Jak lepiej niż konkurencja sprzedawać swoją markę na allegro, amazon, ebay?

Zarejestrowałeś już swoją działalność? Odkryłeś rynek idealny i Twój produkt niebawem zacznie wypełniać znalezioną przez Ciebie niszę? Dowiedz się jak lepiej niż konkurencja sprzedawać swoją markę na allegro, amazon, ebay

Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
Marcin Setlak
19.12.2024 - 3 min czytania
Jak lepiej niż konkurencja sprzedawać swoją markę na allegro, amazon, ebay?

Sprzedaż w Internecie wydaje się być prosta i szybka, jednak warto nie ulegać stereotypom. Twój e-biznes potrzebuje dobrego startu. O czym warto pamiętać rozpoczynając swój biznes internetowy? Z artykułu dowiesz się o co warto zadbać na początku działalności i czym możesz wyróżnić się na tle innych sklepów.

Znaki towarowe w serwisach transakcyjnych

Nasze przyzwyczajenia zakupowe ciągle się zmieniają, dziś sprzedaż towarów w Internecie to jedna z dynamiczniejszych i wciąż rosnących gałęzi handlu. Już teraz, wielu z nas woli zrobić zakupy jednym kliknięciem, oszczędzając swój czas i utracone podczas stania w długich kolejkach zdrowie. Oprócz wygody do wizyty w wirtualnych sklepach  skłaniają nas bardzo często korzystne uregulowania dotyczące możliwości zwrotów i wymiany zakupionego towaru. Handel e-commerce to świetny pomysł na biznes sam w sobie, ale również znakomite uzupełnienie oferty Twojego sklepu stacjonarnego. Dzięki sprzedaży w sieci, zadbanej stronie internetowej i dobrze dobranej domenie, dotrzesz do większej liczby potencjalnych klientów. Na początek najszybszym i najtańszym sposobem na start, będzie skorzystanie z jednej z platform do e-handlu. Możesz wybierać spośród serwisów najbardziej zadomowionych w kraju np. Allegro.pl albo gigantów w światowym e-commerce np. ebay.com czy amazon.com.

zakupy online

Zakupy wykonywane online


Prezentowanie własnego logo w Internecie przysporzy Ci wiele korzyści. Oferowane przez Ciebie towary będą bardziej rozpoznawalne przez klientów, a Twój sklep w krótszym czasie zostanie uznany za wiarygodny i sprawdzony.

Oznaczenie twojej firmy/marki w serwisach transakcyjnych

Czy korzystając z platformy aukcyjnej możesz wykorzystywać swoje logo?

Prowadzisz lokalny sklep? Chcesz rozszerzyć swoją działalność? Sprzedaż w Internecie to Twój pomysł na biznes? Aby wyróżnić się w e-handlu, powinieneś mieć swoje unikalne logo, którym będziesz oznaczał oferowane przez siebie towary i oferty w serwisach. Dzięki temu Twoja firma zyska na rozpoznawalności i dotrze do większej liczby klientów. Dla własnej ochrony warto zarejestrować w Urzędzie patentowym logo lub nazwę handlową swojej działalności jako znak towarowy. Zwiększy to twoją ochronę przed potencjalnymi naśladowcami.

Zanim zaczniesz warto zerknąć do regulaminów serwisów aukcyjnych.

Każdy regulamin pozwala na sprzedaż towarów, których jesteś właścicielem, i które noszą twój znak towarowy. Przepisy wewnętrzne tych serwisów pozwalają Ci również, umieścić logo twojego sklepu oraz inne  oznaczenia, do których masz prawo.

Największe portale aukcyjne starają się chronić prawo własności intelektualnej. Dobrym przykładem jest serwis Allegro, który wprowadzając program “Współpraca w Ochronie Praw” wypowiedział wojnę sprzedawcom handlującym podróbkami. Nowe regulacje objęły również ochronę sprzedających, którzy mogą liczyć na wsparcie serwisu w przypadku nieświadomie dokonanych nadużyć. Dodatkowa ochrona to także szybsza reakcja serwisu odnośnie zgłoszeń o naruszeniu Twoich praw. Uczestnictwo w programie wymaga jednak posiadania zarejestrowanych znaków towarowych.

Nieco odmiennie podchodzą do tego największe zagraniczne platformy. Posiadając zarejestrowany znak towarowy możesz liczyć na podbijanie twoich ofert. Jest to niezwykle ważne, bo jak wynika z badań przeciętny użytkownik serwisów tego typu dociera zaledwie do 3-4 stron w danej kategorii produktów.


Wybierając serwis aukcyjny, z którego będziesz korzystał, pamiętaj, że zarejestrowanie w Urzędzie Patentowym RP lub Europejskim Urzędzie ds. własności przemysłowej (EUIPO) twoich znaków towarowych, zapewni Ci wymierne korzysći już od pierwszych transakcji.

Wykorzystywanie cudzych znaków towarowych w serwisach aukcyjnych

Czy allegro może usunąć twoją aukcję, gdy zamieszczasz w niej treści cudze znaki towarowe?

Ochrona znaków towarowych to dla serwisów aukcyjnych temat dość skomplikowany. W rozjaśnieniu sytuacji nie pomagają również wprowadzone niedawno przepisy unijne. Co do zasady regulaminy serwisów aukcyjnych dopuszczają sprzedaż towarów oznaczonych znakami nie pochodzącymi od sprzedawcy.

Czy Nike lub Adidas mogą zakazać Ci sprzedaży ich produktów w serwisach aukcyjnych?

Bez obaw możesz sprzedawać na swoich aukcjach markowe produkty takie jak perfumy Dior czy obuwie New Balance. Czemu jest to możliwe? Wynika to między innymi z faktu, iż prawo właściciela do znaku towarowego w pewnym momencie po prostu się wyczerpuje.

Żeby jeszcze bardziej zminimalizować ilość naruszeń związanych ze znakami towarowymi, wprowadzono procedurę „notice and takedown” Pozwala ona na szybką reakcję właścicielowi oznaczenia, który podejrzewając bezprawne wykorzystanie jego praw (np: zauważając, że ktoś handluje towarem podrobionym) może zgłosić taki przypadek właścicielowi serwisu. Po sprawdzeniu takiej informacji ogłoszenie jest jak najszybciej usuwane.

Co to oznacza dla początkujących sprzedawców?

Przykładowo, jeśli nabyłeś w okazyjnej cenie kilkanaście telefonów iPhone (o wątpliwej oryginalności) i chciałbyś oferować je w aukcjach na allegro.pl, to firma Apple prawdopodobnie zgłosi taki przypadek do właściciela serwisu, który usunie twoje oferty. To niestety nie jedyne kłopoty w jakie może wpędzić Cię nieautoryzowana sprzedaż.


Musisz pamiętać, że nie tylko używanie cudzych znaków towarowych może naruszać czyjeś prawa. Zdjęcia produktów oraz ich opisy objęte są ochroną prawa własności intelektualnej.

trojca

Jak uniknąć kłopotów z prawem sprzedając w serwisach internetowych takich jak „ebay”

Upewnij się czy towar, który zamierzasz sprzedawać jest oryginalny i pochodzi z legalnego źródła (został już wprowadzony do obrotu przez uprawnionego do znaku na terenie EOG Europejskiego Obszaru Gospodarczego). Jeśli spełniasz powyższy warunek, możesz wykorzystać znaki towarowe popularnych producentów do promocji swojej działalności. To powszechna zasada w detalicznym obrocie towarami w Internecie. Zwróć również uwagę na rodzaj towaru (np: w branży kosmetycznej ograniczony jest obrót testerami i próbkami) oraz na własną kampanię reklamową. Nadużywanie renomowanych znaków towarowych, zostanie szybko zauważone przez ich właścicieli.

Nie bój się sprzedawać na „allegro.pl” !! To dobry pomysł

Segment sprzedaży w internecie stale się powiększa. Większość firm opiera swój model biznesowy na odsprzedaży towarów renomowanych marek. Jeśli będziesz przestrzegał określonych zasad i regulaminów, będziesz mógł dość swobodnie oferować towary z logo Adidas, Nike, Apple czy też Dior i Lacoste. Na stronach swoich ofert możesz posługiwać się: nazwą, logo czy modelem, którym producent identyfikuje dany towar. Masz również prawo oznaczać takie oferty swoim znakiem towarowym, aby nadać im indywidualny charakter.


Pamiętaj, że posiadając produkty z legalnego źródła, masz prawo do wykorzystania wszelkich znaków towarowych umieszczonych na nich przez producenta. Używanie tych oznaczeń może pomóc Ci wypromować Twoją działalność. Wprowadzany przez Ciebie znak towarowy ma większe szanse na sukces, kiedy znajdzie się wśród innych bardziej rozpoznawalnych marek. Dodając własne zdjęcie produktu czy podchodząc staranniej do jego opisu pokazujesz swój profesjonalizm, który już na początku działalności twojego e-biznesu może zapewnić Ci sukces.

Marcin Setlak

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Zobacz również

Powiązane artykuły w tej tematyce

Wszystkie artykuły

Zaufali nam

Dołącz do naszych zadowolonych klientów

3kiwi
Europejskie centrum rozwoju kadr
6krokow.pl
Slimgo
Biznesowi.pl
Carrotspot
Lepione
Kursanto
Żegluga warszawska
Miquido
Symbio
Lechamnn
Poznańska Manufaktura Porcelany
Mammodiagnostyka
IBG
Trzech Kumpli
Gasbank
Pan Tabletka
Simon says
See bloggers
Fundacja dzieciom
Galileum
Wolves
Kebabpod
Maxton design

Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania

883 222 282 [email protected]

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

Jak chronić swoją markę przed oszustami? - darmowy ebook
  • praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
  • prosty, zrozumiały język
  • konkretne przykłady

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.