Znak towarowy gwarancyjny - jakość w cenie

Zastanawiasz się jak poprawić postrzeganie Twoich produktów wśród klientów? A może myślisz nad wprowadzeniem własnego znaku , który w niedalekiej przyszłosci będzie synonimem jakości? Przeczytaj artykuł o znaku towarowym gwarancyjnym, który pomoże Ci dobrze wybrać.

Maciej Szymanik
Artykuł napisany pod redakcją
Maciej Szymanik
31.12.2024 - 4 min czytania
Znak towarowy gwarancyjny - jakość w cenie

Coraz większa liczba przedsiębiorców chroni swoje produkty rejestrując własne znaki towarowe. Zdarzają się jednak sytuacje w których prawo do używania znaku może przysługiwać wielu przedsiębiorcom. Szczególne miejsce w obrocie gospodarczym zajmują znaki mające gwarantować klientom odpowiednie właściwości.

Robiąc zakupy w swoim ulubionym sklepie z pewnością zauważamy, że jego asortyment zmienia się i stale rośnie. Dziś potencjalny klient lubi wiedzieć o produkcie jak najwięcej. Zwracamy coraz więcej uwagi na informację o bezpieczeństwie i pochodzeniu produktu, sprawdzamy czy skład spełnia nasze oczekiwania. Częściej czujemy też odpowiedzialność za miejsce w którym żyjemy sięgając po produkty ekologiczne, zdrowe i bezpieczne. Poznawanie towaru jest jednak długotrwałym procesem. Reklamy w mediach, zasięg dystrybucji czy opinie innych potrafią wpływać na nasze decyzje. Najczęściej jednak polegamy na własnym doświadczeniu i recenzjach, które znajdziemy w Internecie. Łatwo zauważyć, że rola niezależnych badań i certyfikatów zdecydowanie zyskała na znaczeniu. Sięgając po produkt tego samego przedsiębiorcy klient liczy na to że będzie on identyczny z poprzednim. Znak towarowy pozwala oczekiwać niezmiennego i wysokiego poziomu produktu. Osoba zadowolona ze swojego wyboru będzie skłonna zapłacić więcej jeśli uzyska gwarancje stałego poziomu towaru.


Funkcja gwarancyjna znaku towarowego zależy od zaangażowania oraz możliwości przedsiębiorcy.

Z pewnością każdy z nas kojarzy znak systemu ,,HACCP”, służący do zapewniania bezpieczeństwa żywności. Na wielu urządzeniach elektrycznych spotykaliśmy się też z tym niebieskim oznaczeniem promującym produkty energooszczędne. Dla wielu producentów urządzeń elektrycznych ważne jest bezpieczeństwo i odpowiedzialność. Certyfikat potwierdzający mniejsze zużycie energii pozwala poprawić wizerunek marki i zwiększyć zaufanie do oznaczonych nim produktów:

energystar

Energy Star to międzynarodowy znak certyfikacyjny przyznawany produktom, które spełniają standardy efektywności energetycznej

W mroźne zimowe dni, chętnie korzystaliśmy z ubrań i koców sygnowanych takim znakiem oznaczającym najwyższą jakość wyrobów wełnianych. Program obejmuje również szereg prac badawczo-rozwojowych oraz marketingowych mających na celu popularyzację wysokiej jakości tkanin.

woolmark_logo1

Woolmark, znak certyfikacyjny przyznawanym produktom wykonanych z wełny o wysokiej jakości

Kupując wodę, mleko czy pieczywo wiele razy mogliśmy natrafić  również na znak jakości ,,Q'' Służy on do oznaczania produktów o niezmiennych parametrach jakościowych. Tradycję jego przyznawania sięgają lat 60-tych. Od tego czasu jest on kojarzony z produktami, które oferują najwyższą jakość.

znak-q-spozywczy-e1536833023289

Certyfikat PCB oznaczający, że produkt spełnia określone standardy jakości i bezpieczeństwa

Coraz więcej uwagi poświęcamy produktom ekologicznym. Klienci chętniej sięgają po produkt, który został stworzony z zasobów pozyskanych w sposób racjonalny i potwierdzony niezależnymi kontrolami jakości. Certyfikat FSC od 1994 roku zapewnia najwyższe standardy pozyskiwania drewna czy papieru. Dzięki niemu mamy pewność, że kupiony towar pochodzi z upraw prowadzących odpowiedzialną politykę leśną, chroniącą zasoby, rośliny i zwierzęta.

Logo FSC

Symbol międzynarodowej organizacji non-profit, która promuje odpowiedzialne zarzadzanie lasami na całym świecie

Znaki towarowe gwarancyjne  otaczają nas w sklepach, marketach i dyskontach, a wiele z nich dumnie zdobi produkty, z których korzystamy na co dzień. Czym więc są i dlaczego warto pomyśleć o skorzystaniu z dobrodziejstw jakie za sobą niosą?

Znak towarowy gwarancyjny

Znak towarowy gwarancyjny jest szczególną postacią wspólnego znaku towarowego. Zastąpił on dotychczas istniejący wspólny znak towarowy gwarancyjny. Jego funkcja jest prosta. Ma zapewniać o konkretnej właściwości towaru. Nie jest przy tym istotne źródło jego pochodzenia. Odróżnia on towary certyfikowane od towarów niecertyfikowanych.

Znak towarowy gwarancyjny może być zarejestrowany przez osobę fizyczną lub prawną (dopuszcza się tutaj również podmioty prawa publicznego), które nie są producentem, importerem lub nie handlują towarami tożsamymi z tymi, które mają być certyfikowane.

Inaczej wygląda kwestia używania takiego znaku. O tym kto może korzystać z oznaczenia decyduje regulamin znaku. Każdy kto spełni określone kryteria będzie mógł się nim posługiwać. Sposób i jakość procesu produkcji towarów podlega jednak kontroli właściciela znaku.


Właściciel nie może odmówić prawa do używania znaku przedsiębiorcy spełniającemu standardy określone w regulaminie.

Regulamin używania znaku

Warunkiem rejestracji znaku gwarancyjnego jest istnienie regulaminu znaku i złożenie go razem ze zgłoszeniem o rejestrację. Powinien on szeroko określać sposób używania znaku, wspólne właściwości charakterystyczne dla produktów które będą objęte znakiem, jasne zasady kontroli jakości oraz karę za naruszenia postanowień regulaminu.

Regulamin nie jest tym samym co umowa. Dotyczy jedynie zasad używania znaku przez organizację i podmioty. Jest to wewnętrzny akt organizacji, którym związane są wszystkie działające w niej podmioty. Znak towarowy gwarancyjny podobnie jak inne znaki towarowe może zostać unieważniony. Ma to miejsce gdy regulamin używania znaku jest sprzeczny z dobrymi obyczajami lub jeśli  istnieje ryzyko wprowadzenia w błąd co do charakteru lub znaczenia znaku. Aby uchronić się przed unieważnieniem uprawniony do znaku może dokonać odpowiednich zmian w regulaminie.


Przedsiębiorcy przywiązują duża wagę do zapewnienia obiektywności i niezależności kontroli przestrzegania regulaminu znaku gwarancyjnego.

Nowelizacja ustawy z dnia 20 lutego 2019r.

Nowelizacja ustawy prawo własności przemysłowej wprowadziła ciekawą regulację pozwalającą na używanie elementów wskazujących na pochodzenie geograficzne  towarów w znaku towarowym gwarancyjnym. Jedynym warunkiem jest  to, żeby pochodzenie geograficzne nie było abstrakcyjne i zgadzało się z rzeczywistością. Jest to jedyny znak towarowy który może zostać zarejestrowany nawet jeśli składa się z samych elementów określających jego geograficzne pochodzenie. Nie jest jednak możliwa sytuacja w której właściciel znaku towarowego gwarancyjnego blokuje używanie oznaczeń geograficznych przez osobę trzecią, jeśli robi to ona zgodnie z prawem.

Nowe przepisy mają spowodować jeszcze większą kontrolę używania znaków oraz warunków jakie muszą spełnić podmioty uprawnione. W razie błędów realną groźbą jest utrata praw do znaku. To także sytuacja mająca na celu ochronę konsumentów. Z obrotu eliminowane będą znaki, które nie spełniają warunków regulaminu np.: nie gwarantują wysokiej jakości jak i te które wprowadzają w błąd konsumenta.


Znak towarowy gwarancyjny jako jedyny może składać się  z elementów określających jego geograficzne pochodzenie.

Certyfikujący znak UE

Znak certyfikujący UE jest narzędziem pozwalającym na odróżnianie towarów pod względem określonych cech i jakości. Towar posiadający taki znak musi być zgodny ze standardami określonymi w regulaminie jego używania oraz podlegać rygorystycznym kontrolom. Jest to rozwiązanie bliźniacze do znaku gwarancyjnego. Międzynarodowa ochrona wiąże się jednak z wysokimi opłatami. Opłata za zgłoszenie znaku obejmującego jedną klasę towarową, drogą elektroniczną wynosi 1500 euro. Dotychczas zarejestrowano zaledwie 31 znaków certyfikujących spośród 173 zgłoszeń.  Zapewnienie możliwości  podobnej ochrony  dla Polskich przedsiębiorców było priorytetowym punktem nowelizacji ustawy ,,Prawo własności przemysłowej z dnia 20 lutego 2019r''. Przedsiębiorcy mogą przecież chcieć używać takiego znaku tylko w Polsce. Krajowa rejestracja jest również zdecydowanie niższa

W budowaniu wartości rynkowej naszej firmy pomocne może okazać się skorzystanie ze znaku towarowego gwarancyjnego. O sukcesie często decydują przecież odpowiednio dobrane narzędzia . Znak towarowy gwarancyjny to ciekawa alternatywa dla indywidualnych znaków towarowych. Jest to dobry sposób na reklamę przedsiębiorców z niego korzystających, ponadto przynoszący korzyści promocyjne organizacji, która go zarejestrowała.


Znak towarowy gwarancyjny przyczynia się do podwyższania standardów towarów i rozpowszechniania dobrych rynkowych praktyk. Dla klienta jednak, najważniejszą jego funkcją jest gwarancja, że produkt po który sięgnie spełnia określone właściwości.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Maciej Szymanik

Maciej Szymanik

Specjalista ds. marki, prawnik. Interesuje się zagadnieniami związanymi z prawem własności intelektualnej, w szczególności rejestracją znaków towarowych i wzorów przemysłowych. Doradza klientom zainteresowanym kreacją marek i produktów.

Zobacz również

Powiązane artykuły w tej tematyce

Wszystkie artykuły

Zaufali nam

Dołącz do naszych zadowolonych klientów

3kiwi
Europejskie centrum rozwoju kadr
6krokow.pl
Slimgo
Biznesowi.pl
Carrotspot
Lepione
Kursanto
Żegluga warszawska
Miquido
Symbio
Lechamnn
Poznańska Manufaktura Porcelany
Mammodiagnostyka
IBG
Trzech Kumpli
Gasbank
Pan Tabletka
Simon says
See bloggers
Fundacja dzieciom
Galileum
Wolves
Kebabpod
Maxton design

Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania

883 222 282 [email protected]

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

Jak chronić swoją markę przed oszustami? - darmowy ebook
  • praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
  • prosty, zrozumiały język
  • konkretne przykłady

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.