Jak stworzyć i chronić markę w branży budowlanej?

Tworzenie silnej i rozpoznawalnej marki to kluczowy cel każdego przedsiębiorcy. Aby osiągnąć sukces w branży budowlanej, zacznij od stworzenia unikalnego i atrakcyjnego oznaczenia. Pamiętaj również o bezpieczeństwie – zastrzeżenie znaku towarowego ochroni Twoją markę przed nieuczciwą konkurencją. W naszym artykule znajdziesz wskazówki, które pomogą Ci zbudować silną markę w tej branży .

Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
Marcin Setlak
13.08.2025 - 6 min czytania
Tworzenie i ochrona nazwy w branży budowalnej

Co warto wiedzieć o rynku budowlanym?

Branża budowlana jest znaczącą gałęzią gospodarki światowej. Tylko w naszym kraju na rynku budowlanym jest zatrudnionych ok. 1,2 mln osób. Warto dodać, że 11-12% rocznych dochodów sektora finansów publicznych pochodzi właśnie z budownictwa. Wg Polskiej Agencji Rozwoju i Przedsiębiorczości co piąta firma, która powstała w 2018 roku działa właśnie w budownictwie. To gałąź gospodarki, która ciągle rośnie i tym samym napędza krajową gospodarkę. Warto dodać, że 95,5 % firm budowlanych, które powstały w 2013 roku nadal działają. Ciągły popyt na nowe mieszkania oraz rozwijająca się infrastruktura kraju tworzy miejsce dla nowo powstałych firm budowlanych. Jest to szansa dla Ciebie i dla Twojego biznesu. Dodajmy jednak, że konkurencja w branży jest wielka, dlatego aby wyróżnić się na rynku budowlanym należy zadbać o dobrą nazwę dla firmy oraz zabezpieczyć ją przed nieuczciwą konkurencją. Dbając o nazwę oraz chroniąc ją przed naruszeniami ze strony innych przedsiębiorców stworzysz silną markę, która pozwoli Ci wyróżnić się na rynku budowlanym i kto wie, może staniesz się liderem na rynku regionalnym, krajowym a jeżeli się postarasz również na europejskim.

zdjęcie_1_budowlane_

Grafika ilustruje sposób tworzenia nazwy w branży budowlanej

Czym charakteryzują się nazwy w branży budowlanej?

Zakładanie własnego biznesu jest dla wielu przedsiębiorców realizacją marzeń. Ten cel wiąże się z wieloma czynnościami, które wymagają czasu i włożonego trudu. Jednak każdy przedsiębiorca liczy na stworzenie atrakcyjnej firmy, która będzie znana na rynku budowlanym i chętnie wybierana przez klientów. Zakładanie swojej działalności gospodarczej wiąże się również z ważnym zadaniem jakim jest tworzenie nazwy dla firmy. Obecnie na rynku jest sporo przedsiębiorstw, które posiadają w swej nazwie morfem BUD, co jednak nie jest czynnikiem, który wpływa korzystnie na pozycjonowanie nowej marki na rynku. Nazewnictwo firm budowlanych jest dość zróżnicowane i wynika z szerokiego katalogu działalności, które mieszczą się w jednym worku branżowym. Aby je uprościć dokonaliśmy podziału na kilka kategorii.

  • firmy wykończeniowo-remontowe. Nazewnictwo tej kategorii często jest obietnicą marki, wskazując na dokładność, solidność, szybkość oraz kompleksowość wykonywanej pracy remontowo-wykończeniowej. Do tej grupy zaliczamy takie nazwy jak SOLID BUD, EASY FINISH, HOME BUD, GOLDEN RENOVATIONS
  • firmy budowlane w zakresie infrastruktury (drogi, duże obiekty). W tej grupie są firmy, które mają różne pochodzenie swoich nazw. Są nazwy wskazujące na budownictwo ogólne np. BUDIMEX, pochodzące od imion i nazwisk właścicieli np. MIRBUD pochodzi od nazwiska założyciela Jerzego Mirgosa. Są też oznaczenia abstrakcyjne jak STRABAG czy PORR. 
  • firmy produkujące materiały budowlane. Nazewnictwo tej kategorii firm jest dość zróżnicowane, a wynika to z róznorodności tworzonych i produkowanych materiałów. Przykładem takiej nazwy jest krakowska firma produkująca okna OKNOPLAST czy lubelska firma POLSKONE. W odniesieniu do elementów betonowych również panuje duża różnorodność - od wskazywania na rodzaj wykonywanych produktów np. BRUK-BET po nazwisko założyciela firmy LEIER.

Rozpocznij bezpłatną, wstępną weryfikację:


Poznaj historię jednych z największych marek budowlanych w Polsce

MOSTOSTAL® (R292102)

Firma powstała w 1945 roku w Krakowie i pierwotnie nosił nazwę Przedsiębiorstwo Budowy i Konstrukcji Stalowych “Mostostal”. Obecnie pozostał ostatni człon nazwy. Pierwszą inwestycją firmy było zbudowanie mostu im. Księcia Józefa Poniatowskiego, który już rok od rozpoczętej pracy został oddany do użytku. Inspiracją do stworzenia nazwy był rodzaj wykonywany pracy przez przedsiębiorstwo jakim początkowo była właśnie budowa mostów z użyciem stali. Mostostal uczestniczyło w różnych ważnych inwestycjach na terenie kraju min. współtworzenie wystroju warszawskiego Metra, pierwszego podwieszanego mostu w Polsce czyli Mostu Świętokrzyskiego, Tauron Arena w Krakowie. Mostostal należy do grona największych firma budowalnych w Polsce. Realizuje szeroki wachlarza inwestycji w zakresie budownictwa ogólnego, przemysłowego, ekologicznego, infrastrukturalnego czy drogowego. Marka Mostostal jest obecna na rynku giełdowym. Obecnie głównym akcjonariuszem jest hiszpańska spółka Accione.

MIRBUD® (R209764)

Przedsiębiorstwo powstało w 1988 roku. Realizuje powierzone zadania inwestycyjne we wszystkich segmentach branży budowlanej. Mirbud jest jedna z największych firm budowlanych w kraju. Zatrudnia ok. 600 pracowników, a roczny przychód grupy przekracza 1 miliard złotych. Firma zawdzięcza swoją nazwę nazwisku jej właściciela - Jerzemu Mirgosowi, którego część nazwiska znalazła się w nazwie przedsiębiorstwa. Wybranie oznaczenia dla przedsiębiorstwa było podyktowane trendami nazewniczymi lat 90-tych. Należy podkreślić, że nazwa ma uniwersalny i ponadczasowy wydźwięk i co ważne jest łatwa do zapamiętania. Dzięki temu, że firma posiada wysoko wykwalifikowanych pracowników oraz opiera swoje prace na innowacyjnych rozwiązaniach technicznych jest gotowa świadczyć usługi budowlane na najwyższym poziomie.


Skąd czerpać inspiracje do stworzenia nazwy dla marki budowlanej?

Kreacja nazwy jest dość trudnym zadaniem, który wymaga sporo poświęconego czasu oraz ciekawych pomysłów. Konkurencja na rynku budowlanym jest spora. Dlatego wybierając nazwę dla firmy skoncentruj się wyłącznie na konkretach. Chcemy Ci w tym pomóc dlatego opisaliśmy kilka wskazówek, które pokażą Ci gdzie i jak szukać inspiracji na ciekawe nazwy dla Twojej firmy. Wybieraj tylko trafne rozwiązania nazewnicze. Pamiętaj, że dobra  nazwa to taka, która jest krótka, łatwa do zapamiętania i powtórzenia.

Sprawdź co dzieje się na rynku budowlanym

Zbadaj nazewnictwo konkurencji w zakresie specjalizacji, którą chcesz się zajmować. Wypisz te, które uważasz za chwytliwe i atrakcyjne dla potencjalnych klientów.

Ucz się od najlepszych

Poznaj ofertę najpopularniejszych marek w branży i zwróć uwagę czym się wyróżniają. Pamiętaj jednak, że konkurencja ma być tylko Twoją inspiracją, unikaj powielania i powstania kolizji.

Przeskanuj Internet

Internet jest obecnie głównym źródłem informacji. Sprawdzenie stron internetowych pozwoli Ci ustalić obecne trendy nazewnicze oraz określić atrakcyjność Twojej propozycji.

Szukaj rozwiązań ponadczasowych

Warto podkreślić, że wybrana przez Ciebie nazwa będzie Ci służyć na lata. Dlatego szukaj rozwiązań uniwersalnych i ponadczasowych.

Wybieraj nazwę, która wpada w ucho

Dobrze brzmiąca nazwa, ułatwia jej zapamiętanie. Zwróć uwagę czy Twoje rozwiązanie nazewnicze można odmieniać, skracać. To wszystko sprawi że Twoja marka stanie się bardziej rozpoznawalna.

Perspektywy rozwoju marki budowlanej

Branża budowlana rozwija się w szybkim tempie a jej ciągły rozwój jest podyktowany zapotrzebowaniem na budownictwo mieszkaniowe oraz realizację inwestycji publicznych. Dlatego wybierając oznaczenia weź pod uwagę tendencję, które pojawiają się w branży. To działanie pozwoli Ci zbudować silną markę o atrakcyjnej i unikalnej nazwie.

Obecne trendy na rynku budowlanym:

  • rozwój nowych technologii 
  • ciągłe braki mieszkaniowe, wzrost cen mieszkań i budynków biurowych
  • popularność budownictwa komercyjnego
  • wzrost znaczenia ekologicznego, rosnące zapotrzebowanie na zielone osiedla mieszkaniowe
  • wzrost znaczenia polskich firm za granicą, polskie marki są coraz bardziej cenione na rynku europejskim i światowym
  • szeroko pojęta automatyzacja, większe znaczenie rozwiązań innowacyjnych

Branża budowlana jest oceniana jako wysoce elastyczna, wykwalifikowana, oferująca wysoką jakość usług. Głównymi filarami branży jest infrastruktura mieszkaniowa oraz budownictwo infrastrukturalne. Obecnym wyzwaniem branży jest energooszczędność, ekologia, automatyzacja. Duży nacisk w branży kładziony jest również na ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko. Polska jest atrakcyjnym miejscem dla rynku budowlanego, co daje szanse dla przyszłych przedsiębiorców, którzy szukają swojego miejsca na rynku gospodarczym. Dlatego Twoim zadaniem jest optymalne wykorzystać szansę i stworzyć silną markę budowlaną.

Poznaj wybrane marki budowlane stworzone przez naszą kancelarię

Nasza kancelaria brandingowa tworzy unikatowe i atrakcyjne nazwy dla firm. Dodatkowo pomaga w rejestracji znaku towarowego, co zapewnia ochronę marki min. przed działaniem nieuczciwej konkurencji. Poniżej przedstawiamy ciekawe przykłady nazewnicze, które mieliśmy okazję realizować.

HENGOR

Nazwa powstała dla firmy remontowo-budowlanej. Założeniem projektu było stworzenie takiej nazwy, która podkreśli skuteczność i jakość wykonywanych usług. Hengor to nazwa budząca zaufanie, prestiż, gwarantująca stabilność. Jest neologizmem czyli nazwą, która nie posiada konkretnego znaczenia w języku europejskim. Silny i męski wydźwięk marki mówi o przeznaczeniu nazwy i wskazuje na charakter wykonywanych usług. Poniżej przedstawiliśmy stworzone przez nas logo marki, które swym kolorem oraz prostą i wyraźną czcionką wskazuje na branżę, w której działa firma.

hengor_dobry

KENGER

Projekt nazewniczy powstał dla firmy budowlanej specjalizującej się w pokryciach dachowych. Firma informuje, że realizuje swoje zadania po to aby zapewnić bezpieczny dach nad głową swojego klienta. Kenger to mocna, silna nazwa marki, gwarantująca jakość, stabilność wykonywanych usług. Jest nazwą abstrakcyjną nie posiadającą konkretnego znaczenia w języku polskim. Uzupełnieniem projektu było stworzenie logo, które swoją kolorystyką wpisuje się w charakter branży.

kenger01_(1)

ALSTEN TECH

Nazwa powstała dla firmy zajmującej się produkcją i sprzedażą materiałów metalowych. Inspiracja do tworzenia nazwy było słowo aluminium, którego symbol chemiczny to AL. Natomiast morfem STEN jest stylizowana na język niemiecki. Głównym kierunkiem sprzedaży produktów firmy są Niemcy, dlatego też w nazwie wykorzystano słowa pochodzące z języka germanskiego. Dopełnieniem projektu było stworzenie logo, które prezentujemy poniżej. Surowy wygląd oznaczenia oraz odpowiednio dobrana kolorystyka wpisuje się branże.

alstentech01

PRAXTON

Nazwa została stworzona dla firmy remontowo-budowlanej. Inspiracją do jej powstania było słowo PRAKTYKA oraz PRAKTYCZNE PODEJŚCIE. Morfem TON dodany do nazwy nadał jej kreatywności i innowacyjności. PRAXTON to nazwa, która wyróżnia markę swoją fachowością, bazując na wiedzy i doświadczeniu firmy budowlanej. Nazwa dobrze brzmi zarazem w języku polskim jak i niemieckim czy angielskim. Dopełnieniem projektu było zaprojektowane logo, które prezentujemy poniżej.

praxton01_(1)

Jak zastrzec znak towarowy w branży budowlanej?

Nieodłącznym elementem budowania silnej marki budowlanej jest stworzenie unikalnego i atrakcyjnego oznaczenia, które staje się najlepszą wizytówką firmy. Dlatego już od początku należy zadbać o bezpieczeństwo nazwy w taki sposób aby nikt nie mógł kopiować Twoich pomysłów ani wykorzystywać dobrego imienia firmy. Co ważne, aby ją skutecznie chronić, należy zadbać o jej ochronę poprzez dokonanie zastrzeżenia znaku towarowego. Jednak zanim dokonasz tak ważnej czynności koniecznie sprawdź czy wybrana przez Ciebie nazwa lub logo jest oznaczeniem unikalnym. Musisz jednak wiedzieć, że tej sytuacji samo sprawdzenie internetu nie wystarczy. Aby poprawnie zbadać znak towarowy należy dokładnie i skrupulatnie dokonać wstępnej analizy oznaczenia. Takie działanie uchroni Cię przed rejestracją znaków podobnych lub identycznych oraz pozwoli Ci uchwycić ryzyko pojawienia się bezwzględnych przesłanek rejestracji znaku towarowego.

Wstępna analiza znaku - to badanie, które może uchronić Cię przed odrzuceniem przez Urząd Patentowy wniosku zgłoszeniowego jak również zapobiegnie pojawienia się sprzeciwów do rejestracji Twojego oznaczenia.

Zastrzeżenie znaku towarowego

Nazwa czy logo firmy jest elementem, który identyfikuje Twoją markę na rynku budowlanym. Otrzymane prawo ochronne na znak towarowy daje Ci możliwość swobodnego i bezpiecznego funkcjonowania w branży. Budowanie pozycji rynkowej jest długoletnim procesem, który wymaga od Ciebie sporo pracy i czasu. Dlatego nie pozwól aby Twój wysiłek poszedł na marne i zapewnij swojej nazwie bezpieczeństwo oraz nie pozwól aby działania nieuczciwej konkurencji pokrzyżowały Twoje plany biznesowe.

Recepta na dobrą nazwę w branży budowlanej

Kreacja nazwy firmy budowlanej jest dość trudnym i pracowitym zadaniem. Każdy projekt jest inny, dlatego wymaga indywidualnego podejścia. Wybierając nazwę dla swojej firmy spraw aby zrobiła dobre wrażenie na Twoim potencjalnym kliencie. Poniżej znajdziesz kilka ważnych naszym zdaniem wskazówek, które wskażą Ci pewne cechy i elementy dobrej oraz chwytliwej nazwy.

Prosta - oznacza to, że nazwa powinna być zrozumiała dla wszystkich odbiorców. Niedopuszczalne jest aby klient musiał doszukiwać się znaczenia nazwy.

Krótka - nazwa krótka ułatwia komunikację z odbiorcą, ułatwia jej zapamiętywanie, co lepiej pozycjonuje markę na rynku branżowym.

Uniwersalna  -  nazwa powinna być czytelna i skierowana do jak największej grupy odbiorców. Nazwa uniwersalna nadaje jej ponadczasowy wymiar, dając szansę na jej rozwój.

Unikalna - unikalność polega na stworzeniu takiej nazwy, która będzie jedyna w swoim rodzaju. Wybierając nazwę dla firmy unikaj nazw identycznych lub podobnych, co może doprowadzić do powstania kolizji.

Z wolną domeną internetową - obecnie Internet jest głównym źródłem informacji. Coraz więcej osób korzysta ze sklepów i portali internetowych. Dobrze jest aby nazwa była tożsama z nazwą domeny internetowej.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Marcin Setlak
Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Zobacz również

Powiązane artykuły w tej tematyce

Wszystkie artykuły

Zaufali nam

Dołącz do naszych zadowolonych klientów

3kiwi
Europejskie centrum rozwoju kadr
6krokow.pl
Slimgo
Biznesowi.pl
Carrotspot
Lepione
Kursanto
Żegluga warszawska
Miquido
Symbio
Lechamnn
Poznańska Manufaktura Porcelany
Mammodiagnostyka
IBG
Trzech Kumpli
Gasbank
Pan Tabletka
Simon says
See bloggers
Fundacja dzieciom
Galileum
Wolves
Kebabpod
Maxton design
Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania

883 222 282 [email protected]

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności.