praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Zastrzeżenie znaku towarowego
Korzyści z rejestracji znaku towarowego jest naprawdę wiele: możesz blokować nieuczciwą konkurencję, legalnie używać oznaczenia ® czy też chronić swoją domenę internetową. Oprócz szeroko pojętej ochrony marki rejestracja znaku towarowego niesie za sobą również korzyści majątkowe i podatkowe:
Czy wiesz, że zakup rozpoznawalnej marki jest często znacznie korzystniejszy niż inwestycja w wypromowanie nowej? Przez działania reklamowe, promocyjne i wizerunkowe, a także dzięki jakości oferowanych produktów i usług oraz dzięki doświadczeniom zdobywanym w wyniku kontaktu klientów z Twoją firmą w głowach klientów kształtuje się konkretne wyobrażenie o marce. Łatwiej jest skorzystać ze znaku towarowego z już wypromowanego i obecnego w świadomości klientów, niż od początku budować swoją pozycję na ryku. Jeżeli to wyobrażenie jest pozytywne, to mogą znaleźć się przedsiębiorcy, którzy zechcą wykupić od Ciebie prawa do używania Twojego znaku towarowego.
Jeżeli Twoja marka jest rozpoznawalna, to możesz udzielić odpłatnej licencji na jej używanie przez innych przedsiębiorców – w takiej sytuacji znak towarowy będzie sam na Ciebie pracował – Ty będziesz mógł się zrelaksować i liczyć zyski, które co miesiąc będą wpływały na Twoje konto z tytułu udzielonej licencji. Prawa własności intelektualnej mogą stać się również przedmiotem zabezpieczenia wierzytelności, na przykład kredytów bankowych. Jeżeli chcesz korzystać z takiego rozwiązania, to koniecznie musisz zarejestrować znak towarowy w Urzędzie Patentowym – licencji można udzielić tylko na zastrzeżony znak towarowy.
Zarejestrowany znak towarowy może stać się elementem aktywów przedsiębiorstwa. Jest wykazywany w księgach rachunkowych jako składnik wartości niematerialnych i prawnych. Dzięki ujawnieniu znaku towarowego w bilansie zwiększysz swoje aktywa. Jednak, co ważne, do majątku firmy nie można zaliczyć znaków wytworzonych we własnym zakresie - jeżeli Twoja firma sama stworzyła swoje logo i zgłosiła je do rejestracji w Urzędzie Patentowym, to takie logo nie będzie wykazywane w bilansie. Dlatego można skorzystać z różnych rozwiązań tej kwestii, na przykład zarejestrować znak towarowy na jednego ze wspólników spółki, a następnie udzielić spółce licencji na korzystanie z tego znaku.
Wszystkie koszty, które ponosisz w związku ze stworzeniem i rejestracją znaku towarowego, zarówno te urzędowe, jak i wynagrodzenie dla kancelarii brandingowej czy rzecznika patentowego, możesz wliczyć w koszty swojej działalności gospodarczej. Dzięki temu możesz zmniejszyć swój podatek dochodowy do zapłaty.
Zastrzeżony znak towarowy, który wprowadzi się do majątku firmy, należy amortyzować. To dobra wiadomość, ponieważ amortyzacja jest kosztem, który zmniejsza podatek dochodowy do zapłaty. Co ważne, żeby znak towarowy można było amortyzować, musi mieć wartość nie mniejszą niż 3 500 zł. Jeżeli Twój znak towarowy będzie miał mniejszą wartość, to wtedy tę wartość wrzuca się jednorazowo w koszty firmy, również zmniejszając w ten sposób w danym roku swój podatek dochodowy do zapłaty.
Wspólnicy spółki z o.o. mogą wykorzystać prawo z rejestracji znaku towarowego jako narzędzie optymalizacji swojego podatku dochodowego. Wszyscy wspólnicy spółek z o.o. wiedzą, że ich zysk z tytułu udziałów w spółce jest podwójnie opodatkowany – najpierw od zysku podatek CIT musi zapłacić spółka, później zysk po odliczeniu podatku dzieli się pomiędzy wspólników, którzy również płacą od niego swój podatek dochodowy. Aby legalnie ominąć ten problem, można wykorzystać do tego celu znak towarowy. Właściciele mogą zarejestrować znak towarowy na siebie jako na osoby fizyczne, a następnie udzielić odpłatnej licencji na korzystanie z tego znaku spółce. Zapłata za korzystanie ze znaku może być ich wynagrodzeniem, a zysku spółki nie będą dzielić miedzy siebie, ale na przykład przeznaczać go na inwestycje.
Jak widzisz, rejestracja znaku towarowego może przynieść Twojej firmie wymierne korzyści majątkowe. Prawo ochronne na znak towarowy możesz wykorzystać również w celu optymalizacji podatkowej.
Jakie korzyści finansowe przynosi zastrzeżony znak towarowy?
Dzięki temu, że Twój znak towarowy jest zastrzeżony i rozpoznawalny na rynku, możesz uzyskać korzyści finansowe poprzez licencjonowanie znaku, a nawet jego sprzedaż.
Jakie korzyści podatkowe przynosi zastrzeżony znak towarowy?
Zastrzeżony znak towarowy zaliczany jest do wartości niematerialnych i prawnych. Chroniony znak towarowy jest cenną wartością przekraczającą czasami nawet wartość całej firmy. Dodatkowo wszystkie koszty związane z rejestracją znaku towarowego jak i wynagrodzenia dla firmy brandingowej czy rzecznika podatkowego można wliczyć w koszty swojej działalności gospodarczej.
Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.