fb
Zapytaj o szczegóły

Zastrzeżenie znaku towarowego

Zadzwoń:
883 222 282
powrót

Znak towarowy gwarancyjny - jakość w cenie

Zagadnienia prawne

Zastanawiasz się jak poprawić postrzeganie Twoich produktów wśród klientów? A może myślisz nad wprowadzeniem własnego znaku , który w niedalekiej przyszłosci będzie synonimem jakości? Przeczytaj artykuł o znaku towarowym gwarancyjnym, który pomoże Ci dobrze wybrać.

Coraz większa liczba przedsiębiorców chroni swoje produkty rejestrując własne znaki towarowe. Zdarzają się jednak sytuacje w których prawo do używania znaku może przysługiwać wielu przedsiębiorcom. Szczególne miejsce w obrocie gospodarczym zajmują znaki mające gwarantować klientom odpowiednie właściwości.

Robiąc zakupy w swoim ulubionym sklepie z pewnością zauważamy, że jego asortyment zmienia się i stale rośnie. Dziś potencjalny klient lubi wiedzieć o produkcie jak najwięcej. Zwracamy coraz więcej uwagi na informację o bezpieczeństwie i  pochodzeniu produktu, sprawdzamy czy skład spełnia nasze oczekiwania. Częściej czujemy też odpowiedzialność za miejsce w którym żyjemy sięgając po produkty ekologiczne, zdrowe i bezpieczne. Poznawanie towaru jest jednak długotrwałym procesem. Reklamy w mediach, zasięg dystrybucji czy opinie innych potrafią wpływać na nasze decyzje. Najczęściej jednak polegamy na własnym doświadczeniu i  recenzjach, które znajdziemy w Internecie. Łatwo zauważyć, że rola niezależnych badań i certyfikatów  zdecydowanie zyskała na znaczeniu. Sięgając po produkt tego samego przedsiębiorcy klient liczy na to że będzie on identyczny z poprzednim. Znak towarowy pozwala oczekiwać niezmiennego i wysokiego poziomu produktu. Osoba zadowolona ze swojego wyboru będzie skłonna zapłacić więcej jeśli uzyska gwarancje stałego poziomu towaru. 

Funkcja gwarancyjna znaku towarowego zależy od zaangażowania oraz możliwości przedsiębiorcy.

Z pewnością każdy z nas kojarzy  znak systemu ,,HACCP”, służący do zapewniania bezpieczeństwa żywności.Na wielu urządzeniach elektrycznych spotykaliśmy się też z tym niebieskim oznaczeniem promującym produkty energooszczędne. Dla wielu producentów urządzeń elektrycznych ważne jest bezpieczeństwo i odpowiedzialność. Certyfikat potwierdzający mniejsze zużycie energii pozwala poprawić wizerunek marki i zwiększyć zaufanie do oznaczonych nim produktów:

W mroźne zimowe dni, chętnie korzystaliśmy z ubrań i koców sygnowanych takim znakiem oznaczającym najwyższą jakość wyrobów wełnianych. Program obejmuje również szereg prac badawczo-rozwojowych oraz marketingowych mających na celu popularyzację wysokiej jakości tkanin.

Kupując wodę, mleko czy pieczywo wiele razy mogliśmy natrafić  również na znak jakości ,,Q'' Służy on do oznaczania produktów o niezmiennych parametrach jakościowych. Tradycję jego przyznawania sięgają lat 60-tych. Od tego czasu jest on kojarzony z produktami, które oferują najwyższą jakość.

Coraz więcej uwagi poświęcamy produktom ekologicznym. Klienci chętniej sięgaja po produkt, który został stworzony z zasobów pozyskanych w sposób racjonalny i potwierdzony niezależnymi kontrolami jakosci. Certyfikat FSC od 1994 roku zapewnia najwyższe standardy pozyskiwania drewna czy papieru. Dzięki niemu mamy pewność, że kupiony towar pochodzi z upraw prowadzących odpowiedzialną politykę leśną, chroniącą zasoby, rośliny i zwierzęta. 

Znaki towarowe gwarancyjne  otaczają nas w sklepach, marketach i dyskontach, a wiele z nich dumnie zdobi produkty, z których korzystamy na co dzień. Czym więc są i dlaczego warto pomyśleć o skorzystaniu z dobrodziejstw jakie za sobą niosą?

Znak towarowy gwarancyjny

Znak towarowy gwarancyjny jest szczególną postacią wspólnego znaku towarowego. Zastąpił on dotychczas istniejący wspólny znak towarowy gwarancyjny. Jego funkcja jest prosta. Ma zapewniać o konkretnej właściwości towaru. Nie jest przy tym istotne źródło jego pochodzenia. Odróżnia on towary certyfikowane od towarów niecertyfikowanych.

Znak towarowy gwarancyjny może być zarejestrowany przez osobę fizyczną lub prawną (dopuszcza się tutaj również podmioty prawa publicznego), które nie są producentem, importerem lub nie handlują towarami tożsamymi z tymi, które mają być certyfikowane. 

Inaczej wygląda kwestia używania takiego znaku. O tym kto może korzystać z oznaczenia decyduje regulamin znaku. Każdy kto spełni określone kryteria będzie mógł się nim posługiwać. Sposób i jakość procesu produkcji towarów podlega jednak kontroli właściciela znaku.

Właściciel nie może odmówić prawa do używania znaku przedsiębiorcy spełniającemu standardy określone w regulaminie.

Regulamin używania znaku

Warunkiem rejestracji znaku gwarancyjnego jest istnienie regulaminu znaku i złożenie go razem ze zgłoszeniem o rejestrację. Powinien on szeroko określać sposób używania znaku, wspólne właściwości charakterystyczne dla produktów które będą objęte znakiem, jasne zasady kontroli jakości oraz karę za naruszenia postanowień regulaminu.

Regulamin nie jest tym samym co umowa. Dotyczy jedynie zasad używania znaku przez organizację i podmioty. Jest to wewnętrzny akt organizacji, którym związane są wszystkie działające w niej podmioty. Znak towarowy gwarancyjny podobnie jak inne znaki towarowe może zostać unieważniony. Ma to miejsce gdy regulamin używania znaku jest sprzeczny z dobrymi obyczajami lub jeśli  istnieje ryzyko wprowadzenia w błąd co do charakteru lub znaczenia znaku. Aby uchronić się przed unieważnieniem uprawniony do znaku może dokonać odpowiednich zmian w regulaminie.

Przedsiębiorcy przywiązują duża wagę do zapewnienia obiektywności i niezależności kontroli przestrzegania regulaminu znaku gwarancyjnego.

Nowelizacja ustawy z dnia 20 lutego 2019r.

Nowelizacja ustawy prawo własności przemysłowej wprowadziła ciekawą regulację pozwalającą na używanie elementów wskazujących na pochodzenie geograficzne  towarów w znaku towarowym gwarancyjnym. Jedynym warunkiem jest  to, żeby pochodzenie geograficzne nie było abstrakcyjne i zgadzało się z rzeczywistością. Jest to jedyny znak towarowy który może zostać zarejestrowany nawet jeśli składa się z samych elementów określających jego geograficzne pochodzenie. Nie jest jednak możliwa sytuacja w której właściciel znaku towarowego gwarancyjnego blokuje używanie oznaczeń geograficznych przez osobę trzecią, jeśli robi to ona zgodnie z prawem.

Nowe przepisy mają spowodować jeszcze większą kontrolę używania znaków oraz warunków jakie muszą spełnić podmioty uprawnione. W razie błędów realną groźbą jest utrata praw do znaku. To także sytuacja mająca na celu ochronę konsumentów. Z obrotu eliminowane będą znaki, które nie spełniają warunków regulaminu np.: nie gwarantują wysokiej jakości jak i te które wprowadzają w błąd konsumenta.

Znak towarowy gwarancyjny jako jedyny może składać się  z elementów określających jego geograficzne pochodzenie.

Certyfikujący znak UE

Znak certyfikujący UE jest narzędziem pozwalającym na odróżnianie towarów pod względem określonych cech i jakości. Towar posiadający taki znak musi być zgodny ze standardami określonymi w regulaminie jego używania oraz podlegać rygorystycznym kontrolom. Jest to rozwiązanie bliźniacze do znaku gwarancyjnego. Międzynarodowa ochrona wiąże się jednak z wysokimi opłatami. Opłata za zgłoszenie znaku obejmującego jedną klasę towarową, drogą elektroniczną wynosi 1500 euro. Dotychczas zarejestrowano zaledwie 31 znaków certyfikujących spośród 173 zgłoszeń.  Zapewnienie możliwości  podobnej ochrony  dla Polskich przedsiębiorców było priorytetowym punktem nowelizacji ustawy ,,Prawo własności przemysłowej z dnia 20 lutego 2019r''. Przedsiębiorcy mogą przecież chcieć używać takiego znaku tylko w Polsce. Krajowa rejestracja jest również zdecydowanie niższa

W budowaniu wartości rynkowej naszej firmy pomocne może okazać się skorzystanie ze znaku towarowego gwarancyjnego. O sukcesie często decydują przecież odpowiednio dobrane narzędzia . Znak towarowy gwarancyjny to ciekawa alternatywa dla indywidualnych znaków towarowych. Jest to dobry sposób na reklamę przedsiębiorców z niego korzystających, ponadto przynoszący korzyści promocyjne organizacji, która go zarejestrowała.

Znak towarowy gwarancyjny przyczynia się do podwyższania standardów towarów i rozpowszechniania dobrych rynkowych praktyk. Dla klienta jednak, najważniejszą jego funkcją jest gwarancja, że produkt po który sięgnie spełnia określone właściwości.

Zobacz również:

Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego

 

Chętnie odpowiem
na Twoje pytania

Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
Prawnik
Telefon883 222 282
Plane[email protected]

Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania
Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
Prawnik
Telefon883 222 282
Plane[email protected]
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie.
Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalnośćgospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą ul. Przyjaźni 9/80, 20-314Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jestkontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanieskierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. Podanie adresu e-mail jestniezbędne dla udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie. ADO będzie przetwarzał Państwaadres e-mail w oparciu o realizację prawnie uzasadnionego interesu ADO jakoadministratora danych, w postaci udzielenia odpowiedzi na złożone zapytanie, a zatem napodstawie art. 6 ust. 1 lit. f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku zprzetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalejRODO). Podanie imienia, nazwiska i numeru telefonu jest dobrowolne, a podając te danew formularzu wyrażają Państwo zgodę na ich wykorzystywanie.

ADO będzie przetwarzał Państwa dane przez okres niezbędny do udzielenia odpowiedzi, apo tym czasie w zakresie i przez okres niezbędny dla ustalenia, dochodzenia izabezpieczenia ewentualnych roszczeń, mogących mieć związek z komunikacją zużytkownikiem lub odpowiedzią na zapytanie skierowane za pośrednictwem formularzakontaktowego (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, jednak brak adresu e-mail uniemożliwia uzyskanieodpowiedzi na pytanie skierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. ADOinformuje, że w oparciu o dane osobowe nie będą podejmowane decyzje w sposóbzautomatyzowany, nie będą one przedmiotem sprzedaży ani udostępniania podmiotomzewnętrznym, za wyjątkiem podmiotów i okoliczności ich ujawnienia przewidzianychprzepisami prawa oraz podmiotów świadczących usługi na rzecz ADO, np. hostingowe lubIT. Państwa dane osobowe nie będą również przekazywane do państw trzecich luborganizacji międzynarodowych.

ADO informuje, że przysługuje Państwu prawo dostępu do danych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobecprzetwarzania danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego, a także prawo doprzenoszenia danych. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontaktna adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treściżądania (np. chęć dostępu do danych).

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych

prosty, zrozumiały język

konkretne przykłady

Ebook 10 zagadnień prawnych które musisz znać

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.

Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.

Twoje dane będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie zgody. Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą ul. Przyjaźni 9/80, 20-314Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jest kontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie Państwa zgody - art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). By móc otrzymywać materiały marketingowo-informacyjne na podany w formularzu adres e-maillub numer telefonu, zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektronicznąoraz ustawy Prawo telekomunikacyjne, potrzebujemy dodatkowej zgody wynikającej właśnie z tych przepisów. Brak wyrażenia tej zgody uniemożliwia otrzymywanie informacjina podany adres e-mail lub numer telefonu.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonych zgód lub doczasu zaprzestania świadczenia usług w formie newsletter. Aby wycofać zgody prosimy okontakt z BRANDELAW Marcin Setlak na adres e-mail wskazany powyżej. Odbiorcy, którym mogą być ujawnione Państwa dane są podmiotami, z którymi ADO zawarł umowę na świadczenie usług serwisowych systemów informatycznych. Nie będą one również udostępniane innym odbiorcom zewnętrznym ani przekazywane do państwtrzecich czy organizacji międzynarodowych. W oparciu o Państwa dane nie dokonujemy profilowania, nie podlegają one również procesom podejmowania decyzji w sposób zautomatyzowany.

Mają Państwo prawo do dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do przenoszenia danych.Mają Państwo również prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych jeżeli uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych przez BRANDELAW narusza przepisy RODO. Mają Państwo również prawo do wycofania zgody w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontakt na adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treści żądania (np. chęć dostępu do danych).Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, niemniej bez ich podania niebędzie możliwe przekazywanie Newslettera. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych przez BRANDELAW w Polityce Prywatności serwisów BRANDELAW: https://brandelaw.pl/polityka-prywatnosci.html.

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.
powrót do góry
jak zastrzec nazwę firmy
f
facebook