fb
Zapytaj o szczegóły

Zastrzeżenie znaku towarowego

Zadzwoń:
883 222 282
powrót

Pierwsze zarejestrowane logo Twojej ulubionej marki - cz.I

Opinie i porady

Coca-Cola, Apple, Microsoft, Nike – czytając, Twój mózg z łatwością podsunął Ci wygląd każdej marki prawda? Nic w tym dziwnego! To jedne z najlepszych brandów na świecie, a Ty używałeś przynajmniej jednego z nich. Nie ciekawiło Cię nigdy, czy zarejestrowane logo na Twoich butach zawsze wyglądało właśnie TAK?

Jaki znak towarowy widniał na butelkach Twojego ulubionego napoju 60 lat temu? Czy białe nadgryzione jabłuszko albo kolorowe okienko z Twojego komputera zawsze wyglądały tak samo? 

Oto zestawienie najcenniejszych marek na świecie roku 2018. Ranking udostępniła firma Interbrand*. Zbadałem nie tylko to, jak wyglądają teraz, kiedy wartość każdej osiąga gargantuiczne kwoty! Sprawdziłem dla Ciebie również, jakie były pierwsze zarejestrowane znaki towarowe każdej z „największych” marek.

Jest i bonus! Przekonaj się, jakie były początki każdej firmy z top10.

Na końcu artykułu dowiesz się, dlaczego prowadząc firmę w sektorze MŚP, wcale nie różnisz się od największych firm na świecie, a Twoja marka może być warta tyle samo, a nawet więcej!

 

Najdroższe marki na świecie 2018
Źródło: https://www.interbrand.com/best-brands/best-global-brands/2018/ranking/

 

10. McDonald’s® – znak zastrzeżony dla usług restauracji

Zastrzeżona marka zamykająca pierwszą dziesiątkę obejmuje – zupełnie inaczej niż zarejestrowane znaki towarowe z podium (przeczytasz o nich w II cz. artykułu) – towary i usługi związane z gastronomią. Jeżeli nie znacie historii tej marki, koniecznie obejrzyjcie film McImperium (org. Founder). Nazwa marki pochodzi od nazwisk jej właścicieli. Kształtowała się od lat ’40 XX wieku. Oficjalnie „powstanie” marki szacuje się na 1955 rok. Dziś warta jest ponad 43 miliardy dolarów a na Facebooku lubi tę markę prawie 78 milionów osób. Pierwszy graficzny znak towarowy zgłoszono i zarejestrowano w 1993 roku. Możesz zobaczyć jak wyglądał poniżej. Znak słowny zastrzeżono oczywiście już znacznie wcześniej, zgodnie z bazą zastrzeżonych znaków towarowych, po przejęciu firmy przez Raya Krocka 1961 r.

Na początku firma zarejestrowała nazwę MC DONALD'S HAMBURGERS. Początki tej zastrzeżonej marki są o tyle ciekawe, że… zresztą obejrzyjcie film a wszystkiego się dowiecie. Wy też zgłodnieliście? 

Pierwsze zastrzeżone logo McDonalds

Znak graficzny McDonald's jest jednym z niewielu, które w zasadzie wogóle się nie zmieniły. Znak towarowy zarejestrowany w Urzędzie w 1992 roku jest nadal ważny! Jeżeli znajdziesz chwile, by obejrzeć film o historii marki z TOP 10 najdroższych znaków towarowych na świecie, zwróć uwagę, co się stało z braćmi McDonald’s na końcu i przeskocz końcówkę tego akapitu przechodząc do punktu 9.
SPOILER ALERT: W filmie dowiesz się, co może się stać z Twoją nazwą firmy, która jest jednocześnie Twoim nazwiskiem, jeśli nie zarejestrujesz jej jako znak towarowy. Obaj bracia McDonald's zostali pozbawieni praw do wykorzystywania swojego nazwiska w odniesieniu do usług w swojej branży, w efekcie ich biznes upadł. To możliwe nawet w dzisiejszym świecie! Podobnie stało się nie tak dawno z twórcą znanego oprogramowania antywirusowego Kaspersky.

 

9. FACEBOOK – dba i respektuje prawa do znaków towarowych

Strata 6%, jeśli chodzi o wzrost wartości w stosunku do roku poprzedniego. Marka wyceniana jest na około 45 miliardów dolarów. Myślicie, że może to mieć coś wspólnego ze słynnym w tym roku przesłuchaniem Marka Zuckerberga? Fanpage Facebook w serwisie Facebook polubiło 213 milionów osób – pod tym kątem wygrywa z konkurencją, mimo że w rankingu lokatę ma dopiero i aż 9’tą. Firma założona została w 2004 roku a pierwszy znak graficzny (właściwie słowno-graficzny) został zgłoszony w 2006 roku w Indiach. Znaną wszystkim literkę „f” zgłoszono trzy lata później najpierw czerni i bieli a po tygodniu w kolorach białym i niebieskim. Firma dba o swój znak do tego stopnia, że w regulaminie serwisu znajduje się specjalna klauzula regulująca używanie znaku towarowego przez innych. Respektowane są także prawa innych.

Jeśli ktoś naruszy Twój znak, tworząc Facebook Page z użyciem zastrzeżonej przez Ciebie marki, Mark udostępnia Ci formularz online, przeznaczony specjalnie na przypadki naruszeń chronionych znaków towarowych.

Pierwszy zastrzeżony znak towarowy Facebook

Może dziwić, że niektóre marki zwlekały z rejestracją znaków tak długo. Bardzo często, zanim doszło do rejestracji loga, wiele firm starało się zarejestrować najpierw same nazwy (w formie słowa bez dekoracyjnej grafiki). Przez pewien czas ochrona nazwy-słowa wystarcza, jednak podrabianie grafiki, to równie częste działanie nieuczciwej konkurencji. Ucząc się na błędach, każda znana firma, koniec końców, rejestrowała również grafikę.


8. MERCEDES – ponadczasowe zastrzeżenie znaku

Prawie 49 miliardów dolarów warta jest marka tych ekskluzywnych aut. Z popularnością na Facebooku liczącą 20 milionów like’ów mają czym się chwalić. Marka Mercedes-Benz powstała w roku 1926. Wcześniej funkcjonowały dwie oddzielne firmy założone przez pionierów motoryzacji Benza oraz Deimlera i – co ciekawe – zaciekle ze sobą konkurowały. Minęło prawie pół wieku, zanim doszło do fuzji obu przedsiębiorstw. W bazie zastrzeżonych znaków towarowych pierwsze logo zostało zgłoszone (zgodnie z podpisem zdjęcia) ponad 20 lat przed rokiem powstania połączonej firmy. Jak to możliwe? Pierwszym zgłaszającym był zupełnie inny podmiot, jednak gdy firma się przekształcała (a nazwa zmieniała), prawa do marki przeszły na nowopowstałe przedsiębiorstwo, które wniosło do Urzędu o zmianę danych właściciela znaku. Nie mniej można uznać, że pierwsze zgłoszone i zastrzeżone znaki towarowe marki MERCEDES wyglądały tak, jak przedstawiamy poniżej.

Nie ważne co się dzieje z firmą czy osobami, które są właścicielami zastrzeżonej marki. Zarejestrowany znak towarowy jest ponadczasowy tak długo, jak długo odnawiane jest prawo ochrony. 

Pierwsze zastrzeżone logo Mercedes-Benz

Przykład marki MERCEDES oraz innych znaków towarowych koncernu Deimler AG świetnie pokazuje, jak wartościowy może być znak towarowy. Nie chodzi tu tylko o liczby. Marka poza narzędziem marketingowym stanowi faktyczny przedmiot prawa własności. Właściciel zastrzeżonej marki MERCEDES mógł – i dalej może – sprzedać ją, przekazać, zmienić swoją formę i nadal dzierżyć do niej prawo, wydawać licencję na jej używanie, otrzymać je w spadku oraz ścigać każdego, kto zechce nieuczciwie rościć sobie do niej prawa.


7. TOYOTA – ochrona marki, gdy działasz globalnie

Firma założona w 1937 roku w Japonii, znana jest dzisiaj prawie na całym świecie z produkcji różnych pojazdów (wcześniej zajmowała się tkactwem). Marka warta jest aktualnie ponad 53 miliardów dolarów. Na Facebooku Toyota Global posiada prawie 3 miliony polubień. Dzięki konsekwencji i wzorowym zachowaniu w obliczu kryzysu związanego z awariami pedałów w autach z 2010 roku firma nadrobiła znaczną stratę wartości. W 2015 roku zmuszona została do kolejnej akcji serwisowej swoich aut, wskutek czego marka traci nieco na wartości w stosunku do roku poprzedniego. Mimo to jest na 7 miejscu najlepszych wg Interbrand.

Każdy zna trzy owale tworzące znak TOYOTA.
Pewnie wielu z was widziało starą toyote...
A widzieliście jej pierwsze zastrzeżone logo? 

Pierwszy zarejestrowany znak towarowy TOYOTA

Znak różnił się nieco w nazwie od obecnego. TOYOTA jak wiadomo powstała od nazwiska założyciela firmy Sakichi’ego Toyody. Co oznaczał przedrostek REG? Na razie brak oficjalnego stanowiska firmy, więc można tylko snuć domysły. Może chodzi o skrót od słowa regius (pol. królewski). Miałoby to sens, ponieważ jakiś czas później jeden z modeli Toyoty otrzymał tę samą nazwę. Na początku działalności firmy, rynek samochodowy w Japonii nie był tak konkurencyjny. Kiedy firma wykazała potencjał do rozwoju i raczęła rozrastać się globalnie, zauważono jak duże znaczenie ma ochrona prawna marki.


6. SAMSUNG – znak towarowy firmy spożywczej zastrzeżony dla telewizorów

Marka warta prawie 60 miliardów zielonych, by dotrzeć do tego poziomu, potrzebowała 80 lat. Firma została założona w 1938 roku. Mimo podziałów i innych ekscesów po drodze zasłużyli na miejsce w top10 Interbrandu. Na Facebooku firmę „lubi” aż 159 milionów kont. Główny trzon nazwy pozostał niezmieniony od samego początku.

Nazwa firmy była na tyle uniwersalna i ponadczasowa, że przetrwała do dziś. Oto jak zmieniało się ich zarejestrowane logo. Pierwsze zastrzeżone w Urzędzie Patentowym vs. dzisiejszy chroniony znak towarowy.

Pierwszy zarejestrowany znak towarowy SAMSUNG

Na początku, firma znana dzisiaj z produkcji sprzętu elektronicznego, z elektroniką nie miała nic wspólnego. Działała w branży spożywczej i handlowała produktami, takimi jak suszone owoce czy ryby. Znak towarowy został zarejestrowany dopiero 30 lat po uruchomieniu firmy, kiedy po pewnych przekształceniach marka przerzuciła się na branżę elektryczną, w której działa do dziś.

c.d.n.

Pierwsze piątka zestawienia już niedługo w II części mojego artykułu!
Jeśli interesuje Cię, jak wyglądały pierwsze zarejestrowane logo pięciu najdroższych marek świata, które zostały do zaprezentowania, polub i obserwuj nas na Facebooku. Naprawdę warto ;) To nie wszystko! Tak jak obiecaliśmy, na koniec wrzucamy samo mięso, czyli meritum tego, co powinieneś wynieść z tej lektury!

Streszczenie i mnóstwo wniosków - czyli zastrzegać czy nie?

Albert Einstein kiedyś powiedział 

„Tylko wzorowanie się na wielkich i kryształowo czystych charakterach
rodzi piękne idee i szlachetne czyny.”

Nie ma co ukrywać, że każda największa firma „kryształowo czysta” nie jest i gazety często mają o czym pisać. W niektórych aspektach jednak warto brać z nich przykład. Nawet jeżeli umknęło Ci kilka zdań z mojego artykułu, poniżej zebrałem kwintesencję tego tekstu i krótko podsumowaną dla Ciebie całość.

 

Pełny ranking najlepszych marek na świecie Interbrand znajdziecie na stronie organizacji (link pod artykułem).
Masz jakieś uwagi, pytania lub coś zainteresowało Cię bardziej, napisz do mnie maila!

Koniecznie przeczytaj II część artykułu Pierwsze zarejestrowane logo Twojej ulubionej marki 

Autor: Karol Maryniowski

*Ranking Interbrand https://www.interbrand.com/best-brands/best-global-brands/2018/ranking/  , dostęp: 25.10.2018

Zobacz również:

Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego

 

Pomagam obniżyć opłaty urzędowe
aż o 75%!

Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
Prawnik
Telefon883 222 282
Plane[email protected]

Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania
Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
Prawnik
Telefon883 222 282
Plane[email protected]
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie.
Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalnośćgospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą al. Warszawska 102, 20-824 Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jestkontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanieskierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. Podanie adresu e-mail jestniezbędne dla udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie. ADO będzie przetwarzał Państwaadres e-mail w oparciu o realizację prawnie uzasadnionego interesu ADO jakoadministratora danych, w postaci udzielenia odpowiedzi na złożone zapytanie, a zatem napodstawie art. 6 ust. 1 lit. f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku zprzetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalejRODO). Podanie imienia, nazwiska i numeru telefonu jest dobrowolne, a podając te danew formularzu wyrażają Państwo zgodę na ich wykorzystywanie.

ADO będzie przetwarzał Państwa dane przez okres niezbędny do udzielenia odpowiedzi, apo tym czasie w zakresie i przez okres niezbędny dla ustalenia, dochodzenia izabezpieczenia ewentualnych roszczeń, mogących mieć związek z komunikacją zużytkownikiem lub odpowiedzią na zapytanie skierowane za pośrednictwem formularzakontaktowego (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, jednak brak adresu e-mail uniemożliwia uzyskanieodpowiedzi na pytanie skierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. ADOinformuje, że w oparciu o dane osobowe nie będą podejmowane decyzje w sposóbzautomatyzowany, nie będą one przedmiotem sprzedaży ani udostępniania podmiotomzewnętrznym, za wyjątkiem podmiotów i okoliczności ich ujawnienia przewidzianychprzepisami prawa oraz podmiotów świadczących usługi na rzecz ADO, np. hostingowe lubIT. Państwa dane osobowe nie będą również przekazywane do państw trzecich luborganizacji międzynarodowych.

ADO informuje, że przysługuje Państwu prawo dostępu do danych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobecprzetwarzania danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego, a także prawo doprzenoszenia danych. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontaktna adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treściżądania (np. chęć dostępu do danych).

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych

prosty, zrozumiały język

konkretne przykłady

Ebook 10 zagadnień prawnych które musisz znać

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.

Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.

Twoje dane będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie zgody. Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą al. Warszawska 102, 20-824 Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jest kontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie Państwa zgody - art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). By móc otrzymywać materiały marketingowo-informacyjne na podany w formularzu adres e-maillub numer telefonu, zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektronicznąoraz ustawy Prawo telekomunikacyjne, potrzebujemy dodatkowej zgody wynikającej właśnie z tych przepisów. Brak wyrażenia tej zgody uniemożliwia otrzymywanie informacjina podany adres e-mail lub numer telefonu.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonych zgód lub doczasu zaprzestania świadczenia usług w formie newsletter. Aby wycofać zgody prosimy okontakt z BRANDELAW Marcin Setlak na adres e-mail wskazany powyżej. Odbiorcy, którym mogą być ujawnione Państwa dane są podmiotami, z którymi ADO zawarł umowę na świadczenie usług serwisowych systemów informatycznych. Nie będą one również udostępniane innym odbiorcom zewnętrznym ani przekazywane do państwtrzecich czy organizacji międzynarodowych. W oparciu o Państwa dane nie dokonujemy profilowania, nie podlegają one również procesom podejmowania decyzji w sposób zautomatyzowany.

Mają Państwo prawo do dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do przenoszenia danych.Mają Państwo również prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych jeżeli uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych przez BRANDELAW narusza przepisy RODO. Mają Państwo również prawo do wycofania zgody w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontakt na adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treści żądania (np. chęć dostępu do danych).Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, niemniej bez ich podania niebędzie możliwe przekazywanie Newslettera. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych przez BRANDELAW w Polityce Prywatności serwisów BRANDELAW: https://brandelaw.pl/polityka-prywatnosci.html.

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.
powrót do góry
jak zastrzec nazwę firmy
f
facebook