praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Zastrzeżenie znaku towarowego
Od pewnego czasu w Polsce panują zupełnie nowe przepisy dotyczące zastrzegania znaków towarowych. Niegdyś, po zgłoszeniu znaku do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej to Urząd przeprowadzał kompleksowe badanie zgłoszonego znaku. Badanie obejmowało poprawność merytoryczną zgłoszenia, bezwzględne przesłanki odmowy rejestracji (np. czy ktoś nie próbuje tylko dla siebie zarejestrować słów „sklep internetowy”) oraz przesłanki względne (czy wcześniej ktoś nie zastrzegł już znaku identycznego lub podobnego). Teraz sytuacja jest inna. Urząd zbada, czy zgłoszenie jest poprawnie wypełnione oraz zweryfikuje bezwzględne przesłanki odmowy rejestracji. Jeżeli jednak chodzi o badanie podobieństwa lub identyczności ze znakami już zarejestrowanymi, przygotuje niezobowiązujący raport, który wyśle jedynie do zgłaszającego. I to nie zawsze. Koniecznością staje się monitorowanie znaku towarowego, zastrzeżonych nazw i logo, a niekiedy nawet oznaczeń konkurencji oraz znacznie dokładniejsze badanie zgłaszanego do rejestracji znaku. O tym, jakie znaki towarowe nie mogą być zarejestrowane w Urzędzie przeczytasz tutaj.
Gdzie sprawdzać, czy ktoś nie używa nazwy lub loga naszego sklepu internetowego? Skorzystaj z naszego doświadczenia i co dwa lub trzy miesiące regularnie sprawdzaj, czy w miejscach, które wymieniamy poniżej, nie widnieje Twoja nazwa lub logo Twojego e-sklepu.
Gdzie sprawdzać, czy nikt nie narusza znaku towarowego sklepu www:
To oczywiście nie wszystkie możliwości, jednak w naszej ocenie najważniejsze. W tekście skupimy się na ostatnim – 7 punkcie listy.
Zbadanie, czy zgłaszany znak e-sklepu nie narusza praw podmiotów, które już zarejestrowały znaki towarowe należy z jednej strony do zadań osoby, która chce swój znak zastrzec, z drugiej zaś do podmiotów już uprawnionych do korzystania z zarejestrowanych znaków.
W interesie każdej ze stron leży kontrola oznaczeń. Jednak znak towarowy powinni monitorować znacznie uważniej właściciele znaków. Aby ochrona zarejestrowanych znaków towarowych była kompleksowa i skuteczna, jest to konieczne. Dlaczego?
Właśnie zastrzegłeś znak towarowy swojego e-biznesu (sklepu internetowego). Inwestujesz w niego masę pieniędzy, promujesz i zwiększasz świadomość na rynku przez bardzo długi czas. Ma już całkiem dużą wartość. W pewnym momencie nazwę podobną lub identyczną zgłasza inny sprzedawca (nieistotne czy świadomie czy nie). Sprzedaje pod marką na Allegro, Amazonie i AliExpress. Zgłasza oznaczenie do rejestracji, a Urząd Patentowy RP w obecnym systemie nazwę rejestruje, bo nikt nie zgłosił sprzeciwu do rejestracji. W skrajnym przypadku może dojść do rozwodnienia naszej marki. Znak towarowy traci na wartości, wprowadzeni w błąd klienci przechodzą do konkurenta. Tracisz przez to całkiem sporo pieniędzy. Możesz wstąpić na drogę sadową, jednak to wiąże się z kolejnymi kosztami finansowymi oraz zaangażowaniem czasu... i nerwów.
A co, jeśli mógłbyś tego uniknąć?
Co dwa tygodnie Urząd Patentowy RP wydaje biuletyn, w którym zawarty jest bieżący spis wszystkich zgłoszeń znaków towarowych. Wystarczy wiedzieć, gdzie szukać i masz stałą kontrolę nad swoim znakiem oraz innymi, które upodobnią się do Twojej marki za bardzo. Gdy ktoś zgłosi znak e-sklepu podobny lub identyczny z tym, którego sami używamy, możemy zgłosić sprzeciw do UPRP.
Samodzielne sprawdzanie tysięcy znaków miesięcznie jest jednak praktycznie niemożliwe dla sprzedawców internetowych. I tak bardzo dużo czasu pochłania przygotowanie towaru, oferty, opisu produktów oraz zarządzanie kontami e-commerce. Warto w takim razie rozważyć skorzystanie z usług kancelarii brandingowej, która wykona całą żmudną robotę za Ciebie, a Ty dostaniesz gotowy, miesięczny raport z nazwami biznesów, które mogą zagrażać nazwie Twojej firmy. Ważne, by pamiętać nie tylko o badaniu znaku, który chcemy zarejestrować, ale również o późniejszej kontroli i sprawdzaniu, czy nikt nie zgłasza znaku towarowego identycznego lub podobnego do naszego – kiedy już go zastrzeżemy.
Badanie i monitorowanie znaku towarowego to gwarancja skutecznej ochrony prawnej. Uzyskujemy ją dzięki rejestracji nazwy firmy, jednak na tym nie kończy się nasze zadanie. Ochrona prawna marki e-sklepu staje się niepewna, jeśli z niej nie korzystamy. Warto przedsięwziąć środki, które pomogą wykryć jakiekolwiek negatywne efekty działania konkurencji.
Kiedy planujemy zaś rejestrować działalność gospodarczą pod konkretnym oznaczeniem czy przy rejestracji domeny internetowej e-sklepu, warto zbadać, czy nazwa firmy spełniała nie tylko funkcję marketingową, ale i prawną. Analiza prawna marki e-commerce pozwoli określić, czy oznaczenie nie narusza prawa (np. nie narusza zasad porządku publicznego i dobrych obyczajów) oraz zwiększy pewność, że używając znaku towarowego nie naruszamy praw innych osób na rynku.
Monitorowanie nazwy lub loga sklepu internetowego jest możliwe, dzięki bazom danych udostępnianym przez poszczególne urzędy patentowe. Niestety do dokładnego zbadania znaku oraz jego monitorowania niezbędna jest odpowiednia ilość czasu, podstawowa przynajmniej wiedza z zakresu ochrony własności przemysłowej oraz znajomość obsługi zaawansowanego filtrowania internetowych baz danych znaków towarowych.
Możesz to robić samodzielnie, jeśli jednak masz na to czasu i predyspozycji, kancelaria brandingowa posiada wszelkie atrybuty do wykonania takich usług za właścicieli zastrzeżonych znaków towarowych sklepów internetowych. Badanie nazwy firmy jest konieczne, nawet gdy znaku się nie rejestruje w Urzędzie Patentowym. Samo wykorzystywanie znaku towarowego w nazwie lub domenie sklepu internetowego może stanowić naruszenie, za które grożą nieprzyjemne skutki prawne. Wystarczy, że jest to znak towarowy zastrzeżony wcześniej przez kogoś innego.
O znak towarowy sklepu internetowego przedsiębiorca powinien zadbać już na etapie jego tworzenia. Nie ma znaczenia czy pracujesz nad nową nazwą dla firmy, produktu, czy usługi. Określenie prawdopodobieństwa, czy nasz znak nie jest identyczny lub podobny do zarejestrowanego znaku towarowego konkurencyjnej firmy pozwoli uniknąć w przyszłości konfliktów z innymi podmiotami, których prawo może być przez nas naruszane (nawet nieświadomie).
Kontrola znaku towarowego to obowiązek każdego, komu leży na sercu skuteczna ochrona marki sklepu internetowego. Zabieg badania i monitoringu nazwy firmy, produktu czy logo należy często do zadań żmudnych i wymagających specjalistycznej wiedzy prawnej. Sprzedawca mający na głowie wszystkie problemu filmy i sklepu internetowego może nie znaleźć czasu na takie działania. Zatrudnienie wykwalifikowanego pracownika wiąże się z dużymi kosztami. Podobnie zresztą wizyta u rzecznika patentowego. Na to ostatnie rozwiązanie stać największych. Kancelaria brandingowa to nowe rozwiązanie dla małych, średnich a także dużych przedsiębiorstw, które cenią sobie czas, pieniądze i profesjonalizm. Kompleksowość usług oferowanych przez takie podmioty daje przedsiębiorcy pełną możliwość do świadomej kontroli swojej marki.
Autor: Karol Maryniowski
Jak kontrolować konkurencję w Internecie?
Prowadząc firmę w Internecie miej oczy wokół głowy, aby nie dopuść do sytuacji, w której konkurencja będzie miała przyzwolenie na korzystanie z Twojego znaku. Słuchaj swoich klientów, którzy mogą podpowiedzieć Ci, gdzie natrafili na firmę o podobnej nazwie, która oferuje te same produkty lub usługi. Przeskanuj Internet wpisując swoją nazwę firmy a wyszukiwarka google wskaże Ci gdzie i przez kogo te nazwy są wykorzystywane. Oferując swoje towary na Allegro czy Amazonie korzystaj z udostępnionych przez te platformy narzędzi do monitoringu serwisów. I na koniec najważniejsze, opieraj swój monitoring o bazy urzędowe zastrzeżonych znaków towarowych by być na bieżąco i szybko reagować na ewentualną próbę naruszenia Twojego znaku.
Kto powinien monitorować znaki towarowe?
Zarazem przedsiębiorca, który już zastrzegł znak towarowy jak i ten, który chcę zastrzec swoja nazwę powinni dokonywać monitoringu znaków towarowych. Ten pierwszy poprzez kontrolę baz znaków towarowych zapobiegnie wejściu konkurencji na rynek, która mogłaby posługiwać się podobnym lub identycznym znakiem. Natomiast ten drugi przedsiębiorca, który dopiero chce zastrzec znak towarowy, poprzez sprawdzanie baz znaków towarowych uniknie rejestracji nazwy już funkcjonującej na rynku i nie doprowadzi do powstania kolizji już tymi zarezerwowanymi.
Czy sam mogę monitorować znak towarowy?
Oczywiście, że tak. Ale należy pamiętać, że jest to ciągły proces, który jest czasochłonny i wymaga specjalistycznej wiedzy. Czas, który zostanie poświęcony na dokształcanie i próby dokonania kontroli znaku towarowego możesz wykorzystać w zupełnie inny sposób. Skup się na budowaniu marki i kreowaniu jej pozycji na rynku, a cały proces monitoringu pozostaw fachowcom i specjalistom.
Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.