praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Zastrzeżenie znaku towarowego
Jaki znak towarowy widniał na butelkach Twojego ulubionego napoju 60 lat temu? Czy białe nadgryzione jabłuszko albo kolorowe okienko z Twojego komputera zawsze wyglądały tak samo?
Oto zestawienie najcenniejszych marek na świecie roku 2018. Ranking udostępniła firma Interbrand*. Zbadałem nie tylko to, jak wyglądają teraz, kiedy wartość każdej osiąga gargantuiczne kwoty! Sprawdziłem dla Ciebie również, jakie były pierwsze zarejestrowane znaki towarowe każdej z „największych” marek.
Jest i bonus! Przekonaj się, jakie były początki każdej firmy z top10.
Źródło: https://www.interbrand.com/best-brands/best-global-brands/2018/ranking/
Zastrzeżona marka zamykająca pierwszą dziesiątkę obejmuje – zupełnie inaczej niż zarejestrowane znaki towarowe z podium (przeczytasz o nich w II cz. artykułu) – towary i usługi związane z gastronomią. Jeżeli nie znacie historii tej marki, koniecznie obejrzyjcie film McImperium (org. Founder). Nazwa marki pochodzi od nazwisk jej właścicieli. Kształtowała się od lat ’40 XX wieku. Oficjalnie „powstanie” marki szacuje się na 1955 rok. Dziś warta jest ponad 43 miliardy dolarów a na Facebooku lubi tę markę prawie 78 milionów osób. Pierwszy graficzny znak towarowy zgłoszono i zarejestrowano w 1993 roku. Możesz zobaczyć jak wyglądał poniżej. Znak słowny zastrzeżono oczywiście już znacznie wcześniej, zgodnie z bazą zastrzeżonych znaków towarowych, po przejęciu firmy przez Raya Krocka 1961 r.
Znak graficzny McDonald's jest jednym z niewielu, które w zasadzie wogóle się nie zmieniły. Znak towarowy zarejestrowany w Urzędzie w 1992 roku jest nadal ważny! Jeżeli znajdziesz chwile, by obejrzeć film o historii marki z TOP 10 najdroższych znaków towarowych na świecie, zwróć uwagę, co się stało z braćmi McDonald’s na końcu i przeskocz końcówkę tego akapitu przechodząc do punktu 9.
SPOILER ALERT: W filmie dowiesz się, co może się stać z Twoją nazwą firmy, która jest jednocześnie Twoim nazwiskiem, jeśli nie zarejestrujesz jej jako znak towarowy. Obaj bracia McDonald's zostali pozbawieni praw do wykorzystywania swojego nazwiska w odniesieniu do usług w swojej branży, w efekcie ich biznes upadł. To możliwe nawet w dzisiejszym świecie! Podobnie stało się nie tak dawno z twórcą znanego oprogramowania antywirusowego Kaspersky.
Strata 6%, jeśli chodzi o wzrost wartości w stosunku do roku poprzedniego. Marka wyceniana jest na około 45 miliardów dolarów. Myślicie, że może to mieć coś wspólnego ze słynnym w tym roku przesłuchaniem Marka Zuckerberga? Fanpage Facebook w serwisie Facebook polubiło 213 milionów osób – pod tym kątem wygrywa z konkurencją, mimo że w rankingu lokatę ma dopiero i aż 9’tą. Firma założona została w 2004 roku a pierwszy znak graficzny (właściwie słowno-graficzny) został zgłoszony w 2006 roku w Indiach. Znaną wszystkim literkę „f” zgłoszono trzy lata później najpierw czerni i bieli a po tygodniu w kolorach białym i niebieskim. Firma dba o swój znak do tego stopnia, że w regulaminie serwisu znajduje się specjalna klauzula regulująca używanie znaku towarowego przez innych. Respektowane są także prawa innych.
Może dziwić, że niektóre marki zwlekały z rejestracją znaków tak długo. Bardzo często, zanim doszło do rejestracji loga, wiele firm starało się zarejestrować najpierw same nazwy (w formie słowa bez dekoracyjnej grafiki). Przez pewien czas ochrona nazwy-słowa wystarcza, jednak podrabianie grafiki, to równie częste działanie nieuczciwej konkurencji. Ucząc się na błędach, każda znana firma, koniec końców, rejestrowała również grafikę.
Prawie 49 miliardów dolarów warta jest marka tych ekskluzywnych aut. Z popularnością na Facebooku liczącą 20 milionów like’ów mają czym się chwalić. Marka Mercedes-Benz powstała w roku 1926. Wcześniej funkcjonowały dwie oddzielne firmy założone przez pionierów motoryzacji Benza oraz Deimlera i – co ciekawe – zaciekle ze sobą konkurowały. Minęło prawie pół wieku, zanim doszło do fuzji obu przedsiębiorstw. W bazie zastrzeżonych znaków towarowych pierwsze logo zostało zgłoszone (zgodnie z podpisem zdjęcia) ponad 20 lat przed rokiem powstania połączonej firmy. Jak to możliwe? Pierwszym zgłaszającym był zupełnie inny podmiot, jednak gdy firma się przekształcała (a nazwa zmieniała), prawa do marki przeszły na nowopowstałe przedsiębiorstwo, które wniosło do Urzędu o zmianę danych właściciela znaku. Nie mniej można uznać, że pierwsze zgłoszone i zastrzeżone znaki towarowe marki MERCEDES wyglądały tak, jak przedstawiamy poniżej.
Przykład marki MERCEDES oraz innych znaków towarowych koncernu Deimler AG świetnie pokazuje, jak wartościowy może być znak towarowy. Nie chodzi tu tylko o liczby. Marka poza narzędziem marketingowym stanowi faktyczny przedmiot prawa własności. Właściciel zastrzeżonej marki MERCEDES mógł – i dalej może – sprzedać ją, przekazać, zmienić swoją formę i nadal dzierżyć do niej prawo, wydawać licencję na jej używanie, otrzymać je w spadku oraz ścigać każdego, kto zechce nieuczciwie rościć sobie do niej prawa.
Firma założona w 1937 roku w Japonii, znana jest dzisiaj prawie na całym świecie z produkcji różnych pojazdów (wcześniej zajmowała się tkactwem). Marka warta jest aktualnie ponad 53 miliardów dolarów. Na Facebooku Toyota Global posiada prawie 3 miliony polubień. Dzięki konsekwencji i wzorowym zachowaniu w obliczu kryzysu związanego z awariami pedałów w autach z 2010 roku firma nadrobiła znaczną stratę wartości. W 2015 roku zmuszona została do kolejnej akcji serwisowej swoich aut, wskutek czego marka traci nieco na wartości w stosunku do roku poprzedniego. Mimo to jest na 7 miejscu najlepszych wg Interbrand.
Znak różnił się nieco w nazwie od obecnego. TOYOTA jak wiadomo powstała od nazwiska założyciela firmy Sakichi’ego Toyody. Co oznaczał przedrostek REG? Na razie brak oficjalnego stanowiska firmy, więc można tylko snuć domysły. Może chodzi o skrót od słowa regius (pol. królewski). Miałoby to sens, ponieważ jakiś czas później jeden z modeli Toyoty otrzymał tę samą nazwę. Na początku działalności firmy, rynek samochodowy w Japonii nie był tak konkurencyjny. Kiedy firma wykazała potencjał do rozwoju i raczęła rozrastać się globalnie, zauważono jak duże znaczenie ma ochrona prawna marki.
Marka warta prawie 60 miliardów zielonych, by dotrzeć do tego poziomu, potrzebowała 80 lat. Firma została założona w 1938 roku. Mimo podziałów i innych ekscesów po drodze zasłużyli na miejsce w top10 Interbrandu. Na Facebooku firmę „lubi” aż 159 milionów kont. Główny trzon nazwy pozostał niezmieniony od samego początku.
Na początku, firma znana dzisiaj z produkcji sprzętu elektronicznego, z elektroniką nie miała nic wspólnego. Działała w branży spożywczej i handlowała produktami, takimi jak suszone owoce czy ryby. Znak towarowy został zarejestrowany dopiero 30 lat po uruchomieniu firmy, kiedy po pewnych przekształceniach marka przerzuciła się na branżę elektryczną, w której działa do dziś.
c.d.n.
Pierwsze piątka zestawienia już niedługo w II części mojego artykułu!
Jeśli interesuje Cię, jak wyglądały pierwsze zarejestrowane logo pięciu najdroższych marek świata, które zostały do zaprezentowania, polub i obserwuj nas na Facebooku. Naprawdę warto ;) To nie wszystko! Tak jak obiecaliśmy, na koniec wrzucamy samo mięso, czyli meritum tego, co powinieneś wynieść z tej lektury!
Albert Einstein kiedyś powiedział
Nie ma co ukrywać, że każda największa firma „kryształowo czysta” nie jest i gazety często mają o czym pisać. W niektórych aspektach jednak warto brać z nich przykład. Nawet jeżeli umknęło Ci kilka zdań z mojego artykułu, poniżej zebrałem kwintesencję tego tekstu i krótko podsumowaną dla Ciebie całość.
Pełny ranking najlepszych marek na świecie Interbrand znajdziecie na stronie organizacji (link pod artykułem).
Masz jakieś uwagi, pytania lub coś zainteresowało Cię bardziej, napisz do mnie maila!
Autor: Karol Maryniowski
*Ranking Interbrand https://www.interbrand.com/best-brands/best-global-brands/2018/ranking/ , dostęp: 25.10.2018
Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.