praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Zastrzeżenie znaku towarowego
Właśnie otrzymałeś z UPRP decyzję warunkową o nadaniu prawa do swojego znaku towarowego? Świetnie! Jest co świętować, dlatego gratulujemy i jeśli tylko uczciłeś to we właściwy sposób, dowiedz się jak teraz korzystać z otrzymanego prawa do znaku.
Jeśli opłaciłeś rejestrację znaku towarowego, musisz uzbroić się jeszcze w cierpliwość. Na nadanie numeru rejestracji, publikację znaku w Wiadomościach Urzędu Patentowego będzie trzeba jeszcze chwile poczekać. Uprawomocnienie decyzji i działanie Urzędu trochę może potrwać. Potem urzędnikom kolejną chwilę zajmie przygotowanie i wysłanie Ci świadectwa ochrony zastrzeżonego znaku towarowego.
Jeśli chcesz w 100% korzystać ze swojego prawa do zastrzeżonego znaku, powinieneś go monitorować. To wiąże się z regularną i konsekwentną obserwacją nie tylko samego rynku, co z pewnością robisz. Konieczne jest monitorowanie baz zgłoszeń i rejestracji nowych znaków towarowych. Jeśli ktoś zgłosi znak podobny lub identyczny, to dzięki zastrzeżeniu nazwy czy loga, możesz korzystać z prawa sprzeciwu.
Oznacza to tyle, że jeśli zauważysz nowe zgłoszenie, które narusza Twoje prawa, zablokujesz je jeszcze zanim produkt/usługa/firma wejdzie na rynek. Bez długich rozpraw sądowych. Wszystko na poziomie Urzędowym. Może się zdarzyć, że ktoś zgłosi znak nieświadomie. Wtedy możesz napisać do takiej firmy z informacją o naruszaniu Twojego prawa. Jeśli Zgłaszający będą mieli choć odrobinę rozumu, wycofają naruszający znak i nie będziesz musiał nawet tworzyć wniosku sprzeciwowego.
Przejdźmy teraz do meritum, jak monitorować znak towarowy?
O tym, jak właściwie monitorować znaki towarowe, można napisać całą serię artykułów. Konieczna jest podstawowa wiedza na temat znaków towarowych, ich rodzajów, terytoriów, na których obowiązują poszczególne prawa, struktury klasyfikacji nicejskiej i zasad obowiązywania wykazu towarów i usług różnych znaków. Ważny jest oczywiście sam wygląd, czy też fonetyka porównywanych znaków. Wszystko to składa się na najważniejsze - umiejętność właściwej oceny podobieństwa między swoją zastrzeżona marką a znakiem, który ktoś dopiero zgłosił.
Przy okazji istnieje mnóstwo możliwości, by nieumiejętnie przefiltrować wyniki z bazy, przeszacować naruszenie lub nie docenić zagrożenia.
Nieskromnie wyznamy, że chodzi o nas. Znak oczywiście możesz sprawdzać sam. Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, przeczytaj na czym polega nasz monitoring. Potem sam oceń, czy Ci się przyda.
Możesz skorzystać z usługi monitorowania znaku oferowanej przez Brandelaw. W czasie rzeczywistym, codziennie sprawdzamy wybrane bazy znaków towarowych w poszukiwaniu podobnych znaków do tych, którymi się opiekujemy. Jako nieliczni w Polsce, oferujemy monitoring bazy znaków towarowych: polskiej (UPRP), Unii Europejskiej (EUIPO) oraz światowej (WIPO), jak również poszczególnych państw. Tak - to trzy różne miejsca i należy sprawdzać je wszystkie, ponieważ znaku zgłoszonego lub zastrzeżonego w WIPO lub EUIPO, obowiązującego na terenie Polski nie znajdziesz w polskiej bazie. Jeśli masz z kolei znak zarejestrowany na terenie UE, to konieczne jest weryfikowanie nie tylko znaków zastrzeżonych w EUIPO, ale również na terytorium wszystkich państw członkowskich UE. Tylko wtedy masz pełny ogląd sytuacji, czy jakiś podmiot nie zgłasza znaku kolizyjnego z Twoim, w kraju wchodzącym w terytorium ochrony uzyskanego przez Ciebie prawa.
Korzystając z usługi monitorowania ciągłego, zyskujesz kilka rzeczy:
Usługa jest realizowana w rocznych okresach rozliczeniowych. Jeśli uznasz, że nie chcesz monitorować znaku, wówczas nie opłacasz kolejnego zamówienia. Ty decydujesz i przez cały czas współpracy kontrolujesz, co robić ze swoim prawem do znaku.
Możliwości systemu do monitoringu:
Jeśli monitorujemy taki znak towarowy |
Znajdziemy taki znak, jako potencjalnie podobny |
Znak monitorowany jest również częścią znaku słowno-graficznego |
EUIPO 004173613 |
DPMA 302013022018 |
EUIPO 011384286 |
Jeśli monitorujemy taki znak towarowy |
Znajdziemy taki znak, jako potencjalnie podobny |
Ponieważ oba znaki mają wspólny element w warstwie słownej |
NOSKINOSKI.PL UPRP Z.479140 |
EUIPO 017941436 |
NOSKI |
Niektóre podmioty na rynku proponuję przeprowadzenie jednorazowego monitoringu znaku. W naszej ocenie taka usługa nie jest realizowana prawidłowo. Po pierwsze dlatego, że weryfikacja odbywa się jednorazowo lub bardzo rzadko, przez co mogą zostać pominięte zgłoszenia znaków kolizyjnych. Po drugie dlatego, że taki monitoring ad hoc zawsze będzie pełen luk. Załóżmy, że znak zostanie zweryfikowany jednorazowo. Tymczasem tydzień później ujawnione zostanie zgłoszenie identycznego znaku w bazach. O tym już się jednak nie dowiesz, b usługodawca tydzień wcześniej poinformował Cię, że żadnych zagrożeń dla Twojej marki nie ma.
Z uwagi na dbałość o należyte świadczenie usług, nie podejmujemy się realizacji monitoringu incydentalnego.
Jeśli nie monitorujesz zarejestrowanego znaku towarowego, nie masz możliwości wykorzystania prawa, które z takim trudem zdobyłeś.
Zarejestrowałeś znak?
Masz w ręku wszelkie narzędzia do egzekwowania prawa, które się z nim wiążą.
Nikt za Ciebie tych narzędzi nie wykorzysta.
Właśnie dlatego konieczny jest monitoring rynku i baz nowych zgłoszeń i rejestracji znaków towarowych.
Jeśli nie monitorujesz swojego znaku, może się zdarzyć, że:
Znaki towarowe monitoruje każdy przedsiębiorca, który zastrzegł markę. Tak to działa i wzorem innych, również możesz to robić, o ile oczywiście chcesz aktywnie korzystać ze swojego prawa do zarejestrowanego znaku.
Jesteś zainteresowany?
Napisz do nas w formularzu lub mailu.
Możesz również zadzwonić - chętnie wyjaśnimy szczegóły.
Po co monitorować znak towarowy?
Urząd Patentowy nie informuje o rejestracji podobnych i identycznych znaków towarowych. To do Ciebie należy monitoring posiadanych znaków. Dzięki temu możesz zdążyć wnieść sprzeciw do zgłaszanych znaków podobnych. Jest to dużo szybsze i łatwiejsze niż późniejszy pozew do sądu o unieważnienie znaku towarowego.
Co zapewnia monitoring znaku towarowego?
Dzięki temu masz możliwość nadzorowania swoich znaków towarowych w bazach urzędowych. Szybko możesz więc ustalić działania konkurencji zanim realna marka pojawi się na rynku. Taka kontrola zapobiegnie dodatkowym kosztom, związanym z usuwaniem z rynku marek konkurencyjnych w formie spraw sądowych czy zabezpieczeń komorniczych. Lepiej jest zapobiegać niż leczyć jak mówi przysłowie.
Czy samemu można monitorować znak towarowy?
Wykonując monitoring znaku towarowego konieczna jest podstawowa wiedza na temat znaków towarowych, ich rodzajów, struktury klasyfikacji nicejskiej oraz zasad obowiązywania wykazu towarów i usług. Możesz to robić sam ale jest to praca, która musisz wykonywać w sposób ciągły i oparta na specjalistycznej wiedzy. Czasami warto się zastanowić czy nie łatwiej tą czynność powierzyć wykwalifikowanym ekspertom, którzy zajmują się takimi sprawami na co dzień.
Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.