 24h 7 dni w tygodniu. Mubi to nowoczesna i dobrze brzmiąca nazwa, która szybko zapada w pamięci odbiorcy. Inspiracją do stworzenia nazwy było słowo MOBI, która oznacza mobilność, szybkość i transport. Nawiązanie to powoduje, że marka staje się wiarygodną firmą oferującą usługi w sposób szybki oraz elastyczny. Uzupełnieniem całego projektu było stworzenie logo, które prezentujemy poniżej. Odpowiednio dobrana kolorystyka oraz wykorzystanie opływowej czcionki daje poczucie, że mamy do czynienia z znaczącą marką na rynku o przyjaznym nastawieniu do klienta. Logo marki zostało opracowane przez inny podmiot.

VINDICAT
Nazwa powstała dla kancelarii windykacyjnej, która działa w przestrzeni online. Głównym zadaniem portalu jest kompleksowa obsługa klienta w celu odzyskania jego długów od wierzycieli. Stawiając czoła wyzwaniom stworzyliśmy unikalną nazwę, która odzwierciedla zakres działań firmy. Inspiracją do stworzenia nazwy było morfem VINDI, który jest kojarzone z windykacją oraz słowo CAT - oznaczającego kota, kojarzonego z szybkością, zwinnością oraz skutecznością w podejmowaniu działań. Połączenie tych dwóch słów sprawiło, że powstała atrakcyjna i dobrze brzmiąca nazwa, która nie tylko buduje skojarzenia z oferowanymi przez markę usługami ale też kształtuje spójny jej obraz. Zaprojektowane logo, w ujęciu heraldycznym ukazuje głowę lwa, co dodaje mocy i siły marce a stworzony przez nas slogan ODZYSKUJEMY Z MOCY PRAWA wzmacnia dodatkowo przekaz dla legalności i poprawności podejmowanych przez markę działań w celu ochrony swoich klientów przed dłużnikami. Wszystkie te elementy tworzą spójną strategię marki, dając obraz konkurencyjnej firmy windykacyjnej na rynku.

IP DESK
Nazwa powstała dla systemu wspierającego działanie kancelarii prawnych oraz patentowych, w zakresie zarządzania portfolio spraw z zakresu własności intelektualnej - znaków towarowych, wynalazków czy też wzorów przemysłowych. IP DESK dla odbiorców to nic innego jak BIURKO IP czyli miejsce codziennej pracy każdego specjalisty z tego zakresu. IP jest powszechnie używanym i rozpoznawalnym skrótem dla zakresu specjalizacji tj. INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS - czyli PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ. IP DESK to nazwa aluzyjna, która w sposób pośredni mówi o zastosowaniu systemu. Uzupełnieniem projektu było stworzenie logo, które swoją kolorystyką oraz unikalną czcionką przyciąga wzrok odbiorcy.

Jak zastrzec znak towarowy w branży IT?
Aby dokonać zgłoszenia znaku towarowego do urzędu patentowego, należy daną nazwę przygotować. I nie chodzi tu tylko o sporządzenie dokumentacji. Wybrana przez Ciebie nazwa powinna przejść przez wstępną weryfikację znaku, której zadaniem jest ocenić możliwość uzyskania prawa ochronnego. Badanie znaku przed rejestracją jest o tyle ważne, że pozwoli Ci uniknąć identyczności lub podobieństwa do znaków już zarejestrowanych, a tym samym zapobiec powstawaniu niepotrzebnych sporów i konfliktów. Zadaniem wstępnej analizy znaku jest również zapobiec wystąpienia bezwzględnych przesłanek, które jednoznacznie deklasują znak nie dopuszczając go do dalszego etapu rejestracyjnego w urzędzie patentowym. Spełniając wszystkie wymogi formalno-prawne Twój znak zostanie dopuszczony do dalszej procedury rejestracyjnej i jeżeli w trzymiesięcznym okresie sprzeciwowym nie wpłynie żaden wniosek sprzeciwowy, znak zostanie zastrzeżony, a Ty zyskasz ochronę prawną marki.

Wykresy przedstawiający analizę zdolności rejestrowej znaku towarowego w branży IT
Monitoring znaku towarowego w branży IT
Zastrzeżenie znaku towarowego udostępnia Ci szereg możliwości, które wiążą się z ochroną prawną nazwy Twojej firmy bądź produktu. Ale to do Ciebie należy zadanie, którego celem jest wskazać naruszenia Twojego prawa. Dlatego tak ważne jest monitorowanie znaków towarowych w branży. Niestety to działanie nie jest jednorazowe. Taki monitoring należy dokonywać systematycznie aby nie dopuścić do sytuacji, w której okaże się że inny przedsiębiorca narusza Twoje prawa. Takimi naruszeniami może być wykorzystywanie Swojej ugruntowanej pozycji na rynku w celu reklamy podrobionych produktów lub usług.
Jak działa ochrona znaku towarowego w branży IT?
Dokonując zastrzeżenia znaku towarowego uzyskujesz prawa na wyłączne jego używanie pod daną nazwą w określonych kategoriach towarowo-usługowych. Prawo ochronne, które otrzymałeś, gwarantuje Ci możliwość wniesienia sprzeciwu jeżeli uznasz, że inny przedsiębiorca narusza Twoje prawa. Z takiej możliwości skorzystała znana marka telekomunikacyjna. Poznaj historię sporu pomiędzy marką brytyjską i amerykańską.
Sky vs SkyKick
Brytyjska firma medialna i telekomunikacyjna Sky Limited wniosła w 2016 roku pozew przeciwko firmie z branży IT - SkyKick, w którym zarzucała Amerykanom naruszenie ich prawa ochronnego do znaku. Firma odnosząc się do sprawy wyjaśniła, że działa na innym rynku niż Sky ponieważ dostarcza oprogramowanie komputerowe dla firm, a nie rozrywkę jak to robi druga strona. Dodatkową obraną było wskazanie, że Sky Limited posiada niejasno sprecyzowaną klasyfikację towarowo-usługową odnoszącą się do swojego znaku i działa w złej wierze, ponieważ znak nie jest we wszystkich klasach klasyfikacji nicejskiej używany. Sąd brytyjski w 2018 roku odrzucił pozew Sky ale przekazał zapytania SkyKick do TSUE. Chwilę później została opublikowana opinia Rzecznika Generalnego TSUE, w której uznał, że znaki towarowe dla “oprogramowania komputerowego” są nieważne z powodu sprzeczności z porządkiem publicznym i takie działanie może doprowadzić do powstania monopolu. Wskazał również, że brak używania znaku dla określonych towarów lub usług może stanowić wyraz złej wiary. Jednak wyrok TSUE z 2020 roku nie podzielił opinii Rzecznika Generalnego i orzekł, że znak towarowy nie może zostać uznany za nieważny z tego powodu, że ma niejasność w określeniach oznaczających towary lub usługi. Określono również, że termin “oprogramowanie komputerowe” nie było zbyt szerokie. Zaznaczono również, że wygaśnięcie prawa znaku towarowego można stwierdzić tylko w przypadku gdy w okresie 5 lat znak nie był rzeczywiście używany.
Recepta na dobrą nazwę w branży IT
Wybierając oznaczenie dla firmy nie należy się śpieszyć. Kreacja nazwy nie jest wcale taka łatwa jakby na początku się wydawała. Do tego zadania należy podejść etapowo, nie jest to czynność, którą można wykonać w jeden dzień. Przy tworzeniu nazwy pamiętaj, że to ona będzie Ci towarzyszyć na każdym etapie budowania marki. To ona będzie Cię reprezentować w kontaktach z klientem, kontrahentem czy potencjalny pracownikiem. Wybrane przez Ciebie oznaczenie będziesz umieszczać na dokumentach i umowach związanych z prowadzeniem działalności. Dlatego do tworzenia nazwy marki należy podejść profesjonalnie nie bagatelizując tego działania. Poniżej znajdziesz kilka rad, które ułatwią Ci stworzenia atrakcyjnej nazwy dla branży IT.
- Wybieraj oznaczenia, które są oryginalne - odróżniają Cię od konkurencji i sprawią że stanie się ona niepowtarzalna.
- Szukaj krótkich i nieskomplikowanych oznaczeń - spraw aby Twój potencjalny klient nie miał trudności z zapamiętaniem nazwy, co pozwoli Ci być często wybieranym.
- Wybierając znak towarowy pamiętaj o wolnej domenie internetowej. Dobrze jest aby nazwy firmy była tożsama z nazwą domeny internetowej. Takie działanie nie powoduje problemów z ustaleniem tożsamości firmy.
- Sprawdź znaczenie Twojej nazwy w innych językach. Nie dopuść do sytuacji gdzie Twoja nazwa będzie kojarzona z czymś niestosownym, brzydkim czy niezręcznym.
- Dopasuj swoją nazwę do grupy docelowej, do której chcesz kierować swoje produkty czy usługi. Sprawdź co lubi Twój potencjalny klient, czego oczekuje od marki i wybierz taką nazwę, która zaspokoi jego potrzeby a nawet zrezalizuje jego marzenia.
Powyższe wskazówki mają na celu przybliżyć Ci tematykę kreacji nazwy dla firmy z branży IT. Mamy nadzieję, że chociaż w części pomogliśmy Ci przedstawić proces powstawania nazwy oraz czym warto się kierować aby była ona unikatowa, oryginalna i chwytliwa. Jeżeli szukasz pomocy skontaktuj się z nami. Pomożemy Ci stworzyć nazwę dla firmy lub produktu, która spełni wymogi rejestracyjne znaku. Jeżeli natomiast szukasz gotowych rozwiązań sprawdź nasze propozycje na rmarket.pl.
W branży IT nie ma miejsca na przeciętność. Wymaga od przedsiębiorców ciągłego doskonalenia, zwiększania swoich umiejętności, kreatywności oraz skutecznego działania. Podobnie jest z nazwami dla tej branży. Nie może ona być banalna i krótkoterminowa. Powinna charakteryzować się ponadczasowością oraz sprawiać wrażenie, że mamy do czynienia z marką nowoczesną technologicznie, której zadaniem jest pomaganie w codziennej pracy.
Często zadawane pytania
Poznaj odpowiedzi na popularne pytania
Wybierając nazwę dla branży IT należy myśleć perspektywicznie, szukaj oznaczeń ponadczasowych, które będą aktualne w przyszłości. Staraj się tworzyć nazwy zgodne z trendami ale miej na uwadze, że nie wszystkie oznaczenia można zastrzec. Należy pamiętać, że Twoja nazwa powinna być unikatowa, oryginalna oraz abstrakcyjna. Jeżeli spełnisz te warunki staniesz się posiadaczem silnej i bezpiecznej marki.
Aby zastrzec znak towarowy należy zgłosić poprawnie uzupełniony wniosek rejestrowy do urzędu patentowego. Jeżeli ubiegasz się o ochronę prawna znaku na terenie Polski odpowiednim urzędem będzie Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast jeżeli chcesz działać szerzej należy znak towarowy zgłosić do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. To rozwiązanie zapewni Ci ochronę na terenie wszystkich 27 państw członkowskich Unii Europejskiej.
Tworząc nazwę dla branży IT musisz wiedzieć, że nie wszystkie nazwy mogą być dopuszczone do rejestracji znaku towarowego. Rejestrując znak należy koniecznie unikać oznaczeń, które się kwalifikują do bezwzględnych przeszkód rejestracji znaku towarowego. Takimi przesłankami są min. opisowość i rodzajowość nazwy. Znakiem towarowym nie może być nazwa, która narusza porządek publiczny oraz zawiera symbole narodowe i międzynarodowe.

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.