Jak stworzyć i chronić markę transportową?

Branża transportowa jest jedną z najbardziej rozwijających się gałęzi gospodarki w Polsce. Rynek transportowy jest elastyczny i uniwersalny, co daje Ci szansę na zbudowanie silnej marki. Czytając nasz artykuł dowiesz się jak stworzyć nazwę dla firmy, która pokona konkurencję i stanie się najpopularniejszą na rynku transportowym.

Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
Marcin Setlak
30.04.2025 - 6 min czytania
Jak stworzyć i chronić markę transportową?
wstęp

Koło pojazdu nawiązujące do branży transportowej

Co warto wiedzieć o branży transportowej?

Obecnie rynek transportowy i spedycyjny jest jednym z najważniejszych gałęzi polskiej gospodarki. Wynika to z faktu otwartej dla naszego kraju strefy Schengen oraz przynależność do Unii Europejskiej. Śmiało można powiedzieć, że Polska jest jednym z liderów na kontynencie europejskim pod względem wykonywanych usług transportowych. Transport, spedycja i logistyka odpowiadają za ok. 6% polskiego PKB. Branża zatrudnia ok. 6% wszystkich zatrudnionych w Polsce. Obecnie w kraju jest zarejestrowanych ok. 125 tys. firm transportowych, gdzie 38 tys. firm posiada licencję na przewozy wspólnotowe. Jesteśmy jednym z głównych graczy w branży transportowej w Europie, gdzie ok. 20% europejskiego rynku transportowego należy właśnie do naszych firm.

Czym charakteryzują się nazwy w branży transportowej?

Nazewnictwo w branży transportowej jest dość różnorodne i jest wynikiem szerokiego zakresu działań branży. W naszym artykule wzięliśmy pod lupę tylko część szerokiego katalogu usług świadczonych przez branżę transportową a mianowicie transport drogowy. Poniżej przedstawiamy tendencje nazewnicze, które zapewne ułatwią Ci znalezienie dobrej i ciekawej nazwy dla firmy.

Firmy zajmujące się przewozem osób

Trendy i tendencje nazewnicze w branży transportu drogowego są dość elastyczne oraz nastawione na efektywność i skuteczność działania. Takim przykładem nazwy jest firma FlixBus, która jest jedną z najbardziej rozpoznawanych marek w branży transportowej. Powstała dzięki dwóm młodym przedsiębiorcom, których celem było zrealizować sposób podróżowaniem autokarami, wprowadzając nowoczesność i wygodę. Firma powstała w Niemczech w 2013 roku i od razu zyskała dużą popularność. Do tego przyczyniły się niskie ceny, szerokie połączenia komunikacyjne i możliwość rezerwacji biletów online. Obecnie to lider transportu autokarowego. W 2017 roku nastąpiła fuzja polskiego przewoźnika PolskiBus, co miało wpływ na rozwój i ekspansję marki w Polsce.

Firmy zajmujące się przewozem towarów

Tendencje nazewnicze w transporcie towarów odnoszą się do logistyki, planowania, trasy oraz dalekiej podróży. Takimi nazwami są min. REJS, TRANS-SPEED, GALAN LOGISTYK czy KOMPASS. Często zdarza się, że nazwy firm transportowych są efektem fuzji lub połączenia firma. I tak było w przypadku firmy DB SCHENKER, która zawdzięcza swoje oznaczenie połączeniu niemieckiego koncernu Deutsche Bahn i oraz nazwisku wiedeńskiej firmy logistycznej założonej przez Carla Heinricha Schenkera. Kolejnym trendem nazewniczym w tej kategorii są nazwy wskazujące na daleki zasięg działania oraz przewóz towarów gabarytowych. Do tej grupy można zaliczyć TNT EXPRESS, firmę międzynarodową, która specjalizuje się min. w przesyłkach gabarytowych, wykorzystując nowoczesne technologie oraz logistyczne nawiązania. Nazwę firmy zaczerpnięto od Thomas Nationwide Transport założonej w 1946 roku w Australii, która została przejęta przez sieć kurierską. W 2011 roku została zmieniona nazwa na TNT EXPRESS, co podkreśla globalny charakter działalności firmy.

Firmy kurierskie

Co prawda tę grupę można zaliczyć do kategorii transportu towarów ale obecnie firmy kurierskie są bardzo popularne. Dlatego też postanowiliśmy opisać je osobno. Do tworzenia nazw tej grupy używane są pojęcia związane z gwarancją szybkości i skuteczności oferowanych usług. W tej grupie należy wymienić takie firmy jak CITY EXPRESS, SPRINTER. Często tendencja nazewniczą jest tworzenie nazwy, które są inicjałami imion i nazwisk założycieli. Takim przykładem jest znana firma kurierska DHL. Jej nazwa pochodzi od trzech założycieli firmy Adriana Dalsey, Larryego Hillblom i Roberta Lynn.  Nazwy firm kurierskich często w sposób pośredni sugerują klientowi, że ma do czynienia z firmą wykonującą usługi szybko i solidnie. Takim przykładem nazewniczym jest IN POST. Przedsiębiorstwo do swoich usług wykorzystuje paczkomaty, które pozwalają odebrać przesyłkę w wybranym miejscu i porze. Słowo IN oznaczające “w” może sugerować, że paczki są dostarczane blisko i wygodnie dla klienta.


Rozpocznij bezpłatną, wstępną weryfikację:


Poznaj historię jednej z największych marek transportowych w Polsce.

EUROBUS

Eurobus to firma przewozowa osób, która oferuje usługi transportowe na terenie Polski oraz Europy. Firma wykonuje przewozy międzynarodowe i krajowe, skąd też nazwa. Morfem Euro sugeruje, że mamy do czynienia z firmą transportową działającą w Europie. Natomiast słowo Bus wskazuje jednocześnie na charakter prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. Firma została założona w 1992 roku.

SINDBAD

Firma została stworzona z myślą o zapewnieniu wygodnych i bezpiecznych podróży, ale także atrakcyjnej cenowo. Firma postawiła sobie za cel oferowanie szerokiej gamy tras oraz wysokiej jakości usług. Marka powstała w 1983 roku w Opolu a założył ją Ryszard Wójcik. Nazwa firmy prawdopodobnie pochodzi od postaci Simabada z arabskich opowieści Tysiąca i Jednej Nocy, który był żeglarzem i odkrywcą. Dlatego nazwa Sindbad kojarzy się z przewozem osób i dóbr za granicę i odkrywaniem nowych miejsc.

Skąd czerpać inspiracje do stworzenia nazwy dla marki transportowej?

Podczas tworzenia biznesu jednym z pierwszych i prawdopodobnie najważniejszych zasad jest stworzenie oryginalnej i chwytliwej nazwy dla branży transportowej. Często to zadanie przez młodych przedsiębiorców jest pomijane albo bagatelizowane. Ale to wielki błąd. Nazwa Twojej firmy to najlepsza wizytówka marki transportowej. To ona będzie Ciebie reprezentowała w rozmowach biznesowych z Twoim klientem bądź kontrahentem. Co więcej stworzenie silnej marki i szybko zapadające w pamięć nazwie, pomoże Ci zdobyć zaufanie klienta oraz stać się jedną z najbardziej znanych firm transportowych w kraju bądź zagranicą. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które podpowiedzą Ci skąd brać inspirację w tworzeniu unikalnego rozwiązania nazewniczego.

Przeprowadź badanie rynku

Sprawdź jak działa Twoja konkurencja. Jakimi nazwami się posługuje i czy jej marketing jest skuteczny i przynosi oczekiwane rezultaty.

Stwórz własny katalog wartości i celów firmy

Wyróżnij kilka głównych cech i zadań firmy. Stwórz listę priorytetów, które będą wskazywać na charakter firmy i wtedy dobierz odpowiednią nazwę.

Wykorzystuj skojarzenia

Stwórz taką nazwę, która będzie się dobrze kojarzyć, skojarzenia z odpowiednią interpretacją pomogą Ci stworzyć silną markę w branży transportowej.

Słowa kluczowe

Wykorzystanie słów kluczowych, które kojarzą się z branżą transportową dają Ci dość dużą przewagę wśród konkurencji. Korzystaj ze słów związanych z miejscem, powstania firmy lub terenem, na którym działa. Możesz się również odnieść do historii lub kultury  - to wszystko wprowadza unikalny i niepowtarzalny charakter nazwy firmy.

Wykonaj ankietę nazewniczą wśród znajomych

Sprawdź jak Twoje pomysły podobają się innym. Najłatwiej jest to zrobić pytając swoich znajomych o ich preferencje nazewnicze. Często osoby trzecie mają obiektywne podejścia do sprawy i wybierają oznaczenia najlepsze, bez emocji i subiektywnego podejścia.

Perspektywy rozwoju dla marki transportowej

Rynek transportowy się ciągle zmienia, rozwija, wykorzystując nowe technologie oraz Internet. Pomimo zmian geopolitycznych i gospodarczych branża transportowa dzięki swojej elastyczności i szybkiej reakcji na liczne zmiany i kryzysy rozwija się dość dobrze. Poniżej wskazaliśmy perspektywy rozwoju branży, które mogą stać się Twoją szansą na rozwój marki i odpowiednim dopasowaniem do rynku.

  • zrównoważona logistyka  - Przeciwdziałanie kryzysowi klimatycznemu obecnie staje się głównym celem gospodarki we wszystkich krajach Unii Europejskiej.
  • digitalizacja transportu -   Trend ten opiera się na rozszerzeniu transportowej komunikacji, poszukiwanie lokalnych dostawców i zwrócenie uwagi na wielokanałowej logistyce. 
  • zastosowanie sztucznej inteligencji i inteligentnych maszyn - często działania rynku transportowego opierają się na oprogramowaniach działających w chmurze.
  • transparentność  - wykorzystanie systemów IT oraz szybka wymiana informacji wspomaga efektywne działanie branży transportowej
  • wzrost znaczenia B2C  - bezpośrednia dostawa towaru do klienta, który składa zamówienie sam z użyciem Internetu jest coraz bardziej popularna. 

Wszystkie wyżej wymienione tendencje i trendy wskazują na to, że branża transportowa ciągle będzie się rozwijać. Cechuje się zrównoważonym rozwojem oraz ogromnym znaczeniem cyfryzacji.

Poznaj markę transportową stworzoną przez naszą kancelarię

SPEDLINE

Nazwa powstała dla firmy transportowej zajmującej się przewozem osób. Nazwa została zaczerpnięta od dwóch słów SPEED, która oznacza szybkość, prędkość oraz LINE oznaczającego trasę, drogę. Oznaczenie SPEDLINE to szybkie i niezawodne usługi transportowe. Obietnicą marki jest szybka podróż wraz z satysfakcją dotarcia do miejsca docelowego. Na potrzeby projektu wykonaliśmy logo, które prezentujemy poniżej. Duża litera S w sygnecie znaku słowno-graficznego może być traktowana jako droga z zakrętami oraz być symbolem szybkości i dużej prędkości.

spedline

PROMERSO

Nazwa firmy powstała dla firmy handlowo-transportowej. Firma specjalizuje się min. w transporcie towarów, osób jak również sprzedaży i handlu. Zadaniem naszej kancelarii było stworzenie takiej nazwy, która by była uniwersalna i obejmowała dość szeroki zakres firmy. Słowo Promerso z języka angielskiego oznacza promotor, osobę w postaci opiekuna i inicjatora jakiegoś przedsięwzięcia, którego zadaniem jest kierować pracami, pomagać i wspierać w działaniu. I takie zadanie właśnie wykonuje opisywana firma.

promerso

Jak zastrzec znak towarowy w branży transportowej?

Zastrzeżenie znaku towarowego jest jednym z pierwszych zadań, które należą do przedsiębiorcy zakładającego biznes związany z transportem. Jednak przed dokonaniem rejestracji oznaczenia w Urzędzie Patentowym należy dokonać wstępnej analizy znaku. Zadaniem takiego badania jest sprawdzenie możliwości rejestracji znaku w urzędzie oraz uniknięcia wystąpienia bezwzględnych i względnych przeszkód zastrzeżenia znaku towarowego. Zastrzeżenia znaku towarowego można dokonać w Polsce  - Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, w Europie - Europejski Urząd ds. Własności Intelektualnej oraz organizacji międzynarodowej WIPO. Wszystko zależy od Ciebie gdzie chcesz działać i na jakim terenie. Uzyskanie prawo ochronne gwarantuje Ci ochronę przez okres 10 lat z możliwością wielokrotnego  - nieskończonego przedłużenia.

Dlaczego tak ważne jest zastrzeżenie znaku towarowego?

Zastrzeżenie znaku towarowego niesie ze sobą wiele korzyści, które sprzyjają w tworzeniu silnej i bezpiecznej marki.

  1. Zapewnia Ci wyłączne prawo posługiwania się nim w przestrzeni gospodarczej. Dzięki temu możesz swobodnie umieszczać go na swoich produktach. 
  2. Daje Ci możliwość walki z nieuczciwą konkurencją. Prawo ochronne daje Ci możliwość szybkiej reakcji na nielegalne działanie konkurencji, która mogła by wykorzystać Twoje oznaczenia dla swoich celów.  
  3. Zastrzeżony znak towarowy możesz sprzedawać, licencjonować oraz zezwalać na używanie w ramach franczyzy. 
  4. Umieszczenie R w kółeczku podnosi rangę i prestiż marki. Umieszczenie tego symbolu daje sygnał odbiorcy, że ma do czynienia z towarem, którego nazwa została zastrzeżona. R oznacza, że przedsiębiorca dba o swoje interesy, tym samym jego produkt lub świadczona usługa są solidne i dobrze wykonane.

Recepta na dobrą nazwę w branży transportowej

Tworzenie nazwy jest dość dużym wyzwaniem, który wymaga sporej pracy i poświęconego czasu. Poniżej wymieniliśmy kilka wskazówek, które określą jako powinna być nazwa firmy transportowej.

Unikalna  - nazwa powinna być jedyna w swoim rodzaju. To nie wprowadzi odbiorcę w błąd, wyróżni Cię na rynku oraz zastanie łatwo zapamiętana.

Oryginalna  - to taka nazwa, nie powiela schematów nazewniczych, nie kojarzy się z inną firmą w danej branży.

Atrakcyjna  - to taka nazwa, która zachęca odbiorcę do zapoznania się z ofertą klienta, nabycia produktu. Nazwa atrakcyjna zachęca odbiorcę do skorzystania z usług firmy lub zakupie konkretnego towaru.

Prosta i zwięzła  - nazwa krótka i prosta jest łatwa w użyciu i zapamiętana.

Dobre brzmienie - warto przetestować jak nazwa brzmi w innych językach lub jak można ją odmieniać, używać w zdaniach.

Proces tworzenia nazwy wymaga kreatywności, pomysłowości i poświęconego czasu. Jeżeli potrzebujesz nazwy dla firmy i szukasz szybkiego rozwiązania bądź skorzystaj z naszych gotowych propozycji, które przygotowaliśmy. Stworzone nazwy są unikalne, atrakcyjne oraz co ważne bezpieczne. Skontaktuj się z Nami i sprawdź czy wybrane przez Ciebie rozwiązanie nazewnicze może być użyte w Twojej branży.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Marcin Setlak

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Zobacz również

Powiązane artykuły w tej tematyce

Wszystkie artykuły

Zaufali nam

Dołącz do naszych zadowolonych klientów

3kiwi
Europejskie centrum rozwoju kadr
6krokow.pl
Slimgo
Biznesowi.pl
Carrotspot
Lepione
Kursanto
Żegluga warszawska
Miquido
Symbio
Lechamnn
Poznańska Manufaktura Porcelany
Mammodiagnostyka
IBG
Trzech Kumpli
Gasbank
Pan Tabletka
Simon says
See bloggers
Fundacja dzieciom
Galileum
Wolves
Kebabpod
Maxton design