Pierwsze zarejestrowane logo Twojej ulubionej marki - cz.I

Coca-Cola, Apple, Microsoft, Nike – czytając, Twój mózg z łatwością podsunął Ci wygląd każdej marki prawda? Nic w tym dziwnego! To jedne z najlepszych brandów na świecie, a Ty używałeś przynajmniej jednego z nich. Nie ciekawiło Cię nigdy, czy zarejestrowane logo na Twoich butach zawsze wyglądało właśnie TAK?

Karol Maryniowski
Artykuł napisany pod redakcją
Karol Maryniowski
19.12.2024 - 6 min czytania
Pierwsze zarejestrowane  logo Twojej ulubionej marki

Jaki znak towarowy widniał na butelkach Twojego ulubionego napoju 60 lat temu? Czy białe nadgryzione jabłuszko albo kolorowe okienko z Twojego komputera zawsze wyglądały tak samo?

Oto zestawienie najcenniejszych marek na świecie roku 2018. Ranking udostępniła firma Interbrand*. Zbadałem nie tylko to, jak wyglądają teraz, kiedy wartość każdej osiąga gargantuiczne kwoty! Sprawdziłem dla Ciebie również, jakie były pierwsze zarejestrowane znaki towarowe każdej z „największych” marek.

Jest i bonus! Przekonaj się, jakie były początki każdej firmy z top10.

Na końcu artykułu dowiesz się, dlaczego prowadząc firmę w sektorze MŚP, wcale nie różnisz się od największych firm na świecie, a Twoja marka może być warta tyle samo, a nawet więcej!

interbrand

Ranking "Best Global Brands 2018", który przedstawia najbardziej wartościowe marki na świecie w 2018 roku

10. McDonald’s® – znak zastrzeżony dla usług restauracji

Zastrzeżona marka zamykająca pierwszą dziesiątkę obejmuje – zupełnie inaczej niż zarejestrowane znaki towarowe z podium (przeczytasz o nich w II cz. artykułu) – towary i usługi związane z gastronomią. Jeżeli nie znacie historii tej marki, koniecznie obejrzyjcie film McImperium (org. Founder). Nazwa marki pochodzi od nazwisk jej właścicieli. Kształtowała się od lat ’40 XX wieku. Oficjalnie „powstanie” marki szacuje się na 1955 rok. Dziś warta jest ponad 43 miliardy dolarów a na Facebooku lubi tę markę prawie 78 milionów osób. Pierwszy graficzny znak towarowy zgłoszono i zarejestrowano w 1993 roku. Możesz zobaczyć jak wyglądał poniżej. Znak słowny zastrzeżono oczywiście już znacznie wcześniej, zgodnie z bazą zastrzeżonych znaków towarowych, po przejęciu firmy przez Raya Krocka 1961 r.

Na początku firma zarejestrowała nazwę MC DONALD'S HAMBURGERS. Początki tej zastrzeżonej marki są o tyle ciekawe, że… zresztą obejrzyjcie film a wszystkiego się dowiecie. Wy też zgłodnieliście?

10.zmiana_mcdonalds

Znak graficzny McDonald's jest jednym z niewielu, które w zasadzie wogóle się nie zmieniły. Znak towarowy zarejestrowany w Urzędzie w 1992 roku jest nadal ważny! Jeżeli znajdziesz chwile, by obejrzeć film o historii marki z TOP 10 najdroższych znaków towarowych na świecie, zwróć uwagę, co się stało z braćmi McDonald’s na końcu i przeskocz końcówkę tego akapitu przechodząc do punktu 9.
SPOILER ALERT: W filmie dowiesz się, co może się stać z Twoją nazwą firmy, która jest jednocześnie Twoim nazwiskiem, jeśli nie zarejestrujesz jej jako znak towarowy. Obaj bracia McDonald's zostali pozbawieni praw do wykorzystywania swojego nazwiska w odniesieniu do usług w swojej branży, w efekcie ich biznes upadł. To możliwe nawet w dzisiejszym świecie! Podobnie stało się nie tak dawno z twórcą znanego oprogramowania antywirusowego Kaspersky.

9. FACEBOOK – dba i respektuje prawa do znaków towarowych

Strata 6%, jeśli chodzi o wzrost wartości w stosunku do roku poprzedniego. Marka wyceniana jest na około 45 miliardów dolarów. Myślicie, że może to mieć coś wspólnego ze słynnym w tym roku przesłuchaniem Marka Zuckerberga? Fanpage Facebook w serwisie Facebook polubiło 213 milionów osób – pod tym kątem wygrywa z konkurencją, mimo że w rankingu lokatę ma dopiero i aż 9’tą. Firma założona została w 2004 roku a pierwszy znak graficzny (właściwie słowno-graficzny) został zgłoszony w 2006 roku w Indiach. Znaną wszystkim literkę „f” zgłoszono trzy lata później najpierw czerni i bieli a po tygodniu w kolorach białym i niebieskim. Firma dba o swój znak do tego stopnia, że w regulaminie serwisu znajduje się specjalna klauzula regulująca używanie znaku towarowego przez innych. Respektowane są także prawa innych.

Jeśli ktoś naruszy Twój znak, tworząc Facebook Page z użyciem zastrzeżonej przez Ciebie marki, Mark udostępnia Ci formularz online, przeznaczony specjalnie na przypadki naruszeń chronionych znaków towarowych.

8.zmiana_facebook

Może dziwić, że niektóre marki zwlekały z rejestracją znaków tak długo. Bardzo często, zanim doszło do rejestracji loga, wiele firm starało się zarejestrować najpierw same nazwy (w formie słowa bez dekoracyjnej grafiki). Przez pewien czas ochrona nazwy-słowa wystarcza, jednak podrabianie grafiki, to równie częste działanie nieuczciwej konkurencji. Ucząc się na błędach, każda znana firma, koniec końców, rejestrowała również grafikę.

8. MERCEDES – ponadczasowe zastrzeżenie znaku

Prawie 49 miliardów dolarów warta jest marka tych ekskluzywnych aut. Z popularnością na Facebooku liczącą 20 milionów like’ów mają czym się chwalić. Marka Mercedes-Benz powstała w roku 1926. Wcześniej funkcjonowały dwie oddzielne firmy założone przez pionierów motoryzacji Benza oraz Deimlera i – co ciekawe – zaciekle ze sobą konkurowały. Minęło prawie pół wieku, zanim doszło do fuzji obu przedsiębiorstw. W bazie zastrzeżonych znaków towarowych pierwsze logo zostało zgłoszone (zgodnie z podpisem zdjęcia) ponad 20 lat przed rokiem powstania połączonej firmy. Jak to możliwe? Pierwszym zgłaszającym był zupełnie inny podmiot, jednak gdy firma się przekształcała (a nazwa zmieniała), prawa do marki przeszły na nowopowstałe przedsiębiorstwo, które wniosło do Urzędu o zmianę danych właściciela znaku. Nie mniej można uznać, że pierwsze zgłoszone i zastrzeżone znaki towarowe marki MERCEDES wyglądały tak, jak przedstawiamy poniżej.

Nie ważne co się dzieje z firmą czy osobami, które są właścicielami zastrzeżonej marki. Zarejestrowany znak towarowy jest ponadczasowy tak długo, jak długo odnawiane jest prawo ochrony.

9.zmiana_mercedes-benz

Przykład marki MERCEDES oraz innych znaków towarowych koncernu Deimler AG świetnie pokazuje, jak wartościowy może być znak towarowy. Nie chodzi tu tylko o liczby. Marka poza narzędziem marketingowym stanowi faktyczny przedmiot prawa własności. Właściciel zastrzeżonej marki MERCEDES mógł – i dalej może – sprzedać ją, przekazać, zmienić swoją formę i nadal dzierżyć do niej prawo, wydawać licencję na jej używanie, otrzymać je w spadku oraz ścigać każdego, kto zechce nieuczciwie rościć sobie do niej prawa.

7. TOYOTA – ochrona marki, gdy działasz globalnie

Firma założona w 1937 roku w Japonii, znana jest dzisiaj prawie na całym świecie z produkcji różnych pojazdów (wcześniej zajmowała się tkactwem). Marka warta jest aktualnie ponad 53 miliardów dolarów. Na Facebooku Toyota Global posiada prawie 3 miliony polubień. Dzięki konsekwencji i wzorowym zachowaniu w obliczu kryzysu związanego z awariami pedałów w autach z 2010 roku firma nadrobiła znaczną stratę wartości. W 2015 roku zmuszona została do kolejnej akcji serwisowej swoich aut, wskutek czego marka traci nieco na wartości w stosunku do roku poprzedniego. Mimo to jest na 7 miejscu najlepszych wg Interbrand.

Każdy zna trzy owale tworzące znak TOYOTA.
Pewnie wielu z was widziało starą toyote...
A widzieliście jej pierwsze zastrzeżone logo?

7.zmiana_toyota

Znak różnił się nieco w nazwie od obecnego. TOYOTA jak wiadomo powstała od nazwiska założyciela firmy Sakichi’ego Toyody. Co oznaczał przedrostek REG? Na razie brak oficjalnego stanowiska firmy, więc można tylko snuć domysły. Może chodzi o skrót od słowa regius (pol. królewski). Miałoby to sens, ponieważ jakiś czas później jeden z modeli Toyoty otrzymał tę samą nazwę. Na początku działalności firmy, rynek samochodowy w Japonii nie był tak konkurencyjny. Kiedy firma wykazała potencjał do rozwoju i zaczęła rozrastać się globalnie, zauważono jak duże znaczenie ma ochrona prawna marki.

6. SAMSUNG – znak towarowy firmy spożywczej zastrzeżony dla telewizorów

Marka warta prawie 60 miliardów zielonych, by dotrzeć do tego poziomu, potrzebowała 80 lat. Firma została założona w 1938 roku. Mimo podziałów i innych ekscesów po drodze zasłużyli na miejsce w top10 Interbrandu. Na Facebooku firmę „lubi” aż 159 milionów kont. Główny trzon nazwy pozostał niezmieniony od samego początku.

Nazwa firmy była na tyle uniwersalna i ponadczasowa, że przetrwała do dziś. Oto jak zmieniało się ich zarejestrowane logo. Pierwsze zastrzeżone w Urzędzie Patentowym vs. dzisiejszy chroniony znak towarowy.

6.zmiana_samsung

Na początku, firma znana dzisiaj z produkcji sprzętu elektronicznego, z elektroniką nie miała nic wspólnego. Działała w branży spożywczej i handlowała produktami, takimi jak suszone owoce czy ryby. Znak towarowy został zarejestrowany dopiero 30 lat po uruchomieniu firmy, kiedy po pewnych przekształceniach marka przerzuciła się na branżę elektryczną, w której działa do dziś.

c.d.n.

Pierwsze piątka zestawienia już niedługo w II części mojego artykułu!
Jeśli interesuje Cię, jak wyglądały pierwsze zarejestrowane logo pięciu najdroższych marek świata, które zostały do zaprezentowania, polub i obserwuj nas na Facebooku. Naprawdę warto ;) To nie wszystko! Tak jak obiecaliśmy, na koniec wrzucamy samo mięso, czyli meritum tego, co powinieneś wynieść z tej lektury!

Streszczenie i mnóstwo wniosków - czyli zastrzegać czy nie?

Albert Einstein kiedyś powiedział

„Tylko wzorowanie się na wielkich i kryształowo czystych charakterach
rodzi piękne idee i szlachetne czyny.”

Nie ma co ukrywać, że każda największa firma „kryształowo czysta” nie jest i gazety często mają o czym pisać. W niektórych aspektach jednak warto brać z nich przykład. Nawet jeżeli umknęło Ci kilka zdań z mojego artykułu, poniżej zebrałem kwintesencję tego tekstu i krótko podsumowaną dla Ciebie całość.

  • Marka sama w sobie może być definiowana jako połączenie doświadczenia firmy, zaufania klientów i jakości produktów czy usług. Bardzo często jest nieuchwytna i nie można jej ująć w ramy czy miary. Jej charakter wyrażany jest przez dźwięk nazwy lub widok loga, co przybliża ją nieco ludzkiemu postrzeganiu świata. Jest to jednak niewystarczające. Dopiero zarejestrowany znak towarowy możesz traktować jako dobro niematerialne, którego wartość można oszacować i władać jak każdym innym przedmiotem własności. Wycenić, dodać do majątku firmy i amortyzować, sprzedać, zarobić na licencji, przekazać wnukom itd.
  • Chcesz zastrzec znak? Zorientuj się, czy przez przypadek sam nie naruszasz prawa kogoś innego. Możesz to robić nieświadomie, jednak konsekwencje nie będą pytały o Twoją motywację… Lepiej w porę zmienić nazwę firmy. Uwierz, że to będzie Cię kosztowało znacznie mniej niż postępowanie sądowe o naruszenie zastrzeżonego znaku towarowego, kiedy inny właściciel zorientuje się, że masz znak identyczny lub choćby podobny.
  • Część przedsiębiorców uważa, że jeżeli działa lokalnie i ma niewielką firmę, to po co rejestrować znak. W dzisiejszych czasach już samo posiadanie strony internetowej może dyskwalifikować nasz biznes jako „lokalny”. Działasz w niszy, gdzie jest niewielka konkurencja? Rynek elektroniczny też był na początku niszą, a teraz kupując radio, od ilości marek na półkach można dostać oczopląsu. Jesteś pionierem w wąskiej gałęzi branży? Uwierz, że gdy pojawią się nowe firmy, będą naśladowały tych, którzy przecierali szlaki w konkretnej działalności – Ciebie. Zadbaj, by nie niszczyli Ci renomy, używając Twoich znaków towarowych.
  • Tworzenie wykazu towarów i usług to złożona sprawa. Zgłaszając znak do rejestracji, trzeba określić jakie towary i usługi będą nim oznaczane. W planowaniu potencjalnych kierunków rozwoju działalności powinno się brać pod uwagę najbliższe 5 lat. Jeżeli w ciągu tego czasu któryś z wymienionych produktów czy usług nie będzie w ofercie firmy, to znak w stosunku do takiego towaru może zostać unieważniony. Z drugiej strony, jeżeli za 3 lata zechcesz coś dodać do listy towarów i usług zgłoszonego lub już zastrzeżonego znaku, będziesz musiał zgłaszać znak ponownie i płacić również ponownie.
  • Patrząc na logotyp każdej firmy, można rozpatrywać go w trzech podstawowych formach:
    -znak słowny, czyli słowo, jego brzmienie, zapis bez znaczenia w jakim kształcie graficznym,
    -znak słowno-graficzny, czyli logotyp lub logotyp z dodatkowym symbolem (sygnetem). To co słyszysz w połączeniu z tym co widzisz. Ochronie podlega słowo i grafika w konkretnym ustawieniu, kolorze, wielkości itd.
    -znak graficzny, na ogół symbole, grafiki niezawierające liter i cyfr. Zdarzają się również i takie, jednak ochronie podlega tu jedynie wizualny aspekt grafiki.
  • Swoje logo możesz zgłaszać w trzech różnych formach jednocześnie, na każdą z nich będzie trzeba przygotować oddzielne zgłoszenia oraz opłaty. Korzyść takich kompleksowych rejestracji jest optymalna ochrona każdego aspektu marki oraz zabezpieczenie efektu rejestracji, ponieważ nawet jeżeli znak słowny spotka się odmową zastrzeżenia, to nie zamyka to drogi do otrzymania prawa ochronnego na znak słowno-graficzny.

Pełny ranking najlepszych marek na świecie Interbrand znajdziecie na stronie organizacji (link pod artykułem).
Masz jakieś uwagi, pytania lub coś zainteresowało Cię bardziej, napisz do mnie maila!

Koniecznie przeczytaj II część artykułu Pierwsze zarejestrowane logo Twojej ulubionej marki

Autor: Karol Maryniowski

*Ranking Interbrand https://www.interbrand.com/best-brands/best-global-brands/2018/ranking/  , dostęp: 25.10.2018

Karol Maryniowski

Karol Maryniowski

Zobacz również

Powiązane artykuły w tej tematyce

Wszystkie artykuły

Zaufali nam

Dołącz do naszych zadowolonych klientów

3kiwi
Europejskie centrum rozwoju kadr
6krokow.pl
Slimgo
Biznesowi.pl
Carrotspot
Lepione
Kursanto
Żegluga warszawska
Miquido
Symbio
Lechamnn
Poznańska Manufaktura Porcelany
Mammodiagnostyka
IBG
Trzech Kumpli
Gasbank
Pan Tabletka
Simon says
See bloggers
Fundacja dzieciom
Galileum
Wolves
Kebabpod
Maxton design

Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania

883 222 282 [email protected]

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

Jak chronić swoją markę przed oszustami? - darmowy ebook
  • praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
  • prosty, zrozumiały język
  • konkretne przykłady

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.