praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Zastrzeżenie znaku towarowego
Ile znaków towarowych dzisiaj rzuciło Ci się w oczy?
5? 50? 500? Żyjemy w świecie, w którym reklamy i firmy atakują z niemal każdej strony.
Metodę na zlikwidowanie tego marketingowego szumu ludzie odkryli już bardzo dawno. Zarejestrowane znaki towarowe pozwalają wskazać oryginalne towary i usługi charakterystycznym symbolem r w kółku (®). Wciąż jednak niewielu przedsiębiorców jest świadoma możliwości wyróżnienia się w ten sposób na rynku oraz wyjątkowej ochrony prawnej, która się z tym wiąże.
Źródło: pixabay.com
Zastrzeżenie znaku towarowego to jeden z najskuteczniejszych sposób, by chronić swoją nazwę, logotyp, lub sygnet firmy.
Już od dawna przedsiębiorcy szukali sposobu, by chronić swoją renomę i wskazać swoim klientom, które towary czy usługi są produkowane faktycznie przez nich. Kiedyś cechy rzemieślnicze używały specjalnych pieczęci na swoich produktach. Dziś każdy przedsiębiorca, który chce chronić swoje dobre imię... może je po prostu zastrzec w Urzędzie Patentowym.
To nie żart. Imię i nazwisko faktycznie można zarejestrować jako znaki towarowe, oczywiście o ile spełnione zostaną konkretne przesłanki prawne.
Co to znaczy zastrzec markę? Bardzo upraszczając, to znaczy zarejestrować znak towarowy w Urzędzie Patentowym. Takim znakiem towarowym może być nazwa firmy, jej logo, hasło reklamowe, etykieta i w zasadzie każde inne oznaczenie biznesu, o ile można je postrzegać za pomocą zmysłu wzroku (inaczej: o ile jest możliwe przedstawić je graficznie).
Zastrzegając markę w Urzędzie Patentowym stajesz się faktycznym właścicielem swojej marki. Nie jest tak, że tworząc nazwę czy logo nie masz do niej kompletnie żadnych praw. Istnieją prawa należące do twórcy, jednak w przypadku nazwy firmy (słowa) nie mają one zastosowania, a w przypadku loga czy logotypu mogą okazać się niewystarczające. Nie wspominając o przypadkach naruszeń nazw domen internetowych, słów kluczowych, hashtagów czy nazw użytkowników w social media.
Jakie znaczenie dla promocji firmy ma to, czy nasza marka jest zastrzeżona? Po przeczytaniu tego akapitu, zapewniam Cię, że sam sobie odpowiesz na to pytanie.
Wyobraź sobie że stworzyłeś dobry biznesplan i założyłeś firmę. Jeśli tak jest w rzeczywistości, gratulacje! Zadanie będzie łatwiejsze. Przedstawię Ci dwie alternatywne historie, gdzie jedyną zmienną będzie to, czy przy swoim znaku towarowym możesz legalnie używać symbolu ®, czyli czy zastrzegłeś znak towarowy w Urzędzie. Wczuj się w sytuację:
Prowadząc firmę zdobywasz kolejnych klientów. Starasz się, by byli zadowoleni. Poświęcasz masę czasu i pieniędzy w promocję, rozwój oferty, poprawę jakości, poszerzanie sieci kontrahentów i klientów. Generalnie robisz wszystko, co powinien robić świadomy przedsiębiorca.
Jakość Twojej pracy jest zauważalna i efektem kuli śniegowej klientów przybywa. Jednocześnie rosną Twoje zyski. Jesteś na tym etapie, gdzie firma zaczyna żyć swoim życiem. Model biznesowy jest na tyle stabilny, że minimum kontroli wystarczy, by firma działała jak dobrze naoliwiona maszyna do zarabiania pieniędzy. Twoja marka jest już dość rozpoznawalna na rynku. Klienci powtarzają nazwę, Google w wyszukiwarce wysoko wyświetla Twoją domenę, logo widnieje na wszystkich materiałach marketingowych, dokumentach, wielka wersja umieszczona jest nawet na siedzibie firmy. I nagle dostajesz powiadomienie z obcej Kancelarii prawnej, że Twoja nazwa lub logo firmy to zastrzeżona marka, ale kogoś innego. I temu komuś ewidentnie nie podoba się, że jej bezprawnie używasz (mało kogo będzie interesowało, że robisz to nieświadomie).
Twój biznes tak szybko nabrał rozmachu, że nie zastanawiałeś się nad kwestiami zastrzeżenia znaku towarowego. Teraz, po kilku latach działania, po ogromie czasu i gargantuicznych kwotach zainwestowanych w promocję nazwy i logo firmy, właściciel zastrzeżonego znaku towarowego może Ci skutecznie zablokować możliwość sprzedawania konkurencyjnych produktów lub usług, na których widnieje zastrzeżona marka. Co ciekawe, zastrzeżona marka konkurencji nie musi być identyczna. Wystarczy że będzie na tyle podobny, by potencjalnych klientów wprowadzić w błąd.
Ile w przedstawionej sytuacji wydałeś na promocję swojej marki? Tysiące? Setki tysięcy złotych? Więcej? Równie dobrze mogłeś je po prostu wyrzucić do kosza, bo teraz możesz nie tylko utracić renomę związaną z nazwą lub logo, ale wydać drugie tyle na promocję kolejnego oznaczenia, które tym razem postarasz się stworzyć i używać zgodnie z prawem. Pieniędzy, które straciłeś, nikt Ci już niestety nie zwróci.
Źródło: pixabay.com
Zakładając swój biznes sprawdzasz wszystkie wymogi prawne, które powinno się spełnić. Sprawdzasz jakie podatki trzeba płacić, jakie konta bankowe założyć, jak rozliczać vat i jakie koncesje lub zezwolenia będą Ci potrzebne. Badasz, czy wybrana przez Ciebie nazwa dla firmy jest bezpieczna prawnie - to znaczy, czy nie naruszasz już zastrzeżonego znaku towarowego kogoś z konkurencji, czy możesz zarejestrować znak towarowy w Urzędzie Patentowym, by nabyć pełne prawa i solidne narzędzie do walki z nieuczciwymi konkurentami.
Prowadzisz firmę najlepiej jak potrafisz. Zadowoleni klienci częściej sięgają po Twoje produkty lub wybierają Twoje usługi ze względu na ich jakość oraz oznaczenie ® przy znaku, co dowodzi oryginalności i tego, że to co otrzymają, faktycznie pochodzi od Ciebie. Inwestujesz czas i pieniądze w promocję, zwiększanie renomy, budowanie silnej świadomości marki. Zrobiłeś wszystko jak trzeba, klienci Cię polecają, Ty zarabiasz.
Kiedy ktoś chce wykorzystać wypracowaną przez Ciebie siłę marki i skorzystać na Twojej renomie używając Twojej nazwy lub loga, na podstawie zdobytego prawa do znaku towarowego znacznie skuteczniej blokujesz na rynku podróbki. Masz narzędzie, by bronić używania swojego znaku konkurencji oraz żądać zwrotu uzyskanych bezprawnie pieniędzy. W Internecie, na części portalów wystarczy że uzupełnisz właściwy formularz, by administrator serwisów usunął stronę konkurenta, który posłużył się Twoją marką. Masz wiele wiele innych możliwości na skuteczne egzekwowanie swoich praw do znaku.
Teraz odpowiedz sobie na pytanie, w której z powyżej przedstawionych sytuacji chciałbyś się znaleźć.
Proszę bardzo ;)
• Większa renoma produktów i usług oznaczonych symbolem ®
-mając do wyboru kilka produktów o podobnej cenie, sięgamy po te, które znamy oraz te z potwierdzoną jakością i pochodzeniem. Symbol ochronny "r w kółku" reprezentuje wszystkie te wartości.
• Możliwość blokowania reklam konkurencji
-jeśli reklama Twojej konkurencji zawiera w sobie Twój znak towarowy, możesz zabronić jej takiego działania i żądać zwrotu korzyści, które dzięki temu uzyskała.
• Odzyskiwanie domen internetowych wykorzystujących zarejestrowaną markę
-gdy konkurencja zarejestruje domenę internetową niemal identyczną z Twoim zastrzeżonym znakiem, możesz postarać się, by sąd arbitrażowy działający na podstawie regulaminu NASK (organizacja zarządzająca domenami z rozszerzeniem.pl) wydał orzeczenie, przez które naruszająca rejestracja domeny przestaje wiązać.
• Blokowanie używania znaku przez konkurencję
-jeśli konkurencja używa znaku na towarach, istnieje podstawa prawna, dzięki której sąd może zatrzymać obrót takimi towarami już na początku trwania sporu sądowego, a nie dopiero po jego zakończeniu.
• Blokowanie naruszających nazw Fan Page, stron Allegro, reklam AdWords
-jeśli ktoś wykorzysta nieuczciwie Twój zastrzeżony znak towarowy w Internecie, możesz skontaktować się bezpośrednio z właścicielami tych firm i zabronić im używania Twojego znaku, lub skontaktować się z administratorem serwisu, by usunął naruszającą stronę. Wielokrotnie wystarczy w tym celu wypełnić odpowiedni formularz online.
• Prawo własności zastrzeżonego znaku towarowego
-wiedziałeś że dopiero zarejestrowany znak towarowy można wycenić i wnieść do majątku firmy? Dalej możesz z nim wtedy zrobić, co zechcesz - amortyzować, wliczyć w koszty prowadzenia firmy, sprzedać, licencjonować wszystko, co jest legalnie dozwolone z każdym innym prawem własności. Ty decydujesz o tym, kto i w jaki sposób może wykorzystywać zarejestrowany znak towarowy.
• Prawo sprzeciwu
-mając prawo do znaku, powinieneś monitorować nie tylko rynek. Powinieneś monitorować również bazy nowych zgłoszeń znaków towarowych. Jeśli nie zgadzasz się na zastrzeżenie któregoś z opublikowanych tam znaków, możesz zgłosić sprzeciw i - jeśli będzie uzasadniony - zablokować możliwość zastrzeżenia znaku innej osobie.
Wszystkie te kwestie potwierdzają, jak wielka jest rola zastrzeżonej marki w marketingu. Potwierdzają rolę zarejestrowanego znaku towarowego w całej strukturze firmy. Udowadniają, że zastrzeżony znak towarowy może mieć realny wpływ na strategiczny rozwój działalności.
Autor: Karol Maryniowski
Jak zastrzeżony znak towarowy wpływa na marketing firmy?
Zastrzeżony znak towarowy ułatwi Ci prowadzenie firmy. Posiadanie prawa ochronnego na znak daje np. możliwość przystąpienia do programu Amazon Brand Registry, czy też zablokowania reklam wykorzystujących Twoją markę w Google.
Jakie korzyści daje zastrzeżony znak towarowy?
Zastrzeżony znak towarowy podnosi renomę i rangę firmy. Samo dodanie symbolu R w kółeczku wywołuje u klientów odczucie, że mają do czynienia z produktem oryginalnym i prestiżowym na rynku. Rezerwacja nazwy firmy daje możliwość blokowania reklam konkurencji, która wykorzystuje Twoją unikatową nazwę. Posiadając ochronę na znak towarowy masz możliwość egzekwowania swoich praw, np. poprzez zatrzymanie obrotu towarami, które wykorzystują Twoją nazwę jak również wycofanie ich z rynku.
Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.