fb
Zapytaj o szczegóły

Zastrzeżenie znaku towarowego

Zadzwoń:
883 222 282
powrót

Jak podkreślić unikalność marki - Niekonwencjonalne znaki towarowe

Opinie i porady

Niekonwencjonalne znaki towarowe dają naprawdę dużo możliwości, a ciekawe, nowe rodzaje znaków towarowych przyciągają konsumentów i cieszą się coraz większą popularnością. W czym mogą wybierać przedsiębiorcy poszukując oryginalnego znaku towarowego? Poniżej przedstawiamy rodzaje niekonwencjonalnych znaków towarowych.

Znak towarowy to oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorcę w obrocie gospodarczym. Przyzwyczailiśmy się, iż jest to słowo, rysunek lub kombinacja słowa i grafiki. Widniejące na towarach oznaczenia przybierały dotąd tylko taką postać. Ale czy znakiem towarowym może być smak lub zapach? Czy jako oryginalne oznaczenie swoich usług mogę zastosować hologram, znak ruchomy? Oczywiście, że tak.

Znak towarowy przestrzenny

Znak towarowy przestrzenny (trójwymiarowy) stanowi kształt towaru lub opakowania.
Znakami przestrzennymi mogą być np. produkty spożywcze jak słodycze, meble, ale też
opakowania (torebki, butelki, puszki).

Numer zgłoszenia: EUTM 00674872

Znak towarowy pozycyjny

Znak towarowy pozycyjny pokazuje w jaki sposób znak umieszczony jest na produkcie. Znaczenie ma tutaj rozmiar i proporcje oznaczenia, a także jego usytuowanie w relacji do oznaczanego towaru.

Numer zgłoszenia: EUTM 008845539

Ruchome znaki towarowe

Ruchome znaki towarowe to krótkie filmy pozbawione dźwięku.

Numer zgłoszenia: EUTM 016147837

Multimedialny znak towarowy

Multimedialny znak towarowy łączy w sobie obraz, ruch i dźwięk.

Deseń jako znak towarowy

Deseń to znak towarowy składający się z powtarzających się elementów. Ten rodzaj znaku towarowego zyskał popularność do oznaczania takich towarów jak galanteria, tkaniny, odzież.

Numer zgłoszenia: EUTM 000015602

Gest jako znak towarowy

W ostatnim czasie rośnie popularność rejestrowania gestów jako znaki towarowe.
Charakterystyczne, w szczególności dla osób rozpoznawalnych, gesty kojarzone tylko z nimi mogą stać się oznaczeniem sygnującym towary i usługi. Po tego rodzaju znaki najczęściej sięgają właśnie osoby znane, jak sportowcy, artyści, osoby publiczne.

Numer zgłoszenia: EUTM 016433369

Kolor

Znak towarowy będący kolorem składa się wyłącznie z jednego koloru (kolor per se) lub z kombinacji kolorów. W takim znaku nie występują kontury, a jeżeli znak to kombinacja kolorów należy wskazać ich proporcje. Same kolory oznaczane są ze wskazaniem międzynarodowego kodu kolorów.

Numer rejestracji: R.271601

Znak dźwiękowy

Coraz częściej jako znaki towarowe rejestrowane są dźwięki.

Link do znaku dzwiękowego

Numer zgłoszenia: US 1395550

Hologram

Znak towarowy w postaci hologramu, składa się z elementów przestrzennych.

Numer zgłoszenia: EUTM 017993401

Znaki zapachowe

W niektórych krajach oraz w Unii Europejskiej spotkać można rejestrację znaków zapachowych, choć w praktyce taka rejestracja jest bardzo ciężka do uzyskania.

THE SMELL OF FRESH CUT GRASS - zapach świeżo ściętej trawy.

Numer zgłoszenia: EUTM 00428870

Znaki dotykowe

Znaki dotykowe charakteryzują się szczególną powierzchnią produktu,charakterystyczną fakturą.

Smak - Co do zasady jako znak towarowy można zastrzec również smak. Jest to dość kontrowersyjne, gdyż smak jako taki może nie posiadać wystarczającej zdolności odróżniającej. Jak dotąd żadna próba rejestracji smaku jako znaku towarowego nie powiodła się.

Warto wspomnieć, iż jeszcze do niedawna nie można było zarejestrować niekonwencjonalnych znaków towarowych. Wiązało się to z koniecznością graficznego przedstawienia znaku zgłaszanego do rejestracji, tak aby można było przedstawić go w rejestrze znaków prowadzonych przez Urząd Patentowy RP. Po wejściu w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej uległo to zmianie. Zniesiony został wymóg graficznej przedstawialności znaków towarowych, natomiast zgłaszane znaki nadal muszą być możliwe do przedstawienia w rejestrze tak,aby można było dokładnie ustalić przedmiot ochrony. Nie mniej jednak otworzyło to przedsiębiorcom możliwość zgłaszania do ochrony coraz tonowych rodzajów znaków towarowych, na przykład takich jak przedstawione powyżej.

Aby dany znak mógł zostać zarejestrowany (i w sposób dostateczny przedstawiony w rejestrze) musi spełniać kilka dodatkowych warunków, tj.musi być przedstawiony w sposób:
- jasny;
- precyzyjny;
- kompletny;
- łatwo dostępny;
- zrozumiały;
- trwały;
- obiektywny.

Mając obecnie do wyboru szeroką gamę niekonwencjonalnych znaków towarowych należy pamiętać, iż niektóre z nich będzie trudniej zarejestrować. Nie zmienia to faktu, iż tego rodzaje znaki ze względu na swą oryginalną naturę, przyciągają konsumentów niejednokrotnie dużo bardziej niż tradycyjne słowne, graficzne lub słowno-graficzne oznaczenia. Mając na uwadze możliwości, na jakie pozwala nam obecny stan technologii, warto zainwestować w ochronę swej marki w postaci niekonwencjonalnego znaku towarowego.

Zobacz również:

Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego

 

Chętnie odpowiem
na Twoje pytania

Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
Prawnik
Telefon883 222 282
Plane[email protected]
powrót do góry
jak zastrzec nazwę firmy
f
facebook