Chroń, promuj, sprzedawaj czyli co warto wiedzieć o Amazon Brand Registry
E-commerce notuje stały i bardzo dynamiczny wzrost. Branża ta znacznie zyskała w czasach pandemii Covid-19. Jeśli chcesz handlować w Internecie a nie masz czasu na prowadzenie własnego sklepu internetowego, najlepszym rozwiązaniem będzie handel na jednej z platform Allegro.pl, Ebay.com czy Amazon.com.


Każdy z powyższych podmiotów prowadzi programy ochrony praw własności przemysłowej dla swoich klientów – który nie tylko pomaga w ochronie twojej własności intelektualnej, ale i premiuje, to że posługujesz się zarejestrowanymi prawami. Dziś skupimy się na Amazon Brand Registry i na tym jak gigant z Seattle może Ci pomóc.
O czym jest program Amazon Brand Registry.
Jest to przede wszystkim program dla właścicieli brandów. Jego celem jest ochrona właścicieli zarejestrowanych znaków towarowych przed działaniem nie zawsze działającej uczciwie konkurencji. Internetowy gigant premiuje również posiadanie zarejestrowanych znaków towarowych. To w telegraficznym skrócie – teraz czas na konkrety.
Uczestnicy programu otrzymują od Amazon narzędzia sprzedażowe, które uatrakcyjniają ich ofertę i pozwalają skuteczniej rywalizować z innymi sprzedającymi. Dzięki takiemu rozwiązaniu zwiększysz widoczność swoich produktów.
Jak dołączyć do programu Amazon Brand Registry?
To prostsze aniżeli mogłoby się wydawać. Musisz wykonać tylko dwa kroki żeby cieszyć się z bonusów dla członków programu Amazon Brand Registry! Co musisz zrobić? Po pierwsze zarejestrować znak towarowy w Urzędzie Patentowym RP lub Urzędzie Unii Europejskiej do spraw własności intelektualnej a później zgłosić swój zarejestrowany znak towarowy w programie firmy Amazon. Po zastrzeżeniu znaku towarowego wystarczy wypełnić formularz członkostwa w programie Amazon Brand Registry. O tym co uzyskasz dzięki członkostwie w programie przeczytasz w dalszej części.

Zdjęcie przedstawia nagłówek strony Amazon Brand Registry
Jaki znak towarowy może być zastrzeżony w programie Amazon Brand Registry?
Niedawno Amazon zmienił kryteria uczestnictwa w programie. Dotychczas wystarczyło posługiwać się dokumentem potwierdzającym zgłoszenie znaku towarowego w odpowiednim urzędzie. W tej chwili aby móc partycypować w Amazon Brand Registry należy posiadać już zarejestrowany znak towarowy, zawierający numer rejestracji w odpowiednim Urzędzie.
Nie wszystkie znaki nadają się do zastrzeżenia w Amazon Brand Registry. Jeśli nie wszystkie to jakie? O tym poniżej.
W tym miejscu powstaje pytanie jaki urząd będzie odpowiedni? Właściwym do rejestracji będzie Urząd Unii Europejskiej do spraw własności przemysłowej (EUIPO), w związku z tym iż Amazon działa na wielu rynkach uczestniczyć w programie nie mogą znaki towarowe zarejestrowane w niektórych systemach krajowych. Od niedawna znak towarowy posiadający rejestrację w Urzędzie Patentowym RP podlega ochronie w Amazon Brand Registry. Rejestracja w EUIPO czy UPRP nie jest jedyną uznawaną przez Amazon, amerykańska firma honoruje również rejestracje krajowe w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Italii, Hiszpanii, USA, Kanadzie, Australii, Brazylii, Meksyku, Indiach, Japonii oraz Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Znak zgłoszony do programu Amazon może mieć formę słowną lub słowno-graficzną z zastrzeżeniem, że grafika musi być stosunkowo prosta. Ma to prawdopodobnie swoje źródło w tym, że dla Amazon warstwa słowna będzie najważniejsza.
Jakie korzyści otrzymują uczestnicy programu Amazon Brand Registry?
Przede wszystkim lepsze pozycjonowanie Twoich ofert. Jeśli sprzedajesz takie same produkty jak inne podmioty, na Amazon będziesz miał większą szansę, że to dokładnie twoja oferta znajdzie się w Buy Box. Natomiast trzeba zauważyć, iż jest to jedna z wielu składowych na podstawie których algorytm Amazon będzie dobierał sprzedawcę który znajdzie się w Buy Box. Pomimo rejestracji w programie Amazon Brand Registry nie będziesz miał przewagi nad innymi jeśli Twój produkt ma najwyższa cenę lub masz niekorzystną historię ocen sprzedaży od kupujących.

Zdjęcie przedstawia osoby robiące zakupy na platformie Amazon
Będziesz miał pełną kontrolę nad tytułami, opisami oraz zdjęciami Twoich produktów. Jednocześnie będziesz miał możliwość podpięcia pod listing kontrolowany przez Ciebie towarów z twoim znakiem towarowym oferowanych przez innych sprzedawców. Równocześnie otrzymasz dostęp do zaawansowanego edytora, którego zróżnicowane opcje umożliwiają lepszą personalizację ofert poprzez dodatkowe formy grafik. Istnieje również możliwość otrzymania od Amazon dedykowanego Twojej marce adresu strony.
Jednocześnie dzięki uczestnictwu w programie Amazon Brand Register będziesz miał kontrolę nad wprowadzaniem do obrotu towarów z Twoim zastrzeżonym znakiem towarowym przez innych sprzedających. Amazon jest marka globalną co powoduje, że handel za jego pośrednictwem prowadzony jest na całym świecie. Dzięki rejestracji w programie możesz kontrolować nieuprawnione wprowadzenie produktów Twojej marki bez zgody. Z różnych względów możesz chcieć ograniczyć dystrybucję towarów oznaczonych Twoim logo do konkretnych obszarów. Dzięki narzędziom dostarczonym przez Amazon, będziesz miał nad tym pełna kontrolę.
Równie ważna opcją ochrony właściciela brandu jest specjalnie przygotowany, uproszczony i efektywny system zgłaszania naruszeń. Aby jeszcze lepiej chronić Twoją markę Amazon przyzna Ci dostęp do specjalnego narzędzia które ułatwi Ci wyszukiwanie ewentualnych naruszeń twoich praw.
Jak zgłosić swoją markę do udziału w programie Amazon Brand Registry?
To bardzo proste: Musisz mieć konto na Amazon.com ze statusem sprzedającego. Danymi do konta Amazon logujesz się na witrynie dedykowanej programowi Amazon Brand Registry. Uzupełniasz formularz danymi ze świadectwa ochronnego znaku towarowego: tj. jego nazwę numer rejestracji oraz informacje o urzędzie, w którym znak został zarejestrowany. Załącznik do wniosku powinny stanowić zdjęcia produktów opatrzonych Twoim znakiem towarowym. Jak również grafiki produktu wraz z opakowaniem, na którym będzie twój znak towarowy.

Grafika przedstawia usługę Amazon Brand Registry, podkreślając ochronę marki, natychmiastową reakcję na naruszenia i skuteczne rozwiązywania programu
Na tym etapie zostaniesz też poproszony o załączenie przedstawienia graficznego produktu oraz opakowania, na których umieszczony jest Twój znak towarowy. Jeżeli zastrzegłeś znak słowno-graficzny to do formularza musisz załączyć również logo. Następnie zostaniesz poproszony o wskazanie jakie towary będą oznaczane twoim znakiem towarowym oraz na terytorium jakich państw produkujesz i prowadzisz dystrybucję swoich produktów.
Amazon zweryfikuje Twoje zgłoszenie w ciągu kilku do kilkunastu dni. W międzyczasie otrzymasz mailowo kod do potwierdzenia swojego zgłoszenia do programu. Po jego wpisaniu na dedykowanej stronie wskazanej w wiadomości email, Amazon w ciągu 2 dni przyzna Ci członkostwo w programie Amazon Brand Registry.
Często zadawane pytania
Poznaj odpowiedzi na popularne pytania
Warunkiem uczestnictwa w programie jest posiadanie już zastrzeżonego znaku towarowego w urzędzie. Jeżeli posiadasz prawo ochronne do znaku możesz zgłosić się wypełniając formularz członkostwa w programie. Znak zgłoszony do programu może mieć postać znaku słownego lub słowno-graficznego.
Przystąpienie do programu daje możliwość lepszego pozycjonowania Twojego produktu na platformie. Uczestnictwo w programie umożliwia dokonywanie pełnej kontroli nad tytułami i opisami marki. Co ważne program ma zasięg globalny, co zapewnia, że jesteś bezpieczny na rynku i możesz kontrolować nieuprawnione wykorzystywanie Twojego znaku towarowego. Program dostarcza narzędzi, które pozwalają szybko wyszukiwać ewentualne naruszenia Twojego prawa ochronnego.
Po pierwsze musisz posiadać konto na Amazon.com ze statusem sprzedającego. Następnym krokiem jest uzupełnienie odpowiedniego formularza wskazując, że Twój znak jest już zarejestrowany. Do wniosku należy dołączyć załącznik, w którym zamieszczane jest zdjęcie produktu jak również grafika produktu z opakowaniem, na którym jest umieszczony Twój znak. Jeżeli zastrzegłeś znak słowno-graficzny do formularza musisz załączyć również logo. Na koniec należy wskazać jakie towary są oznaczone Twoim znakiem oraz na jakim terytorium prowadzisz dystrybucję znaku.

Marcin Setlak
Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.