praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Zastrzeżenie znaku towarowego
Przed Tobą zestawienie pierwszej piątki z zestawienia Interbrand. Jeżeli jeszcze nie widziałeś pierwszej części artykułu o pierwszych zastrzeżonych znakach towarowych, znajdziesz go pod linkiem Pierwsze zarejestrowane logo Twojej ulubionej marki cz.I
Tak jak w poprzedniej części badam, jakie były pierwsze zastrzeżone znaki towarowe słowno-graficzne najwartościowszych marek na świecie oraz sprawdzam, czego można się od nich nauczyć prowadząc biznes w Polsce.
Jeżeli masz niewiele czasu, możesz przeskoczyć do podsumowania na końcu artykułu. Znajdziesz tam bardzo cenne rady zebrane z całego tekstu. Resztę doczytasz później ;)
Źródło: https://www.interbrand.com/best-brands/best-global-brands/2018/ranking/
Piąte miejsce w rankingu zajmuje zastrzeżona marka Coca-cola. Jej wartość jest szacowana na ponad 66 miliardów dolarów. 107 milionów like’ów daje marce miejsce w czołówce zestawienia pod kątem liczby polubień na Facebook’u. Jednak to tylko potwierdza, że liczba ludzi śledzących Cię na Facebooku nie jest najlepszym miernikiem wartości Twojej marki. Firma założona została w 1892 roku. Wtedy również została zarejestrowana marka. Zanim do tego doszło, produkt przez 10 lat był nieznany i nierentowny!
Od momentu zastrzeżenia znaku marketing nabrał rozmachu, a produkt zdobył gusta odbiorców, stając się ulubionym napojem w wielu domach. Jak bardzo zmienił się zastrzeżony znak towarowy Coca-cola przez ponad 100 lat?
W sieci krąży pogłoska o tym, ze w pierwszym roku produkcji sprzedano zaledwie 25 sztuk tego towaru. Biorąc pod uwagę skalę tamtej działalności, nie zdziwiłbym się, gdyby to była prawda. Każda marka na początku drogi ma taki sam potencjał, by stać się milionowym znakiem towarowym. Prowadzisz mikro przedsiębiorstwo? Twoja marka może być drugą Coca-colą, tyle że chwilę wcześniej. O ochronę prawną takiej marki warto zadbać już na początku prowadzenia działalności.
Wartość marki Microsoft szacuje się na kwotę prawie 93 miliardów dolarów. Kolejna firma technologiczna w rankingu. Liczba 13 milionów polubień Facebooku robi wrażenie. Pierwszego znaku, który ponoć obowiązywał w momencie rozpoczęcia działania, firma nie zarejestrowała. Być może powodem zmiany loga było pojawienie się podróbek lub niepełne prawa do marki.
Firma zaczynała od popularyzacji interpretera kodu BASIC i dopiero po kilku latach weszła na rynek z produktem, który osiągnął znacznie większy sukces – mowa o komputerze osobistym. Znak towarowy firmy zmieniał się kilkukrotnie. Firma nauczyła się, jak ważna jest ochrona znaku towarowego. Od 1982 roku każdy znak jest rejestrowany na chwilę przed wprowadzeniem do obrotu.
Ponad 100 miliardów dolarów wartości i jeden z większych wzrostów wartości w stosunku do roku poprzedniego (kolejny rok). Jason Bezos powiedział kiedyś „twoja marka jest tym, co mówią o tobie, gdy wychodzisz z pokoju”. Gdy AMAZON wychodzi z pokoju, wśród 29 milionów lubiących ich Fan page nie ma pewnie zbyt wielu chętnych do krytyki. Co więcej, zarząd może być spokojny, ponieważ marka od 1999 roku jest chroniona w Urzędzie Patentowym.
Pierwszego, niezarejestrowanego logo amazona pewnie nie pamiętasz? Nowy zastrzeżony znak na pewno kojarzysz! W tym momencie, w niektórych częściach świata z pewnością ma już status znaku renomowanego. Status zastrzeżonego znaku renomowanego pozwala całkowicie zablokować używanie marki przez inne podmioty, niezależnie od rodzaju oferowanych produktów czy usług. Znak towarowy amazon.com to jeden z ciekawszych przypadków rejestracji. Firmy, które utożsamiają nazwę firmy z domeną internetową, coraz częściej wybierają rejestrację nazwy firmy w połączeniu z rozszerzeniem domenowym (.pl; .com; .eu). Amazon.com wogóle bardzo wspiera ochronę własności przemysłowej swoich użytkowników. Sprzedając na Amazonie, możesz zarejestrować się w specjalnym programie Brand registry i korzystać z dodatkowych funkcjonalności i wyróżnień, tylko dla właścicieli zastrzeżonego znaku unijnego.
Najpopularniejsza przeglądarka internetowa w Polsce zajęła drugie miejsce. Traci nieco do Apple, jednak przy tak wielkich liczbach, nikt nie powinien zwracać na to szczególnej uwagi. Ponad 155 miliardów dolarów warta jest zastrzeżona marka Google. Co ciekawe, na Facebooku marka ma około 26 milionów like’ów, czyli znacznie więcej niż pozycja pierwsza. Pomyśl tylko, jak wiele pracy musiało to kosztować Lerrego i Sergeya (założycieli)…
Firma została założona 1998 i pierwsze logo wyglądało… stosownie do przełomu lat ’80 i ‘90. Pierwszy zarejestrowany znak towarowy był jednak już bardziej unowocześniony i został zgłoszony zaledwie rok później w Korei, co ciekawe nie jako grafika, a kombinacja kolorów.
Nazwa Google powstała w wyniku pomyłki. Pomysł był taki, by nazwać wyszukiwarkę Googol, od liczby 10 100 . Mimo to „pomylony” znak towarowy w formie czystego tekstu i logotypu idealnie się przyjął, dlatego już na początku działalności zadbano o jego bezpieczeństwo prawne.
Walka Apple i Google o pozycje nr 1 trwa od wielu lat, jednak podobnie jak w 2017, również teraz Apple wygrywa „wyścig zbrojeń”. W momencie tworzenia tego tekstu zastrzeżona marka Apple wyceniana jest na ponad 214 miliardów dolarów. Firma się rozwija. Ponad 11 mln uniesionych kciuków na Fanpage robi dodatkowe wrażenie.
Firma ma za sobą już wiele sporów sądowych o swoje znaki towarowe. Część słusznie, część być może niekoniecznie. Jednak patrząc na wartość marki, nie można się dziwić, że tak zapalczywie bronią się przed degeneracją znaku towarowego. W sieci znajdziesz kilka naprawdę ciekawych opisów sporów o znak towarowy APPLE.
Masz świetny produkt? Dbaj o niego już od początku działania firmy, a być może unikniesz w przyszłości takich problemów, jakie miał, ma i pewnie nie jeden jeszcze stoczy Apple. Im bardziej unikalne nazwa i logo, tym skuteczniej je ochronisz.
John Stuart mawiał
Z podobnego podejścia znany jest również Henry Ford.
Jakie wnioski płyną ze wszystkich opisanych przez nas przypadków najcenniejszych marek na świecie?
Oto dlaczego warto inwestować w ochronę swojego znaku towarowego:
To już wszystko na temat pierwszych zastrzeżonych znaków towarowych najdroższych marek na świecie. Jeżeli brakuje Ci jakiejś marki w zestawieniu, napisz do nas. Być może niedługo pojawią się kolejne teksty z tej serii i znajdzie się tam również Twój ulubiony Brand!
Masz jakieś uwagi, pytania lub coś szczególnie Cię zainteresowało? Podziel się tym z nami. Napisz do mnie, jeżeli chcesz, bym na jakiś temat napisał więcej.
Autor: Karol Maryniowski
*Ranking Interbrand https://www.interbrand.com/best-brands/best-global-brands/2018/ranking/ , dostęp: 25.10.2018
Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.