Jack i John czyli o podobieństwach imion i znaków towarowych
Wybór odpowiedniego imienia to wyzwanie, któremu najczęściej muszą sprostać szczęśliwi rodzice nowonarodzonego dziecka. Z takim problemem muszą zmierzyć się również właściciele firm wprowadzających nowe marki na rynek.


Choć nie brakuje dowodów, mówiących że imię Jack swoje pochodzenie wywodzi bezpośrednio od imienia John, dziś skupimy się na nieco innym podobieństwie łączącym te dwa słowa. Wynikać będzie ono z używania znaków towarowych i związanym z tym sporach.
Kto zostanie na lodzie
Właściciel popularnej whiskey Jack Daniels uznał, że polski producent whiskey - Akwawit SA naruszył prawo ochronne jego znaków towarowych zarejestrowanych w Unii Europejskiej. Jak czytamy w "Rzeczpospolitej" chodzi o znak słowny Jack Daniel’s oraz cztery inne oznaczenia. Zagraniczna spółka zażądała zaprzestania używania słowa ,,Jack’’ które w ich opinii jednoznacznie kojarzy się z produktami alkoholowymi opatrzonymi charakterystyczną czarną etykietą. Według prawników reprezentujących spółkę Jack Daniels Properties istnieje obawa, że dokonując wyboru trunku, przeciętny konsument może zostać wprowadzony w błąd.
Źródło: Materiały reklamowe na stronie www firmy Jack Daniels
,,Jack Strong’’ to pseudonim znanego polskiego oficera Ryszarda Kuklińskiego, który w czasach PRL-u podjął współpracę z wywiadem amerykańskim. Odniesienie do narodowego bohatera i różnice w grafice przedstawionej na butelce miało nadać produktowi unikalny charakter i skutecznie zapobiegać wszelkim spornym sytuacjom. Argumentem wykorzystanym w sporze przez polską spółkę jest powołanie się na kraj pochodzenia alkoholu i elementarną dla fanów tego trunku różnicę między amerykańską whiskey a szkocką whisky.
Podczas sporu toczącego się przed Sądem Okręgowym w Warszawie XXII Wydziałem Unijnych Znaków Towarowych i Wzorów Przemysłowych poruszono kwestię podobieństwa opakowań i logotypów. Ciekawostką jest fakt, że polski producent umieścił na etykiecie produktu wizerunek prezesa swojej spółki. W sporze analizowana jest również kwestia posiadania przez zagranicznego producenta renomowanego znaku towarowego. Dużo uwagi poświęcono kwestii świadomości konsumenta, który sięgając po whiskey- alkohol w opinii jednej ze stron mniej popularny, może dysponować odpowiednim poziomem wiedzy pozwalającym na odróżnianie produktów.
Wartość sprzedaży whisky w Polsce rośnie szybko i stabilnie. Wiedzą o tym właściciele popularnego ,,Jacka’’, którzy w swoich żądaniach wystąpili również o informacje na temat wyników sprzedażowych polskiej spółki.
Sposób na orzeźwienie
Podobna, mocno medialna sprawa miała miejsce dwa lata temu. Yoko Ono, wdowa po znanym muzyku Johnie Lennonie postanowiła zablokować produkcję lemoniady, której nazwa w bezpośredni sposób nawiązywała do jej zmarłego męża. Katowicka firma została oskarżona o naruszenie dóbr osobistych Johna Lennona oraz zarejestrowanego znaku towarowego, składającego się z imienia i nazwiska artysty.

Numer rejestracji: 012073979
Polski producent orzeźwiających napojów zarejestrował swój znak towarowy w 2013 roku na terytorium całej Unii Europejskiej. Trzy lata później zdobywając rynkową rozpoznawalność, ,,John Lemon’’ uzyskał prawo ochronne na innych istotnych rynkach np: w Stanach Zjednoczonych czy Rosji. Rzeczywiście w swoich kampaniach reklamowych firma nawiązywała do postaci znanego muzyka, przez co nie mogła skorzystać z argumentacji udowadniającej inspirację cytryną. Yoko Ono nie posiadała zarejestrowanego znaku towarowego w Unii Europejskiej. To nie przeszkodziło jej jednak w skutecznym egzekwowaniu swoich praw. Sprawa zakończyła się ugodą w wyniku, której spółka zobowiązała się do zmiany nazwy produktu na ,,On Lemon’’ Wynikało to głównie z obawy o wysokie koszta sądowe oraz zagrożenie wstrzymania dystrybucji i sprzedaży przygotowanych napojów.
Kiedy życie daje Ci cytryny zrób z nich lemoniadę
Teoretycznie przegrana sprawa zapewniła jednak polskiej firmie ogromną kampanię marketingową. O sporze z Yoko Ono rozpisywały się zagraniczne media. Liczne wywiady radiowe i telewizyjne oraz duża ilość artykułów pozwoliły również przeprowadzić proces rebrandingu w zasadzie bez poniesienia kosztów związanych z reklamą.

numer rejestracji:016744013

Maciej Szymanik
Specjalista ds. marki, prawnik. Interesuje się zagadnieniami związanymi z prawem własności intelektualnej, w szczególności rejestracją znaków towarowych i wzorów przemysłowych. Doradza klientom zainteresowanym kreacją marek i produktów.