praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Zastrzeżenie znaku towarowego
Znak towarowy (ang. trademark) daje możliwość szybkiej identyfikacji danego produktu lub usługi jako pochodzącego od konkretnego przedsiębiorcy. Jest to każde oznaczenie, które służy odróżnianiu od siebie produktów i usług pochodzących od różnych przedsiębiorców.
W związku z tym, że znak towarowy pełni tak ważną rolę w biznesie, regulowany jest przepisami prawa, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. W Polsce obowiązuje Ustawa prawo własności przemysłowej (z dnia 30 czerwca 2000 r.) oraz – jako że Polska jest członkiem Unii Europejskiej – unijne Rozporządzenie o wspólnotowym znaku towarowym (z dnia 26 lutego 2009 r.). Te dwa akty prawne przewidują możliwość rejestracji znaku towarowego, dzięki czemu służą ochronie znaków towarowych.
Zastrzegamy znak towarowy właśnie po to, żeby uzyskać do niego prawo ochronne.
Dzięki temu ten znak towarowy można bez obawy umieszczać na swoich produktach lub na ich opakowaniach oraz wprowadzić je do sprzedaży pod tym znakiem towarowym i posługiwać się nim w celach promocyjnych. Na znaku towarowym zarobić można jeszcze na inne sposoby, np. znak ten można sprzedać lub udzielić licencji na jego używanie.
Ponadto, w razie naruszenia prawa do zarejestrowanego znaku towarowego, w szczególności poprzez używanie przez konkurenta znaku identycznego lub podobnego, osobie, która posiada prawo ochronne na znak towarowy przysługuje: prawo do żądania zaniechania naruszeń, wydania uzyskanych korzyści oraz zapłatę opłat licencyjnych za okres bezprawnego używania znaku.
Rejestracją znaków towarowych w Polsce zajmuje się Urząd Patentowy RP.
Jeżeli chcesz zarejestrować znak towarowy rozsądnie będzie najpierw sprawdzić, czy w obrocie nie funkcjonują już podobne lub identyczne znaki towarowe oraz czy Twój znak spełnia odpowiednie kryteria rejestracyjne.
Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Po co badać znak przed rejestracją?.
Kolejnym krokiem jest wypełnienie formularza rejestracji znaku towarowego Formularz ten można wypełnić on-line, przesłać go pocztą lub złożyć osobiście w Urzędzie Patentowym. We wniosku należy zamieścić przedstawienie znaku towarowego oraz określić, dla jakich towarów i usług ma być zarejestrowany.
Oznacza to, że zastrzeżenie znaku towarowego nie dokonuje się dla wszystkich możliwych towarów i usług, ale tylko dla tych, które wskażemy we wniosku. Istnieją dwie klasyfikacje, z którymi powinniśmy się zapoznać, jeżeli chcemy uzyskać ochronę znaku towarowego. Pierwsza z nich to klasyfikacja nicejska, która zawiera zestawienie towarów i usług, podzielonych na klasy. Druga z nich to klasyfikacja wiedeńska, która służy zastrzeganiu elementów graficznych znaków towarowych, dzieląc je na kategorie, działy i sekcje, na podstawie ich kształtu. Przykładowo, jeżeli Twoja firma zajmuje się produkcją biżuterii, to znak towarowy na pewno powinien być zgłoszony w klasie 14 klasyfikacji nicejskiej, obejmującej takie właśnie produkty.
Więcej na temat klasyfikacji: Co to jest klasyfikacja towarów i usług?.
Po złożeniu wniosku następuje okres badania znaku towarowego. Urząd Patentowy najpierw bada, czy wniosek jest poprawnie wypełniony i czy nie występują bezwzględne przesłanki do odmowy rejestracji znaku towarowego oraz czy zostały uiszczone stosowne opłaty.
Urząd sporządza i wysyła do zgłaszającego wstępną informację o możliwym istnieniu podobnych lub identycznych znaków zarejestrowanych wcześniej oraz w razie stwierdzenia nieprawidłowości lub błędów wzywa do ich poprawienia. Następnie urząd ujawnia informacje o zgłoszeniu znaku w Biuletynie Urzędu Patentowego (BUP). Dzięki temu inne osoby lub firmy mogą, w ciągu 3 miesięcy, zapoznać się z naszym znakiem towarowym i zgłosić swój sprzeciw do rejestracji tego znaku, jeżeli stwierdzą, że występują jakieś nieprawidłowości lub nasz znak jest identyczny lub podobny do zarejestrowanego już wcześniej znaku towarowego. Jeżeli nie wpłynie żaden sprzeciw, rozpoczyna się etap rejestracji znaku towarowego.
Urząd wydaje decyzję o przyznaniu prawa ochrony znaku towarowego pod warunkiem, że wniesiemy wszelkie opłaty. Jeżeli nie wniesiemy ich w terminie, ochrona znaku towarowego wygaśnie. Po wniesieniu opłat Urząd Patentowy dokonuje wpisu do rejestru i wydaje świadectwo ochronne na znak towarowy zgłaszającemu.
W Polsce ochrona znaku towarowego trwa 10 lat od daty zgłoszenia i może być przedłużane na kolejne 10-letnie okresy ochronne. Dokumentem potwierdzającym uzyskanie prawa ochronnego na znak towarowy jest świadectwo ochronne.
Pierwszym kosztem rejestracji znaku towarowego, który należy wnieść do Urzędu Patentowego, jest opłata rejestracyjna. Następnie, po otrzymaniu decyzji Urzędu o rejestracji znaku należy wnieść opłatę za udzielenie prawa ochronnego. Wysokość kosztu rejestracji znaku towarowego jest uzależniona od liczby klas towarów i usług, dla których chcemy uzyskać prawo ochronne do znaku towarowego. Zależność jest prosta: im więcej klas wskażemy we wniosku, z tym większą opłatą musimy się liczyć. Przedłużając prawo ochronne na znak towarowy na kolejny 10-letni okres, również należy liczyć się z dodatkową opłatą.
Więcej szczegółów na temat kosztów rejestracji znaku towarowego w Polsce przeczytasz tutaj:
Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego w Polsce?.
Dlaczego warto zastrzec znak towarowy w Polsce?
Celem rejestracji znaku towarowego jest zdobycie prawa na wyłączne używanie towaru lub usługi na terenie całej Polski. Prawo ochronne znaku towarowego obejmuje cały kraj, co jest ważne dla przyszłego rozwoju firmy, która początkowo może działać tylko lokalnie a w przyszłości jej rozwój może doprowadzić do zwiększenia zasięgu działalności na całą Polskę. Zarejestrowany znak towarowy umieszczany na opakowaniach lub dokumentach podnosi prestiż i atrakcyjność firmy. Jest ważnym argumentem w walce z nieuczciwymi działaniami konkurencji, która może naruszać praw ochronne znaku.
Jak wygląda rejestracja znaku towarowego w Polsce?
Aby zarejestrować znak towarowy w Polsce należy przejść etap badań, który opiera się na sprawdzeniu przez Urząd Patentowy czy występują bezwzględne przesłanki odmowy rejestracji znaku towarowego. Jeżeli przesłanki te nie wystąpią, wówczas następuje tzw. okres sprzeciwowy, czyli czas na zgłoszenie sprzeciwu co do rejestracji znaku towarowego przez osoby trzecie, które uważają, że zgłoszenie narusza ich prawa. Jeżeli nie pojawi się sprzeciw to następuje rejestracja znaku towarowego.
Ile trwa ochrona znaku towarowego?
Ochrona znaku towarowego w Polsce trwa 10 lat. Liczy się od daty zgłoszenia zastrzeżonego znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Okres ochronny może zostać przedłużony na kolejnych 10 lat, pod warunkiem złożenia wniosku o wydłużenie tego czasu.
Ile kosztuje ochrona znaku towarowego?
W Polsce koszty rejestracyjne znaku towarowego dzielą się na dwie kategorie. Pierwsze to opłaty związane z zgłoszeniem wniosku o rejestrację znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Drugie to opłaty, które wiążą się z publikacją i 10 letnią ochroną znaku towarowego. Wysokość opłat jest uzależniona od ilości klas towarów jakie wyróżniamy zgłaszając znak towarowy w Urzędzie Patentowym. Minimalne opłaty wynoszą 940 złotych i obejmują złożenie wniosku oraz dziesięcioletnią ochronę znaku i jego publikację.
Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.