praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Zastrzeżenie znaku towarowego
Znak towarowy ma służyć odróżnianiu produktów i usług jednych podmiotów od produktów i usług innych podmiotów uczestniczących w obrocie gospodarczym. Dlatego rejestracja znaku towarowego wskazana jest przedsiębiorcom w przypadku sprzedaży towarów lub usług, tak aby konsument mógł odróżnić oraz kojarzyć dany podmiot z określonym produktem lub usługą.
Każda firma, stowarzyszenie, osoba, która chce inwestować w rozpoznawalność swojej marki może i wręcz powinna zastrzec znak towarowy. Działając na rynku, już od początku ponosi się koszty na budowę oraz promocję swojej marki. Chyba każdy chce, aby nazwa jego firmy lub działalności była kojarzona jak najbardziej pozytywnie i aby mogła bezpiecznie się rozwijać.
Jak jednak pokazuje życie – nie każdy rejestruje swój znak towarowy. Częstymi przyczynami takiego stanu rzeczy są m.in. niezrozumienie zagadnienia, brak wiedzy specjalistycznej lub po prostu niechęć do ponoszenia związanych z tym kosztów. Jednak jeżeli myślisz o rozwoju swojej marki, jest to po prostu punkt obowiązkowy. Twój znak towarowy – nazwa Twojej firmy i jej logo – to Twoja wizytówka, zasób, o który powinieneś dbać w szczególny sposób – przecież poniosłeś (i pewnie dalej ponosisz) określone koszty, żeby je wypromować.
Nie zastrzegając używanego znaku towarowego, ryzykujesz poniesieniem strat właśnie w postaci dotychczasowych wydatków marketingowych przeznaczonych na promocję marki. Wystarczy, że firma konkurencyjna zacznie używać bardzo podobnego lub identycznego znaku towarowego, by podszyć się pod Twój wizerunek lub w skrajnym przypadku wystąpi do Ciebie z żądaniem zaprzestania naruszania ich praw do znaku.
Zarejestrowany znak towarowy daje przede wszystkim wyłączność na jego używanie. Właściciel może zakazać innym używania znaku nie tylko identycznego, ale również podobnego do zarejestrowanego. Znak towarowy zwiększa też wartość rynkową i renomę firmy. Marka staje się atrakcyjniejsza w oczach odbiorców, ponieważ zyskuje nie tylko na popularności, ale także i wiarygodności.
Zastrzeżeniem znaku towarowego możesz zająć się osobiście lub skorzystać z pomocy profesjonalisty. Jednym z nich jest rzecznik patentowy. To profesjonalny pełnomocnik świadczący pomoc prawną podmiotom gospodarczym, jednostkom organizacyjnym oraz osobom fizycznym w sprawach związanych, między innymi, ze znakami towarowymi. Listę rzeczników patentowych publikuje Urząd Patentowy. Alternatywą dla reprezentacji przez rzecznika patentowego jest nawiązanie współpracy z profesjonalną kancelarią brandingową, która przygotuje za Ciebie wszelkie formalności a Ty jedynie wyślesz wniosek do urzędu i dokonasz stosownych opłat.
Znak towarowy możesz zastrzec również samodzielnie, bez niczyjej pomocy. Aby zastrzec znak towarowy (nazwę i logo firmy) należy wypełnić odpowiedni wniosek, przedstawić oznaczenie, uiścić opłatę, czasami modyfikować wniosek zgodnie z wytycznymi Urzędu. Dodatkowo, po jakimś czasie może się okazać, że rejestracja znaku towarowego jest niemożliwa, bo ktoś już zastrzegł coś zbliżonego lub nie przejrzałeś bazy Urzędu Patentowego i innych instytucji odpowiedzialnych za rejestrację znaków albo czegoś nie dopatrzyłeś. Dlatego właśnie przy tej procedurze warto jest skorzystać z pomocy. Niezależnie od tego, jaki zakres ochrony znaku towarowego chcesz wybrać (ochrona znaku w Polsce, ochrona znaku towarowego w Unii Europejskiej czy ochronę międzynarodową), jeżeli zdecydujesz się już na samodzielną rejestrację znaku towarowego powinieneś wiedzieć, że proces ten jest dosyć czasochłonny i pracochłonny.
Dlatego też, jak już była mowa, możesz skorzystać z usług rzecznika patentowego lub z pomocy firm specjalizujących się w zastrzeganiu znaków towarowych, które pomogą Ci w wypełnieniu wszelkich formalności po to, żebyś pomyślnie i bezstresowo przeszedł przez proces rejestracji znaku towarowego.
Kto może zarejestrować znak towarowy?
Zastrzeżenia znaku towarowego możesz dokonać osobiście albo zwrócić się o pomoc do wybranego przez siebie pełnomocnika. Korzystając z usług specjalistów masz pewność, że nie będziesz musiał uczyć się na własnych błędach. Wykwalifikowani eksperci przygotują za Ciebie wszelkie formalności związane z zastrzeżeniem znaku towarowego i co najważniejsze zrobią to w taki sposób aby Twoja ochrona była maksymalnie szeroka.
Dlaczego należy zastrzec znak towarowy?
Przedsiębiorca rejestrując znak towarowy otrzymuje wyłączność na używanie marki w celach zarobkowych. Prawo ochronne daje możliwość do bezpiecznego korzystania z nazwy firmy jak również przeciwdziałania nieuczciwej konkurencji. Co ważne, jeżeli dojdzie do naruszeń masz możliwość szybkiego egzekwowania swoich praw na drodze sądowej i komorniczej.
Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.