Monitorowanie znaku towarowego sklepu internetowego

Konkurencja w e-commerce potrafi wykończyć. Wie o tym każdy przedsiębiorca, dlatego wielu decyduje się na konieczną wręcz czynność, jaką jest monitorowanie znaku towarowego sklepu internetowego. Właściciele e-sklepów monitorują swoje znaki towarowe nie tylko w Internecie. Dowiedz się co zrobić, by prawo do znaku towarowego było skuteczne.

Karol Maryniowski
Artykuł napisany pod redakcją
Karol Maryniowski
16.12.2024 - 5 min czytania
Monitorowanie znaku towarowego sklepu internetowego
Play

Zasady zastrzegania znaków towarowych

Od pewnego czasu w Polsce panują zupełnie nowe przepisy dotyczące zastrzegania znaków towarowych. Niegdyś, po zgłoszeniu znaku do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej to Urząd przeprowadzał kompleksowe badanie zgłoszonego znaku. Badanie obejmowało poprawność merytoryczną zgłoszenia, bezwzględne przesłanki odmowy rejestracji (np. czy ktoś nie próbuje tylko dla siebie zarejestrować słów „sklep internetowy”) oraz przesłanki względne (czy wcześniej ktoś nie zastrzegł już znaku identycznego lub podobnego). Teraz sytuacja jest inna. Urząd zbada, czy zgłoszenie jest poprawnie wypełnione oraz zweryfikuje bezwzględne przesłanki odmowy rejestracji. Jeżeli jednak chodzi o badanie podobieństwa lub identyczności ze znakami już zarejestrowanymi, przygotuje niezobowiązujący raport, który wyśle jedynie do zgłaszającego. I to nie zawsze. Koniecznością staje się monitorowanie znaku towarowego, zastrzeżonych nazw i logo, a niekiedy nawet oznaczeń konkurencji oraz znacznie dokładniejsze badanie zgłaszanego do rejestracji znaku. O tym, jakie znaki towarowe nie mogą być zarejestrowane w Urzędzie przeczytasz tutaj.

fotolia_84102887_subscription_monthly_m_big

Grafika nawiązująca do ochrony zastrzeżonego znaku towarowego

Gdzie kontrolować markę e-sklepu

Gdzie sprawdzać, czy ktoś nie używa nazwy lub loga naszego sklepu internetowego? Skorzystaj z naszego doświadczenia i co dwa lub trzy miesiące regularnie sprawdzaj, czy w miejscach, które wymieniamy poniżej, nie widnieje Twoja nazwa lub logo Twojego e-sklepu.

Gdzie sprawdzać, czy nikt nie narusza znaku towarowego sklepu www:

  • Otoczenie – korzystaj ze swoich oczu i uszu. Jeśli prowadzisz biznes tylko w Internecie a ktoś postawi stacjonarny punkt sprzedaży, to w dalszym ciągu łączy was sprzedaż konkretnego towaru. To oznacza, że jeśli taki konkurent skorzysta z Twojej nazwy lub loga, to naruszy Twoje prawo do zastrzeżonej marki.
  • Bezpośredni kontakt z klientami – wiele firm, z którymi współpracujemy o naruszeniu swojej marki dowiedziało się właśnie od swoich klientów, którzy zgłaszali, że widzieli firmę o identycznej nazwie. Zdarza się również, że klienci, którzy skorzystali z oferty innego sklepu o podobnej nazwie, dzwonili z reklamacją do pierwowzoru.
  • Wyszukiwarka internetowa – XXI wiek jest super. Wpisując szukaną frazę z nazwą sklepu www w Google czy Yahoo możemy odnaleźć niemal każde miejsce w Internecie, które zawiera ją na swoich stronach. Wrzucając logo w wyszukiwarkę grafiki, choć mniej dokładnie, dzieje się analogicznie.
  • Social listening – modne dzisiaj pojęcie monitorowania social media. Administratorzy portali mediów społecznościowych, po zgłoszeniu naruszenia, mogą bardzo sprawnie usunąć stronę, która bez uprawnień używa naszego zarejestrowanego znaku towarowego e-sklepu.
  • Monitoring Internetu – na rynku istnieją nowoczesne technologie, które monitorują każde miejsce w Internecie automatycznie. Za każdym razem, gdy ktoś użyje ustawionej frazy, otrzymujemy alert. Google Alerts to darmowe narzędzie, które można do tego wykorzystać.
  • Platformy sprzedażowe – Sprzedajesz na Amazonie, Allegro lub Ali? Każdy z nich udostępnia pewne narzędzia do monitoringu serwisów w celu poszukiwania i likwidacji naruszeń znaków towarowych sprzedawców. W tym zakresie zdecydowanym liderem jest Amazon ze swoim programem Brand Registry.
  • Monitoring baz zastrzeżonych znaków towarowych – nie zapewnia go żadne z powyższych, mimo że bazy udostępniane są również online. Przez wielu jest uznawany za najważniejszy z monitoringów. Dzięki niemu możemy uniemożliwić rejestrację znaku identycznego lub podobnego do naszego, które niejednokrotnie dziać się będzie za naszymi plecami. Naszych praw dochodzimy na poziomie urzędowym, sprawniej i taniej niż przy postępowaniu sądowym.

To oczywiście nie wszystkie możliwości, jednak w naszej ocenie najważniejsze. W tekście skupimy się na ostatnim – 7 punkcie listy.

Kto powinien być odpowiedzialny za monitorowanie znaku towarowego e-sklepu

Zbadanie, czy zgłaszany znak e-sklepu nie narusza praw podmiotów, które już zarejestrowały znaki towarowe należy z jednej strony do zadań osoby, która chce swój znak zastrzec, z drugiej zaś do podmiotów już uprawnionych do korzystania z zarejestrowanych znaków.
W interesie każdej ze stron leży kontrola oznaczeń. Jednak znak towarowy powinni monitorować znacznie uważniej właściciele znaków. Aby ochrona zarejestrowanych znaków towarowych była kompleksowa i skuteczna, jest to konieczne. Dlaczego?

Właśnie zastrzegłeś znak towarowy swojego e-biznesu (sklepu internetowego). Inwestujesz w niego masę pieniędzy, promujesz i zwiększasz świadomość na rynku przez bardzo długi czas. Ma już całkiem dużą wartość. W pewnym momencie nazwę podobną lub identyczną zgłasza inny sprzedawca (nieistotne czy świadomie czy nie). Sprzedaje pod marką na Allegro, Amazonie i AliExpress. Zgłasza oznaczenie do rejestracji, a Urząd Patentowy RP w obecnym systemie nazwę rejestruje, bo nikt nie zgłosił sprzeciwu do rejestracji. W skrajnym przypadku może dojść do rozwodnienia naszej marki. Znak towarowy traci na wartości, wprowadzeni w błąd klienci przechodzą do konkurenta. Tracisz przez to całkiem sporo pieniędzy. Możesz wstąpić na drogę sadową, jednak to wiąże się z kolejnymi kosztami finansowymi oraz zaangażowaniem czasu... i nerwów.
A co, jeśli mógłbyś tego uniknąć?

Co dwa tygodnie Urząd Patentowy RP wydaje biuletyn, w którym zawarty jest bieżący spis wszystkich zgłoszeń znaków towarowych. Wystarczy wiedzieć, gdzie szukać i masz stałą kontrolę nad swoim znakiem oraz innymi, które upodobnią się do Twojej marki za bardzo. Gdy ktoś zgłosi znak e-sklepu podobny lub identyczny z tym, którego sami używamy, możemy zgłosić sprzeciw do UPRP.

Samodzielne sprawdzanie tysięcy znaków miesięcznie jest jednak praktycznie niemożliwe dla sprzedawców internetowych. I tak bardzo dużo czasu pochłania przygotowanie towaru, oferty, opisu produktów oraz zarządzanie kontami e-commerce. Warto w takim razie rozważyć skorzystanie z usług kancelarii brandingowej, która wykona całą żmudną robotę za Ciebie, a Ty dostaniesz gotowy, miesięczny raport z nazwami biznesów, które mogą zagrażać nazwie Twojej firmy. Ważne, by pamiętać nie tylko o badaniu znaku, który chcemy zarejestrować, ale również o późniejszej kontroli i sprawdzaniu, czy nikt nie zgłasza znaku towarowego identycznego lub podobnego do naszego – kiedy już go zastrzeżemy.

Monitoring własnej zastrzeżonej marki e-commerce

Badanie i monitorowanie znaku towarowego to gwarancja skutecznej ochrony prawnej. Uzyskujemy ją dzięki rejestracji nazwy firmy, jednak na tym nie kończy się nasze zadanie. Ochrona prawna marki e-sklepu staje się niepewna, jeśli z niej nie korzystamy. Warto przedsięwziąć środki, które pomogą wykryć jakiekolwiek negatywne efekty działania konkurencji.
Kiedy planujemy zaś rejestrować działalność gospodarczą pod konkretnym oznaczeniem czy przy rejestracji domeny internetowej e-sklepu, warto zbadać, czy nazwa firmy spełniała nie tylko funkcję marketingową, ale i prawną. Analiza prawna marki e-commerce pozwoli określić, czy oznaczenie nie narusza prawa (np. nie narusza zasad porządku publicznego i dobrych obyczajów) oraz zwiększy pewność, że używając znaku towarowego nie naruszamy praw innych osób na rynku.

Monitorowanie nazwy lub loga sklepu internetowego jest możliwe, dzięki bazom danych udostępnianym przez poszczególne urzędy patentowe. Niestety do dokładnego zbadania znaku oraz jego monitorowania niezbędna jest odpowiednia ilość czasu, podstawowa przynajmniej wiedza z zakresu ochrony własności przemysłowej oraz znajomość obsługi zaawansowanego filtrowania internetowych baz danych znaków towarowych.

Możesz to robić samodzielnie, jeśli jednak masz na to czasu i predyspozycji, kancelaria brandingowa posiada wszelkie atrybuty do wykonania takich usług za właścicieli zastrzeżonych znaków towarowych sklepów internetowych. Badanie nazwy firmy jest konieczne, nawet gdy znaku się nie rejestruje w Urzędzie Patentowym. Samo wykorzystywanie znaku towarowego w nazwie lub domenie sklepu internetowego może stanowić naruszenie, za które grożą nieprzyjemne skutki prawne. Wystarczy, że jest to znak towarowy zastrzeżony wcześniej przez kogoś innego.

O znak towarowy sklepu internetowego przedsiębiorca powinien zadbać już na etapie jego tworzenia. Nie ma znaczenia czy pracujesz nad nową nazwą dla firmy, produktu, czy usługi. Określenie prawdopodobieństwa, czy nasz znak nie jest identyczny lub podobny do zarejestrowanego znaku towarowego konkurencyjnej firmy pozwoli uniknąć w przyszłości konfliktów z innymi podmiotami, których prawo może być przez nas naruszane (nawet nieświadomie)

Jak kontrolować znak towarowy e-sklepu

Kontrola znaku towarowego to obowiązek każdego, komu leży na sercu skuteczna ochrona marki sklepu internetowego. Zabieg badania i monitoringu nazwy firmy, produktu czy logo należy często do zadań żmudnych i wymagających specjalistycznej wiedzy prawnej. Sprzedawca mający na głowie wszystkie problemu filmy i sklepu internetowego może nie znaleźć czasu na takie działania. Zatrudnienie wykwalifikowanego pracownika wiąże się z dużymi kosztami. Podobnie zresztą wizyta u rzecznika patentowego. Na to ostatnie rozwiązanie stać największych. Kancelaria brandingowa to nowe rozwiązanie dla małych, średnich a także dużych przedsiębiorstw, które cenią sobie czas, pieniądze i profesjonalizm. Kompleksowość usług oferowanych przez takie podmioty daje przedsiębiorcy pełną możliwość do świadomej kontroli swojej marki.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Karol Maryniowski

Karol Maryniowski

Zobacz również

Powiązane artykuły w tej tematyce

Wszystkie artykuły

Zaufali nam

Dołącz do naszych zadowolonych klientów

3kiwi
Europejskie centrum rozwoju kadr
6krokow.pl
Slimgo
Biznesowi.pl
Carrotspot
Lepione
Kursanto
Żegluga warszawska
Miquido
Symbio
Lechamnn
Poznańska Manufaktura Porcelany
Mammodiagnostyka
IBG
Trzech Kumpli
Gasbank
Pan Tabletka
Simon says
See bloggers
Fundacja dzieciom
Galileum
Wolves
Kebabpod
Maxton design

Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania

883 222 282 [email protected]

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

Jak chronić swoją markę przed oszustami? - darmowy ebook
  • praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
  • prosty, zrozumiały język
  • konkretne przykłady

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.