praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Zastrzeżenie znaku towarowego
Sprzedaż w Internecie wydaje się być prosta i szybka, jednak warto nie ulegać stereotypom. Twój e-biznes potrzebuje dobrego startu. O czym warto pamiętać rozpoczynając swój biznes internetowy? Z artykułu dowiesz się o co warto zadbać na początku działalności i czym możesz wyróżnić się na tle innych sklepów.
Nasze przyzwyczajenia zakupowe ciągle się zmieniają, dziś sprzedaż towarów w Internecie to jedna z dynamiczniejszych i wciąż rosnących gałęzi handlu. Już teraz, wielu z nas woli zrobić zakupy jednym kliknięciem, oszczedzając swój czas i utracone podczas stania w długich kolejkach zdrowie. Oprócz wygody do wizyty w wirtualnych sklepach skłaniają nas bardzo często korzystne uregulowania dotyczące możliwości zwrotów i wymiany zakupionego towaru. Handel e-commerce to świetny pomysł na biznes sam w sobie, ale również znakomite uzupełnienie oferty Twojego sklepu stacjonarnego. Dzięki sprzedaży w sieci, zadbanej stronie internetowej i dobrze dobranej domenie, dotrzesz do większej liczby potencjalnych klientów. Na początek najszybszym i najtańszym sposobem na start, będzie skorzystanie z jednej z platform do e-handlu. Możesz wybierać spośród serwisów najbardziej zadomowionych w kraju np. Allegro.pl albo gigantów w światowym e-commerce np. ebay.com czy amazon.com.
Czy korzystając z platformy aukcyjnej możesz wykorzystywać swoje logo?
Prowadzisz lokalny sklep? Chcesz rozszerzyć swoją działalność? Sprzedaż w Internecie to Twój pomysł na biznes? Aby wyróżnić się w e-handlu, powinieneś mieć swoje unikalne logo, którym będziesz oznaczał oferowane przez siebie towary i oferty w serwisach. Dzięki temu Twoja firma zyska na rozpoznawalności i dotrze do większej liczby klientów. Dla własnej ochrony warto zarejestrować w Urzędzie patentowym logo lub nazwę handlową swojej działalności jako znak towarowy. Zwiększy to twoją ochronę przed potencjalnymi naśladowcami.
Zanim zaczniesz warto zerknąć do regulaminów serwisów aukcyjnych.
Każdy regulamin pozwala na sprzedaż towarów, których jesteś właścicielem, i które noszą twój znak towarowy. Przepisy wewnętrzne tych serwisów pozwalają Ci również, umieścić logo twojego sklepu oraz inne oznaczenia, do których masz prawo.
Największe portale aukcyjne starają się chronić prawo własności intelektualnej. Dobrym przykładem jest serwis Allegro, który wprowadzając program “Współpraca w Ochronie Praw” wypowiedział wojnę sprzedawcom handlującym podróbkami. Nowe regulacje objeły również ochronę sprzedających, którzy mogą liczyć na wsparcie serwisu w przypadku nieświadomie dokonanych nadużyć. Dodatkowa ochrona to także szybsza rekacja serwisu odnośnie zgłoszeń o naruszeniu Twoich praw. Uczestnictwo w programie wymaga jednak posiadania zarejestrowanych znaków towarowych.
Nieco odmiennie podchodzą do tego największe zagraniczne platformy. Posiadając zarejestrowany znak towarowy możesz liczyć na podbijanie twoich ofert. Jest to niezwykle ważne, bo jak wynika z badań przeciętny użytkownik serwisów tego typu dociera zaledwie do 3-4 stron w danej kategorii produktów.
Czy allegro może usunąć twoją aukcję, gdy zamieszczasz w niej treści cudze znaki towarowe?
Ochrona znaków towarowych to dla serwisów aukcyjnych temat dość skomplikowany. W rozjaśnieniu sytuacji nie pomagają również wprowadzone niedawno przepisy unijne. Co do zasady regulaminy serwisów aukcyjnych dopuszczają sprzedaż towarów oznaczonych znakami nie pochodzącymi od sprzedawcy.
Czy Nike lub Adidas mogą zakazać Ci sprzedaży ich produktów w serwisach aukcyjnych?
Bez obaw możesz sprzedawać na swoich aukcjach markowe produkty takie jak perfumy Dior czy obuwie New Balance. Czemu jest to możliwe? Wynika to między innymi z faktu, iż prawo właściciela do znaku towarowego w pewnym momencie po prostu się wyczerpuje.
Żeby jeszcze bardziej zminimalizować ilość naruszeń związanych ze znakami towarowymi, wprowadzono procedurę „notice and takedown” Pozwala ona na szybką reakcję właścicielowi oznaczenia, który podejrzewając bezprawne wykorzystanie jego praw (np: zauważając, że ktoś handluje towarem podrobionym) może zgłosić taki przypadek właścicielowi serwisu. Po sprawdzeniu takiej informacji ogłoszenie jest jak najszybciej usuwane.
Co to oznacza dla początkujących sprzedawców?
Przykładowo, jeśli nabyłeś w okazyjnej cenie kilkanaście telefonów iPhone (o wątpliwej oryginalności) i chciałbyś oferować je w aukcjach na allegro.pl, to firma Apple prawdopodobnie zgłosi taki przypadek do właściciela serwisu, który usunie twoje oferty. To niestety nie jedyne kłopoty w jakie może wpędzić Cię nieautoryzowana sprzedaż.
Upewnij się czy towar, który zamierzasz sprzedawać jest oryginalny i pochodzi z legalnego źródła (został już wprowadzony do obrotu przez uprawnionego do znaku na terenie EOG Europejskiego Obszaru Gospodarczego). Jeśli spełniasz powyższy warunek, możesz wykorzystać znaki towarowe popularnych producentów do promocji swojej działalności. To powszechna zasada w detalicznym obrocie towarami w Internecie. Zwróć również uwagę na rodzaj towaru (np: w branży kosmetycznej ograniczony jest obrót testerami i próbkami) oraz na własną kampanię reklamową. Nadużywanie renomowanych znaków towarowych, zostanie szybko zauważone przez ich właścicieli.
Segment sprzedaży w internecie stale się powiększa. Większość firm opiera swój model biznesowy na odsprzedaży towarów renomowanych marek. Jeśli będziesz przestrzegał określonych zasad i regulaminów, będziesz mógł dość swobodnie oferować towary z logo Adidas, Nike, Apple czy też Dior i Lacoste. Na stronach swoich ofert możesz posługiwać się: nazwą, logo czy modelem, którym producent identyfikuje dany towar. Masz również prawo oznaczać takie oferty swoim znakiem towarowym, aby nadać im indywidualny charakter.
Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.