fb
Zapytaj o szczegóły

Zastrzeżenie znaku towarowego

Zadzwoń:
883 222 282
powrót

Kto ma długi język czyli o rejestracji popularnych słów jako znaków towarowych

Opinie i porady

Język nieustannie ewoluuje. Istnieją jednak wyrazy, których używamy tak często, że zdecydowanie możemy potraktować je jako fundamenty mowy i składniki domeny publicznej.

Dla ludzi na całym świecie słowo ,,KSIĄŻKA’’ kojarzy się z ciekawym pomysłem na prezent lub perspektywą spędzenia wolnego popołudnia. Podobnie wygląda sytuacja ze słowem ,,TWARZ’’ które powszechnie używane jest w kontekście pielęgnacji oraz komplementu kierowanego do bliskiej osoby. Czy przełomowy rok ,,1989’’ może być znakiem towarowym? Czy możliwa jest rejestracja znaku będącego jednym z najpopularniejszych słów w języku angielskim? Przyjrzyjmy się bliżej powszechnym wyrazom, które w ostatnich latach stanowią obiekt zainteresowania globalnie znanych firm i celebrytów. 

Siła serwisu społecznościowego

O tym jak ważne jest posiadanie znaków towarowych doskonale wiedzą największe firmy. Znany każdemu Facebook zarejestrował do tej pory ponad sto znaków towarowych w Europie. Wydawać by się mogło, że priorytetem giganta jest ochrona warstwy graficznej portalu, ostatnie zgłoszenia pokazują jednak, że nie zapomniał on o potężnej sile jaką gwarantuje ochrona znaku słownego. 

Od 2006 roku Facebook posiada w swoim portfolio zarejestrowany znak towarowy FACE (Numer zgłoszenia: 003852779, chroniony w klasie 38 dla prowadzenia pokojów rozmów niedotyczących motoryzacji i samochodów) Osiem lat później firmie z powodzeniem udało się zarejestrować również znak BOOK (Numer zgłoszenia: 009507161, chroniony w klasie 38,42,45 m.in. dla tworzenia społeczności wirtualnych dla zarejestrowanych użytkowników oraz brania udziału w tworzeniu sieci społecznych biznesowych i społecznościowych). W czerwcu 2019 roku do EUIPO trafiło czternaście nowych zgłoszeń dotyczących rozszerzenia przedmiotu ochrony powyższych znaków. Wskazany we wnioskach zakres towarowy jest ogromny i wychodzi daleko poza usługi, które dotychczas mogłyby kojarzyć się nam z portalem społecznościowym. Ochroną mają zostać objęte m.in. sprzęt komputerowy, gry komputerowe, oprogramowanie do modyfikacji zdjęć, oprogramowanie do wyszukiwarek internetowych, aparaty, słuchawki, baterie, ładowarki, usługi  prawne, usługi weryfikacji tożsamości czy usługi telekomunikacyjne. Czy oznacza to, że na charakterystyczne niebiesko-białe logo będziemy mogli natrafić nie tylko w Internecie, ale i na sklepowych półkach? Wydaje się to bardzo prawdopodobne.

 

Moc znaku słownego

W tym miejscu warto wspomnieć dlaczego rejestracja znaku słownego jest tak istotna. Pozwala ona uzyskać wyłączność używania znaku w zakresie przypisanej do niego branży. Dzięki zastrzeżeniu nazwy zdecydowanie łatwiej chronić swoją domenę internetową, usuwać nieuczciwe reklamy czy oferty konkurencji sprzedającej swoje produkty na portalach aukcyjnych. Znak słowny jest również ,,odporny’’ na rebranding, który dotyczy zwykle warstwy graficznej. 

Czy rozszerzenie ochrony słownych znaków FACE I BOOK stanowi zagrożenie?

Mniejsi przedsiębiorcy powinni obawiać się konsekwencji związanych ze zgłoszeniami Facebooka? Znając dotychczasowe poczynania giganta, który często angażował się w batalie dotyczące własności intelektualnej i twardo egzekwował swoje prawa, zagrożenie wydaje się być realne. Ciężko przypuszczać, że czternaście nowych zgłoszeń to decyzja wyłącznie defensywna, mająca chronić giganta przed nieuczciwymi działaniami konkurencji. Taki stan rzeczy może wynikać również ze świadomości o tym, że znaki słowne coraz ciężej jest zarejestrować.

Oczy wszystkich zainteresowanych sprawą są w tym momencie skierowane na EUIPO. Być może nie wszystkie zgłoszenia będą mogły uzyskać ochronę. Urząd, który przez lata kształtował dość rygorystyczną praktykę rejestracji oznaczeń słownych może powołać się w tym przypadku na brak charakteru informacyjnego znaku w stosunku do przypisanych towarów i usług. Z ciekawością będziemy śledzić dalszy rozwój tej sprawy oraz ewentualne próby unieważniania znaków, które mogą pojawiać się w przeciągu pięciu lat od ich rejestracji.

Powszechność w modzie

Facebook nie jest jedynym podmiotem walczącym o rejestrację pojedynczych słów jako znaków towarowych. Kolejną wielką firmą sięgającą po znaki słowne jest znana na całym świecie marka modowa Marc Jacobs.

Posługując się językiem angielskim możemy z łatwością zauważyć, że przedimek ,,THE'' wypowiadany jest przez nas niezliczoną ilość razy. Pod względem marketingowym, to jedno z najlepiej rozpoznawalnych słów. Być może na tej właściwości zależało właścicielom marki Marc Jacobs, którzy zgłosili do rejestracji znak THE (Numer zgłoszenia: 88416806) w amerykańskim urzędzie patentowym. Co ciekawe, na podobny pomysł wpadł jeden z uniwersytetów w OHIO (Numer zgłoszenia: 88571984) Słowo ,,THE’’ w przekonaniu obu podmiotów ma świetnie nadawać się do branży odzieżowej i służyć do oznaczania koszulek, bluz czy nakryć głowy. Jeżeli Urząd dopuści zgłoszenie do publikacji, można spodziewać się zaciekłej walki o znak, która rozegra się między podmiotami. Wszystko zależy od tego czy eksperci dopatrzą się w oznaczeniu wystarczającej zdolności odróżniającej koniecznej do rejestracji.

znak słowny THE (Numer zgłoszenia: 88416806)

Aktualne trendy

W Stanach Zjednoczonych trend coraz śmielszego podejmowania prób rejestracji słów używanych powszechnie staje się coraz popularniejszy. W ten sposób najczęściej wydają się działać gwiazdy popkultury. W 2015 roku Taylor Swift zdziwiła wszystkich próbą rejestracji znaku 1989 (Numer zgłoszenia: 86838655), który jest zarówno rokiem jej urodzenia, jak i nazwą albumu muzycznego. Ostatecznie znak w formie stylizowanego napisu został zarejestrowany i obejmuje swoim zakresem: koszulki, swetry i bluzy. Szerokim echem odbił się również pomysł rejestracji znaku KIMONO – mającego być nazwą nowego brandu bieliźnianego Kim Kardashian West. W tej konkretnej sprawie nie doszło jednak do rejestracji. Powagę sytuacji dostrzegł burmistrz japońskiego miasta Kyoto, który napisał do gwiazdy prosząc ją o zmianę nazwy swojego biznesu.  

Stylizowany znak towarowy 1989 ( Numer rejestracji: 5291726)

Budowa marki przy wykorzystaniu ,,codziennych słów’’ z pozoru może wydawać się dobrym pomysłem. Jest to jednak inwestycja skazana na porażkę, ponieważ trudno mówić tu o unikalności wyrazów i ich ewentualnym bliższym związku z firmą, która zdecyduje się na ich rejestrację.

Pamiętaj, że nazwa Twojej firmy to komunikat jaki chcesz nieść swoim klientom. Wybieraj nazwy abstrakcyjne, unikalne i bezpieczne. W ten sposób zapewnisz sobie możliwość rejestracji znaku słownego, który pomoże Ci w budowie Twojej marki. 

Zobacz również:

Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego

 

Chętnie odpowiem
na Twoje pytania

Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
Prawnik
Telefon883 222 282
Plane[email protected]

Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania
Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
Prawnik
Telefon883 222 282
Plane[email protected]
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie.
Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalnośćgospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą ul. Przyjaźni 9/80, 20-314Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jestkontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanieskierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. Podanie adresu e-mail jestniezbędne dla udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie. ADO będzie przetwarzał Państwaadres e-mail w oparciu o realizację prawnie uzasadnionego interesu ADO jakoadministratora danych, w postaci udzielenia odpowiedzi na złożone zapytanie, a zatem napodstawie art. 6 ust. 1 lit. f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku zprzetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalejRODO). Podanie imienia, nazwiska i numeru telefonu jest dobrowolne, a podając te danew formularzu wyrażają Państwo zgodę na ich wykorzystywanie.

ADO będzie przetwarzał Państwa dane przez okres niezbędny do udzielenia odpowiedzi, apo tym czasie w zakresie i przez okres niezbędny dla ustalenia, dochodzenia izabezpieczenia ewentualnych roszczeń, mogących mieć związek z komunikacją zużytkownikiem lub odpowiedzią na zapytanie skierowane za pośrednictwem formularzakontaktowego (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, jednak brak adresu e-mail uniemożliwia uzyskanieodpowiedzi na pytanie skierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. ADOinformuje, że w oparciu o dane osobowe nie będą podejmowane decyzje w sposóbzautomatyzowany, nie będą one przedmiotem sprzedaży ani udostępniania podmiotomzewnętrznym, za wyjątkiem podmiotów i okoliczności ich ujawnienia przewidzianychprzepisami prawa oraz podmiotów świadczących usługi na rzecz ADO, np. hostingowe lubIT. Państwa dane osobowe nie będą również przekazywane do państw trzecich luborganizacji międzynarodowych.

ADO informuje, że przysługuje Państwu prawo dostępu do danych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobecprzetwarzania danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego, a także prawo doprzenoszenia danych. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontaktna adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treściżądania (np. chęć dostępu do danych).

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych

prosty, zrozumiały język

konkretne przykłady

Ebook 10 zagadnień prawnych które musisz znać

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.

Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.

Twoje dane będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie zgody. Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą ul. Przyjaźni 9/80, 20-314Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jest kontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie Państwa zgody - art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). By móc otrzymywać materiały marketingowo-informacyjne na podany w formularzu adres e-maillub numer telefonu, zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektronicznąoraz ustawy Prawo telekomunikacyjne, potrzebujemy dodatkowej zgody wynikającej właśnie z tych przepisów. Brak wyrażenia tej zgody uniemożliwia otrzymywanie informacjina podany adres e-mail lub numer telefonu.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonych zgód lub doczasu zaprzestania świadczenia usług w formie newsletter. Aby wycofać zgody prosimy okontakt z BRANDELAW Marcin Setlak na adres e-mail wskazany powyżej. Odbiorcy, którym mogą być ujawnione Państwa dane są podmiotami, z którymi ADO zawarł umowę na świadczenie usług serwisowych systemów informatycznych. Nie będą one również udostępniane innym odbiorcom zewnętrznym ani przekazywane do państwtrzecich czy organizacji międzynarodowych. W oparciu o Państwa dane nie dokonujemy profilowania, nie podlegają one również procesom podejmowania decyzji w sposób zautomatyzowany.

Mają Państwo prawo do dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do przenoszenia danych.Mają Państwo również prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych jeżeli uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych przez BRANDELAW narusza przepisy RODO. Mają Państwo również prawo do wycofania zgody w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontakt na adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treści żądania (np. chęć dostępu do danych).Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, niemniej bez ich podania niebędzie możliwe przekazywanie Newslettera. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych przez BRANDELAW w Polityce Prywatności serwisów BRANDELAW: https://brandelaw.pl/polityka-prywatnosci.html.

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.
powrót do góry
jak zastrzec nazwę firmy
f
facebook