Jak stworzyć i chronić markę z branży suplementów diety?
Obecnie branża suplementów diety rozwija się w dynamiczny sposób. Powodem takiego stanu jest rosnące zainteresowanie tymi produktami przez konsumentów, którzy chcę lepiej wyglądać, dbać o zdrowie oraz szukają szybkiego efektu często bez wysiłku i większego zaangażowania. Dlatego przyłóż się do zadania. Stwórz taką nazwę, która spełni oczekiwania i nadzieje Twojego klienta. Nie wiesz jak to zrobić? Przeczytaj nasz artykuł.


Co warto wiedzieć o rynku suplementów diety?
Polacy w 2022 roku wydali prawie 8 mld złotych na suplementy diety. Jest to wynik jednoznacznie wskazujący na popularność tego rodzajów środków, których zadaniem jest zapewnić klientowi zdrowe, a niekiedy i smukłe życie. Sondaże wskazują, że w grupie badanych osób prawie ⅔ wskazało, że zażywa suplementy i prawie połowa z ankietowanych kupuje je przynajmniej raz w miesiącu. Obecnie na rynku w Polsce jest prawie 30 tysięcy firm, które produkują i sprzedają suplementy diety. Popyt na te produkty ciągle rośnie. Prawie co 20 firma z branży jest nowa, na co wskazuje ciągle rosnąca liczba producentów. Suplementy diety zostały zakwalifikowane do branży FMCG (Fast Moving Consumer Good), czyli produktów które należą do kategorii pierwszej potrzeby. Dlatego Twoim zadaniem jest stworzyć taką nazwę marki, która będzie towarzyszyć konsumentowi na co dzień.

Zdjęcie nawiązuje do różnorodności asortymentu w branży suplementów diety
Czym charakteryzują się nazwy w branży suplementów diety?
Branża zajmująca się produkcja i sprzedaża suplementów diety rozwija się bardzo dynamicznie, a co za tym idzie, konkurencyjność na rynku wzrasta. Dlatego Twoim zadaniem jest stworzyć taką nazwę, która będzie wyróżniać się spośród innych przedsiębiorców, a jej reklama będzie przykuwać uwagę docelowej grupy odbiorców. Producenci często tworząc nazwy decydują się na podkreślenie wyjątkowych właściwości swoich produktów poprzez składanie obietnic i “oświadczeń” zdrowotnych. Stosowanie takiej metody ma wiele pozytywnych aspektów, które wpływają na odbiór produktów przez konsumenta. Budowanie pozytywnego wizerunku marki w branży suplementów ma ogromne znaczenie, ale i niesie za sobą sporo wymagań co do jakości produktu oraz spełnienie niełatwych wymagań prawnych. Głównym celem suplementów jest uzupełnienie diety. Mają korzystnie wpływać na zdrowie, urodę, dawać rezultaty np. poprzez wspomaganie wykonywanie ćwiczeń sportowych. Branża nazw suplementów diety jest dość rozległa. Dlatego w celu uproszczenia pogrupowaliśmy jej trendy nazewnicze na kilka najważniejszych naszym zdaniem kategorii.
- nazwy nawiązujące do zastosowania produktu - to takie oznaczenia, które wskazują swoją nazwą na funkcję jaką ma pełnić produkt np. suplementy, które uzupełniają dietę w brakujące składniki lub wzmacniające odporność, przykładami takich marek są min.: ProtectMe, Vitaminum, Visolvit
- nazwy, które korzystanie wpływają na zdrowie, urodę, samopoczucie. Takie nazwy niosą z sobą pewne przesłanie, składają obietnicę, dając mu szansę na realizację zamierzonych celów co do wyglądu, przykładami takich marek są BeatyMe, PerfectSkin czy Belissa
- nazwy wskazujące na rezultat, do nich należą min. preparaty. które wspomagają efekt wykonywanych ćwiczeń, to takie nazwy, które są stworzone dla uprawiających sport, przykładami takich marek są min.: IsoActive, Shape, Flex All czy Gainerator. Do tej grupy suplementów można zaliczyć również preparaty, które wspomagają rzucenie palenia, przykładami takich nazwa są min. Nicorette czy Desmoxan. Tą kategorię poszerzają również preparaty wspomagające potencję seksualną czy zmniejszające skutki nadmiernego spożycia alkoholu. Do tych pierwszych należy Braveran, natomiast do tych drugich możemy zaliczyć nazwę 2KC.
Poznaj historię jednych z największych marek kosmetycznych w Polsce
Vibovit - Napój z dzieciństwa do jedzenia na sucho
Polski produkt pojawił się w 1973 roku pierwotnie robiło go Polfa Kutno. Był pierwszym produktem w Polsce, który obecnie jest zakwalifikowany do produktów multiwitaminowych. Obecnie właścicielem marki jest Teva Operations Poland Sp. z o.o i występuje w innej postaci. Oferta Vibovit jest dość szeroka. Zaczynając od preparatów dla niemowląt czyli Vibovit Bobas poprzez Vibovit Junior i Vibovit Aquażelki oraz Vibovit Literki Żelki skończywszy na Vibovit Tran Norweski. Nazwa marki wskazuje na właściwości produktu. Słowo VIBO z języka włoskiego oznacza żyję co jednoznacznie określa charakter produktu. VIT nawiązuje do słowa związanego z witalnością oraz witaminami, które występują w składzie produktu. Prawdopodobnie w zamyśle twórcy marki było stworzenie takiej nazwy, która będzie obietnicą skuteczność w dostarczaniu skomplikowanych witamin, uzupełniających dietę dziecka.
Olimp - nie tylko dla sportowców
Firma powstała w 1990 roku. Została założona przez Stanisława Jedlińskiego, która działająca pod nazwą StartAtut początkowo stworzyła serię produktów dietetycznych. Firma szybko się rozwijała o po kilku latach od powstania zaczęto produkować produkty dedykowane dla osób uprawiających sport w tym również wyczynowo. Już w 1996 roku firma wprowadza linię tabletek z L - kreatynina, której zadaniem jest spalanie tłuszczu. Późniejsze lata to czas na rozbudowywanie firmy pod kątem infrastruktury badawczej i laboratoryjnej. W 2015 roku firma otwiera ośrodek badawczo-rozwojowych. Obecnie jest jednym z największych producentów suplementów diety, nie tylko w Polsce, ale również w Europie. Zakres produkowanych suplementów przez przedsiębiorstwo jest trudne do opisania w kilku słowach. Przedsiębiorstwo produkuje min. środki poprawiające masę mięśniową, kompleksy witaminowe, składniki mineralne, środki lecznicze oraz specjalne produkty dla kobiet, które chcą zadbać o zdrowie i dobrą kondycję. A co do nazwy, w 2004 roku firma przeszła rebranding i przyjęła oznaczenie Olimp Laboratories. W nazwie firmy możemy doszukiwać się powiązania ze słowem Olimpiada, które symbolizuje sport, rywalizację i dążenie do pokonywania swoich słabości. Innym skojarzeniem nazwy może być słowo Olimp - w mitologii greckiej siedziba bogów. Miejsce kojarzone z doskonałymi postaciami, charakteryzujące się męstwem, odwagą, siłą i mądrością. I takie właśnie są produkty marki Olimp. Posiadają obietnicę, która mówi że jeżeli będziesz stosować produkty firmy osiągniesz sukces oraz zamierzony cel. Prawdopodobnie w zamyśle twórcy marki było stworzenie takiej nazwy, która będzie kojarzona z sukcesem, rezultatem, doskonałością oraz zdrową rywalizacją. Firma zgodnie ze swoim charakterem wspiera sportowców. W 2017 roku była sponsorem Roberta Kubicy znanego na całym świecie kierowcą Formuły 1. O wysokiej randze firmy mogą również wskazywać wybieranie ambasadorów marki spośród osób znanych z pierwszych stron gazet. Do nich należeli min. Mariusz Pudzianowski znany strongman, Agnieszka Włodarczyk, aktorka promująca markę będąc w ciąży czy znany na całym świecie kulturysta Shawn Rhoden.

Grafika przedstawiająca proces powstania nazwy dla suplementów diety
Skąd czerpać inspiracje do stworzenia nazwy dla marki suplementów diety?
Szukając dobrej nazwy dla firmy z branży suplementów diety warto wychodzić poza utarte schematy, które mogą zaszufladkować Twoje pomysły i przyczynić się do zbudowania nazwy, która będzie powtarzalna, nijaka i co najgorsze banalna. Tworząc nazwę dla firmy wybierają rozwiązania innowacyjne, dynamiczne oraz nieszablonowe. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które ułatwią Ci pracę przy tworzeniu atrakcyjnych i ciekawych oznaczeń.
Zbadaj swoje otoczenie branżowe
Sprawdź jak nazywa się Twoja konkurencja, ale pamiętaj nie powielaj jej pomysłów. Zarezerwowane nazwy mogą być tylko Twoją inspiracja.
Pomysły na nazwę szukaj w mitologii lub literaturze.
Niejednokrotnie nawiązanie do postaci związanych z mitologią czy kulturą stały się strzałem w dziesiątkę. Świat mitologii jest dość barwny, a zarazem tajemniczy co może spowodować, że Twoja nazwa będzie ciekawiła i intrygowała klienta.
Używaj słowników wyrazów obcych lub synonimów.
Przeglądając słowniki możesz natrafić na świetne słowa, które zainspirują Cię do stworzenia unikalnej nazwy. Jednak musisz koniecznie pamiętać, że tworząc nazwę dla firmy lub produktu sprawdź znaczenie słów aby uniknąć językowej wpadki.
Sprawdzaj trendy nazewnicze
Wybieraj rozwiązania dostosowane do obecnych czasów, ale przy wyborze nazwy myśl uniwersalnie i ponadczasowo. Twoja nazwa firmy będzie służyć Ci na lata i to ona jest najlepszą wizytówką marki.
Wykorzystaj Internet
Przeskanowanie stron internetowych oraz portali sprzedażowych może podpowiedzieć Ci jakie są preferencji klienta oraz co mu się podoba i czego szuka kupując produkty. Porządnie wykonana analiza rynkowa pozwoli Ci stworzyć taką nazwę, która będzie spełniać wszystkie preferencje potencjalnego klienta.
Sprawdź nazwy renomowanych znaków towarowych
Ucz się od najlepszych. Niech historia powstania znanej marki w branży stanie się Twoją inspiracją, która zachęci do stworzenia wyjątkowego oznaczenia.
Perspektywy rozwoju dla marki z branży suplementów diety
Obecnie branża suplementów diety rozwija się bardzo dynamicznie i daje szereg możliwości i kierunków w których możesz szukać swojego miejsca prowadząc biznes. Wybierając swoją drogę zwróć uwagę na tendencje, które pojawiają się obecnie na rynku branżowym, co ułatwi Ci znalezienie odbiorców Twoich produktów. Poniżej znajdziesz kilka elementów, które pomogą Ci stworzyć unikalną i atrakcyjną nazwę, wyróżniającą się wśród konkurencji.
- wzrost zainteresowania zakupem suplementów diety online
- wzrastająca świadomość konsumentów na temat profilaktyki zdrowotnej
- rosnąca znaczenie samoleczenia
- wellbeing - czyli dbanie o dobre samopoczucie, w tym wywołane dobrym wyglądem i akceptacją samego siebie
- konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na aktywności sportowe oraz wspomaganie ich suplementami
- zwrócenie uwagi na naturalne i organiczne składniki w tym ekologiczne dla środowiska i otoczenia
Poznaj wybrane marki suplementów diety stworzone przez naszą kancelarię
Nasz zespół zajmuje się tworzeniem unikalnych i oryginalnych nazw, atrakcyjnych dla klienta. Proces kreacji nazwy marki jest podzielony na kilka etapów, dzięki czemu zleceniodawca otrzymuje dobrą nazwę spełniającą indywidualne preferencje i oczekiwania. Nasi specjaliści wybierają takie nazwy, które spełniają warunki rejestracji oznaczenia w urzędzie patentowym. Poniżej opisaliśmy przykład naszej realizacji, która była dedykowana marce z branży suplementów diety.
Solunetic
Nazwa to powstała dla naturalnego suplementu diety, który jak określa producent ma poprawiać nastrój, pamięć i sen konsumenta. Zawiera w swoim składzie tylko naturalne składniki. Jak sama nazwa wskazuje produkt ma działać na koncentrację oraz skupienie. Jest również dedykowany osobom, które mają problemy z zasypianiem. Uzupełnieniem projektu było stworzenie logo, które przedstawiliśmy poniżej.


Jak zastrzec znak towarowy w branży suplementów diety?
Rejestruj tylko sprawdzone pod kątem prawnym pomysły
Aby zapewnić sobie bezpieczeństwo na rynku branżowym należy dokonać zastrzeżenia znaku towarowego w urzędzie patentowym. Jednak zanim do tego dojdzie należy daną nazwę poddać analizie, której zadaniem jest sprawdzenie czy oznaczenie może ubiegać się o ochronę prawną. Dokonane badanie uchroni Cię przed odmową rejestracji znaku przez eksperta urzędu, który może stwierdzić, że w przypadku Twojego oznaczenia istnieją bezwzględne przeszkody rejestracji, które uniemożliwiają jego zastrzeżenie.
Unikaj rejestracji nazwy identycznej lub podobnej
Odpowiednio dokonana wstępna analiza znaku pomoże Ci wybrać rozwiązania nazewnicze unikając identyczności lub podobieństwa do oznaczeń już zajętych. Unikniesz dzięki temu sprzeciwów ze strony właścicieli zarejestrowanych już znaków towarowych, a nawet jeśli sprzeciw by się pojawił, to będą większe szanse na jego obalenie. Dlatego wybieraj nazwy unikalne i abstrakcyjne, które zapewnią Ci swobodne przejście przez cały proces rejestracyjny oraz uzyskać prawo ochronne do znaku.
Zapewnij sobie bezpieczeństwo na rynku zyskując prawo ochronne
Zastrzeżenie znaku towarowego daje Ci wiele korzyści, które ułatwią funkcjonowanie na rynku. Posiadając prawo ochronne masz możliwość wniesienia sprzeciwu do rejestracji znaków, które uznasz że naruszają Twoją nazwę. Zastrzeżony znak towarowy daje Ci możliwość brania udziału w programach portali e-commerce tj. Strefa Marek Allegro czy Amazon Brand Registry, które promują marki, wyróżniają ich na portalach sprzedażowych. Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć na temat korzyści wypływających z zastrzeżenia znaku towarowego przeczytaj nasz artykuł.
Jak działa ochrona znaku towarowego w branży suplementów diety?
Dokonując zastrzeżenia znaku towarowego otrzymujesz prawo ochronne, które nie tylko pozwoli Ci bezpiecznie funkcjonować na rynku ale uchroni Twoją markę przed działaniem nieuczciwej konkurencji. Narzędzia prawne otrzymane w momencie rejestracji znaku uprawniają Cię do wniesienia sprzeciwu do rejestracji znaku jeżeli uznasz, że narusza on Twoje prawa. Jednak często przypuszczenia naruszeń znaku są nad wyraz interpretowane i tak właśnie było w przypadku znanej firmy zajmującej się produkcją i sprzedażą napojów energetyzujących.
Oshee vs FoodCare
Sprawa rozpoczęła się w 2015 roku kiedy to firma Oshee pozwała firmę FoodCare właściciela marek Gellwe i Frugo w sprawie używania znaku Vitamin shot, które były umieszczane na etykietach produktu. Strona wnosząca pozew argumentowała,że posiada na znak VITAMIN SHOT prawo ochronne i domaga się z tego tytułu całkowitego zakazu sprzedaży produktu przez konkurencję. Natomiast strona pozwana uważała, że nazwa nie jest znakiem towarowym, a tylko nazwą konkretnej kategorii produktów. Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej podzielił opinię firmy FoodCare i prawo do znaku VITAMIN SHOT firmy Oshee zostało wycofane. Określono, że nazwa VIATMIN SHOT może być używana przez różnych producentów na rynku napojów.
Recepta na dobrą nazwę w branży suplementów diety
Tworzenie nazwy dla firmy zajmującej się produkcją i sprzedażą suplementów diety jest ważnym zadaniem, które wymaga sporej pracy. Wybierając oznaczenie dla firmy musisz pamiętać o kilku zasadach aby zostać zauważonym na rynku branżowym. Wzrost popularności stosowania suplementów diety jest coraz większe. Co za tym idzie na rynku pojawia się coraz to więcej firm, które zajmują się tą tematyką. Twoim zadanie jest stworzenia takiego znaku, który pozwoli Ci się odróżnić na rynku, a jednocześnie atrakcyjnego dla końcowego odbiorcy.
Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które powinny dać Ci możliwość zobrazowania jaka powinna być nazwa w branży suplementów diety:
- Prosta - nazwa firmy nie powinna sprawiać trudności w zapamiętaniu jej przez klienta. Znak nie powinien być zbyt skomplikowany co utrudniłoby jego odbiór.
- Z dostępną domeną internetową - dobrze jest aby nazwa firmy i nazwa domeny były takie same. To ułatwia odbiór Twojej marki, tym samym powoduje że strategia Twojej marki jest spójna.
- Unikalna - wybieraj takie oznaczenia, które są wolne. Dokonując kilkukrotnie wstępnej analizy znaku sprawdzisz czy już ktoś używa identycznego lub podobnego oznaczenia.
- Dopasowana - nazwa powinna być dopasowana do Twojego odbiorcy. Szukając idealnej nazwy sprawdź kto będzie klientem Twojej marki. Szukaj oznaczenia, które będzie atrakcyjna dla odbiorcy oraz spełniało jego oczekiwania.
- Ponadczasowa i uniwersalna - Zadaniem nazwy Twojej firmy jest reprezentować Cię w każdym momencie działalności biznesu, bez znaczenia czy dopiero zaczynasz przygodę jako nowy przedsiębiorca czy cieszyć się już renomą na rynku branżowym.
Budowanie marki i kreacja nazwy jak się okazuje jest dość trudnym zadaniem. Wynika to z faktu, że rynek nazewniczy się ciągle zawęża i brak dokonania wstępnej analizy znaku może skutkować zgłoszeniem znaku identycznego lub podobnego do już zarezerwowanego przed innego przedsiębiorcę. Jeśli potrzebujesz pomocy w tworzeniu nazwy dla firmy zajmującej się branżą suplementów diety skontaktuj się z naszym zespołem, który pomoże Ci stworzyć ciekawą i unikalną nazwę, spełniającą wymogi znaku towarowego. Jeżeli jednak potrzebujesz gotowej propozycji sprawdź naszą ofertę na rmarket.pl
Często zadawane pytania
Poznaj odpowiedzi na popularne pytania
Nazwa dla firmy zajmującej się produkcją i sprzedażą suplementów diety powinna być atrakcyjna i ciekawa dla klienta, co pomoże Ci wypozycjonować markę na rynku branżowym. Inspiracje na dobrą nazwę możesz szukać w najbliższym otoczeniu, które niejednokrotnie podsuwają dobre rozwiązania.
Wybierając nazwę dla firmy unikaj bezwzględnych przesłanek rejestracji znaku towarowego, których wystąpienie skutkuje odrzuceniem wniosku w urzędzie patentowym. Takimi przesłankami są min. opisowość i rodzajowość nazw jak również rejestracja znaku w złej wierze.
Aby zastrzec znak towarowy należy poprawnie złożyć wniosek do odpowiedniego urzędu patentowego. Jednak to działanie należy poprzedzić odpowiednio dokonaną analizą znaku, której zadaniem jest sprawdzić możliwość rejestracyjną oznaczenia. Jeżeli chcemy ubiegać się o ochronę nazwy na terenie kraju, wniosek należy zgłosić do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast jeżeli chcemy aby nazwa naszej firmy była chroniona na terenie całej Europy, wniosek rejestracyjny należy zgłosić do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej.

Marcin Setlak
Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.