Jak stworzyć i chronić markę home decor?
Tworzenie nazwy dla branży home decor to wyzwanie, zwłaszcza w dynamicznie rozwijającym się rynku. Wybranie dobrej nazwy wymaga przemyślanej strategii marketingowej i analizy możliwości zastrzeżenia jej w Urzędzie Patentowym. Dzięki naszym wskazówkom stworzysz nazwę, która pomoże Ci zbudować silną markę.


Co warto wiedzieć o rynku meblarskim?
Polska branża meblarska umacnia swoją światową pozycję. W 2019 roku zajmowała 3 miejsce pod względem eksportu. Wg Eurostatu Polska w latach 2013-2020 roku była największym dostawcą mebli do Unii Europejskiej. W 2021 roku wartość eksportu wyniosła 12,5 mld euro, gdzie Niemcy stały się głównym odbiorcą polskich mebli. Konkurencja w branży jest duża. Wynika ona z ciągle nowo pojawiających się producentów, w tym azjatyckich. Jednak polska branża meblarsko-dekolatorska rozwija się w sposób dynamiczny, na co wskazuje wyżej wymieniony wskaźnik eksportu. Światowa konkurencja wymaga od przedsiębiorców optymalizacji pracy, wprowadzania innowacyjnych rozwiązań oraz zachowania wysokiej jakości produktu. Obecnie, aby przetrwać na rynku niezbędna jest ciągła obserwacja branży oraz nieustanna kontrola, doskonalenie przedsiębiorstwa i monitorowanie poczynań klienta. Wszystkie te działania pozwolą ci zbudować silna nazwę dla branży home decor. Mocna konkurencja zmusza przyszłych przedsiębiorców do stworzenia takiej marki, która się wyróżni i zwróci uwagę odbiorcy. Dlatego ważne jest aby sprostać oczekiwaniom klientów i zbudować nazwę chwytliwą i oryginalną. Nie jest to wcale takie łatwe zadanie, bo przedsiębiorcy ciągle prześcigają się w pomysłach. Wyjście ponad utarte schematy oraz wprowadzenie niekonwencjonalnych rozwiązań brandowych sprawi, że Twoja nazwa stanie się atrakcyjna dla konsumenta.

Para robiąca zakupy produktów meblarskich
Czym charakteryzują się nazwy w branży home decor?
Branża home decor jest bardzo szeroką gałęzią gospodarki, która jest zróżnicowana. My ją podzieliliśmy najłatwiej jak się da, czyli na branżę meblarska oraz umownie nazwaną, tekstylną. Poniżej przedstawiliśmy elementy, które charakteryzują marki z branży home decor.
Meble
Dość częstym trendem nazewniczym w branży meblarskiej jest posługiwanie się nazwiskiem twórcy marki. Takim przykładem jest firma Wójcik, która swoją nazwę zawdzięcza założycielowi Leszkowi Wójcikowi. Innym takim przykładem jest marka Vox oraz Kler. W zamyśle twórcy brandu jest ręczenie za jakość produktu swoim nazwiskiem, co jak wiadomo, podnosi rangę i prestiż towaru. Innym sposobem na tworzenie nazwy może być zastosowanie inicjałów imienia i nazwiska założyciela, osoby związanej z marką czy miejscem, w którym powstała. Takie rozwiązanie wykorzystał twórca marki IKEA. Dwie pierwsze litery nazwy pochodzą od imienia i nazwiska twórcy (Ingvar Kamprad). Litera E od nazwy farmy, na której dorastał (Elmtaryd), a litera A od pobliskiej nazwy wioski (Agunnaryd).
Tekstylia
Do tworzenie nazwy marek firm dekoratorskich oraz tekstyliów często używane są słowa pochodzące z języka angielskiego odnoszące się do słowa home oznaczającego dom. Takim przykładem jest marka Home and You, co tłumacząc na język polski oznacza po prostu dom i ty. Podobnym przykładem jest marka Homla, oferująca artykuły do wyposażenia wnętrz i mebli. Często przez twórców marek jest wykorzystywanie nazw aluzyjnych, które pośrednio odnoszą się do brandu marki. To rozwiązanie wykorzystała marka Duka. Firma szwedzka, która oferuje naczynia kuchenne, wyroby porcelanowe oraz sztućce. Słowo duka oznacza “nakrycie do stołu” albo “skrupulatnie przygotowane”. Twórcy marki zapewne tworząc nazwę chcieli aby była kojarzona z perfekcyjnie przygotowanym nakryciem stołu. Kolejnym trendem pojawiającym się przy tworzeniu nazwy dla marki, jest nadanie jej międzynarodowego wymiaru. Często takie działanie ma na celu zwrócenie uwagi konsumenta, który jest zafascynowany zagranicznymi trendami. Tak właśnie zrobiła polska marka powstała na początku lat 90-tych Eurofirany. Nazwa marki prawdopodobnie ma podkreślić, że pomysły i inspiracje czerpie z krajowych ale i międzynarodowych trendów.
Poznaj historię jednych z największych marek home decor w Polsce
Meble na dobre - czyli co ma wspólnego muzyka klasyczna z marką Kler
KLER® R.165209
Założycielem firmy Kler jest Piotr Kler, który dzięki determinacji i ciężkiej pracy zbudował jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek meblowych w Polsce. Nazwa marki pochodzi od nazwiska twórcy firmy, która powstała w 1973 roku. Pierwszymi, już sztandarowymi produktami były sofy i fotele. W Polsce to właśnie on zaczął produkować meble wypoczynkowe ze skory, które są znakiem rozpoznawczym marki do dziś. Firma używając sloganu Meble na dobre chciała pokazać ponadczasowość, nieprzemijalność stylu, precyzyjność wykonania, elegancję oraz poczucie smaku. Podkreśleniem elegancji i wysokiej jakości produktu jest wykorzystywanie w kampaniach reklamowych marki, muzyki klasycznej, która jest symbolem nieprzemijalności, prostoty, klarowności i neutralności. Marka kler jest obecna prawie na każdym kontynencie. Wśród wielu submarek można wyróżnić:
Kler Garden - marka oferuje niespotykane i wyjątkowe wypoczynki do ogrody. Tutaj przykładem może być zestaw o nazwie Paradiso, które tłumaczać z włoskiego onacza raj. Już sama nazwa wskazuje na doskonały wymiar mebli, kojarzony z beztroską i odpoczynkiem.
Kler Attituok - marka jest skierowana do osób ceniących sobie prostotę i minimalizm. Samo słowo attituok oznacza postawę, prosty sposób myślenia. Na stronie marki, która promuje kolekcję jest postawione pytanie Czy to „tylko” meble, czy może już dzieła sztuki użytkowej? świadczące o randze oraz wyjątkowości produktu.
Moja Planeta. Dom - czyli jak firma meblowa wpisuje się w trend ekologiczny
Black Red White® R.118162
Marka powstała w 1991 roku, kiedy to została założona pierwsza fabryka w Biłgoraju. Jej założycielem jest Tadeusz Chmiel, polski przedsiębiorca. Nazwa marki złożona jest z trzech kolorów czarnego, czerwonego i białego, przedstawiona w języku angielskim. Użycie słów obcojęzycznych miało za zadanie sprawić wrażenie, że klient ma do czynienia z marką zagraniczną. Firma oferuje produkty dla szerokiej grupy konsumentów z przystępną ceną dla każdego. Głównymi wartościami marki budowanie relacji z klientem na podstawie uczciwości i skromności oraz co wskazuje slogan marki, dbanie o środowisko.

Ilustracja nawiązująca do produkcji mebli
Skąd czerpać inspiracje do stworzenia nazwy dla marki home decor ?
Tak jak podczas tworzenia firmy dobrze jest stworzyć biznesplan, który ułatwia działanie, tak podczas tworzenia nazwy należy stworzyć plan, który pozwoli Ci zbudować silną markę o unikatowej i oryginalnej nazwie. To ile dziś włożysz pracy i swojego zaangażowania będzie procentować w przyszłości. Aby ułatwić Ci to zadanie, wymieniliśmy kilka wskazówek. Wykorzystaj naszą wiedzę oraz swoje pomysły, a zbudujesz wyjątkową i chwytliwą nazwę.
Człowiek z nowymi pomysłami jest wariatem, dopóki nie odniesie sukcesu
Sprawdź kto jest odbiorcą Twojej marki
Podczas tworzenia nazwy zastanów się kto jest Twoim klientem, sprawdź jaki jest jego wiek, czym się zajmuje, co lubi robić, co oczekuje od nazwy. Twoja nazwa ma za zadanie przyciągnąć jego uwagę i wzbudzić potrzebę zakupu towaru.
Zaakcentuj swoją wyjątkowość
Rynek home decor ciągle się rozwija, a co za tym idzie zmusza przedsiębiorców na coraz to innowacyjne rozwiązania nazewnicze. Podczas tworzenia marki podkreśl swoją wyjątkowość i unikalność.
Obietnica Twojej marki
Oferując produkty klientom, tak naprawdę oferujesz swoją markę. Nazwa Twojej marki ma bardzo ważną misję do spełnienia. Już w momencie jej tworzenia musisz wiedzieć co obiecujesz konsumentowi i jak zrealizować jego potrzeby i marzenia.
Zbadaj swoje otoczenie branżowe
Podczas tworzenia nazwy dobrze jest sprawdzić swoją konkurencję, jak ona się nazywa, jak działa. Dzięki temu działaniu unikniesz powstawania podobieństw nazewniczych, które często prowadzą do sporów.
Wybieraj rozwiązania ponadczasowe
Innowacyjność i nowoczesność idzie w parze z branżą home decor. Jednak wymyślając nazwę dla swojej marki myśl perspektywicznie. Nazwa Twojej firmy ma służyć Ci na lata, a niektóre trendy nazewnicze mogą okazać się mało skuteczne w przyszłości.
Szukaj alternatywnych rozwiązań
Duża konkurencja na rynku wymusza na młodych przedsiębiorcach kreatywności w tworzeniu nazwy, której zadaniem jest przyciągnąć odbiorcę. Unikalna i oryginalna nazwa pozwoli Ci zaistnieć i stać się popularna wśród konsumentów.
Perspektywy i szanse rozwoju dla marki home decor
Branża meblarska i dekoracyjna charakteryzuje się dynamicznym rozwojem i podążaniem za nowymi trendami oraz potrzebami klienta. Czynnikami, które wzmacniają koniunkturę to elastyczność polskich producentów i umiejętność dostosowania się do nowych warunków. Aby branża mogła się rozwijać potrzebne jest szukanie nowych alternatywnych rozwiązań oraz optymalizacja procesów produkcyjnych.
Trendy branży home decor
- zwrócenie uwagi na ekologię, co wynika z większej świadomości ekologicznej konsumentów.
- wykorzystanie nowych technologii, które pozwalają na optymalizację produkcji
- coraz popularniejsze stają się aplikacje, które np. pozwalają wprowadzić wymiary swoich pokoi i wirtualnie zaaranżować przestrzeń.
- rosnąca popularności branży w mediach społecznościowych (np. Pinterest, Instagram), aż 83% badanych konsumentów, zapytanych gdzie czerpie inspirację w tworzeniu designu mieszkaniowego odpowiedziało, że to właśnie social media mają największy wpływ na obecny rozwój komunikacji marki.
- 24% Polaków kupujących meble używane nie tylko ze względu na zasobność portfela ale dlatego, że zwracają uwagę na ekologię ( np. Ikea testuje wypożyczanie mebli).
- rosnące znaczenie mobile commerce, czyli prezentacji oferty za pomocą urządzeń mobilnych.
- optymalizacja stacjonarnej sprzedaży poprzez coraz bardziej popularne showroom
- tzw. cross-border, czyli dopasowanie się do standardów sprzedaży zagranicznej.
Internet jako miejsce dokonywania zakupów z branży home decor
Wraz ze wzrostem znaczenia technologii oraz dużą różnorodnością oferty sklepów on-line zauważamy większą rolę internetu, jako miejsca gdzie konsumenci dokonują zakupów. Z badań wynika, że co trzeci respondent kupuje meble online. Średnia kwota przeznaczona na zakup online przez gospodarstwa domowe to 4,5 tysiąca złotych, a źródłem finansowania mebli były oszczędności zgromadzone przez konsumentów. To właśnie cyfryzacja staje się głównym kierunkiem rozwoju. Przykładem takich działań jest możliwość wizualizacji 3D wnętrz jak również integracja z systemem CRM. Dlatego podczas tworzenia nazwy dla Twojej marki z branży home decor jest sprawdzania wolnych domen internetowych, które powinny być spójne z nazwą marki. Jeżeli potrzebujesz pomocy w tworzeniu nazwy i szukasz wolnych domen sprawdź naszą ofertę na serwisie rmarket.pl.

Recykling w branży home decor
Branża home decor a środowisko
Obecnie branża home decor, a szczególnie firmy meblarskie starają się ograniczyć negatywne wpływy swojej działalności na środowisko naturalne. Działania, które opierają się na odpowiedniej polityce surowcowej i ograniczeniu odpadów, nie tylko sprzyja naszemu klimatowi ale obniża koszty produkcji. Odwołanie się do ekologii i ochrony klimatu stało się jednym z ważnych trendów slangowych, wykorzystywanych przez marki home decor.
Poznaj wybrane marki modowe stworzone przez naszą kancelarię
Nasza kancelaria brandingowa zajmuje się tworzeniem i kreacją nazw marek dla szerokiej gamy produktów, towarów z różnych branż. Nasza praca opierają się na szczegółowej analizie otoczenia rynkowego oraz zastosowaniu nowoczesnych trendów, zachowując ponadczasowy wymiar. Nasze inspiracje i pomysły zostały wdrożone w poniżej przedstawionych realizacjach:
DECORDIA
Nazwa powstała dla sklepu oferującego produkty do wykańczania wnętrz o specjalności produktów łazienkowych tj. płytki, brodziki, wanny, kabiny itp. Nazwa nawiązuje do słowa dekoracja, wskazując na finalny etap prac remontowych.
HILLONE
Nazwa powstała dla firmy, która projektuje, produkuje meble, w tym meble na wymiar. Nazwa składa się z dwóch członów. Pierwszy oznacza górę (hill), natomiast druga część (one) oznacza po prostu pierwszy. W zamyśle naszego zespołu było przedstawienie marki, która będzie inspirowała, ułatwiała i umożliwia wygodne i komfortowe życie. Pomysłem do tworzenia nazwy była dzielnica Gdyni - Chylonia, która jest mocno związana z miejscem powstania marki.
Rozpocznij bezpłatną, wstępną weryfikację:
Jak zastrzec znak towarowy/wzór przemysłowy w branży home decor?
Produkty branży home decor czyli min. meble, tekstylia są towarami, które mogą być chronione w oparciu o prawa własności intelektualnej. Brak zastrzeżenia znaku towarowego skutkuje brakiem możliwości do przystąpienia do takich programów jak Strefa Marek Allegro czy Amazon Brand Registry. Programy te nie tylko dają możliwość zwiększenia Twoich zasięgów sprzedażowych, ale co ważne, zabezpieczają markę przed działaniem nieuczciwej konkurencji, która może chcieć wykorzystać Twoją markę do swoich celów reklamowych czy działań marketingowych. Inwestycja w ochronę znaku towarowego to działanie, które Ci się opłaci. Zastrzeżenie znaku towarowego ułatwi egzekwowanie swoich praw w stosunku do plagiatujących podmiotów oraz często może eliminować pojawienie się ryzyka sporów i powstanie konfliktów, ponieważ konkurencja wie, że dane oznaczenie jest już zarezerwowane przez kogoś innego.
Jak chronić wygląd mebli?
Wygląd Twojego produktu może nie tylko przyciągać klientów swoją ceną ale również atrakcyjnym wzornictwem oraz oryginalnym wyglądem. Aby ten unikatowy wygląd wykorzystać możesz skorzystać z możliwości rejestracji go w formie wzoru przemysłowego. Takie działanie ma wiele zalet min. w ten sposób zabezpieczysz ich wygląd.
Gdzie zastrzec wzór przemysłowy?
Odpowiednim urzędem, do którego należy się zgłosić aby zastrzec znak towarowy jest Urząd Patentowy. Jeżeli chcemy aby prawo chroniło nazwę na terenie kraju to należy wniosek zgłoszeniowy złożyć w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej. Jeżeli jednak stwierdzimy, że chcemy być chronieni w Unii Europejskiej rejestracji należy dokonać w Urzędzie Unii Europejskiej ds.Własności Intelektualnej.
Co daje ochrona wzoru przemysłowego?
Rejestracja wzoru przemysłowego niesie ze sobą sporo korzyści. Jedną z nich jest możliwość zarabiania na nim, poprzez np. sprzedaż wzoru. To Ty decydujesz komu może przysługiwać prawo do niego i na jakich warunkach można z niego korzystać. Dzięki prawu ochronnemu masz możliwość blokowania nieuczciwych reklam, które mogłyby działać na Twoją niekorzyść. Co warto podkreślić zastrzeżony wzór przemysłowy podnosi wartość Twojego przedsiębiorstwa. Często zdarza się, że zastrzeżony znak towarowy /wzór przemysłowy przewyższa swoją wartością wszystkie inne aktywa zgromadzone przez właściciela firmy.
Czas na własne marki
Polska jest potęgą meblową pod względem eksportu tego produktu za granicę. Jednak wiele polskich producentów tworzy meble i wyroby wnętrzarskie dla zagranicznych firm, które sprzedają towar pod swoim logiem, nie wspominając o współpracy z polskimi firmami. Dlatego tworzenie własnej marki jest wyzwaniem biznesowym, które czeka na realizację i daje szansę właśnie dla Ciebie. Jednak aby od samego początku dobrze zacząć należy zadbać o ochronę prawna znaku. Co warto nadmienić prawo majątkowe znaków towarowych, patentu czy wzoru przemysłowego, poza oczywistym podniesieniem rangi przedsiębiorstwa, stało się cennym aktywem. Chronione znaki towarowe, patenty czy wzory przemysłowe stanowią wartość niematerialną i są ważnym elementem, który wpływa na amortyzację podatkową.
Jak działa ochrona znaku towarowego w branży home decor?
Branża meblarska od dłuższego czasu zyskuje coraz większą popularność, a co za tym idzie pojawiają się coraz to nowsze firmy, które prześcigają się oryginalnymi i ciekawymi brandami marek. Dobrze opracowana nazwa czy logo, a często w branży meblarskiej wzór przemysłowy wyznaczają drogę do sukcesu. Jakość i dobry design dają możliwość sprzedawania produktu z dużo większa marżą. Dlatego tak ważne jest ochrona prawa własności intelektualnej, która zabezpiecza markę przed kopiowaniem. Potwierdzeniem tej tezy jest przykład sporu pomiędzy firma KAM a BRW.
KAM vs Black Red White
W 2013 roku firma KAM Kuchnie - producent mebli kuchennych wniósł pozew do sądu przeciwko firmie Black Red White, której zarzucono naruszenie prawa wspólnotowego wzory przemysłowego. W pozwie wezwano do zakazania firmie BRW działań, naruszających prawo ochronne wzoru, który został wykorzystany w produkcji, reklamie i sprzedaży mebli kuchennych z kolekcji “Family Line Passen”. Spraw dokładnie dotyczyła wykorzystania uchwytów Olivia, które znajdowały się w ofercie firmy KAM, a element ten został już wcześniej zarejestrowany jako wzór przemysłowy , co oznacza że był chroniony przed kopiowaniem. Ostatecznie spór zakończył się ugodą i od 21.08.2014 roku BRW zobowiązało się do zaprzestania produkcji, reklamy i sprzedaży na terenie Unii Europejskiej mebli Family Line Pessen o dotychczasowym wzorze frontów.
Recepta na dobrą nazwę w branży home decor
Odniesienie sukcesu w branży home decor jest marzeniem niejednego przedsiębiorcy. Ale aby zostało ono zrealizowane należy poświęcić temu działaniu dużo pracy i czasu. Posiadana determinacja oraz samozaparcie na pewno przyczyniło się do zbudowania oryginalnej i rozpoznawalnej marki. Budowanie silnej nazwy należy zacząć od stworzenia lub wybrania takiego rozwiązania, które przyciągnie jak największą grupę odbiorców. Poniżej podpowiadamy jaka powinna być nazwa firmy z branży home decor.
- Prosta - Nazwa czy logo firmy nie powinna być skomplikowana. Spowodowane jest to tym, że takie nazwy szybciej zostają w pamięci klientów.
- Unikalna - Podczas tworzenia nazwy czy logo sprawdź czy już ktoś nie używa takiego oznaczenia. Dzięki temu unikniesz powstawania niepotrzebnych sporów i zapobiegniesz dezorientacji wśród klientów, spowodowanych podobieństwem nazw, które mogą działać na Twoją niekorzyść.
- Ponadczasowa - Pamiętaj, podążając za trendami brandingowymi nie zapominaj o tym, że marka jest i będzie Twoją wizytówką. Dlatego myśl przyszłościowo i wybieraj rozwiązania uniwersalne,
- Dopasowana - Wybierając nazwę marki zwróć uwagę do kogo kierujesz swoją ofertę, co lubi Twój potencjalny klient, jakie oznaczenia mu się podobają i co oczekuje od Twojej nazwy.
- Uniwersalna - Dobrze jest aby nazwa firmy home decor podobała się jak największej grupie odbiorców, dzięki temu staniesz się konkurencyjny w stosunku do największej grupy z branży.
Podsumowanie
Branża home decor cechuje się dużym zróżnicowaniem ale i konkurencyjnością. Na obecnym rynku trudno się wyróżnić oryginalnym rozwiązaniem nazewniczym. Dlatego warto zająć się sprawą poważnie i wybrać najlepsze rozwiązanie. Nazwa marki powinna być budowana od podszewki, aby być skuteczna i mogła docierać do największej grupy odbiorców. Skorzystanie z informacji zamieszczonych w internecie może okazać się niewystarczające. Warto skorzystać z wiedzy i doświadczenia naszego zespołu, który pomaga tworzyć bezpieczne i chwytliwe nazwy dla firmy z branży home decor.
Kancelaria Brandelaw zajmuje się tworzeniem unikalnych i oryginalnych nazw czy ich logo dla marek z różnych branż. Proces kreacji uwzględnia nie tylko artystyczną wizję, ale również aspekty prawne, tak aby tworzone nazwy mogły zostać zarejestrowane jako znaki towarowe. Brandelaw dąży to tego, aby proponowane rozwiązania były ponadczasowe, łatwo rozpoznawalne oraz szybko zapadające w pamięć, stanowiąc solidną podstawę dla budowy wizerunku marki.
Często zadawane pytania
Poznaj odpowiedzi na popularne pytania
Tworzenie nazwy dla firmy jest dużym wyzwaniem dla młodego przedsiębiorcy. Ciągle rosnąca konkurencja zmusza do wymyślania coraz to ciekawszych i abstrakcyjnych nazw, które wyróżnią Twoją firmę na tle przedsiębiorstw z branży. Jeżeli potrzebujesz pomocy w tworzenie unikalnej i atrakcyjnej nazwy dla Swojej firmy skontaktuj się z rmarket.pl
Dokonanie zastrzeżenia znaku towarowego jest ważnym krokiem w celu zabezpieczenia marki w branży. Bezpieczeństwo zapewnisz sobie dokonując rejestracji znaku w Urzędzie Patentowym, który po dokładnej analizie znaku pod względem przeszkód w rejestracji oznaczenia wydaje decyzję o zakwalifikowaniu bądź nie nazwy jako znak towarowy. Jeżeli nie jesteś pewien czy Twoja nazwa firmy może uzyskać miano zastrzeżonego znaku towarowego skorzystaj z pomocy zespołu Brandelaw.
Znak towarowy jest to oznaczenie, które może występować pod postacią słowa, grafiki, zapachu. Jego zadaniem jest odróżnienie jednego produktu od drugiego. Natomiast wzór przemysłowy jest to wytwór lub jego część, który wyróżnia się kształtem, kolorystyką, fakturą, posiadający indywidualny charakter.

Marcin Setlak
Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.